Hoi Anna en allemaal.
ik heb het stuk met veel plezier, zij het snel, gelezen. inderdaad heel herkenbaar. Het doet me wel pijn ook hoor, dit te lezen, want ik had mijn ex juist voorgesteld dit soort oefeningen te doen. Haar antwoord was heel duidelijk "Ik kn er niets mee en wil er niets van weten".
De overeenkomsten met wat Ingeborg Bosch schrijft zijn ook heel duidelijk. Die boeken lijken elkaar wel grotendeels te overlappen. Maar ja, de praktijk is zo moeilijk. Meerdere malen heb ik mijn ex gevraagd om nu eens niet te stoppen met de relatie maar "door te breken". Dat was helaas aan dovevrouws oren gericht. Jammer, want zoals we inderdaad in staat waren elkaar diep te kwetsen, zo heb ik ook het idee dat we juist zo dicht bij elkaar en bij elkaars en eigen heling hadden kunnen komen.
Helaas is op dat punt mijn droom in duigen. Ik had gehoopt dat we juit tot erkenning van een aantal dingen zouden kunnen komen. Overigens is het wel moeilijk om voor mezelf om te erkennen dat ik gevoelens op haar zou projecteren. Ik zie zo makkelijk de "fouten" bij haar, maar bij mezelf niet. Hoewel ik een breed scala daarvan aan haar heb toegegeven. Toen ik echter weer eens "verkeerd" uit de hoek kwam, was dat voor haar gelijk aanleiding om te zeggen "zie je wel, je bent niet veranderd". Dat had ik ook nooit beweerd overigens, maar het was voor haar wel gelijk reden om er een punt achter te zetten.
Ik blijf het jammer en moeilijk vinden (momenteel even niet, heb een leuke avond gehad) en dat gevoel van verlies blijft terug komen.
Ja, ik herken ook de stadia van Kübler- Ross, hoop allen niet dat ik zal vervallen in me "verraden" voelen. Hoewel ik daar aanleiding genoeg voor heb. Vreemd toch, mensen in mijn omgeving die haar kennen vinden haar echt een "te mijden vrouw". Toch hield ik zielsveel van haar en dat houden van is nog even niet zomaar weg.
En wederom wordt hier gezegd dat het gebruik maken van de ratio toch niet zo verkeerd hoeft te zijn, integendeel. Wat ik er van zeg, is dat mijn ratio altijd mijn verdediging is geweest, ik hoefde niet "gered" te worden, dat redeneerde ik allemaal wel weg. Het is zoeken naar de verbinding tussen gevoel en ratio en door evenwicht de leegte en het gemis in mezelf op te kunnen voelen. En daar zal ongetwijfeld nog meer bij komen kijken. Maar het voelt goed om het zo te kunnen delen.
Wat dat aangaat blijft CoDA een feestje

)
Dank jullie allemaal die deel nemen aan een twaalf stappen programma en anderen natuurlijk die op hun eigen manier bewust worstelen met zichzelf. Ik wens ons allen veel geluk, wijsheid en kracht.
Erik