Bedankt voor de site - vraag over co-afhankelijkheid

Voor reacties en suggesties e.d.
Bericht
Auteur
Irene

Bedankt voor de site - vraag over co-afhankelijkheid

#1 Bericht door Irene » wo mar 15, 2006 11:31 am

Anna, allereerst mijn complimenten voor je site. Ik heb er veel informatie op gevonden. Zo'n 6 jaar geleden heb ik in Leiden deelgenomen aan een cursus Robin Norwood. Aan het eind van deze cursus was het de bedoeling dat wij een zelfhulpgroep gingen vormen, dit is echter nooit goed van de grond gekomen. Ik heb toen het boek en mijn gevoelens/gedachten hierover naast me neer gelegd. En ben maar steeds blijven denken dat de relatie met mijn partner, die alcoholist is, niet goed ging omdat hij drinkt/dronk en niet omdat ik relatieverslaafd ben, of gaan die 2 toch samen?
Mijn (bijna ex) partner is nu in behandeling (12 stappen plan) en ik heb zelf net een 3daagse familiebijeenkomst gehad, waar weer uitleg is gegeven over co-afhankelijkheid. Kun jij mij uitleggen of de deze co-afhankelijkheid die bedoeld wordt (gerelateerd dus aan een verslaafde partner) hetzelfde is als relatieverslaving? Bedankt alvast.

Anna
Site Admin

#2 Bericht door Anna » ma mar 20, 2006 12:12 pm

Hallo Irene, sorry dat ik niet eerder gereageerd heb, ik had dit bericht helemaal over het hoofd gezien! Dank je wel voor je complimenten! En wat beteft je vraag, ik denk dat je de antwoorden wel kunt vinden in mijn Nederlandse samenvatting van het boek 'Facing Love Addiction' van Pia Mellody, te vinden op mijn website bij 'Relevante zelf-therapie methoden'. Of heb je die al gelezen?

Misschien is deelname aan de Online Norwoodgroep iets voor jou? Dit is een besloten forum voor vrouwen die zich herkennen in 'Als hij maar gelukkig is' van Robin Norwood (en die het laatste hoofdstuk over herstel en de werking van de zelfhulpgroep goed gelezen hebben).
Groetjes, Anna

hanna

#3 Bericht door hanna » vr mar 31, 2006 11:19 am

Ik heb geprobeerd om de samenvatting van het boek van Pia Mellody door te lezen maar ik kwam er eerlijk gezegd niet doorheen.

Het begon al met de uitleg over het begrip codependency dat zij geeft.
Codependency is een ziekte die zich kenmerkt door een vorm van onvolwassenheid die veroorzaakt is door jeugdtrauma. Een vorm van onvolwassenheid in die mate dat het je leven belemmert en in de war brengt.
Zo wordt er verder en verder afgedwaald van de oorspronkelijke betekenis die het begrip codependency heeft terwijl het begrip verslaving verder in het verhaal opgerekt wordt.
Het komt op mij alemaal zeer geforceerd over.

Het lijkt me eerder dat mensen die zich in het begrip relatieverslaving herkennen tegen dezelfde zaken aanlopen als mensen die verstrikt raken in een relatie met een verslaafde.
Omgekeerd herken ook ik als partner van een verslaafde veel in de beschrijving van de relatieverslaafde.

hanna

#4 Bericht door hanna » za apr 01, 2006 10:04 am

Nieuwsgierig geworden heb ik inmiddels ook de samenvatting van het boek van Norwood gelezen.
Wat zij over codependency zegt is iets waarin ik me veel beter kan vinden.
Co-verslaafd is iemand die nauwe betrokkenheid heeft met een verslaafde en die ondanks zijn of haar vergeefse pogingen de verslaafde te helpen en te veranderen, hier niet mee kan stoppen.
Mensen die co-verslaafd zijn voelen zich aangetrokken tot, en gaan relaties aan met mensen die verslaafd zijn, omdat zij deze specifieke interactie nodig hebben voor hun gevoel van eigenwaarde. Zij gebruiken de spanningen om hun aandacht af te houden van hun eigen problemen. Co-verslaving heeft de kenmerken van verslaving en kan zich ook als zodanig verder ontwikkelen.
Ook haar aanbeveling dat de partner van een verslaafde die tevens relatieverslaafd is zich primair tot bij bijvoorbeeld Alanon dient te richten snijdt hout.
Zelf heb ik me (online) aangesloten bij Naranon, de 'Alanon' voor mensen die met drugverslaving te maken hebben.

Anna
Site Admin

#5 Bericht door Anna » za apr 01, 2006 12:26 pm

Hallo Hanna,
Pia Mellody heeft een boek geschreven over codependency 'Facing Codependence' waarin ze heel goed uitlegt wat dit precies inhoudt en hoe deze 'ziekte' ontstaat in de jeugd als gevolg van emotionele mishandeling. Codependency is de onderliggende ziekte waar relatieverslaving (of andere verslavingen) uit voort kunnen komen. Het is dus ook heel belangrijk om een goed inzicht te krijgen in alle facetten van codependency (zoals Pia Mellody die beschrijft) en dat blijkt ook in mijn praktijk, ik merk dat alle Norwood-vrouwen die ik spreek zich hier helemaal in herkennen. En ikzelf overigens ook.
Ik weet niet of je de samenvattig van het boek van Pia Mellody over relatieverslaving 'Facing Love Addiction' al verder hebt gelezen, maar al lezende zul je zien wat de relatie is tussen codependency en relatieverslaving, maar ook een beschrijving van relatieverslaving die veel inzicht geeft in relatieverslaving en die een heel goede aanvulling is op het boek van Robin Norwood.
Groetjes, Anna

Gast

#6 Bericht door Gast » ma apr 03, 2006 10:18 am

Het begrip codependency zorgt voor wat begripsverwarring denk ik, Anna.
Voor zo ver ik weet is het afkomstig uit de verslavingshulpverlening en betrof het de rol die de partner vaak speelt bij het in stand houden van een verslaving.
Waarschijnlijk bedoelt Irene deze vorm van codedependency of medeafhankelijkheid.
De AA beschouwt verslaving als gezinsziekte.
Het is in ieder geval een feit dat kinderen van alcoholisten vaker dan gemiddeld een relatie met een alcoholist krijgen of zelf verslaafd raken.
Iets dat waarschijnlijk ook geldt voor kinderen die om andere redenen, zoals een psychische ziekte van de ouders, veel tekort zijn gekomen.
Iets dat op zich weer tot een verslaving kan leiden.
Zoals een relatieverslaving.
Uiteindelijk komt veel op hetzelde neer denk ik, ook al zijn er wellicht wat verschillen.

hanna

#7 Bericht door hanna » ma apr 03, 2006 10:52 am

Bovenstaand bericht is van mij.
Ik bleek niet ingelogd te zijn. :)

Anna
Site Admin

#8 Bericht door Anna » ma apr 03, 2006 1:17 pm

Ik hanteer hier het begrip codependency zoals het beschreven is in het boek 'Facing Codependence' over codependency van Pia Mellody, waarin ze de 'ziekte' uitgebreid beschrijft en ook hoe die symptomen in de jeugd ontstaan, en mijn ervaring is dat de Norwood-vrouwen waar ik contact mee heb (gehad) zich hierin herkennen.

De codependency symptomen volgens Pia Mellody zijn:
1. laag eigenwaarde,
2. geen goed functionerende grenzen,
3. een verwrongen beeld van de realiteit, onze realiteit niet kunnen erkennen en er geen verantwoordelijkheid voor kunnen nemen,
4. problemen met het erkennen en vervullen van onze behoeften en wensen,
5. problemen met het uiten van onze gevoelens en gedachten op een gezonde evenwichtige manier.

Pia Mellody legt in haar boek 'Facing Codependence' heel goed uit hoe deze symptomen ontstaan in de jeugd.
Co-verslaafde mensen (mensen die een afhankelijkheidsrelatie hebben met een verslaafde) hebben deze symptomen (die ontstaan zijn in hun jeugd) en verslaafde mensen meestal ook. Ze vormen een 'perfect match' door hun jeugdwonden en de manier waarop ze met zichzelf en het leven omgaan (in hun jeugd geleerd).
Groetjes, Anna
Laatst gewijzigd door Anna op zo jun 25, 2006 11:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.

hanna

#9 Bericht door hanna » ma apr 03, 2006 5:42 pm

Hier,

http://www.smithandjones.nl/index.php?opt=3c

de site van een behandelaar van verslavingen, kan je een tamelijk uitgebreide achtergrond van het begrip lezen.
Er is ook een, Engelstalige, test op codependency.
Zij zien het als verslaving.

Binnen de Nederlandse verslavingshulpverlening wordt er veel minder aandacht aan besteed.
Ook omdat het beleid en de aanpak van verslavingen anders is als in de VS denk ik.
Meer op ''harm reduction'' gericht en twaalf stappen programma's zijn hier veel monder dominant aanwezig.

Wel zijn er ook hier tegenwoordig groepen voor kinderen van ouders met een psychische ziekte of een verslaving merkte ik laatst.

http://www.trimbos.nl/default5257.html

Jammer dat die aandacht er niet eerder was.
Ik herken er zelf veel in en ik zie een aantal verschijnselen ook bij onze, inmiddels volwassen, zoon terug.

Anna
Site Admin

#10 Bericht door Anna » di apr 04, 2006 12:08 pm

Bedankt voor de informatie!
Anna

Irene

#11 Bericht door Irene » do apr 06, 2006 1:26 pm

Ha Hanna en Anna,
Bedankt voor jullie reacties, ik ben nu op werk dus kan even niet reageren, maar ga me er zeker verder in verdiepen.
Groet,
Irene

Anna
Site Admin

#12 Bericht door Anna » do apr 06, 2006 1:43 pm

hanna schreef:Nieuwsgierig geworden heb ik inmiddels ook de samenvatting van het boek van Norwood gelezen.
Wat zij over codependency zegt is iets waarin ik me veel beter kan vinden.
Co-verslaafd is iemand die nauwe betrokkenheid heeft met een verslaafde en die ondanks zijn of haar vergeefse pogingen de verslaafde te helpen en te veranderen, hier niet mee kan stoppen.
Mensen die co-verslaafd zijn voelen zich aangetrokken tot, en gaan relaties aan met mensen die verslaafd zijn, omdat zij deze specifieke interactie nodig hebben voor hun gevoel van eigenwaarde. Zij gebruiken de spanningen om hun aandacht af te houden van hun eigen problemen. Co-verslaving heeft de kenmerken van verslaving en kan zich ook als zodanig verder ontwikkelen.
Ik heb het vermoeden dat wat jij 'de samenvatting van het boek van Norwood' noemt het 'Themaboek' is dat ik lang geleden heb gemaakt. En dat je deze quote ook uit dat Themaboek hebt gehaald (op blz. 13), klopt dat? Toen ik deze beschrijving gaf wist ik zelf nog niet wat co-dependency was zoals ik dat nu weet en daarom is het een nogal beperkte en ook enigszins misleidende uitleg. Het is echt de moeite waard om het boek van Pia Mellody te lezen over dit begrip 'codependency' ('Facing Codenpendence', ik ben zelf in het bezit van een Nederlandse vertaling daarvan).
Groetjes, Anna

Daantje
Contacteer:

Re: Bedankt voor de site - vraag over co-afhankelijkheid

#13 Bericht door Daantje » zo mei 14, 2006 9:43 am

Irene schreef:En ben maar steeds blijven denken dat de relatie met mijn partner, die alcoholist is, niet goed ging omdat hij drinkt/dronk en niet omdat ik relatieverslaafd ben, of gaan die 2 toch samen?
Hallo Irene,

Beetje late reactie op dit stukje van jou..

Ikzelf zit bij Al Anon en Al Anon/ACA. Wat me is opgevallen is, dat de co-alcoholica vaak zelf uit een (wel of niet erkend) NIET emotioneel gezond gezin komt. Maar een hele enkele keer niet. Dan blijkt de partner van een alcoholist zelf langzamerhand in de knoop te komen met eigen behoeften en EIGEN emoties..

Wat me ook opgevallen is, dat alle co-alcoholica (partner van een alcoholist of expartner van een alcoholist) alle kenmerken in zich hebben, die alcoholisme juist in stand houden.
Om één of andere (ongezonde) reden trekt de alcoholist een co-dependent aan, en visa versa.
Ik raad je zeker aan om eens naar Al Anon te gaan. Het heeft mij geen windeieren gelegd. En ik ben een expartner van een alcoholist. (En een kind van een manische depressieve moeder).

Groetjes,

Daantje

floor

#14 Bericht door floor » di mei 16, 2006 10:58 pm

ben nieuw op dit forum maar herken alles was er geschreven word.ik ben een ex-partner van een alcoholist en tegelijk was ik co-verslaafd.verslaafd aan de verslaafde dus.
ben al een heel eind op weg,mede doordat ik deze relatie beeindigd heb en de kracht had om aan mezelf te werken.
toch heb ik nog steeds dezelfde trekken,ik heb nog contact met hem.het verschil is wel dat ik me nu van alles bewust ben en het om kan keren,hoe moeilijk soms ook.
ik ben een kind van een manisch-depressieve vader,die erg agressief kon zijn en work-aholic was, en een zeer afhankelijke moeder,die tevens bang was voor het dominante gedrag van mijn vader.mijn vader was niet bereikbaar in mijn jeugd,en ik vocht voortdurend om zijn aandacht te krijgen,maar helaas.dit patroon herhaalde zich toen ik ouder werd.mijn eerste liefde was een jongen die gokverslaafd was en ook erg agressief.de liefde daarna was een alcoholist en ook emotioneel onbereikbaar.
herkenning ten top dus voor mij.het boek van robin norwood,als hij maar gelukkig is,kocht ik meer dan 10 jaar geleden maar de confrontatie was me toen nog te veel,ik kon dat niet aan.
pas nadat ik mijn relatie beeidigd had heb ik het weer opgezocht.
maar toch heeft dat beetje wat ik toen gelezen had me op het goede pad gezet,onbewust of bewust zat het in mijn achterhoofd.
het liefste had ik gehad dat mijn ex wakker was geworden,en aan zijn problemen was gaan werken,maar het werd uiteindelijk erger en erger.totdat ik niet meer kon.
toch zit het nog in me zoals ik al zei,ik moet me er voortdurend van bewust zijn.ben even blij dat ik herkenning vind hier.

Daantje
Contacteer:

#15 Bericht door Daantje » wo mei 17, 2006 11:57 am

Hallo Floor,

Het zal je misschien niet verbazen dat mijn moeder manisch depressief was. (Ze is in 1997 overleden).
Ik zit buiten Al Anon ook bij Al Anon/ACA (Addult Children of Alcoholics). De overlevingsstrategiën die ik verwierf hadden/hebben zij ook. Heel frappant.
Toen ik een tijdje bij Al Anon/ACA kwam bedacht ik me dat de manie veel weg heeft van een beschonken iemand. De psychoses veel weg van de agressie van een beschonken iemand (met een verkeerde dronk). En de depressie met een alcoholist die zijn drankje mist..

Van harte welkom,

Daantje

Plaats reactie