Bedankt.

Voor reacties en suggesties e.d.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Alicia

Bedankt.

#1 Bericht door Alicia » wo mei 16, 2007 12:13 am

Bedankt Anna, voor het maken van de 12 stappen, voor het opzetten van dit forum zowieso.

8 Jaar geleden heb ik therapie gehad voor mijn relatie met mijn moeder. Zij was een enorme goede therapeut, want ik ben door de emoties heen gegaan en heb een hoop een plekje kunnen geven. Zo goed, dat ik een hoop niet eens meer wist.
Door de verhalen die ik lees, herinner ik me weer een heleboel.
En hoewel ik het mijn moeder niet meer kwalijk neem, moet ik het wel weer herinneren en de gevoelens weer herkennen om hier door heen te komen. Daarvoor wil ik eigenlijk iedereen bedanken die een bijdrage levert aan het forum.

Ik lees het boek nu voor de tweede keer, deze keer wat rustiger en soms moet ik gewoon even stoppen met lezen om te voelen. Maar door de therapie, weet ik dus uit eigen ervaring dat het inderdaad zo werkt. (had mijn therapeut maar geweten van Norwood, dan had ze het gelijk kunnen combineren).

Langzaam heb ik het gevoel dat ik het door krijg. Spiritueel open ik mezelf weer (ik had het eigenlijk een beetje afgezworen, na m'n hele leven er al mee bezig te zijn, want het werkte toch niet).
In het begin had ik echt zoiets van; waar moet ik beginnen? Voelen, terug denken, verbanden zien? Maar dat begint nu te komen.

Vanavond was het weer zover. Mijn partner is alcoholist en hij had weer gedronken, want hij heeft het zo moeilijk, en ik begrijp hem toch niet, en ik laat hem toch maar aan zijn lot over en als ik nou gewoon dat had gedaan, wat ik moest doen, dan had hij nou niet gedronken enz, enz. ( voor partners van alcoholisten of andere vorm van verslaving herkennen dit wel)
Vroeger was ik hier op in gegaan en had ik inderdaad het spelletje van slachtoffer, vervolgster en hulpverleenster gespeeld. Maar vanavond niet. Ik herkende het. Ik zag heel duidelijk dat hij bezig was zijn verantwoordelijkheden in mijn schoenen te schuiven. En eigenlijk was ik een beetje verbaasd dat ik dat nooit eerder had gezien. In zijn hele tirade zei hij het zelfs!
Ik ben rustig gebleven en zei af en toe "O", maar ik voelde niets.

Ik heb gewoon een leuke avond gehad, terwijl hij op een gegeven moment zijn roes lag uit te slapen op de bank. (hij is nu net boos naar boven gegaan). Ik heb gewerkt aan mezelf en eigenlijk ben ik wel een beetje trots.

Ik kijk nu ook heel anders naar mensen, naar stelletjes. Vroeger zag ik het als 1. Nu zie ik in dat het in feite 2 mensen zijn. En de één kan de ander niet veranderen. Nu wist ik dit eigenlijk al heel lang. Als partner van een alco krijg dit echt wel eens te horen. En dat ik niet verantwoordelijk ben voor zijn daden, wist ik ook wel. Maar wat me enorm aansprak in het boek, waren de woorden dat ik me niet verantwoordelijk hoef te voelen voor zijn daden. En dat is doorgedrongen!

Ik ga binnenkort weer naar een Al-Anon meeting. Voor de tweede keer, de eerste keer (zo'n 10 jaar geleden) was ik er nog niet klaar voor. Deze keer kom ik voor mezelf.

Wat ik me alleen nog afvraag is:
Hadden jullie nou ook in het begin dat je het gevoel kreeg de hele wereld aan te kunnen? Misschien is dit een beetje overdreven. Maar ik voel me echt geweldig. Niet alleen na vanavond, maar sinds ik het boek heb gelezen, dit forum bezoek, me meer open begin te stellen voor het stappenplan, voel ik me echt beter worden. Alsof alles in me weet dat dit de juiste weg is. Ik werk er iedere dag aan en eigenlijk ben ik er de hele dag mee bezig.

Eigenlijk ben ik een beetje bang voor de terugval. (zoals zo vaak bij verslaafden gebeurt)
Graag zou ik wel willen weten hoe dat bij jullie is gegaan.

Alicia

Bloem

#2 Bericht door Bloem » wo mei 16, 2007 11:32 am

Hoi Alicia,
Even een vraag. Weet je van het bestaan van het besloten forum, daar kun je je voor aanmelden bij Anna? Dat is de plek waar de forumleden uitvoeriger hun verhaal doen en ook meer op elkaar ingaan. Daar kan niet iedereen zomaar meelezen.
Laat ik het voor nu even bij.

groetjes, Bloem

Alicia

#3 Bericht door Alicia » vr mei 18, 2007 7:34 pm

Ik begrijp het.

Maar ik wil nog wel even zeggen dat ookal word je toegelaten tot het besloten forum (wat ik al ben) je nog niet gelijk een bericht kunt plaatsten. Het is de bedoeling dat je eerst meeleest. En aangezien ik toch wel graag mijn verhaal enigzins kwijt wil, doe ik het gewoon op het openbare forum.

Alicia

Bloem

#4 Bericht door Bloem » za mei 19, 2007 11:38 am

Hoi Alicia,
Jij natuurlijk ook welkom trouwens, vorige keer had ik niet veel tijd.
Dat je op het open forum wilt posten is jouw keuze, prima.

Ik wilde je op het bestaan van het besloten forum attenderen, en ik merk dat ikzelf minder snel uitvoerig op het open forum zal reageren.

Je vraagt over ervaringen met een terugval, terwijl je in de eerste instantie het gevoel hebt dat je de wereld aankunt.
Ik heb wel 'terugvallen' absoluut. Het inzicht dat ik met mezelf aan de slag moest doordat ik me steeds zo in die ander verloor gaf me in de eerste instantie een heel stevig gevoel (ik zou daar weleens aan gaan staan). Ik merk dat ik als het ware die gevoelens van 'zwakte' nodig heb om meer over mezelf te leren.

Heel veel goeds voor jouw bij de weg die je nu inslaat.

vriendelijke groet van Bloem.

Alicia

#5 Bericht door Alicia » za mei 19, 2007 1:02 pm

Hoi Bloem,

Bedankt voor je reactie. Dat had ik net even nodig.

Na dat sterke gevoel, is er nu wel een beetje een terugval bezig. Niet dat ik nu de handdoek in de ring gooi, maar ik moet er wat meer moeite voor doen.

Gisteren was ik bijvoorbeeld erg boos, op iedereen (behalve op de kinderen). Ookal besefte ik me heel goed dat ik misschien nog wel het meest boos ben op mezelf.
Vandaag las ik iets op internet, waardoor ik inzag dat het nog niet zo hopeloos is als ik dacht en ik barste in huilen uit.
Nu gaat het weer een beetje en ik ga zo weg om aan mezelf te werken....(even iets leuks kopen voor mezelf, heb ik al zolang niet meer gedaan).

Maar het net wat je zegt, je hebt die zwakke momenten nodig om te groeien.

Alicia

P.S. het is echt niet zo dat ik liever hier post dan op het besloten forum hoor. Het is alleen nu nog niet mogelijk. Ik moet gewoon nog even geduld hebben. Tsja en als je dan toch je verhaal enigzins kwijt wil, dan maar hier toch.

Bloem

#6 Bericht door Bloem » za mei 19, 2007 1:22 pm

Fijn Alicia, dat je net even iets aan mijn reaktie hebt.
Ben ik blij mee.
Ik snap heel goed dat je je verhaal graag (al) wilt delen.
Veel plezier bij het 'aan jezelf werken' vanmiddag!!
Ik heb er vaak grote moeite mee om iets voor mezelf te doen, daar zit voor mij een forse blokkade heb ik gemerkt. Het wordt me nu wel steeds duidelijker hoe dat bij me werkt gelukkig, kan ik het eindelijk ten goede keren..... Yes.

Tot ziens, wat mij betreft binnenkort op het besloten forum,

liefs, Bloem

Plaats reactie