Hi beste Erik,
Als het je helpt, dan wil ik dit best wel vaker zo doen (op heldere momenten, die gelukkig wel wat talrijker worden, want ik help mezelf er ook heel erg mee, namelijk.
Zeg het maar... Ik pik er steeds zo dat uit, waar ik op precies dezelfde manier vroeger TE veel mijn blik nog op die ander had.
Ik doe het gewoon nog een keertje (ben helder vandaag) en als je het vervelend vindt, stop ik subiet.. Weet je wat? Ik doe het anders. Dan wordt het misschien niet vervelend.
Beeld je maar even 2 mooie tuinen in, met daar tussen in een heg.
Heb het goed en vooral...
Hold on
Daantje
Erik schreef:Dit is volgens mij een behoorlijk geslaagde poging, herken er veel in.
Zou ik als mijn tuintje beschouwen, waar je vast nog wel wat wilt verpotten enzo. Altijd goed voor de wortels, dan krijgen ze meer lucht.
Erik schreef:Het enige kritiekpuntje dat ik zou hebben, is dat mijn ex dus absoluut niet begrijpt wat ik zeg en niets ervan herkent.
Zou ik niet als mijn tuintje beschouwen. Dan begrijpt hij het maar niet. Ik zou me er verder ook niet mee bezig houden, want soms komt er dan JUIST ineens zo’n gelegenheid waarin ik helder ben (door het loslaten) en het hem wel heel goed duidelijk kan maken. B. gaat van nature goed met zijn emoties om, dus niet bepaald bewust. Dan probeer ik wel ’s wat uit te leggen (ik wil namelijk graag begrepen worden, maar niet meer zo heel erg graag dat ik maar doorga en doorga). Dan begrijpt hij er niet veel van en ik zie zijn aandacht wegzakken en laat het zijn. Denkende: Het is belangrijk dat IK het begrijp.
Erik schreef:Zelfs als het haar eigen woorden waren (en ja aangezien veel per mail is gegaan, is dat makkelijk zichtbaar te maken)
Zou ik als zijn (B.’s) tuin beschouwen.
Erik schreef:dan komt het niet over.
B.’s tuin, niet de mijne
Erik schreef:Of ik krijg commentaar dat ik haar met haar eigen woorden om de oren sla.
B.’s tuin. Als ik me daar mee bezig blijf houden dan word ik me veelste veel van mijn doel afgehouden en dat is: Aan mezelf ‘werken’.
Erik schreef:Overigens is het echt over hoor.
Zou ik wel als zijn en mijn tuin beschouwen.
Erik schreef:Althans, dat is wel haar opstelling nu.
Niet mijn tuin. Ik ben toch waardevol ook al zou hij me niet meer willen.
Erik schreef:Aangezien ik het nooit eerder heb kunnen loslaten, weet ik natuurlijk niet wat er in de toekomst gebeurt,
Mijn tuintje. Die ik graag netjes en prettig en comfortabel en fijn en prettig zou willen houden.
Erik schreef:of zij ineens na maanden nog contact op zal nemen. Is overigens ook mijn zorg niet (meer).
B.’s tuintje om contact op te nemen. Mijn zorg wat ik daarmee doe en of ik mijn tuin nog ’s wil laten omspitten door hem als hij na lange tijd (maanden) nog ’s langs komt. Ik zou hem flink op afstand houden in mijn hoofd. Wetende dat de relatieverslaving anders weer flink kan opspelen. En dat wil ik niet meer.
Erik schreef:Maar als ik rustig en zelfs met een arm om haar heen kon zeggen dat iets mij niet beviel, dan was er gelijk afstand en reden om er een punt achter te zetten.
Is niet mijn tuin. Ik mag zeggen wat ik graag wil van B. en als hij daar zo op reageert is dat zijn tuin.
Erik schreef:Inderdaad zei of deed ik dingen dus maar niet om haar maar niet boos of onrustig te maken.
Is volledig mijn tuin, maar zo zou ik mijn tuintje niet meer KUNNEN inrichten. Ik zou er de energie niet meer voor hebben, geloof ik.
Erik schreef:Terwijl ik op mijn werk en naar buiten uit verder toch zo zeker over kan komen en bepaald geen blad voor de mond neem.
Zolang het over werk ging, kon ik gewoon gezellig over de heg heen babbelen met mijn collega’s. Zodra mijn ex zijn hoofd over de heg stak, dan ging ik op mijn tenen lopen. Dit omdat ik van hem zoveel verwachtte. Dan mijn behoeften vaag voelde enz. enz.
Erik schreef:Ik moet zeggen dat ik me er redelijik goed onder voel op het ogenblik. Soms, zoals als vanmiddag toen ik onderweg was naar huis, bekruipt me toch nog wel een beetje angst. Maar eenmaal thuis, was ik weer blij thuis te zijn, met mezelf. Heb een geweldige dag gehad eigenlijk. Ik had vandaag een soort cursus van het werk waarin mensen vanuit hun gevoel ineens het programma aan de kaak stelden. Was mooi om te zien met hoeveel respect dat over en weer gebeurde en dat men elkaar in zijn waarde liet.
Deed me wel even naar mezelf kijken in die zin dat ik tamelijk oordelend kan spreken.
Dat zou ik als een mooi, veilig nieuw plekje in mijn tuintje beschouwen. Hopelijk de heg nog wat lager knippen (of hoe heet dat ook alweer?) zodat ik mezelf durf te laten zien zoals ik ben. Mezelf kan blijven, ook als iemand zijn hoofd even over de heg steekt.
Erik schreef:Daantje, bedankt voor deze benadering, ik zal het nog zeker een paar keer lezen, want je hebt het erg leuk opgeschreven, maar het helpt zeker om naar mezelf te kijken.
Heel graag gedaan. Ik heb niet altijd zoveel tijd (en energie) maar ik heb verfpauze!