Erik schreef:Verder gaat het wel hoor, mis mijn geliefde alleen enorm, ook al vind ik haar onbetrouwbaar.
Beste Erik,
Allereerst heel veel sterkte natuurlijk. Ik had nog weer een stukje geschreven ook, en wilde het kopiëren maar dan wat anoniemer i.v.m. dat iedereen op het open gedeelte hier kan kijken.
Het boek van Allen Carr, ‘stoppen met roken’, heb ik uit en ik zit nu naar zijn C.D.'s te luisteren. Machtig interessant. Zou ook moeten bestaan voor relatieverslaving.
Later op de dag:
’s Kijken of ik het allemaal op een rijtje kan krijgen.
Zowel het boek als de cd.’s heb ik nu uit.
Wat notities op een blaadje heb ik met name na één stukje vol adrenaline gezeten. Van de boosheid.
Namelijk, om het woordje hersenspoeling.
Wij rokers (die niet kunnen stoppen) zijn gehersenspoeld.
Toen ‘MOEST’ ik een sigaret. (En die heb ik ook gerookt, op het balkon).
Er kwam nog veel meer boosheid naar boven, dan die van de hersenspoeling die gemaakt heeft dat ik denk, niet zonder sigaret te kunnen (Ja, ik heb er na de boosheid en vanochtend alweer eentje gerookt). Ook moest ik aan iemand van het forum denken (en uiteraard aan ons allemaal).
Wij zijn gehersenspoeld!!!
Met als gevolg verslaving(en), dwangmatigheden, hoe je het maar wilt noemen.
Hij zegt, een deel van de hersenen heeft de indruk dat je iets opgeeft. Daarom kunnen rokers niet (of heel moeizaam) stoppen. Is dat niet ook zo met een relatieverslaving? We willen HEM (of haar) niet opgeven? Valt er echt iets ‘op te geven’? Net als bij het roken? Valt er echt iets op te geven? Nee, er valt niets op te geven. De gezellige zaken kwamen niet DOOR de sigaret. (Die sigaret is mijn maatje niet en ik verbeeld me dat hij het me (met name in moeilijkere tijden) beter maakt (me beter laat concentreren, me kalmer maakt etc.)
Rook je toevallig Erik? Dan weet je wat ik bedoel...
Het beetje fijne dat we hadden in ons leven, kwam niet door HEM (haar). De twijfel in je. Hierover. Een deel van je hersenen zegt: “Hou ermee op, je lijkt wel gek.” Een deel twijfelt.
I.p.v. iets op te geven, is het zaak te denken: Hiep, hoi!!! Ik ben een niet roker..
Gisteravond had ik ook ineens iets anders door. Ik had niet alleen mezelf door. Ik, die relatieverslaafd was, ben ook rookverslaafd en was ook werkverslaafd ooit. Deze laatste verslaving (dwangmatigheid) is ineens gestopt, omdat ik ernstig ziek werd. Ik kon niet meer. Het was helemaal op.
Hierdoor werd mijn relatieverslaving (en rookverslaving) nog groter. Een bekende van mij is nu werkverslaafd. Hij/zij keek me een beetje gek aan, toen ik alles vertelde wat ik in het boek van Allen Carr las, en wat ik gehoord had in zijn eigen stem via C.D’s. En meteen stapte ik het balkon op, om een sigaret op te steken. En toen ik terug kwam, kreeg ik een kuchje terug van hem/haar. (Alsof ik rook in haar gezicht had geblazen. Maar hij/zij is verkouden. Is hij/zij altijd als hij/zij zichzelf te ver gepusht heeft ((werk)verslaving, of obsessie, of dwangmatigheid. Noem het zo je het noemen wilt.) En ik kon het niet laten. Ik zei: “Jij hebt er ook één… en ik vind het nog logisch ook.” Hij/zij keek me zo meewarig aan…. De zelfde meewarigheid als ik voel, als ik tussen de niet-rokers ben. En zo graag een sigaretje wil en die ook roken ga.
Hij/zij weet het wel.....
Ik voel het.
Maar ze/hij schaamt zich, dat hij/ze zichzelf niet bepaald lief en aardig behandelt en behandeld heeft.
Maar een ander deel van zijn/haar hersenen heeft geleerd zich/haarzelf te pushen en te pushen.
Dat hebben zijn/haar ouders ooit gedaan en heeft hem/haar absoluut geholpen, te komen waar hij/zij nu is. Dat hij/zij dingen kan, die je eigenlijk niet voor mogelijk houdt.
Logisch dat hij/zij zich/haarzelf nog, tot ver over het randje pusht, soms nog. Zijn/haar moeke doet nu haar best om het hem/haar weer af te leren, nu heeft het een omgekeerde functie heeft.. (Zelfvernietiging en destructiviteit). Toen niet!
Maar goed. Verslavingen en dwangmatigheden.
Ik zei er nog wel bij: Vertel mij daar nu niets over. Ik weet er alles van. Maar daarna liet ik hem/haar met rust erover. Ik begrijp het zooooooooo ontzettend goed. Alleen maak ik mezelf nu eindelijk niets meer wijs.
Nu niet meer.
Tegenover niemand.
Ik heb ook gezegd, dat ik in feite over 3 dingen, die me stuk en kapot maakten, eerst ben gehersenspoeld, (ik heb zelfs mijn vertrouwen, zelfvertrouwen enz. er aan leren ‘af te lezen’) en nu (en al eerder) met de brokstukken zat.
De adrenaline stroomt als een gek door mijn aderen... Ik ben zo boos, zo boos!!! (Om dat hersenspoelen. W.b. het roken via reclame en mijn leeftijdsgenootjes (13 was ik). Roken was stoer, en sociaal. Ik hoorde er bij (dacht ik)).
Als het wel lukt om te stoppen met roken, hoop ik maar dat ik net zo mild blijf als nu, w.b. mensen. die zichzelf zo pushen of andere dwangmatigheden hebben en niet goed eerlijk tegen zichzelf kunnen zijn. Ten behoeve van mezelf, ten behoeve van anderen, want hij/zij weet voor een deel ook allang dat zijn/haar (eigen) gepush van zich/haarzelf diezelfde functie niet meer heeft van toen. En dat het niet goed en gezond meer is en dat hij/zij het zich/haarzelf nu aandoet, maar dan met een slechte ongezonde functie en afloop. Afgelopen vrijdag kon zijn/haar moeke (die samen met zijn pa gezellig een bakje kwamen doen bij hem/haar) het niet laten om hem/haar te vertellen dat zijn/haar ogen niet goed stonden. En nu is hij/zij weer verkouden. Dat is een teken aan de wand, en dat weet hij/zij zelf heel erg goed.
Ik ken mijn eigen rotgevoel nog veel te goed. Heb het gisteren heel erg gehad, toen ik willens en wetens toch dat balkon op dook om toch na alles wat ik zei, die peuk op te steken.. (Alles wat ik hoorde van Allen Carr over roken zat ik te vertellen en meteen daarna rende ik dat balkon op, dus willens en wetens toch die sigaret opsteken.)
Dat ik maar a.j.b. even begripvol blijf. Een verslaving of dwangmatigheid ‘bestrijden’ is nu eenmaal heel moeilijk, en je hebt die andermans begrip keihard nodig. (Niet stimulans natuurlijk, om maar door te gaan). Hoe harder hij/zij voelt “ik ben o.k.”, er wordt onvoorwaardelijk van mij gehouden hoe meer redenen om te stoppen. En voor mij gold en geld hetzelfde…
Dat wou’k even allemaal kwijt op de zondag.
Duimen jullie voor me?
Ik voor jullie!!!!
Hold on (hoor wie het ‘zegt’),
Daantje