Ik ben aan het lezen in bovenstaand boek. En ik wil het jullie van harte aanraden. Laagdrempelig, de problematiek waar wij mee worstelen wordt heel helder van begin tot eind uit de doeken gedaan. Deze man heeft nog meer boeken op zijn naam staan.
Iedereen heeft in het verleden pijn, angst, verlies, gemis of andere verwondingen opgelopen. Daardoor heb je noodgedwongen emotionele overlevingsstrategieen ontwikkeld die je nu in de weg kunnen zitten om werkelijk vrij te zijn. Het boek geeft een glashelder inzicht in je levensgeschiedenis aan de hand van zes basisthema's:
veiligheid: de basis voor vertrouwen en zelfvertrouwen
intimiteit: het je werkelijk leren verbinden en overgeven
autonomie: helemaal jezelf kunnen en durven zijn
identiteit: je eigen weg gaan in relatie met anderen
seksualiteit: het aangaan van een intieme seksuele relatie
vrijheid: loskomen van belemmerende patronen, angsten en overtuigingen uit het verleden
Dit boek is geschreven voor iedereen die op zoek is naar de oorsprong van zijn problemen en beperkingen en die verlangt naar werkelijke intimiteit en vrijheid.
Tot zover de achterflap. Ik heb het boek nog niet helemaal uit, maar ben inmiddels zoveel wijzer dat ik ook afweermechanismen gebruik om een ander op afstand te houden. Dat confronteert mij aardig met mijzelf.
Wat ik een heel leuke bladzijde vind uit het boek is waarop staat dat het gemis aan intimiteit verwondingen achterlaat, maar dat je door het gemis ook bepaalde kwaliteiten of vermogens ontwikkelt.
Het kan zijn dat je juist door deze liefdeswond heel open bent naar anderen, heel sensitief. Of dat je heel invoelend bent, of dat je gevoelens bij anderen snel kunt herkennen en troost kunt bieden. Of dat je intens kunt genieten van de schoonheid van kunst.
Een opsteker voor ons Norwood vrouwen om zoiets te lezen!