Vrouwen exclusief ?

Voor reacties en suggesties e.d.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Joske
Berichten: 665
Lid geworden op: vr sep 02, 2005 6:08 pm

Re: Erik

#76 Bericht door Joske » di sep 12, 2006 8:23 pm

Erik schreef: Volgens haar is CoDA geen professionele hulpverlening en heb ik daar dus niets te zoeken. Daar ga ik volgens haar niet mee verder komen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Co-Dependents_Anonymous

Co-Dependents Anonymous (CoDA; Eng. voor Anonieme medeafhankelijken) is een twaalfstappenprogramma waarvan de deelnemers streven naar gezonde relaties vanuit het vertrekpunt van een levenspatroon van codependence. Een zelfomschrijving luidt:

De meesten van ons hebben naar manieren gezocht om de dilemma's van de conflicten in hun relaties en hun jeugd te boven te komen. Velen onder ons zijn opgegroeid in gezinnen waar verslaving bestond, anderen niet. In beide gevallen hebben we in onze levens ervaren dat codependence een zeer diepgeworteld, dwangmatig gedragspatroon is dat is voortgebracht door onze soms matig, soms extreem disfunctionele familiesystemen. We hebben ieder op onze eigen manier gedurende ons leven het pijnlijke trauma van de leegte van onze jeugd en onze relaties ervaren.

Co-Dependents Anonymous werd in 1986 opgericht in Phoenix, Arizona. Er zijn ongeveer 1200 groepen in de Verenigde Staten; daarnaast is CoDA actief in meer dan 40 landen.

Anna
Site Admin
Berichten: 18466
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#77 Bericht door Anna » wo sep 13, 2006 11:43 am

Ja Erik, al die dingen die jij schrijft zijn voor ons ook allemaal heel herkenbaar! Het maakt niet zoveel uit of je nu man of vrouw bent, het gaat erom dat je speelbal wordt van de ongezondheid van een andere persoon (waar je je om die reden toe aangetrokken voelt), maar in feite ben je de speelbal van je EIGEN onbewuste gevoelens (waar zij jou mee confronteert), en daarom is het zo belangrijk om contact te krijgen met je innerlijke gevoelens, ook die van de diepere lagen die bedolven liggen onder allemaal afweer en angsten en verdringing, en jezelf te leren kennen met ook die gevoelens erbij. Als je meer contact krijgt met die innerlijke gevoelens en je de traumatische gevoelens uit je verleden meer integreert, verliezen die gevoelens hun macht over je en lukt het je om er minder de speelbal van te worden (en daarmee van andere mensen).
En laat je niets aanpraten door haar over de CoDA, zulke opmerkingen maken alcoholisten ook tegen hun drankmaatjes die besluiten te stoppen met drinken en een gezond leven te gaan opbouwen. Verslaafde/zieke mensen houden anderen liever ziek zoals zijzelf, anders voelen ze zich in de steek gelaten. Samen ziek zijn is voor sommigen altijd nog aantrekkelijker dan in je eentje die enge stap te gaan doen op weg naar een beter en gelukkiger leven.
Als we zelf gezond willen worden betekent dat vaak dat we afstand moeten nemen van onze ongezonde dierbaren, al is het maar voor een tijdje tot we zelf zover zijn dat we hen niet meer over onze grenzen laten gaan (of dat willen oefenen).
Groetjes, Anna

Erik
Berichten: 30
Lid geworden op: di sep 12, 2006 7:11 pm

Erik

#78 Bericht door Erik » wo sep 13, 2006 6:58 pm

Toevallig dat ik gisteravond nog lag te lezen in "De herontdekking van het ware zelf" Dat gaat eigenlijk de hele tijd over het inetgreren van je diepere lagen. Niet door als volwassene om het kind en zijn jeugd in je te huilen, maar door even weer zeg maar weer dat kind te worden en de emoties als kind te beleven.

Dat maakte op zich al wat in mij los. Misschien niet helemaal slim om te doen, maar ik heb mijn ex dus nog vannacht gemaild (tja, voor gewoon praten heeft ze nog steeds niet opengestaan) en haar bedankt voor wat ze voor me heeft gedaan. En dat bedoelde ik heel serieus. Het ging er namelijk om dat ik door haar uiteindelijk zo ver ben gekomen dat ik wist dat ik echt niet meer zo verder kon. Met mezelf dus.
Ik heb haar geschreven dat ik bang was voor haar, voor haar felle reacties, dat ik telkens bang was de relatie te verliezen.

Ik kreeg een mail terug dat ik haar niet de schuld moest geven, dat ik dat zelf allemaal deed. (wel heel kort samengevat zo hoor). Waarop ik terugschreef dat ik haar nergens de schuld van gaf, dat ik juist schreef dat ik er zelf voor heb gekozen op een bepaalde manier te reageren, vanuit mijn eigen angsten. Ik geloof niet dat die boodschap is overgekomen.

Ik geloof je graag Anna, dat een verslaafde probeert een andere verslaafde vast te houden in zijn gedrag. Ik heb zelf tegen haar gezegd dat ze bang is voor CoDA omdat ze wellicht daardoor de controle over mij gaat verliezen, omdat ik in staat zal zijn dichter bij mezelf te blijven en niet meer bang zal zijn dat de relatie verbroken wordt. Waardoor zij haar macht over mij gaat verliezen. Ik denk ook dat dat hetgene is wat zij met egoïsme omschrijft, ik deed niet altijd meer wat zij zei, ging niet meer in elke redenering mee. Koos in een aantal situaties voor mezelf. En dat beviel haar niet erg.

De herontdekking van het ware zelf vind ik verder een heel goed boek. Ik denk dat het niet alleen bij het lezen daarvan zal blijven. Misschien moet ik maar eens proberen die therapie te doen.

Ik ben nog steeds wel redelijk rustig onder het feit dat het uit is. Hoewel ik waarschijnlijk nog steeds wel voor de bijl zou gaan, als zij er ineens op terugkomt.

Hee Joske, bedankt voor de knuffel, lief van je, ik kan niet op het besloten Forum natuurlijk, gaat alles goed met je?
Knuffel terug.

Erik

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#79 Bericht door Daantje » wo sep 13, 2006 7:12 pm

Hallo Erik,

Ik heb vluchtig even gelezen (i.v.m. dat verven, wat overigens de laatste keer zelf zal zijn, want het gaat niet best meer. Is te zwaar geworden. Dus helaas zul je een ander schildertje 'moeten' zoeken)..

Ergens in het boek 'als hij (zij) maar gelukkig is' staat: Geloof je dat je beter verdient? Ik hoop dat je dat doet Erik. Ik vind dat je beter verdiend!
Weet je, als ik terug kijk, heb ik zoiets van: Gó, nu zijn er 2 gelukkig. B. en ik. (B. was al gelukkig en ik ook voor we elkaar leerden kennen, maar het is zo’n aanvulling op ons leven, dat we NOG gelukkiger zijn). En weet je wat? Daar hebben veel mensen profijt van. Dus niet alleen wij. Dat is heel wat anders, dan dat mijn omgeving zich maar zorgen maakt om mij, enzo.

En wat betreft de CODA, ik kan er niet over oordelen. Maar bij Al Anon (en Al Anon/ACA) zijn al heel wat mensen genezen (of blijven nog 'bij de les') en daar heeft ook al heel wat van hun omgeving profijt van gehad ondertussen. De CODA zal toch wel gelijkwaardig zijn, lijkt mij. (Ook via de ervaringsdeskundigheid van jezelf over jezelf en van het geïnspireerd worden door een programma, ontstaan uit een programma wat al 75 jaar zijn diensten heeft bewezen)...

Ik geef Anna gelijk. Verslaafden (die (nog) niet willen genezen) willen elkaar graag verslaafd houden. (Of in hun dwangmatigheden, hoe je het noemen wilt). En ze heeft (helaas voor haar) nog niet in de gaten dat krijgen van iemand, gewoon omdat die persoon van je houdt, en zelfs niets krijgen nog altijd beter is dan iemand uitbuiten. Daar zak je alleen nog maar verder van weg, in dat moeras van gebrek aan eigenwaarde. Een goed en authentiek gevoel van eigenwaarde, is je meest waardevolle bezit!

Denk maar aan mij (en de anderen hier) die al een heel stuk opgeknapt zijn en meer hun EIGEN leven hebben leren leiden (i.p.v. lijden)! Met hele mooie consequenties.

Heel veel sterkte en ook een troostknuffeltje van mij.

Daantje

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#80 Bericht door Daantje » wo sep 13, 2006 7:27 pm

Oh, grappig.. We zaten tegelijkertijd..

Ik wilde toch nog iets vertellen. Iets wat ik ook op het besloten forum hebt geschreven..

Het is soms echt op het randje allemaal (dat ik wil reageren op gevoelens die uit het verleden komen, maar zo waarachtig DOOR het nu lijken te komen), maar liever 'niets doen', voelen (doorvoelen) en erachter komen dat het niet in het heden thuishoort, dan weer terug te vallen.
Vandaag lekker aan het grondverven geweest (ja Erik, het gaat erg langzaam, maar stap voor stap (en veel hulp) en ik kom er ook), heel erg kalm aan. Rond 6 uur vanmiddag drukte ik net op send, nadat ik een (lief. Altijd lief, want ik kom liever niet aan zijn gevoel van eigenwaarde) mailtje aan B. had geschreven. (Hij is de hele dag op stap voor iets). Daarin vroeg ik hoe hij het had gehad en dat ik hoopte dat het erg leuk en leerzaam was, enzo.
1 Seconde later gaat de telefoon. Dat was hij, op de terugweg van dat uitje, zeg maar.. Vroeger had ik op den duur (dit was toch de emotionele afhankelijkheid) zo de pest aan dat soort dingen. (Ik ging zelf (zelfstandig) ook niet of nauwelijks weg). Vooral na een tijdje kun je iemand toch niet tegenhouden, maar ik hoorde dan haast nooit wat.. Nu zelfs al midden onder het uitje, ‘moet’ hij toch eventjes contact met me opnemen, anders horen we elkaar wel een hele dag niet zeg, hihi. En dat deed me zo goed. Pffffffff. Dan weet ik ook weer, waar ik al dat werk(en aan mezelf) voor doe!!!
Het is een compleet samenzijn en toch ieder onszelf en ons eigen dingen (ons EIGEN leven leiden). Maar het voelt meer samen dan ooit tevoren!

Liefs van Daantje

blue
Berichten: 203
Lid geworden op: do dec 22, 2005 8:51 am

#81 Bericht door blue » do sep 14, 2006 2:18 pm

Anna schreef:Als je meer contact krijgt met die innerlijke gevoelens en je de traumatische gevoelens uit je verleden meer integreert, verliezen die gevoelens hun macht over je en lukt het je om er minder de speelbal van te worden (en daarmee van andere mensen).
mijn toevoeging: 'en je dus ook minder met anderen speelt' ;)
Anna schreef:Samen ziek zijn is voor sommigen altijd nog aantrekkelijker dan in je eentje die enge stap te gaan doen op weg naar een beter en gelukkiger leven.
ja, lijkt doodeng, maar eenmaal gezet zou ik niet meer anders willen.
En wat eerst zo 'veilig' aanvoelde..al het ongezonde (in 'vriendschappen, relaties, familieverhoudingen etc) ...dat stoot me nu gewoon af. Of houd ik in ieder geval sneller op afstand.
Anna schreef:Als we zelf gezond willen worden betekent dat vaak dat we afstand moeten nemen van onze ongezonde dierbaren, al is het maar voor een tijdje tot we zelf zover zijn dat we hen niet meer over onze grenzen laten gaan (of dat willen oefenen).
Groetjes, Anna
Mooi dit omschreven Anna, en zo herkenbaar voor mij in deze fase van mij leven. Wat is het toch lekker af en toe, om iets te lezen dat zo van toepassing is op wat je zelf doormaakt. ;)

Vooral het laatste, dat afstand nemen van dierbaren, wat ik het afgelopen half jaar heb gedaan, en ook voor mezelf gezegd heb dat het gewoon tijdelijk kan zijn. (inclusief familie..iets wat ik nooit dacht te hoeven doen, heb ik dus toch gedaan. ) Het ging eigenlijk heel natuurlijk. Opeens liefdevol naar me zelf kunnen luisteren, liefdevol met mezelf omgaan en daarin ook heel duidelijk (opeens lijkt het) mijn grenzen kunnen zetten.

Soms ben ik echt verbaasd dat ik werkelijk zover heb kunnen komen hihihi..... nou ja, het kan dus toch, zeker voor de allerhardnekkigste types ook (waar ik mezelf toch ook wel toe kon rekenen. 20 jaar met norwood onder de arm is een lange tijd hihi)

Erik
Berichten: 30
Lid geworden op: di sep 12, 2006 7:11 pm

#82 Bericht door Erik » vr sep 15, 2006 7:04 pm

Dank jullie wel voor de bemoedigende berichten.

Ik ben momenteel eventjes doodmoe, terwijl ik toch goed slaap, fantastisch zelfs. Ik ben mijn leven lang eigenlijk niet zo'm goede inslaper geweest, maar nu gaat dat dus goed. Ik gebruikte om in slaap te kunnen komen nog wel eens een borrel. En ik vind een borrel nog steeds lekker hoor, maar heb dus al tijden even helemaal geen drank aangeraakt, en ondanks dat dus prima nachtrust.
Maar het lijkt wel te kort te zijn. Ik ben de hele dag moe, word
's-ochtends al moe wakker. Functioneer verder op mijn werk prima. Heb het gevoel dat ik me weer helemaal kan concentreren.

En nog steeds voel ik me redelijk rustig. Gisteravond kreeg ik spontaan een mailtje van mijn ex. Ze was naar een bruiloft geweest en, zoals ze het zelf schreef, deed het zien van twee mensen die samen gelukkig waren haar..................

Wat er die puntjes moet staan weet ik niet. Maar ik neem aan dat ze pijn bedoelt.

Ik ben momenteel zelf wel in de war hoor. In de war over wat wel goed is en niet goed is. Wat wel kan en wat niet kan. Als je stap één leest van de Twaalf stappen, dan denk ik, ja, als het iemand naar de zin wil maken, dan is het niet goed, als ik domineer dan is het niet goed. En natuurlijk, er zitten gradaties in en het gaat om de motief waarom je iets doet. Ik heb bijvoorbeeld mijn dansen opgegeven. Ik denk dat ik dat deed omdat ik bang was voor haar heftige uitvallen en daarom zal het wel niet goed zijn. Dan vraag ik me weer af zo van Ja maar, als zij daar nou echt zo onzeker van wordt, is het dan zo erg om het te laten? Tegelijkertijd voel ik me natuurlijk belemmerd in datgene wat ik graag doe (en wat volgens mij moreel en ethisch ook volstrekt verantwoord is).

Maar manipuleren is zo makkelijk gedaan. Ik weet het momenteel echt even niet meer.

Anna
Site Admin
Berichten: 18466
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#83 Bericht door Anna » za sep 16, 2006 11:41 am

Liefde is dat je elkaar stimuleert om dat te doen wat je graag doet en goed voor je is, en niet dat je elkaar daarin belemmert, dat heeft meer met elkaar 'bezitten' en 'afhankelijk zijn' te maken.
Groetjes, Anna

Erik
Berichten: 30
Lid geworden op: di sep 12, 2006 7:11 pm

#84 Bericht door Erik » zo sep 17, 2006 11:01 am

Goedmorgen allemaal,

Ik ben natuurlijk nog steeds met de relatie bezig, denk er heel veel over na. Ik heb al wat geschreven over haar bezwaren tegen CoDA. Ik heb net nog even alle bladzijden van dit forum doorgelezen. Ik kwam van mezelf de zin tegen dat het nu goed ging. Achteraf bezien, denk ik dat wat zij als egoïstisch betitelde nij mij, niet alleen te maken had met het feit dat ik naar CoDA ga en bij die keuze blijf. Ikdenk ook dat ze er niet tegen kon dat ik geen conflicten meer aanging. Dat ik alleen mijn gevoel nog maar aangaf en er verder geen strijdpunt meer van maakte. Volgens mij werd ze daardoor niet meer in haar behoefte voorzien.

Als ik het verder zo teruglees, in samenhang met het lezen van de herontdekking van het ware zelf, dan zie ik mezelf toch wel heel erg als iemand die leeft met Ontkenning van behoeften. OvB zoals de schrijfster het zegt.

Gisteren dronk ineens een gevoel tot me door over het verbreken van de relatie, ik schaam me daarvoor. De zoveelste relatie die in het honderd loopt. Vreselijk vind ik dat. Toch heb ik er dan weer geen schuldgevoel bij in die zin dat ik de schuld naar me toe trek. Ik zie dat zij een gedrag vertoont, waardoor het welhaast onmogelijk wordt een relatie te hebben. Ik heb tegen haar gezegd dat het altijd precies moet gaan zoals zij wil. Ook als ik vertel waarom ik het niet met haar eens ben, waarom ik iets doe zoals ik het doe, dan dramt ze door tot ze haar zin krijgt. Helaas, nu viel er weinig door te drammen. Maar goed, dat gegeven zorde er dus wel voor dat zij er een punt achter zette.

Wel vreemd hoor, Ik kreeg van haar vorige week dus binnen 1 minuut twee mailtjes. Eentje waarin ze schrijft dat het duidelijk is dat zij mij houdt en dat ik van haar hou, en het andere, waarin ze er een punt achter zet en niet van mij kan houden zoals ik nu ben.

Toch begint in mij de drang, om weer contact met haar op te nemen, zich weer op te bouwen. Leuk, want nu kan ik kijken welk gevoel er achter zit. Dat gevoel kan alleen maar echt de ruimte krijgen als ik nu juist geen contact opneem. Gelukkig kan ik me ook al op andere dingen richten.

Anna, wat je schrijft is weer zoiets wat ik rationeel wel weet. Het gekke is dan dat in zo'n relatie, ik me dat allemaal laat afnemen.

Hannah

#85 Bericht door Hannah » zo sep 17, 2006 11:41 am

Erik schreef:Toch begint in mij de drang, om weer contact met haar op te nemen, zich weer op te bouwen. Leuk, want nu kan ik kijken welk gevoel er achter zit. Dat gevoel kan alleen maar echt de ruimte krijgen als ik nu juist geen contact opneem.
Dat denk ik ook Erik, daar zit toch ergens de sleutel. Ik zit zelf ook in een dergelijke situatie van een niet echt bevredigende relatie en toch ook niet kunnen loslaten. Ik ben benieuwd hoe het verder met je gaat Erik. groetjes Johannah

Erik
Berichten: 30
Lid geworden op: di sep 12, 2006 7:11 pm

#86 Bericht door Erik » zo sep 17, 2006 2:00 pm

Er springt nu gewoon ineens een gedacht in mijn hoofd.
Het heeft misschien te maken met niet in mijn eigen emotionele behoeften kunnen voorzien. Wat die dan overigens ook zijn.

Ik weet dat ik in de relatie ook niet tevreden was, dat ik me afvroeg "Erik, is dit nu je leven?" Het kwam er op neer dat ik alleen 's-avonds en niet eens alle avonden bij haar was. Zeker de laatste tijd kwam zij thuis uit haar werk en was dan doodmoe. Praten deden we al helemaal niet. Ik heb het meedere keren geprobeerd, maar kreeg te horen dat "Er niets te bepraten viel". In het weekend was het dus altijd lang uitslapen, zodat de dagen eigenlijk gebroken waren en we niets meer konden gaan doen. Terwijl haar dochter dus regelmatig bij ons de slaapkamer op kwam. Die wilde natuurlijk ook aandacht, maar moeder van dat dan niet zo'n goed idee, want moeder moest uitrusten. En dat kon tot 13.30 duren desnoods, zowel de zaterdag als de zondag.

Kortom, ik was daar ontevreden mee, maar kon er ook geen afstand van doen. En nu zit ik dus ook met het gegeven dat ik alleen ook even met de handen in het (weinige) haar zit. De hele tijd nog nadenk over de relatie en me zo machteloos en onbegrepen voel. Maar, dat schijnt zij ook te voelen.

Ik ben momenteel een beetje passief, misschien ook wel goed, gewoon even tot rust komen.

Ik heb het geloof ik al eens eerder gezegd, er zijn tijden geweest dat ik alleen leefde en het prima naar mijn zin had, genoot van mijn vrijheid en de rust in mijn leven.

Wat me ook opvalt, als ik terugkijk naar mijn relaties, dan vraag ik me af "Hoe ben ik daar aan begonnen?" Ik was namelijk, op één keer na, nooit echt verliefd. Het gevoel van houden van groeide wel tijdens de relatie, maar nu eens echt slapeloze nachten van verliefdheid hebben, was er niet bij.
Ik ben wel een keer meer heel erg verliefd geweest hoor, maar ja, toen wilde de dame in kwestie niet. Die wist dat ook zo te brengen dat ik me op een liefdevolle manier afgewezen voelde. Dat was dus ook goed te accepteren.
Ik denk dat ik telkens op zoek ben naar een stuk respect. Heb ik naar mijn ex ook geschreven, dat ik me vaak door haar respectloos behandeld voelde, maar dat dat alleen maar kon gebeurden doordat ik kennelijk te weinig zelfrespect heb. Vreemde gewaarwording aangezien ik me daar nooit van bewust was.

Johannah, bedankt voor je reactie en groetjes.

blue
Berichten: 203
Lid geworden op: do dec 22, 2005 8:51 am

#87 Bericht door blue » zo sep 17, 2006 4:37 pm

Erik schreef:Er springt nu gewoon ineens een gedacht in mijn hoofd.
Het heeft misschien te maken met niet in mijn eigen emotionele behoeften kunnen voorzien. Wat die dan overigens ook zijn.
Weet je Erik, komt me zo bekend voor..dat systeem van "het kwam gewoon ineens in me op, die gedachte".
Het is het begin van krijgen van steeds meer zelfinzicht....
Ik schreef dat soort gedachten meteen op, ik had ze vooral als ik smorgens net wakker werd, en die kop meteen alweer begon te malen (en vooral natuurlijk over zaken/situaties aangaande relaties etc.) Doodvermoeiend dat gemaal..en dan opeens was er soms zo een gedachte.
Ik schreef het op, omdat ik wist dat ik het anders door de beslommeringen van de dag, waar ik me graag instortte (lang leve afleiding en ontkenning hihi) het zoweer zou vergeten.

Het is de start op weg naar die acceptatie van jezelf...en daarop volgend het eindelijk eens ontdekken wat je eigen behoeften zijn. Zodat je daar zorg voor kunt gaan dragen, in plaats van die behoeften op de onmogelijkste manieren en vaak in de onmogelijkste relaties zien te 'vinden'. :)

Hold on Erik..elk begin dat je maakt met jezelf, hoe vermoeiend of hopeloos het soms ook lijkt, is een stap op weg naar meer zelfkennis, meer zelfrespect en uiteindelijk zelfwaardering waardoor je je eigen geluk zo belangrijk vindt, dat je WEL weet hoe je in je volwassen behoeften kunt voorzien.

Maaaaaaar, daarvoor moet je eerst ook wel weten wat die onbewuste onbevredigde behoeftes in je zijn, die je al zo lang meesleept.

Ik heb gemerkt dat het dubbelop gaat, als je ergens een begin maakt.
Inzicht krijgen, malen.... voelen.....wanhopen dan maar, situaties en relaties aangaan, pijn ervaren..en langzaamaan ontdekken wat bij mij hoorde en wat bij die ander.

Er is nu eigenlijk niemand die me echt kan kwetsen. Het kwetsende gevoel dat ik voorheen altijd had, was simpel weg een klein meisje dat nog steeds HEEEEEEL ERG BOOOOOOOS was hihi, en zich heel erg in de steek gelaten voelde, en uiterst kwetsbaar was en heel veel zorg en aandacht nodig had.

Toen ik als volwassene naar dat kind in mij kon luisteren en haar de kans gaf om haar verhaal te doen, toen bevrijdde dat kleine meisje in wezen de volwassene in mij weer. :-)

Gewoon doorgaan met ademhalen :wink: , en ik heb altijd geloofd dat het leven je die kansen biedt om het te leren, hoe dan ook.....je er aan overgeven dat het dikke malaise kan zijn, en je er ook aan overgeven dat je al die gedachten en gevoelens op den duur wel tot je door zult laten dringen, en dat je ze uiteindelijk de plek gaat geven waar ze thuishoren..die overgave....dan ben je al een heel eind. Mijn ervaring is dat de rest dan vrij vlot op elkaar volgt en het al snel veel te leuk wordt om goed voor jezelf te zorgen. :-)

Succes joh... en ik vind het dapper dat je hier alles opschrijft. Een 'vrouwengroep' waar je niet binnen mag.....en buiten op de stoep doe je toch je verhaal (omdat je zo graag wilt leren en je innerlijke rust wilt vinden toch) en vanuit het raam antwoorden de vrouwen hier wel. :)

Erik
Berichten: 30
Lid geworden op: di sep 12, 2006 7:11 pm

#88 Bericht door Erik » za sep 23, 2006 8:13 pm

Hoi Anna,

Bedankt voor je antwoord bij het boek van Ingeborg Bosch, ik geloof dat ik het zo idd een beetje beter begrijp.
Ik heb je antwoord overigens ook doorgestuurd naar mijn ex, we hadden juist hierover toch nog een mailwisseling. Helaas vanuit haar kant meer in de beschuldigende zin zo van "Jij bent ziek man" waarbij ze dan verwijst naar mijn jeugd en de traumatische ervaringen die ik heb.
Haar jeugd is (in mijn ogen) alleen een stukje erger geweest. Het doet wel pijn overigens. Ik heb daar binnen de relatie over gepraat en nu voel ik dat het als verwijt en beschuldiging weer naar me terug komt.
Ik zie echter wel in dat haar reactie voortkomen uit haar eigen kindbewustzijn. De heftige manier van reageren, terwijl ik dan altijd denk dat het om dingen gaat waarin teleurstelling een rol kan spelen, maar niets wat zo'n ontzettende woede kan oproepen. En dan daarbij het verhaal dat ze eerst tegen me zegt dat ze van me houdt, dat ze me vertrouwt, dat ze in mijn liefde gelooft, om dan ineens om te slaan en mij een klootzak noemt en niets meer van me wil weten.
Het kost me nog steeds enorme moeite om haar los te laten. Toch e-mailcontact gehad, ik kon het niet laten.

Blue, bedankt voor je mooie woorden. De afgelopen week ben ik er verder overigens vrij rustig onder geweest. De spanning zoals ik die eerst beleefde, bleef weg, kon veel rusiger gewoon "mijn eigen ding" doen.
Maar ik ben wel een beetje passief geworden hoor, voel me thuis eigenlijk best veilig, maar ga daardoor dus niet de hort op zeg maar. Misschien moet ik het maar een poosje accepteren zoals het is.

Liefs en groetjes allemaal.

Erik
Berichten: 30
Lid geworden op: di sep 12, 2006 7:11 pm

#89 Bericht door Erik » ma sep 25, 2006 7:13 pm

Het e-mailcontact heeft zich nog even voortgezet. Nu wordt het toch echt tijd om het te beëindigen. Ik heb haar ook uit mijn MSN-contactpersonenlijst verwijderd. Ik was eerlijk gezegd verbaasd dat zij mij nog niet verwijderd had, want eerder deed ze dat gelijk.

Het lijkt erop dat ze al een andere vriend heeft. Ze zei tenminste dat ze bezig was met vervanging. (leuk woord in dit verband).

Maar vandaag is ze jarig, ik heb haar dus nog wel een kaartje gestuurd, waar ze ook nog voor bedankte, maar in de laatste mails heb ik verder toch wel afscheid genomen. Het vloog me gisteren toch weer een beetje aan, maar vandaag ging het wel goed, liep fluitend rond. Vroeg me wel af of ik nu gevoelens aan het onderdrukken was, maar het ging allemaal gewoon heel spontaan. Vrolijk zijn en me goed voelen dus.

Nu thuis wel weer even met mijn neus op de feiten gedrukt natuurlijk, maar ik krijg weer steeds meer het gevoel dat er een heel leven voor me ligt. Maar wil dus een situatie als deze niet meer meemaken in die zin dat ik weer een verkeerde partner zou kiezen.
Dus met CoDA ga ik nog rustig verder. Ik vind het overigens wel moeilijk geen relatie meer te hebben in dit verband, want als ik alleen ben, word ik niet zo geconfronteerd met mezelf in afhankelijke gedragingen. Het gaat prima in contacten met andere mensen, ik ga ook mijn salsadansen weer oppakken, ik bezoek vrienden, kortom, ik voel me er prima bij. En ik ben een beetje bang dat ik daardoor de zaak een beetje zal laten verslonzen.

Daar komt ook nog eens bij dat er mensen zijn die zeggen dat ik helemaal niet codependent ben. Zeggen dat ik daar veel te zelfbewust voor ben.

Maar mijn eigen ervaring is anders. Ik had mijn ex gezegd dat ik bang was voor haar, bang voor haar heftige reacties. Zij vroeg me daarop of er wel iemand was die mij kon onderdrukken. Dan wordt het voor mij wel moeilijk hoor. Voor mijn gevoel had ik mijn hele leven zo'n beetje voor haar opgegeven. Mijn dansen, ik bezocht mijn vrienden niet meer, was of bij haar, of, als ik thuis was, online zodat ik dan nog op die manier contact met haar had.

Ja, dan vraag ik me wel af "wie is er nou gek?" Ben ik echt zo blind dat ik het niet zou zien dat ik niet te overheersen ben, of ziet de ander nou niet dat ze dat wel doet. Althans, dat ik me dat laat doen.

Ik heb heel vaak gedacht dat het wel eens leuk zou zien om video-opnamen van onszelf terug te zien, lijkt me heel leerzaam.

Maar momenteel dus nog steeds vrij en aangezien ik er vanuit ga dat ze een andere vriend heeft, zal dat ook wel zo blijven.

Overigens zei ze dat ik haar probleem was. Vervolgens had ze bij haar MSN-meldtekst ineens staan "Alles wat ik wil lijkt zo ver weg".

Raakt me dan wel, zo'n tekst, want ik dacht "Je had het binnen handbereik".

Nou, ratel een beetje door geloof ik, maar het komt goed met me, daar geloof ik stevig in.

groetjes allemaal

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#90 Bericht door Daantje » ma sep 25, 2006 11:04 pm

Beste Erik,

Een jaar of 8 geleden had ik relatietherapie. 2 Psychologen (dat was even, om een bepaalde reden) zeiden dat ik geen therapie nodig had, mijn exman wel. Ik moest me alleen maar minder bemoeien met anderen, en meer met mezelf.

Ik ben gaan scheiden. Voor de zoveelste keer dacht ik (maar met veel minder hoop dan een keer daarvoor): Nu komt het allemaal wel goed. Nu weet ik het allemaal wel. (En ik wist het ook wel, op een bepaald niveau, maar snapte er eigenlijk helemaal niets van, laat staan dat ik het in de praktijk kon uitbrengen).
In plaats daarvan ging ik (met wat oplevingen) regelrecht in een schuine lijn naar beneden. Het ging steeds slechter met me, in veel opzichten maar vooral emotioneel. 'Weten' en niet (kunnen) doen maakte het nog veel erger..
Nu na dik anderhalf jaar Al Anon weet ik dat ik veel (meer) nodig had (aan hulp, lotgenoten, enz. enz.) Net zolang tot ik de stap(pen) zette.
Ik weet dat ik veel wist, maar niet echt wist toe te passen in mijn relatie(s) dichterbij me, en dat ik mezelf alleen maar niet verloor, in mijn eentje. Voor mij was het: What's the use of knowlegde, when there is no understanding (of zoiets)....

Weet je Erik, wat men ook zegt: Jij weet hoe je je gevoeld hebt, hoe je gehandelt hebt, en hoe bewuster we zijn des te meer realiseer je je dat je het niet alleen gewoon verdient, maar ook dat je het nodig hebt en waarom.
Hier nog een,,,, weet je Erik: Mijn gevoel zegt dat je een enorme inspiratiebron gaat worden.. Ik voel het aan mijn water. (Ik heb het niet zo vaak mis wat dat betreft, tegenwoordig).

Hold on. Je verdient het!

Daantje

Plaats reactie