narcisme???

Voor reacties en suggesties e.d.
Bericht
Auteur
griet

narcisme???

#1 Bericht door griet » zo feb 08, 2009 4:06 pm

Heeft iemand van jullie ervaringen met een narcist? Ik lees veel over mannen met narcistische persoonlijkheidsstoornissen, en ik zou hier meer willen over weten, ik denk namelijk dat ik te maken heb met een narcist, waardoor ik het gevoel krijg helemaal gebrainwashed te zijn. Er is niets meer over van de vrouw die ik eens was.

kattie

Narcisme

#2 Bericht door kattie » di feb 24, 2009 7:42 pm

Lieve Griet,

Ik heb een relatie achter de rug met een narcist en wil graag met je delen wat ik toen heb vastgesteld.En voor mezelf heb genoteerd.Ik heb overal een voorbeeld bij geschreven dat helpt misschien een beetje inzicht te krijgen in uw situatie.

-Ze hebben de neiging hun eigen kunnen te overdrijven.

-Altijd bezig met beelden over groot succes
(bv hij mocht meedoen voor een spotje op tv en dacht al aan een hele carriere in Hollywood)

-Overtuigd uniek te zijn en dat slechts enkele hem begrijpen

-Het eisen van overdreven bewondering

-Ze zijn bereid andere te gebruiken voor hun eigen doel te bereiken
(Dit was echt wel extreem,de ene dag was het zijn beste vriend,de andere zijn vijand)

-Anderen moeten aan zijn verwachtingen voldoen
(Wie denken ze wel dat ze zijn ik moet altijd alles zelf doen,snappen ookl niets)

-Jaloers en denkt dat andere dat ook zijn
(Ze willen alles van me afnemen,vroeger wouden ze me niet,nu zijn ze daar,ik zie dat wel)

-Geneigd tot woede wanneer andere zich niet gedragen zoals hij dat wil
(Die uitingen gingen dan vaak gepaard met veel kritiek:Je bent een stomme hond,nee erger nog voor niemand niets waard, u hoofd is vuil enz.)

Zeer onverantwoordelijk
(is vertrokken zonder op zoon te wacten hij was nl.10min. te laat .Mijn zoon kon me gelukkig bereiken.Ik ben toen halsoverkop naar huis gegaan (uitje met vriendin)gelukkig kende hij mijn nummer van
buiten)

-Zijn naaste krijgen niets dan kritiek
(Je hebt u diploma niet verdiend,Je bent geen goede moeder,wacht maar tot de mensen je echt kennen dan laten ze je vallen als baksteen)

-Hij zal nooit iemand prijzen maar wel het gebruiken om zichzelf op te hemelen
(Mijn vrouw werkt daar hé,maar mij heeft hij nooit een woord van lof gegeven)

-Macht op sociale contacten
(Pas op voor haar want zij wil ons gezin breken,ga maar niet meer naar uw familie ze waren er nooit voor u)

-Houdt geen rekening met u
(Ik ben allergisch van katten,hij deed niets om contact te vermijden nam ze zelfs mee in bed!!!)

-Wat jij wil is niet belangrijk
(Altijd keuze wat we eten ,welke film we gaan zien enz.Met de reden dat wat hij kiest goed is voor het gezin)

-ZEER BELANGRIJK
altijd anders reageren(ik vergeleek hem met een windhaan op de kerktoren
(Breekt eerst dan tot op de grond en zegt dan ja maar na alles wat ge fout deed wil ik nog wel bij u zijn hoor,wie zou dat nog willen)

Eigenlijk komt het er op neer dat ze uw leefwereld zo beperken en uw eigenwaarde zo breken dat je denkt dat hij de waarheid verteld.Je durft zelfs niet meer contacten met mensen te hebben,want je denkt dat ze bij jou zijn om hem een plezier te doen of als ze je echt zoudzn kennen niet meer bij jezouden willen zijn.

Je leeft dus vooral in functie van hem en probeert zijn gedacht te raden om hem maar goedgezind te maken.Alles is op hem gericht .

Ik hoop dat je al wat verder kunt met deze uitleg.

Ikdenk dat dit soort mannen op ons pad komen omdat we ze aantrekken want zolang we met hem bezig zijn,werken we niet aan onszelf.

Vele warme groetjes

Kattie
samen op weg met vallen en opstaan

anoniem

narcisme

#3 Bericht door anoniem » do jun 04, 2009 9:26 pm

Beste Griet,
Wil graag reageren op je vraag over narcisme, ik heb 11 jaar geleefd met een man die hieraan leed, en ik met hem!
Ik besefte pas wat het was toen ik al bij hem weg was toen er verhalen uitkwamen die allemaal te maken hadden met zijn fantasien. Hij vertelde verhalen over mij en ons gezin die allemaal veel groter en mooier waren dan de werkelijkheid. Bijv wij hadden heel veel schulden en hij vertelde dat ik iedere maand 10.000 euro van mijn moeder kreeg. Ik heb hem hiermee geconfonteerd en hij gaf toe dat hij dit deed omdat hij zich diep van binnen een klein onbetekenend jongetje voelde. Eigenlijk was hij net zo leeg van binnen als ik: hij vulde zich met mij en ik met hem!
Ook het niet in de realiteit staan hadden wij gemeen met elkaar, ik bleef maar dromen dat "het ooit beter zou worden".
Volgens mij kies je elkaar toch niet voor niets uit, ik neem hem dan ook niets kwalijk maar moet echt met mijzelf aan de slag.
Want na hem kwam ik toch weer terecht in een relatie waarin ik alleen maar bezig was met HEM. De adviezen van Anna zijn heel goed, je kunt proberen weg te lopen voor jezelf en je weer in een nieuwe relatie storten maar uiteindelijk wordt je niet ongelukkig van de man maar van het alleen maar bezig zijn met hem!
Wel merkte ik toen ik nog samenleefde met mijn ex dat er geen enkele ruimte voor mezelf was, alles draaide om hem. Ik ben pas een beetje over mezelf gaan nadenken toen hij weg was, dus je hebt wel de ruimte nodig anders kom je niet aan genezing toe!
Ik wens je veel eigenliefde vooral!

Tammy

#4 Bericht door Tammy » vr jun 05, 2009 11:14 pm

heel herkenbaar, ik heb ook net een relatie achter de rug met zeer waarschijnlijk een narcist, en wat ik vermoed ook een pathologische leugenaar. (nou hebben beide ook wel wat dezelfde kenmerken als je het mij vraagt) ????
en ik merk dat het heel moeilijk is om je er van los te maken...het heeft mij in ieder geval veel leed gebracht, en ik ben ook goed in de war ...want deze man gaat maar door.
en oh wat wilde ik hem graag geloven....
ik doe mijn uiterste best om nu afstand te houden.
Wie met de wolven leeft, leert huilen...

precious

#5 Bericht door precious » zo jun 07, 2009 11:51 am

Hoi,

Als je meer over narcisme wilt lezen en ervaringen wilt uitwisselen; ik heb vorig jaar een forum opgericht voor lotgenoten.

http://nps.bbforum.nl/

Om de veiligheid van iedereen te waarborgen dien je je na registratie wel na een aantal dagen voor te stellen.
Het is een druk bezocht forum waar iedereen elkaar steunt en elkaar begrijpt.

Groetjes,
Kim

granada

narcisme

#6 Bericht door granada » di jul 28, 2009 9:48 pm

Beste Griet,

Enige tijd terug las ik het boek "Foute mannen", (ik weet niet van wie, uit de bieb). Hier werd ook de narcist beschreven en ik herkende er heel veel in. In eerste instantie herkende ik mezelf niet in de afhankelijke vrouw die naar hem opkeek. Onlangs hoorde ik echter dat de moeder van zijn nieuwe vriendin een alcoholiste was en haar ex- zeer agressief. Toch waren beiden afgelopen jaar, samen met mijn man op hun kerstdiner. Mijn vader sloeg mij en mijn zus en mishandelde mijn moeder. Daarnaast vertoonde mijn moeder een zeer groot claimgedrag naar mij en mijn zus toe.
Wij zijn beide dus potentiële slachtoffers voor verkeerde mannen.
Toen herkende ik wat ook in het boek stond. Zo'n man voelt heel goed aan wie hij kan gebruiken. Niet eens bewust denk ik. Zijn nieuwe vriendin is zoooo lief, zegt hij, de liefste persoon die je je kunt bedenken. Zij vraagt nooit iets voor zichzelf. Dat heb ik ook nooit gedaan. Toch was mijn man niet de standaard narcist die zichzelf op de borst klopte. Hij was juist onzeker, verlegen, voelde zich niet op zijn gemak bij anderen, zei hij, waardoor hij mij het gevoel gaf sterk te zijn en voor hem te moeten zorgen. Naar buiten toe gedroeg hij zich echter arrogant en niet geïnteresseerd. Ondertussen was niemand goed of leuk genoeg om mee om te gaan. Met als gevolg dat ik nu heel erg eenzaam ben achtergebleven.
Verdiep je niet teveel in de narcist zou ik zeggen, kijk liever naar hoe het gekomen is dat je het niet zag en dat je jezelf zo wegcijferde.
Ik begin nu, na meer dan een half jaar weer wat eigenwaarde terug te krijgen en leer me niets van zijn mening aan te trekken. Ik zie nu dat als er iets is hij meteen de fout bij mij legt. Vroeger hoefde hij dat niet eens te zeggen, dan dacht ik dat zelf al. Nu leer ik te denken: zelfs als het mijn fout is/was dan had jij ook je verantwoordelijkheid kunnen nemen en in kunnen grijpen. Een heel verlossende gedachte.
Mischien herken je iets, succes,
Granada

Daantje
Contacteer:

Re: narcisme

#7 Bericht door Daantje » wo mar 17, 2010 10:36 am

Anna
Site Admin

#8 Bericht door Anna » wo mar 17, 2010 3:20 pm

Ik vind het oké dat hier op dit forum verwezen wordt naar teksten en websites over narcisme, omdat er 'Norwood-vrouwen' zijn die vallen op het soort mannen dat omschreven wordt met de term 'narcist'. Maar ik wil er daarbij wel op wijzen dat dit een forum is voor vrouwen die te kampen hebben met relatieverslaving en die aan zichzelf en hun eigen problemen en verslaving willen werken. Een aantal van de kenmerken die worden gegeven bij de beschrijving van wat narcisme is herken ik ook als kenmerken van Norwood-vrouwen. Het kan goed zijn om ongezonde trekken bij anderen te kunnen herkennen, vooral bij mannen, zodat je afstand kunt houden en ervoor zorgen dat zij jou niet kunnen beschadigen met hun ongezonde patronen. Maar het belangrijkste denk ik is toch om de aandacht te vestigen op je eigen ongezonde patronen, en daaraan te werken. Als je zelf gezonder wordt en deze ongezonde patronen zelf van binnenuit kunt herkennen (in jezelf) zul je ze vanzelf ook makkelijker bij anderen herkennen en kunnen leren om voldoende afstand te bewaren van mensen die te kampen hebben met een persoonlijkheidsstoornis zoals narcisme, zodat ze jou niet kunnen beschadigen.

Ik wil vragen om op dit forum met respect over onze medemens te praten, ook over mensen die een persoonlijkheidsstoornis hebben en daardoor zelf op een destructieve en respectloze manier met anderen omgaan. Het is onze eigen verantwoordelijkheid onszelf te beschermen tegen de ongezonde gedragingen van andere mensen.

Vriendelijke groeten,
Anna Schmitz

Daantje
Contacteer:

Re: narcisme

#9 Bericht door Daantje » ma apr 05, 2010 9:04 pm

precious

#10 Bericht door precious » wo jul 14, 2010 9:44 pm

Anna schreef:(...) Als je zelf gezonder wordt en deze ongezonde patronen zelf van binnenuit kunt herkennen (in jezelf) zul je ze vanzelf ook makkelijker bij anderen herkennen en kunnen leren om voldoende afstand te bewaren van mensen die te kampen hebben met een persoonlijkheidsstoornis zoals narcisme, zodat ze jou niet kunnen beschadigen.

Ik wil vragen om op dit forum met respect over onze medemens te praten, ook over mensen die een persoonlijkheidsstoornis hebben en daardoor zelf op een destructieve en respectloze manier met anderen omgaan. Het is onze eigen verantwoordelijkheid onszelf te beschermen tegen de ongezonde gedragingen van andere mensen.

Vriendelijke groeten,
Anna Schmitz
Helemaal waar Anna!
Ik heb zojuist net je samenvatting gelezen. Erg goed.
Zelf had ik ook last van relatieverslaving. Na mijn laatste partner (wat een narcist was) ben ik met mijzelf aan de slag gegaan omdat ik vele lastige relaties achter de rug had. Ik was het zo beu dat ik nu weleens wilde weten waarom ik toch altijd in dergelijke dramatische relaties belandde en waarom ik toch altijd koos voor de verkeerde.
Toen ik over relatieverslaving las viel het kwartje.
Al moet ik wel zeggen dat ik me in het profiel van het verleden van de relatieverslaafde niet herkende.
Ik heb ontzettende lieve ouders die me veel aandacht en liefde hebben gegeven en een veilige basis. Alleen erg beschermd, overbeschermd omdat ik vanaf baby al een angstig kindje was.
(ik ben enig kind)
Wat ik wel als trauma heb meegemaakt is het gepest worden. Zowel op de lagere als middelbare school en ik was niet opgewassen tegen de hardheid.
Ook ben ik in de puberleeftijd (ca 16e jr) van de 1 op de andere dag al mijn vriendinnen kwijt geraakt en heb ik daarna anorexia ontwikkeld.
Hier ben ik uiteindelijk van genezen.
Het verleden van een relatieverslaafde hoeft dus niet altijd met de thuisbasis te maken te hebben.
Ook heb ik vriendinnen die hetzelfde hebben (je trekt elkaar toch onbewust aan, ook als vriendinnen) en ook geen onveilige jeugd hebben gehad.
Het kan dus met van alles te maken hebben.
Bij mij was het dus het verlaten zijn door hechte vriendinnen en het pesten op school.

Anyway, toen ik ermee aan de slag ben gegaan, heb ik voor mezelf besloten voorlopig geen relaties aan te gaan. Niet omdat ik bang was voor herhaling maar omdat ik wilde leren in mijn upje gelukkig te zijn. (Omdat dat zowiezo de basis is voor een gezonde relatie.)Heel lang is hét item in mijn leven ook "relaties en mannen" geweest. Daar wilde ik ook vanaf. Ik wilde leren gezonde interesses en hobby's te ontwikkelen ipv altijd maar te verzinken in dramatiek rondom een man.

Ik ben wel even in therapie geweest, maar dat was vrij kort. Het was meer om te herstellen van de destructieve relatie die ik had afgesloten en om de kern van mijn patroon te ontdekken.
Na vele boeken gelezen te hebben (over relaties, over de liefde, over destructieve relaties, over de eigen valkuilen en over authentiek zijn) en in een gezonde omgeving te verkeren met psychisch gezonde mensen is er toch wel een andere "ik" ontstaan.
En wat je al in je samenvatting schreef; ook ik merk dat ik nu geinteresseerd ben in hele andere type mannen. Gezonde stabiele volwassen mannen. Dus geen gladde snelle yuppies met het bigger than life - attitude.
Mannen die ik vroeger niet zag staan, zie ik nu wel. En de fouterds pik ik er zo uit of ik krijg een onaangenaam intuitief gevoel.
Dat is een gerustellende idee :)

Wat betreft een nieuwe relatie, ik ben daar nu totaal niet mee bezig. Als de tijd rijp is kom ik hem vanzelf wel tegen.
Ik ga dan ook niet op zoek. Datingsites mijd ik en andere activiteiten om iemand tegen te komen zoek ik ook niet op. (de zogenaamde single-avonden en feestjes)
Als je op zoek gaat dwing je namelijk een relatie af en dat werkt niet. Laat het zijn natuurlijke beloop en dan kom je vanzelf iemand tegen als de tijd daarvoor rijp is.
M.i. zijn de zoekenden dus ook niet rijp voor een echte relatie. Als je happy bent met jezelf hoef je niet op zoek te gaan.

Groetjes!

Anna
Site Admin

#11 Bericht door Anna » do jul 15, 2010 12:38 pm

Hallo Precious. Bedankt voor je openhartige verhaal. Heel interessant wat je over jezelf vertelt. Bedankt voor het delen. Zo'n (succes)verhaal is ook heel belangrijk om te horen. Om vertrouwen te krijgen en te behouden op een beter leven, als je aan jezelf werkt.

En mag ik vragen, als je het over mijn samenvatting hebt, welke samenvatting bedoel je daar dan mee? Want ik heb vele samenvattingen geschreven (van allerlei boeken en tv programma's) en op mijn website gezet. Of bedoel je misschien mijn beschrijving van wat relatieverslaving is op mijn website, www.norwoodgroep.nl ?
Groet, Anna

precious

#12 Bericht door precious » do jul 15, 2010 6:48 pm

Hoi Anna,

Geen dank hoor.
Nu moet ik ook wel zeggen dat ik denk dat er gradaties zijn in relatieverslaving. Ik was niet zo verslaafd dat ik alles pikte en als een hondje achter hem aan liep en eeuwen in die relatie bleef hangen. Ik moest wel voor mezelf kiezen, anders was het niet goed met me afgelopen ben ik bang. Dat instinct had ik nog wel.
Ik was alleen erg goedgelovig en afhankelijk en nam mijzelf niet serieus. Daardoor ben je een makkelijke prooi.

Maar inderdaad, als je echt wilt, dan kun je daar allemaal van genezen. Ik denk ook dat je het dusdanig beu moet zijn allemaal. Patronen kunnen pas veranderen als je het zat bent.

Ik had je samenvatting "Facing love addiction" gelezen.

Anna
Site Admin

#13 Bericht door Anna » vr jul 16, 2010 12:02 pm

Precious, bedankt voor je antwoord.
Groet, Anna

aajmtoekjoet

ook ik heb te maken met een narcist

#14 Bericht door aajmtoekjoet » vr nov 05, 2010 3:16 pm

mijn ex is een narcist, nu is mijn vraag , moet ik hem confronteren of gewoon uit mijn leven bannen ?
ik wil hem helpen maar ben bang dat hij me toch maar gaat uitlachen en niet gaan inzien dat hij deze stoornis heeft..

Daantje
Contacteer:

Ook wij hadden te maken met een kwaadaardige narcist

#15 Bericht door Daantje » wo dec 28, 2011 4:41 pm

http://www.ratgevallen.nl/RatgevallenFolder.pdf
(Ik heb hier veel aan gehad met name w.b. 'verraad van de omstanders'. Dan weet je niet wat je overkomt.)

http://narcismeandmore.punt.nl/ (De stappen te volgen in een relatie met een kwaadaardige narcist. Het werkt wel, is mijn ervaring...)

Plaats reactie