Oprah interview nav 'Leaving Neverland'

YouTube video's, de links en vertaling van de gesproken tekst.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Anna
Site Admin
Berichten: 17617
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Oprah interview nav 'Leaving Neverland'

#1 Bericht door Anna » za mar 09, 2019 6:38 pm

Heel belangrijk om naar te kijken!!
https://www.youtube.com/watch?v=JIiq4Jnmam8

Interview van Oprah Winfrey met Michael Jackson-aanklagers Wade Robson en James Safechuck en regisseur van de documentaire 'Leaving Neverland', Dan Reed. Dit interview werd uitgezonden direct na de televisiepremière van de documentaire 'Leaving Neverland' in de VS op 4 maart 2019.

De documentaire zelf is hier te zien en beschikbaar tot 13 april 2019:
https://www.npo3.nl/leaving-neverland-d ... ON_1303663

Anna
Site Admin
Berichten: 17617
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah interview nav 'Leaving Neverland'

#2 Bericht door Anna » di mar 12, 2019 11:15 pm

NB. De video was niet meer te zien op YouTube, maar nu weer wel!:
https://www.youtube.com/watch?v=JIiq4Jnmam8

Het beeld viel weg, scherm zwart met dit bericht: 'Video niet beschikbaar "Oprah Winfrey Full Interview" Het YouTube account dat aan deze video is gekoppeld, is beëindigd wegens meerdere meldingen van derden over auteursrechtschendingen.'

Ik begreep niet waarom, maar later vond ik een andere link op YouTube die nog wel werkte (hierboven). Gelukkig! Dit is een video die beschikbaar moet blijven. Dit is zo belangrijk, niet alleen voor mensen die zelf te maken hebbent (gehad) met sexueel misbruik, maar voor iedereen, omdat er zoveel misvattingen bestaan over sexeel misbruik bij kinderen, waardoor het niet wordt ontdekt en verborgen kan blijven, en waardoor de schade nog veel groter is. Dat wordt in dit interview heel duidelijk gemaakt.

Hieronder volgt mijn vertaling van de gesproken tekst van het interview.

Anna

Anna
Site Admin
Berichten: 17617
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah interview nav 'Leaving Neverland'

#3 Bericht door Anna » ma mar 18, 2019 4:40 pm

Oprah Winfrey "After Neverland" (full interview) 2019. (57:32 min.)

https://www.youtube.com/watch?v=JIiq4Jnmam8

Na de uitzending van de documentaire 'Leaving Neverland' in de VS had Oprah een interview met Wade Robson en James Safechuck, en Dan Reed, de regisseur van de documentaire 'Leaving Neverland'.

Oprah: We zijn hier met een zaal van ruim honderd mensen die sexueel misbruikt zijn, omgeven door hun dierbaren, familie, vrienden, die hen steunen. We hebben net allemaal de vier uur durende documentaire 'Leaving Neverland' bekeken. Dat was een intense en emotionele ervaring voor iedereen. De twee mannen die hun verhaal vertellen in 'Leaving Neverland', Wade Robson en James Safechuck, zijn hier ook, evenals de maker van de film, Dan Reed.

Dit is de reden waarom ik hier ben. In de 25 jaar Oprah show heb ik 217 afleveringen gemaakt over sexueel misbruik. Ik heb keer op keer geprobeerd de boodschap over te brengen dat het niet alleen misbruik is, maar ook verleiding. En nadat ik 'Leaving Neverland' voor de eerste keer had gezien belde ik Dan Reed, ik kende hem niet, en ik zei tegen hem: Dan, jij hebt met deze film laten zien wat ik heb geprobeerd te vertellen in 217 shows. En ik weet dat de hele wereld nu in rep en roer is en dat er overal discussies zijn of Michael Jackson die dingen heeft gedaan of niet. Of deze twee mannen liegen of niet. Maar voor mij overstijgt dit Michael Jackson. Het is veel groter dan welke persoon dan ook. Dit is een moment in de tijd dat ons laat zien wat voor sociale corruptie er is. Het is als een plaag voor de mensheid. En het gebeurt op dit moment, het gebeurt in gezinnen, en we weten dat het in de kerk gebeurt, en in scholen en sportteams, overal. En als het ervoor zorgt dat jullie, hier in de zaal, zien hoe het gebeurt, dan komt er iets goeds uit voort. 'Child sexual abuse', het woord 'kindermisbruik', zegt niet wat het werkelijk is. Ik heb dit jarenlang keer op keer herhaald. Het is een verwarrende term, als je zegt 'sexual abuse', sexueel misbruik. Want zoals je in de film kon zien, deze jongens ervoeren geen misbruik, dat deden ze pas veel later in hun leven. En als je een kind bent, en ik wil dat iedere ouder deze boodschap hoort, dan beschik je niet over de taal (of het besef) om te kunnen vertellen wat er met je gebeurt. Omdat je verleid en 'ingepakt' bent.
2:51

Tegen de jongens: Toen je als 11 jarige moest getuigen in de rechtbank, dacht je er toen aan als 'misbruik'. Wist je dat je misbruikt werd en verdedigde je Michael gewoon? Wanneer begon je te beseffen dat het misbruik was?
Wade: Toen het misbruik begon, toen ik 11 was en zelfs toen ik 22 was, en ook daarna, had ik geen idee dat wat Michael Jackson deed, die sexuele dingen, dat dat misbruik was. Ik had geen idee dat het dat was. Vanaf de eerste nacht toen het sexueel misbruik begon zei Michael altijd dat het liefde was, hij zei dat hij van me hield en dat God ons samen had gebracht. En Michael was God voor mij. En ik was dat jongetje van de andere kant van de wereld, uit Australië, en Michael was God voor mij. En die persoon die God was voor mij, zegt nu tegen mij dat hij van me houdt en dat God ons bij elkaar heeft gebracht. En deze sexuele dingen, dit is hoe we onze liefde voor elkaar laten zien. Maar nog voordat hij dat zei, was alles wat Michael zei een Goddelijke boodschap voor mij ('gospel'). En toen ik moest getuigen voor hem, Michael begon me vanaf het eerste moment te trainen voor wat er later zou gebeuren, toen ik 11 was en toen ik 22 was, toen ik moest getuigen in de rechtbank.
Oprah: Je kunt het patroon nu zien, maar kon je het ook zien voordat Dan het zo bij elkaar had gezet in de documentaire? Het is voor iedereen makkelijk om het patroon te zien nú, maar kon jij dat ook zien als kind?
Wade: Absoluut niet. Michael was ongelooflijk bijzonder, hij was geen gewoon mens voor mij, hij was een soort buitenaards wezen voor me.
4:52

Oprah: Ja, laten we eens terug gaan naar die tijd, eind tachtiger jaren, was dat het niet?
Wade: Nee, het was in 1990.
Oprah: 1990, oké, toen was je 7. Oké, eind tachtiger jaren, begin negentig, toen was Michael een godheid. Er is nu eigenlijk niemand waar je dat mee kunt vergelijken. Sterren van nu zijn niet zo groot als toen. En het is heel duidelijk om het proces van 'groomen' te zien in de film. Wat een heel opmerkelijk moment was in de film was toen jij, James, vertelde over de huwelijksceremonie die jullie deden, met handgeschreven geloften en echte ringen. En als je geloften doet dan voelt het alsof het helemaal iets van jullie samen is, voelde jij dat niet zo?
James: Ja. Dat was een situatie waarin Michael zei: we zullen altijd samen zijn. Het was een ritueel om onze liefde te bestendigen. Ik was toen iets ouder en ik was wat onzeker over mijn positie, en dit was om mij eraan te herinneren dat we altijd samen zouden zijn.
6:08

Oprah: Maar ik stelde die vraag, omdat zoveel ouders…., ik had het vaak over dit onderwerp met Gayle (Oprahs vriendin) toen haar kinderen kleiner waren, en Gayle zei dan 'mijn kinderen zullen het mij altijd vertellen, mijn kinderen laten zich niet pijn doen'. Zoveel ouders begrijpen niet dat het niet voelt als 'pijn'. En als je een band bent aangegaan, als je geloften hebt uitgewisseld en ringen, om te bewijzen dat je samen bent, dan zit je er helemaal in, en doe je helemaal mee.
James: Maar daarvóór zat ik er al helemaal in. De intensiteit van de liefde die je voor hem voelt, en de wig die hij zet tussen jou en je familie, 'het is jij en ik tegen de wereld', daar werkt hij hard aan. En die intense liefde gecombineerd met de intense liefde van de wereld voor hem is overweldigend. Helemaal voor een kind.
7:11

Oprah: Dus wanneer realiseerden jullie je dat het misbruik was? Jullie gebruiken het woord 'misbruik' nu vrijuit als volwassen mannen, maar wanneer begon je erover te denken als 'misbruik'?
James: Bij mij gebeurde dat pas toen Wade ervoor uit kwam. Ik leed echt, ik sliep heel slecht. Ik sliep twee uur en dan werd ik wakker en mijn hele lichaam was aan het zinderen en dan was ik de rest van de nacht wakker. En ik haatte mezelf. En ik weet niet waarom. Waarom haat ik mezelf? Dat intense gevoel van haat, je begrijpt het niet. En toen ik Wade zag praten, dan denk je: oké, misschien is er een reden. En als er een reden is dan kan ik misschien uitvinden wat ik eraan kan doen. Maar je denkt niet dat het misbruik is.
8:00

Oprah: Dus wat gebeurde er toen je Wade zag? We zagen hem in de Today Show, was dat de eerste keer dat je je realiseerde dat er ook anderen waren? Want toen je moest getuigen waren er ook anderen.
James: Realiseerde ik me dat er anderen waren? Ik dacht er niet aan dat er anderen waren toen ik moest getuigen. Ik was toen klein en ik dacht niet aan anderen, zover gaan je gedachten niet, ik dacht alleen aan hem en mij. En toen Wade ervoor uitkwam werd ik getriggerd. Er was niet meteen een gevoel van….
Oprah: Was dat de eerste keer dat je wist dat er een Wade was?
James: Ik wist van Wades bestaan, ik heb hem twee keer ontmoet toen ik klein was. Op de set van de 'Jam' video. En er was een weekend in Neverland met ons en nog een paar andere kinderen. Dus ik wist van zijn bestaan en hij was aardig, dus zo had ik contact, maar meer niet.
Oprah: Maar toen je Wade zag in de Today Show wat werd er toen getriggerd?
James: Ik raakte in paniek, alsof ik gesnapt werd. Mijn hele lichaam was in paniek. En het duurde een paar weken voordat ik er wat rustiger naar kon kijken en een idee krijgen wat er aan de hand was. En denken: oké, hij krijgt hulp, en hij is wat verder hiermee, misschien kan ik dat ook, en kan ik ook hulp krijgen.
9:31

Oprah: Had je niet het gevoel, nee de vraag is: had je ook een gevoel van: ah, ik ben niet de enige? Zoiets als: Me too?
James: Niet echt. Niet meteen. Want er was veel paniek. Want Michael heeft ons gedrild, getraind: 'als mensen hier achter komen, dan word jij gepakt, en ik word gepakt en dan is ons leven voorbij'. Dat heeft hij steeds weer herhaald, keer op keer. Dat is in je zenuwstelsel gedrild. Dus het is paniek om gesnapt te worden. Het vraagt veel innerlijk werk om dat uit te werken.
10:02

Oprah: Wat veel mensen die zelf geen sexueel misbruik hebben meegemaakt zich afvragen is: als je misbruikt wordt, waarom wil je dan doorgaan met bij die persoon te zijn? Een van de dingen die Michael Jacksons estate nu over jou zeggen is dat jij Wade had geprobeerd een baan te krijgen en in zijn organisatie wilde werken of met hem op tour wilde. Kun je aan de mensen uitleggen waarom je nog met hem geassocieerd wilt worden als je misbruikt bent?
Wade: Ik had geen idee dat het 'misbruik' was. Ik hield van Michael. En al die keren dat ik over hem sprak in de rechtbank en in interviews, al die dingen die ik over hem zei, die meende ik echt. En ik was nooit vergeten dat hij al die sexuele dingen met me had gedaan, maar ik had geen besef dat het 'misbruik' was, en het kon niet in mijn hoofd opkomen dat ook maar iets van Michael niet goed zou kunnen zijn. Alles wat Michael deed was goed, in mijn ogen. Heel lang.
11:32

Oprah: Dus zelfs in de getuigenbank - en je stond daar urenlang, het is afmattend, voor welk proces dan ook - maar zelfs in de getuigenbank toen je hem verdedigde, dacht je toen nog steeds dat hij niets slechts had gedaan? Of verdedigde je hem omdat je zoveel van hem hield? Dat probeer ik te begrijpen. Dacht je: hij heeft misschien iets slechts gedaan maar ik ga hem verdedigen, of dacht je niet dat het slecht was? Dat probeer ik te begrijpen.
Wade: Ik dacht er niet over na, wat dat concept betreft. Ik weet het nu, maar toen kon ik er niet over nadenken, ik kon het niet in twijfel trekken. Als ik zou twijfelen aan Michael, aan mijn verhaal met Michael, en mijn leven met Michael, dat betekende dat ik aan alles moest twijfelen in mijn leven. Dus het was niet eens een optie om daarover na te denken. Michael was goed. Iets anders kon ik niet denken.
12:42

Oprah: In jouw beleving was je daar om hem te beschermen en hem te redden.
Wade: Ja, dat was een belangrijk onderdeel ervan. Hij heeft me zo getraind vanaf het eerste moment. Als iemand erachter komt wat we doen, gaan we allebei naar de gevangenis voor de rest van ons leven. Dus ik was ook doodsbang. Voor mezelf, maar ook voor hem. Ik hield van hem en wilde hem beschermen. En in mijn beleving was het voor mij zo, tot zo'n zes jaar geleden, dat ik wat er echt gebeurd was tussen Michael en mij, mee zou nemen in mijn graf. Geen twijfel. Zo was het voor mij.
13:21

Oprah: Ik had aangenomen, ik weet niet of jullie in de zaal dat ook dachten, ik heb aangenomen dat jullie er nu op deze manier over kunnen praten doordat jullie beiden een zoon hebben gekregen. Klopt dat, is dat waardoor je denken is veranderd?
James: Ja, je hebt geen contact met het kind dat je was. Je hebt geen sympathie of compassie voor jezelf. Er is een verbroken verbinding van binnen, je hebt geen relatie met dat kind. Maar als je zelf een kind krijgt, zo zie ik dat nu, dan ontstaat er een brug met dat kind dat je zelf was. Je ziet jezelf in hem. En je ziet hoe kinderen eigenlijk zijn.
14:02

Oprah: Ja. En daar zou ik graag nog iets over willen zeggen, over het geen relatie hebben met dat kind in je. Ik hoor dat jullie in de zaal, die dit ook hebben meegemaakt, allemaal begrijpen waar hij het over heeft. Want als je je leven leeft met zo'n geheim van binnen als kind, dan is je hele jeugd een leugen. Je hele jeugd is een leugen. Alle beslissingen die je neemt over wat dan ook komen voort uit die leugen van binnen. Alle keuzes die je maakt komen voort uit die leugen van binnen. Dat is denk ik waarom je dat gevoel van disconnected zijn hebt.
14:37

Wade: Ja. Ik bleef problemen hebben met contact hebben met kleine Wade, en te begrijpen wat ik als kind voelde en dacht toen ik dat allemaal meemaakte. Als mijn zoon niet was geboren was de kans groot dat ik nog steeds in stilzwijgen leefde. Grote kans. (applaus)
Oprah: Interessant. Interessant.
Wade: Pas toen ik het perspectief van een vader had, omdat ik zo was afgesloten van de kleine Wade die ik was, wat ik toen niet wist, maar wat ik nu wel weet, maar omdat ik toen zo afgesloten was van kleine Wade, toen mijn zoon was geboren zag ik: o my God, dit is hoe een kind is, dit is hoe een kind denkt, dit is hoe een kind zich gedraagt. Dit was ik! En natuurlijk wat er bij kwam, dit jongetje, was MIJN jongetje, en zoals ik in de film zei, in mijn hoofd begon ik beelden te zien dat het met hem gebeurde wat er met mij is gebeurd. En dat was voor het eerst óóit in mijn leven dat ik dacht: misschien moet ik hier met iemand over praten.
15:55

Oprah: Want je was al in therapie geweest hiervoor.
Wade: Ja.
Oprah: Maar je loog tegen de therapeut.
Wade: Ja.
Oprah: Hoe werkt dat? (gelach in de zaal) Je loog tegen de therapeut want je was vastbesloten het verhaal te beschermen.
Wade: Ja. Ik heb twee zenuwinzinkingen gehad, bij de tweede heb ik het verteld. Maar bij de de eerste zenuwinzinking ging ik in therapie en had ik geen enkele intentie om te gaan vertellen wat er was gebeurd tussen Michael en mij. En omdat ik……
Oprah: Waarom dacht je dat je een zenuwinzinking had?
Wade: Precies. Ik had geen idee, dat wat er tussen Michael en mij was gebeurd, die sexuele dingen, dat die een negatief effect zouden kunnen hebben op mij.
Oprah: Of het leven met dat geheim.
16:36

Oprah: Wat ik zou willen dat de wereld kon horen. Er is zoveel nadruk gelegd op de vraag: was er sexuele penetratie? Ook in al die shows van mij kwam dat steeds weer naar voren, en in de rechtbank, er is altijd die vraag: was er penetratie of niet? De nadruk moet niet zijn op de sexuele daad op zich, maar op wat er ná gebeurt! (iedereen in de zaal zit ja te knikken) En wat veel mensen niet begrijpen, het is niet…..je moeder zei in de film dat ze op de deur klopte en Michael doet open en zegt 'sorry, ik wist niet dat de deur op slot zat' en ze komt de kamer binnen en ze ziet je en ziet dat jullie kleren aan hebben en ze denkt: alles is oké. Omdat iedereen denkt dat je er op een bepaalde manier uitziet, of dat je eruit ziet alsof je mishandeld bent, of dat iemand je verkracht heeft, terwijl het in werkelijkheid is het moeten stilhouden van het geheim, de schaamte, de verwarring, het schuldgevoel, de depressie, en uiteindelijk de zenuwinzinking die bij veel mensen gebeurt.
17:43

Oprah tegen Dan Reed: Wilde jij een film maken over Michael Jackson? Was je in hem geïnteresseerd? Was je Michael Jackson fan? Of juist geen Michael Jackson fan? Hoe kwam je ertoe deze film te maken?
Dan Reed: Ik had voordat ik de film ging maken totaal geen interesse in Michael Jackson. Ik stuitte op een bericht over het proces dat deze jongens voerden tegen de Michael Jackson estate destijds. En ik heb contact met ze gezocht. Het waren twee jongens waar ik nooit van gehoord had, die deze claim deden, en dat vond ik interessant. Dus ik benaderde ze en dat mondde erin uit dat ik dit drie dagen durende interview deed met Wade en het twee dagen durende interview met James. En ik realiseerde me dat deze jongens een uitzonderlijk verhaal te vertellen hadden. Niet over Michael Jackson, maar hoe het 'grooming' proces bij sexueel kindermisbruik eruitziet. En dat is zo belangrijk. (applaus)
18:40

Oprah: Ja. Ik zie mensen met tranen in hun ogen. Want als je het 'grooming' proces zo voor je ogen ziet gebeuren, dan moet je denken aan hoe dat met jezelf is gebeurd. En ik denk dat het voor veel mensen, ik had het er gisteren nog over met mijn producer, ik deed een show, ik was toen 42. Ik deed een show met mannen die hun kinderen en stiefkinderen hadden misbruikt. En het was pas toen een van die misbruikers vertelde hoe hij zijn 13 jarige dochter 'groomde', dat ik een lightbulb moment had en me eindelijk realiseerde, op mijn 42ste! dat het niet mijn schuld was geweest! Ik denk dat voor veel mensen, om dat grooming proces zo te zien, hoe dat gedaan wordt, dat je dan voor jezelf kunt begrijpen: ooo! dat is wat er met mij is gebeurd! Dat is wat ik jullie probeer te laten zien. Dat je geen grote iconische ster hoeft te zijn, maar dat dit gebeurt in allerlei families en kerken en overal, door iemand die ervoor gezorgd heeft dat je hem vertrouwde, en die eruit zag, zoals je moeder zei, als zo een liefdevolle zorgzame persoon, en die wist hoe hij een kind kon 'groomen', en hoe dat gebeurt in jouw familie. Dat is wat er gebeurt.
20:09

Oprah: In 2010 deed ik een show met 200 mannen. Allemaal survivors van childhood sexcual abuse. Die allemaal een foto van zichzelf voor zich hielden op de leeftijd dat het sexual misbruik begon. In die show praatte ik met Dr. Howard Fradkin, die specialist is op dit gebied en die meer dan duizend slachtoffers heeft behandeld. Hij schreef "Joining Forces: Empowering male Survivors to Thrive". Hij is hier. Dr. Fradkin, ga even staan (krijgt applaus). Ik wil het even hebben over 'grooming', want we zagen het zo duidelijk in de film, op allerlei manieren. Wat zijn de klassieke tekenen van grooming? Ik zei al: iedereen die in die situatie terecht is gekomen, is verleid, is 'gegroomd'. En wat het is met grooming, het is net als wanneer je verliefd wordt op iemand en hij romantische dingen voor je doet. Een van de meest opvallende dingen in de film is de situatie in het vliegtuig toen jullie van Hawaï kwamen, en jij (James) Michael Jackson interviewde, en je aan hem vroeg 'wat vond jij het leukst van deze dagen?' en hij zei: 'het leukst vond ik het zijn met jou'. Wie wil nou niet zoiets horen?! (gelach) Mijn hart smolt een beetje. Want als iemand zegt 'het belangrijkste van deze ervaring was het zijn met jou, en ik zeg dat niet omdat ik nu met jou ben, maar gewoon omdat je geweldig bent', dat is hoe het begint!
21:55

Dr. Fradkin: Grooming begint met dat de dader het slachtoffer ervan overtuigt dat het veilig is. En in jouw geval, en dat is in veel gevallen, overtuigen ze de hele familie dat het veilig is. 'Ik heb het beste met jullie voor, ik wil jullie helpen, succes te hebben en gelukkig te zijn', dat soort dingen. En dan vertellen ze je dat je bijzonder en speciaal bent, en dat hebben jullie ook vele keren naar voren gebracht in de film. Dat hij zei hoe belangrijk je was, hoe speciaal, 'jij bent de enige voor mij, ik heb Neverland voor jou gekocht'. Er is geen betere speeltuin! En een onderdeel van grooming is de manier waarop aanraking wordt geïntroduceerd, op een heel geleidelijke manier. Eerst is het gewoon vluchtig aanraken, daarna is het een hand op je been, en daarna op je genitaliën.
20:46

Wade: Ik denk dat een van de interessante dingen met Michael en zijn specifieke situatie is, dat het groomen al lang was begonnen voordat we hem ooit hadden ontmoet. Gewoon omdat hij was wie hij was. Hij was zo'n grootheid. En hij deed zich voor als een engel. Hij zei: 'ik heb geen jeugd gehad en ik hou zo van kinderen, ik vind het fijn om met kinderen te zijn, ik vind het fijn om ze te helpen een fijne jeugd te hebben'. Lang voordat ik hem voor de eerste keer ontmoette was er al zoveel tot stand gebracht. Ik denk dat ik, en mijn moeder, en mijn hele familie zich al hadden overgegeven aan hem. Vóórdat we hem ontmoetten.
23:29

Oprah: In de documentaire zegt Wades moeder, als Michael haar vraagt of zij Wade een heel jaar bij hem wil laten, wat zij niet wil, dat Michael toen zei: 'Ik krijg altijd wat ik wil'. En in de documentaire zie je dat hij later terugging en faxen naar je moeder begon te sturen en haar te bellen en dat je grootmoeder zei - trouwens, we vonden je grootmoeder geweldig! Iedere keer als je grootmoeder in beeld kwam zeiden we: o, nou gaan we het horen! o boy! - ze zei dat je moeder ook was gegroomed, want Michael belde haar en deed zich voor als vriend en ging met haar om op een manier die haar het gevoel gaf dat ze bijzonder was en belangrijk voor hem was.
Wade: Ja, hij besteedde er veel tijd en aandacht aan een speciale band met haar op te bouwen, ook met mijn zus. Het was geloof ik hetzelfde bij jou (James).
James: Ja hij gaf veel aandacht aan mijn ouders.
24:28

Oprah: Wat zo interessant is. Het grooming proces met je ouders was fascinerend. Want als je op dat niveau leeft als Michael Jackson, heb je het niet nodig dat de Savechucks (James' ouders) je ophalen. Dan heb je je eigen middelen. Maar het idee dat je familie dacht: o, we gaan hem ophalen en hij komt bij ons in de auto, en wij zorgen dat hij daar goed uitkomt en zo, dat is ook allemaal onderdeel van dat proces.
James: Ja dat is onderdeel daarvan.
Oprah: Alsof Michael Jackson jullie nodig had om hem rond te rijden! (gelach in de zaal)
James: Daar dacht ik niet aan.
Wade: Er was ook zoiets, wat ik me herinner, dat hij mij het gevoel gaf en ook aan mijn moeder, dat wij hém redden. Dat wij hem een leven gaven buiten zijn eenzame bestaan. Dat hij bij ons meer normaal kon zijn. Dat was ook zoiets: wauw! wij kunnen jou helpen?! Wij kunnen jou redden?!
Oprah: Ook in de film was er zoiets. Toen je 's nachts wakker werd en hij in een hoek zat te huilen…
Wade: Ja omdat we de volgende dag zouden vertrekken uit Neverland. Ja, ik werd wakker en ik hoorde iemand huilen, het was donker in de kamer, ik kon niet zien waar het vandaan kwam, en toen zag ik hem in een hoekje van de kamer ineengedoken zitten snikken. Een van de dingen die er bij mij gebeurde, als 7 jarige jongen, die hem net kende, ik was bang dat hij zou veranderen in de weerwolf, van 'Thriller' (de clip). Begrijp je? Dat is waar ik was als 7 jarige. Want dat was de Michael die ik kende. En nu was ik in zijn huis en in zijn slaapkamer, en hij was aan het huilen.
James: Dat deed hij heel veel, huilen. Dan deed hij - wat ik nu zie als een act - dat het hem te veel werd en dat hij zo eenzaam was.
Oprah: En dat gaf je nog meer het gevoel dat je speciaal was.
James: Ja, want dan wil je er voor hem zijn!
Oprah: Je wilt er voor hem zijn.
26:47

Oprah: Wat zo interessant is voor mij. Acteur Anthony Edwards werkt met een organisatie genaamd 'One in six' (één op de zes). Die naam verwijst naar het getal één op de zes mannen die sexueel misbruikt zijn. Dat is de statistiek in ons land, het is waarschijnlijk hoger. In 2017 publiceerde Anthony een artikel op internet, 'Yes mom, there is something wrong', waarin hij over zijn eigen ervaringen vertelt als slachtoffer van sexueel misbruik. Je moeder vroeg het je keer op keer, en ook jij loog er over. Waarom?
Anthony: Omdat, wat jullie zo mooi hebben weergegeven in de film, is dat wat er gebeurt met een jonge psyche die een andere persoon heeft toegestaan z'n 'alles' te worden. Die persoon is je alles, je hele leven. Die persoon was inspirerend, hij was een mentor voor me, en dat creëerde een wereld. En mijn gevoel daarover was: als ik de waarheid daarover vertel dan valt alles uit elkaar en ben ik dat leven kwijt. Als je, zoals ik toen, 14, 15 bent, dan is je leven maar zo klein. En die persoon is zoveel groter dan jij bent. En dat is waarom we allemaal onze mond houden. Dat is de bijzondere ervaring in het werken met 'One in six', met mensen zoals Howard, en je te realiseren, wat jullie hier ook gedaan hebben en wat wij bij 'One in six' zeggen is: je bent niet alleen! En om je verhaal te vertellen aan een vriend, of je moeder of vader, of wie dan ook, en je verhaal te 'ownen' zonder schaamte, dat is hoe we helen en herstellen. En jullie laten zien dat dat mogelijk is.
Wade: Dankjewel.
28:40

Oprah: Al Chesley is ex speler van de Philadelphia Eagles en hij zegt dat hij sexueel misbruikt werd van zijn 13e tot zijn 18e door een vertrouwde politieagent uit de buurt. Die politieagent werd 'officer Friendly' genoemd (agent 'Vriendelijk'). Al heeft het 33 jaar geheim gehouden. En je was bij de show van de 200 mannen, en je hebt toen niets gezegd, wat wou je hier nog zeggen?
Al: Oprah ik wil je bedanken dat je ons weer gevraagd hebt. Ik verstopte mezelf toen nog, ik was pas zo'n 6 maanden daarvoor uit die kast gekomen. Ik had gewoon de moed niet om erover te praten. Maar ik ben zo blij dat ik uiteindelijk door die show en door de jaren en het innerlijk werk dat ik doe, weet ik: je bent zo ziek als je geheim.
Oprah: Toen je naar 'Leaving Neverland' keek, herkende je toen patronen van jouw agent Friendly?
Al: Zeker. Het groomen, en het was een politieagent waar we tegenop keken in de buurt. Hij had een politieauto, een pistool en een badge, en daarmee had hij 'power', en dat is ook een belangrijk iets. Als hij door de buurt liep, hij was een soort held, en ik was 13 en het was mijn eerste sexuele ervaring, en dat is de wreedste misdaad die je een kind kunt aandoen. Je vermoordt de spirit van dat kind. Wat voor mij zo belangrijk is, wat jullie nu doen is zo helend, als ik nu 's ochtends opsta zeg ik tegen mezelf: Al, hoe vrij wil je zijn! En ik praat erover! (applaus)
30:42

Oprah tegen Wade en James: Waarom zwegen jullie erover? Toen je moeder ernaar vroeg bij het eerste proces? Waarom deden jullie, zoals Anthony en vele anderen, waarom ontkenden jullie het? Want dat leek me zo'n goede gelegenheid om te zeggen: ja, zulke dingen zijn ook met mij gebeurd.
James: Ik stond daar niet te getuigen vanuit een gevoel dat ik iets goeds deed. Of met het besef dat hij iets deed wat fout was. Ik was bang om gesnapt te worden. Het was constant op het nieuws, en er was zoveel aandacht voor in de hele wereld.
Oprah: Dus op dat moment dacht je over wat jullie deden als iets 'slechts', of iets wat jullie deden wat je geheim moest houden.
James: Ik dacht er niet aan als iets wat goed of slecht was. Ik was geprogrammeerd met de gedachte: als je gepakt wordt is je leven voorbij. Dus toen ik begin 20 was en probeerde mijn eigen leven op te bouwen, om nu daarmee te maken te krijgen, dat was gewoon te veel voor me. Dus toen ik nee zei was ik niet bezig iets goeds te doen. Ik was gewoon bang, en het was zelfbehoud.
31:54

Oprah: Dit is wat veel mensen niet begrijpen. Een groot deel van de schaamte en de verwarring bij kinderslachtoffers is de aandacht en het verleid worden door de misbruiker, en de kans is groot dat dat iemand is die je kent! Het werkt alleen als het iemand is die je kent, iemand die je bewondert, die je respecteert en waar je misschien zelfs van houdt. En het voelt goed! Ik bedoel, als je 7 jaar bent en iemand streelt je penis, dat voelt goed! Zelfs al heb je geen naam voor wat er gebeurt. Het voelt goed!
Wade: En dat was zo'n moeilijk iets eraan voor mij, vooral in mijn therapie. Dat was iets wat ik steeds weer naar voren haalde. Wat betekent het dat het goed voelde? Wat zegt dat over mij?
Oprah: Dat is zo verwarrend voor kinderen. En toen ik dat zei, jaren geleden, dachten mensen dat ik gek was, want mensen willen geloven dat het is als aanranding, en dat je tegen de muur wordt gedrukt en verkracht, en ik heb al die jaren gezegd: als die misbruiker er goed in is zul je niet eens weten dat het is gebeurd. Je zult er in zitten en je zult niet eens weten dat het is gebeurd. En als die misbruiker er goed in is zal hij (of zij) ervoor zorgen dat jij het gevoel hebt dat jij er aan hebt meegedaan. Dat je het samen doet. En niets is meer 'samen' dan waar we het eerder over hadden, jij zei dat jullie getrouwd waren! Jullie hadden trouwgeloftes en ringen! Niets kan je meer het gevoel geven dat je er deel van bent.
33:28

Oprah: Jullie weten dat de Jackson familie het niet eens is met wat wij hier vandaag bespreken. Ik zal een deel van hun statement lezen. Ze zeggen: "We zijn woedend dat de media zonder enig bewijs of fysiek bewijs ervoor gekozen hebben om het woord van twee toegegeven leugenaars te geloven boven het woord van honderden families en vrienden over de hele wereld en die tijd met Michael hebben doorgebracht, velen in Neverland, en die zijn legendarische vriendelijkheid en wereldwijde vrijgevigheid hebben ervaren. (...) Michael werd onderworpen aan een grondig onderzoek met een verrassingsinval op Neverland en andere eigendommen, evenals een juryrechtspraak waarin Michael volledig onschuldig bleek te zijn. Er is nooit enig bewijs gevonden van iets. Toch willen de media deze leugens graag geloven. (...) De makers van deze film waren niet geïnteresseerd in de waarheid. Ze interviewden nooit een enkele ziel die Michael kende, behalve de twee meineed plegers en hun families." Dit is een gedeelte van het statement van de Michael Jackson familie.
34:34

Oprah tegen Dan Reed: Waarom heb je niemand van de Michael Jackson familie geïnterviewd?
Dan: Deze film gaat niet over Jackson, deze film gaat over wat er is gebeurd met Wade en James. Ik denk dat niemand van de familie betwist dat Michael nacht na nacht na nacht met jonge jongens sliep. Hij sliep zo vaak met jonge jongens, verschillende jonge jongens. Daar is geen discussie over. Waar het om gaat is: wat gebeurde er als de slaapkamerdeur dicht was en het licht uit ging. Wie weet daar iets over? Wat er gebeurde was tussen Wade en Michael en tussen James en Michael. Bij mijn weten was er nooit, jullie hebben nooit gezegd dat er ook nog iemand anders in de kamer was.
Oprah: Dat wilde ik net vragen: was er ooit iemand anders in de kamer?
Wade en James: Nee. Niet als er het misbruik gebeurde.
Dan: Dus wat is de journalistieke waarde om iemand te interviewen die zegt: Michael was een heel aardige jongen en hij heeft nooit iets gedaan met een kind. Vooral als die persoon een groot financieel belang heeft en er belang bij heeft deze jonge mannen te bezoedelen en in diskrediet te brengen.
Oprah: Maar zij zeggen het tegenovergestelde, zij zeggen dat deze jongens een financieel belang hebben en dat daarvoor Michael bezoedeld wordt.
Dan: Ze hebben geen enkel financieel belang. Dat is meteen duidelijk gemaakt aan het begin van de documentaire. Ze ontvangen op geen enkele manier geld, ook hun familie niet. Dus dit is een hypothetisch financieel belang.
Oprah: Ja maar toen je een rechtszaak aanspande, wanneer was het? in 2014? 2013, was je wel uit op financiële genoegdoening.
Wade: Dat was omdat ik een behoefte voelde opkomen, toen ik zo'n negen maanden in mijn healing proces zat. De vraag voor mij was: kan ik iets goeds laten gebeuren uit dit slechte? Kan ik iets goeds doen met deze verschrikkelijke ervaring die met mij is gebeurd? Is er een platform, een plek waar ik mijn verhaal zou kunnen vertellen, wat een geloofwaardig en krachtig platform is, waar ik dit zou kunnen vertellen en waar ze zouden moeten luisteren.
Oprah: Wie 'zij'?
Wade: De estate. Dat ze verantwoordelijk konden worden gesteld. Ik had mijn verhaal kunnen vertellen in allerlei tv shows, en interviews doen, en de kans is groot dat het dan een sensatieverhaal zou worden en dat het met een paar weken zou zijn weggeëbd. Daar begon het voor mij mee, en een van de platforms die we hebben is het rechtssysteem.
Oprah: Had je het gevoel dat je recht had op geld? Dat ze je geld moesten betalen?
Wade: Dat was mijn gedachte niet. Het rechtssysteem, in welk ander scenario zou de estate, het bedrijf van Michael Jackson, gedwongen zijn om te luisteren? Verplicht zijn om daar te zitten en te luisteren? En wat ook heel belangrijk voor me was. Michael trainde me en dwong me te liegen al die jaren, en met name in de getuigenbank. En dat waren ontzettend traumatiserende ervaringen voor mij. Dat had een enorme impact op mijn leven. Het gevoel dat ik had was: ik wil de gelegenheid hebben om die ervaring opnieuw te doen en nu goed te doen. Ik wil daar weer staan, want nu ben ik in staat om de waarheid te vertellen. (applaus)
38:08

Oprah: Ik zal je zeker niet verantwoordelijk houden als 11 jarige, maar als 23 of 22 jarige, toen je moest getuigen, wat ik me afvroeg was: dacht je toen aan die andere jongens? Die jongens tegen wie jij daar moest getuigen?
Wade: Wat mij in relatie tot die andere jongens betreft. Ik had op dat moment geen besef daarvan, toen ik 11 was en toen ik 22 en 23 was. Ik was zo afgesloten en gefocust op mijn training als soldaat, om Michael te beschermen, ik kon aan niets anders denken. Achteraf en terugkijkend, sinds ik in dit healing proces zit, pfff, ik wou dat ik het anders had gekund! Ik wou dat ik toen al zover was geweest om om Jordan Chandler en Gavin Arvizo erkenning te geven, en enig gevoel van rechtvaardigheid, en een rol te kunnen spelen in het stoppen van Michael in het misbruik van de kinderen die hij daarna misbruikte. Ik wou dat ik dat had gekund, maar ik kon het niet. Ik kon pas de waarheid vertellen toen ik zover was.
39:28

Oprah: Ik zei eerder al dat je wordt beroofd van je kindertijd als je met zo'n geheim zit en deze leugen. Het lijkt erop dat het bij iedereen een ander effect heeft. Wade vertelde bijvoorbeeld dat hij zichzelf niet kende, zichzelf haatte. Hoe kan dat als je beroofd bent van je identiteit en je nu een valse identiteit hebt?
James: Dat je jezelf haat?
Oprah: Ja.
James: Maar je hebt geen idee waarom.
Oprah: Je weet niet waarom.
James: En ik weet ook niet of ik het inzicht heb dat jij erover hebt. Daar werk ik nog aan.
Oprah: Wat denk je dat het hebben van zo'n geheim en het vertellen van de leugens, en nu, zoals je zegt, het naar voren komen met je waarheid, wat denk je dat dat met je heeft gedaan? Wat heeft het bewaren van het geheim gedaan met je leven?
James: Ik denk niet dat ik door had kunnen gaan in de pijn waar ik in zat. Het is geen leven. Het functioneerde niet. Het pad waar ik op was, had geen goed einde. Het pad waar ik nu op zit, ik kan nu aan mezelf werken en ik kan leren lief te hebben. (applaus)
40:49

Oprah: Wade, in de film zegt je moeder dat ze je niet heeft gevraagd naar de details van het misbruik omdat ze bang was dat ze nachtmerries zou krijgen. Heeft ze de film nu gezien, en de details gehoord?
Wade: Ze heeft de film gezien, maar ze heeft Dan gevraagd de details over het misbruik over te slaan.
Oprah: Hoe vond je dat?
Wade: Dat vond ik heel moeilijk. Ik eh…wou dat ze wat verder was in haar proces.
41:26

Oprah: Dus Dan, jij hebt de film aan de moeders laten zien?
Dan: Ja, ik heb de film apart gescreend voor de familieleden. En Joy (Wades moeder) vroeg me om bij de beschrijvingen van het misbruik vooruit te spoelen.
Oprah: Omdat?
Dan: Omdat ze zei dat ze dat niet kon handelen. Dat zou te veel voor haar zijn geweest en ze was nog niet zover dat ze dat kon verwerken. Ze was nog niet zover om dat te horen.
41:50

Oprah: En James, jouw moeder heeft de film gezien. Wat was haar reactie? Over de details van het misbruik? Was dat de eerste keer dat ze daarover hoorde?
James: Ja, het was de eerste keer. Ik denk dat ik me heb afgesloten. Toen ik het met haar keek. Om erdoorheen te komen dat zij het hoorde. Ik ben dat nog niet aan gegaan, het idee dat zij het heeft gehoord.
Oprah: Wat bedoel je?
James: Ik bedoel, met je moeder in de kamer te zitten die hoort wat er met jou is gebeurd, om dat aan te kunnen, ik sloot me af. Dus ik heb me afgesloten. Ik denk dat ik daar nog naar terug moet gaan en er opnieuw naar kijken.
Oprah: Ja. Als ik je hoor praten, in de film, dan hoor ik je aldoor in de je-vorm praten, is dat een manier om jezelf te beschermen?
James: Ik ben me niet bewust dat ik dat doe.
Oprah tegen Dan: Dat moet jou toch zijn opgevallen Dan?
Dan: Ja, en hij praat ook vaak in de tegenwoordige tijd.
James: Ik had geen idee dat ik dat doe.
Oprah: Ik zie dat als een soort dissociatie.
James: Dat zou heel goed kunnen. Ik had echt geen idee dat ik dat deed.
43:10

Oprah: Aan het eind van de film zegt je moeder dat ze één taak had en dat ze die verknald heeft. En doordat ze verzuimd heeft jou te beschermen, dat haar leven een puinhoop is, jouw leven een puinhoop is….Heb je nog het gevoel dat je leven een puinhoop is?
James: Zucht. Kijkt een beetje lachend (zaal lacht)....
Oprah: Is het opgeruimder?
James: Ik zal hier de rest van mijn leven aan werken. (applaus)
43:44

Oprah: De vraag is: heb je je moeder vergeven? In de film zeg je dat je daar aan werkt. Ben je al zover? Heb je je moeder vergeven?
James: Nee. Op dit moment ben ik aan het leren hoe ik moet communiceren met mijn moeder. En ik probeer er ook voor te zorgen dat zij hulp krijgt. Want als je jezelf niet helpt kun je ook andere mensen niet helpen. Dus zij moet eerst aan haar eigen issues werken. Zodat ze kan begrijpen wat er eigenlijk is gebeurd. Ze heeft nog geen….

Oprah: Als je er nu aan denkt wat denk je dan eigenlijk? Je zei er iets over in de film, en ik weet niet wat er bij het snijden van de film is weg geglaten, maar we weten allemaal hoe groot Michael was, en nog steeds is, en je moeder raakte verblind door dat licht. Ze werd meegesleurd door dat 'ding'. Neem je haar dat kwalijk, dat ze daarin verstrikt raakte?
James: Ze kwam met me mee naar therapie toen we de film hadden bekeken. Ik probeerde compassie met haar te hebben, want zij was 'gegroomd', en ik praat het niet goed, maar zij was ook 'gegroomd'. En de hele wereld was 'gegroomd'.
45:00

Dan Reed tegen James: Tijdens de premiere van de film zei je iets heel moois. Je zei: vergeving is geen streep waar je overheen stapt, het is een weg die je neemt. (applaus)
Oprah: Oh, mooi! Dus je bent op die weg.
James: Ja, ik ben op die weg, en het zou niet eerlijk zijn om het haar te geven als het niet echt is.
Oprah: Ja.
James: En ze hoopte dat ik het in de film zou zeggen. Ze was gekwetst dat ik dat niet deed. Maar ik probeerde haar te laten begrijpen dat je niet zomaar zegt 'ik vergeef je'. Het vraagt veel werk. En je kiest ervoor om dat werk te doen. Dus ik zei tegen haar: ik kies ervoor om dat werk te doen, zodat wij een relatie kunnen hebben. We kunnen een echte relatie opbouwen. En dat heeft tijd nodig. En overhaast het niet.
Oprah: Ja. En je moet beginnen bij waar je nu bent.
James: Precies.
Oprah: Niet van wat er was of wat had kunnen zijn.
James: Nee. We zijn niet aan het opbouwen wat er was, dat was toen, dat is voorbij.
46:05

Wade: Een van de dingen die veranderde op een bepaald moment in de laatste zes jaar met mijn moeder. Op een bepaald moment werd ik me bewust dat ik naar haar keek en verwachtte dat ze iets zou zeggen waardoor het beter zou worden. Iets wat het allemaal deed verdwijnen. En wat ervoor zou zorgen dat ik me beter voelde. Maar ik wist niet wat dat was. Maar ik bleef erop wachten. Maar ze zei het nooit. Ze deed het nooit. En op een bepaald moment realiseerde ik me dat er nooit zoiets zou komen. Er was niets wat zij kon zeggen waardoor het beter werd. En waardoor het zou verdwijnen. Zij kon dat niet. Niemand buiten mij kan dat doen, alleen ikzelf. Ervoor zorgen dat het allemaal beter wordt. Of beter? dat weet ik niet. Maar om echt te kunnen helen. En toen ik die behoefte naar haar toe losliet, kwam er een verandering in onze relatie. Het bevrijde haar, van de druk, en het bevrijde mij, van iets wat zij me niet kon geven.
Oprah: Dus dat heb je niet meer, die behoefte dat zij je bevrijdt?
James: Nee.
Oprah: Heb je haar vergeven?
James: Ik zit ook op dat pad. (applaus)
Oprah: Hier is nog een goede vraag: heb je Michael Jackson vergeven?
James: Ook op dat pad.
47:30

James: Weet je wat vreemd is, nou ja niet vreemd, maar ik voelde dit weekend een schuldgevoel, dat ik.... Alsof ik hem teleurstelde, in de steek liet. Het is er nog steeds. Die schaduw is er nog steeds.
Oprah: Teleurstelde hoe? Door erover te praten?
James: Ja. Het is er nog steeds. En dan kruipt het naar boven.
Oprah: Dus toen alle fans en de estate, al die woede - jullie gaan het over je heen krijgen, dat weet je toch? Jullie zullen het over je heen krijgen, ik zal het over me heen krijgen, we zullen het allemaal over ons heen krijgen. (zaal lacht, applaus) Ben je daar op wel voorbereid?
James schudt nee.
Wade: Bij mij gebeurt dat al een tijdje. Gisteren kreeg ik nog een doodsbedreiging. Ik heb er vele gehad over de jaren. Er is al een soort van, nou ja je went er nooit aan, maar ik heb al een soort van vertrouwdheid daarmee.
Oprah: Zou je dit ook hebben gekund als Michael Jackson nog in leven was? (oeoeoeh in de zaal). Laat de kerk spreken! Amen! Ha ha, dat was zo'n harde oeoeoeh! Zou je dat hebben gekund? Tegen Dan: zou je deze film hebben kunnen maken?
Dan: Ja. Absoluut!
Oprah: Dus de vraag is: heb je jezelf vergeven?
49:09

James begint te neuriën. Kijkt met een scheefgetrokken glimlach: Nee, ik worstel nog steeds.
Oprah: Dat heb je zeker niet. Je hebt zeker nog wat uit te werken als je je dit weekend nog schuldig voelde, alsof je Michael in de steek liet, omdat je hier zou komen.
James: Ja.
Wade: Ik heb mezelf vergeven.
Oprah: Jij hebt jezelf vergeven. (applaus) Hoe heb je dat gedaan?
Wade: Hoe heb ik dat gedaan?
Oprah: Heeft dit proces geholpen? Het verhaal vertellen? Het zien in documentaire vorm?
Wade: Ja dat heeft zeker geholpen, onderdeel van die film zijn, en het interview met Dan. Ik had hier al heel veel over gepraat in therapie, maar nooit op deze manier, en nooit drie dagen achter elkaar, negen uur per dag, en in chronologische volgorde. Wat er met mij gebeurde in dit proces is dat er allerlei verschillende stukjes bij elkaar kwamen voor me. Al die onderlinge verbanden van bepaalde dingen, zoals de relatie met mijn vader, en de manier waarop Michael een wig dreef daartussen. Al die dingen kwamen voor mij tezamen op een heel nieuwe manier, door het proces van het verhaal vertellen aan Dan. En toen (zucht)..., eerst het zien van de film, - ik zag de film een paar weken voordat we naar Sundance gingen - en een film te zien over mijn leven, met de meest intieme details over mijn leven, was ontzettend surrealistisch, en ik was aldoor aan het dissociëren terwijl ik aan het kijken was, en ik probeerde mezelf eraan te herinneren, dit is een film over mijn leven en over al die dingen. En dan daarna in Sundance, in een ruimte vol vreemde mensen, die allemaal naar die film keken, was helemaal surrealistisch. En toen daarna, werden we geïntroduceerd, na de eerste screening, en, zoals jullie hier (in de zaal) zo 'gracious' deden, ging iedereen staan en begon te klappen voor ons. En ik realiseerde me dat ik nog nooit publieke steun voor dit had meegemaakt. (applaus) Dat was een heel bijzonder gevoel. Volkomen onverwachts. Want zo was het daarvoor niet, ik verwachtte dat totaal niet.
Oprah: Je verwachtte..
Wade: Boegeroep en weg gejouwd te worden.
Oprah: Ja.
51:41

James: Tijdens het maken van de film probeerde ik gezonde verwachtingen te hebben. En dat was dat ik tegen andere slachtoffers zou praten. Dat was mijn publiek. Denken dat je de manier van denken van mensen kunt veranderen, dat is geen gezonde manier. En dat heeft geen zin. Dus mijn focus was: ik wil tegen andere slachtoffers praten. En eerlijk gezegd, dit hier, het zijn met andere slachtoffers, dat is waarom je de film doet. Dit is waarom. (applaus)
Oprah: De reden om het verhaal te vertellen is: omdat het verhaal, zoals ik aan het begin ook al zei, groter is dan welke persoon dan ook. En laat niemand, in jullie eigen wereld, het maken tot iets wat Michael Jackson wel of niet deed. Het gaat om dit 'ding', dit verraderlijke patroon, dat in onze maatschappij gebeurt, en waar niemand naar wil kijken.
52:47

Ik vind dit citaat van Maureen Dowd heel mooi. Er stond gisteren een artikel van Maureen Dowd in de New York Times. Ze schrijft een column in de New York Times. Ze stelde deze vraag over 'roem'. Ze zegt: "Beroemdheid wordt belangrijker gevonden dan criminaliteit". (woeh, in de zaal) Als je dat al mooi vindt zul je dit ook mooi vinden: "Hoe kun je de dingen helder zien als je in de zon kijkt? Hoe zou een icoon een oplichter kunnen zijn?" ("Celebrity supersedes criminality. How can you see clearly when you’re looking into the sun? How can an icon be a con?") Dit is wat zo goed is aan deze tekst. Waarom het idee dat Michael Jackson, of welke andere grootheid, kinderen sexueel misbruikt zo moeilijk is voor zoveel mensen, is omdat ieder gezin wel dingen onder ogen moet zien die anders zijn dan ze lijken. En wat mensen moeten accepteren in hun eigen familie is dat mensen goede dingen kunnen doen, ze kunnen liefdevol en hulpvaardig zijn, en tegelijk iemand die kinderen misbruikt en die slechte dingen doet. Het kan allebei waar zijn. (de hele zaal knikt ja) En wij ervaren deze paradox iedere dag als een afrekening in ons land in het nieuws, waar beide dingen tegelijk waar kunnen zijn. Zie jij dat ook Dan?
54:04

Dan: Ja. In de eerste minuten van de film zeggen deze jongens wat een geweldige, warme, aardige, liefdevolle, vrijgevige persoon Michael was, en dat hij hen sexueel misbruikte. In Wades geval 7 jaar lang. En deze twee waarheden zijn beide vertegenwoordigd in het verhaal. En het gaat over het kunnen omgaan met gecompliceerde waarheden. Het is gecompliceerd, en dat is volgens mij waarom documentaire bestaat. Om gecompliceerde verhalen te vertellen. Ik denk als mensen eenmaal begrijpen dat een misbruiker je beste vriend kan zijn, je mentor en je idool en je geliefde, en dat dat kan gebeuren als je kind bent, en die twee dingen zul je nooit van elkaar los kunnen maken. En dat is een heel pijnlijk iets om tegen te komen voor de meeste mensen.
54:52

Oprah tegen Wade: Ik heb het idee dat jij al iets verder bent in het ontwarren daarvan.
Wade trekt zijn schouders op: Dat zou kunnen.
Oprah: Is het omdat je meer therapie hebt gehad, er meer over nagedacht hebt, of wat?
Wade: Ieders reis is anders, en ieder heeft z'n eigen timing. Dat heb ik geleerd tijdens dit proces. Dus je kunt niet vergelijken. Het is ieders reis. Het leven is niet dit of dat. Het is dit dat en dat andere. Op hetzelfde moment.
Oprah: Ja. Allemaal waar.

Tegen James: Ja, zeg maar. Ik geef jou het laatste woord.
James: O Lord! (iedereen lacht)
Oprah: Ha ha ha ha! Over waar je bent in dit proces.
James: O man! Het zal voor mij een levenslang proces zijn. En als dit ophoudt, en de aandacht is niet meer op deze film, zal ik hiermee doorgaan en hiermee bezig zijn. Dit is iets waar ik de rest van mijn leven mee bezig zal zijn. Dit hier stopt, maar ik heb nog heel wat werk te doen. En ik help mezelf zodat ik er beter kan zijn voor mijn kinderen en mijn gezin, en dat is mijn doel.

Oprah: Dat is het doel. Dank je wel jullie allemaal dat jullie hier waren. Ik hoop dat we voorbij Michael Jackson het icoon kunnen komen. Kunnen stoppen met staren in de zon. En kunnen doen wat nodig is om onze kinderen te helen en om onszelf te helen. (applaus, gejoel) Ik realiseer me dat heel veel slachtoffers het gevoel hebben dat ze met erover praten hun misbruiker verraden, hun familie verraden. Maar wat we van jullie twee geleerd hebben is dat het het ultieme verraad van jezelf is als je dat niet doet. Als je er niet over praat. Erover zwijgen zorgt ervoor dat er meer slachtoffers komen.

Dank jullie allemaal dat je hier was en hier deel van wilde zijn. (applaus, omhelzingen).
57:26


33:39 Jackson family statement:
"We are furious that the media who without a shred of proof or single piece of physical evidence chose to believe the word of two admitted liars over the word of hundreds of families and friends around the world who spent time with Michael, many at Neverland, and experienced his legendary kindness and his global generosity. (...) Michael was subjected to a thorough investigation which included a surprise raid of Neverland and other properties as well as a jury trial where Michael was found to be completely innocent. There's never be one piece of proof of anything. (...) The creators of this film were not interested in the truth. They never interviewed a single solitary soul who knew Michael except the two perjurers and their families."

Plaats reactie