Hi,goeieavond,
Ik ben ook net nieuw...heb net zoals Anna......alle puzzelstukjes vallen......en mijn wereld stort in......en waar begin je.
We zijn na gezinstherapie (borderline dochter) overgegaan in relatietherapie. Daar ga ik nu even flink mopperen( morgen)......een 1/2 jaar geleden viel daar het woord "relatieverslaving"maar dat heb ik verkeerd vertaald. En verder krijg je geen enkele aanwijzing.....De curve in het boek lijkt wel op die van mij......en dat wordt niet herkend?
Het boek is inmiddels bijna vol met geel gearceerde delen. Mijn eigen therapeut kent deze problematiek niet, maar gaat zich er in verdiepen. A.s. vrijdag voor de 1e x naar de zelfhulpgroep........en september naar Leiden voor de cursus.
Wat me vooral stoort, dat iedereen je aankijkt of ze water zien branden. Huisarts, homeopatisch arts........goh zoveel lichamelijke klachten........maar ook in de psych. hulpverlening. Toen mijn eigen (net nieuwe) therapeut...op advies van het boek........zag dat er in Leiden een cursus gegeven wordt door het Riagg....op basis van het boek..........dat met naam en toenaam genoemd wordt........toen besloot hij er voor te gaan.
Maar waarom is het bij zo weinig mensen bekend en wordt het zo slecht herkend. Ik heb een beweegsalon.......en ik herken nu het een en ander........mijn lotgenoten.....die ook zoveel klachten hebben, dat ze bijna niet meer funktioneren en dus zeker in een gewone sportschool niet terecht kunnen.
Kan iemand me nog adviezen geven. Ik wil niet onnodig veel tijd verliezen en voel er daarom niets voor om zelf het wiel uit te vinden.
Ik begrijp dat "genezing"zeker 3 tot 5 jaar duurt.......dat mag van mij best iets korter........maar wil het zeker niet langer laten duren.
Nu ik dit weet, wil ik dit echt goed aanpakken, lees en zoveel mogelijk over....advies boek........ik wil beter worden..........mijn medicijnen kwijt..........geen au..lijf meer van de stress........maar wel genieten van het leven........het liefst gelukkig met mijn partner die ik nog maar 11/2 jaar heb.
Ik ga veranderen......zeker weten.........en wat er verder van komt.........ik zie wel.
Graag ontvang ik "ervaringen"van lotgenoten zodat ik niet eerst 10x zelf op mijn ... hoef te gaan.
Vast bedankt en welterusten voor wie het dadelijk nog leest.
Daggggggg Els
schande!!!!!!!
hallo
wel goed dat je het nu beseft, en niet als het te laat is voor je relatie... alhoewel, ik lees hiier vaak dat dit er eigenlijk niet toe doet, het gaat om jouzelf, los van de relatie....
en op je bek gaan, zal je wwel net zo vaak doen als je moet...
ik had eerst ook zoiets van; ik wil mijn man houden (rond de scheiding twijfelde hij heel erg, ik wilde NIET scheiden) HOE DOE IK DAT?
Nu zie ik dat dit een fout uitgangspunt was.... ik moet klaarkomen met mijn verleden, met mijn persoon, leren voelen weer... dat staat voorop. Hij werd minder belangrijk....en ik ga nog regelmatig op mijn bek, dat zijn leermomenten, en ook goed daardoor...
ik zit ook nog maar net op deze site net als jij...
leuk dat het RIAGG zo'n cursus geeft!! en dat die therapeut erheen gaat.
wel goed dat je het nu beseft, en niet als het te laat is voor je relatie... alhoewel, ik lees hiier vaak dat dit er eigenlijk niet toe doet, het gaat om jouzelf, los van de relatie....
en op je bek gaan, zal je wwel net zo vaak doen als je moet...
ik had eerst ook zoiets van; ik wil mijn man houden (rond de scheiding twijfelde hij heel erg, ik wilde NIET scheiden) HOE DOE IK DAT?
Nu zie ik dat dit een fout uitgangspunt was.... ik moet klaarkomen met mijn verleden, met mijn persoon, leren voelen weer... dat staat voorop. Hij werd minder belangrijk....en ik ga nog regelmatig op mijn bek, dat zijn leermomenten, en ook goed daardoor...
ik zit ook nog maar net op deze site net als jij...
leuk dat het RIAGG zo'n cursus geeft!! en dat die therapeut erheen gaat.
ik heb heel veel ervaring ermee en ben eigenlijk zo goed als genezen zoals jij dat noemt.ik heb het nooit ervaren als een ziekte trouwens.wist gevoelsmatig meteen al waar mijn afhankelijkheid vandaan kwam.
toen ik voor het eerst 'als hij maar gelukkig is''las,was dat te confronterend voor me en smeet het in de hoek.
dat is nu ca 6/7 jaar geleden.
ik kan je wel tips geven,maar dat heeft geen enkele zin,omdat je het zelf moet voelen.die tips gaan dan allemaal over dat je dit niet moet doen of dat.
maar dat doe je toch wel,omdat je zelf de lessen moet leren,en voelen en doorkrijgen.dat lukt niet als je het alleen maar leest.
ik ben wel weggegaan bij mijn partner,hij is een alcoholist,een ideale persoon dus voor iemand die relatieverslaafd is.
wens je veel sterkte,Floor.
toen ik voor het eerst 'als hij maar gelukkig is''las,was dat te confronterend voor me en smeet het in de hoek.
dat is nu ca 6/7 jaar geleden.
ik kan je wel tips geven,maar dat heeft geen enkele zin,omdat je het zelf moet voelen.die tips gaan dan allemaal over dat je dit niet moet doen of dat.
maar dat doe je toch wel,omdat je zelf de lessen moet leren,en voelen en doorkrijgen.dat lukt niet als je het alleen maar leest.
ik ben wel weggegaan bij mijn partner,hij is een alcoholist,een ideale persoon dus voor iemand die relatieverslaafd is.
wens je veel sterkte,Floor.
-
Gast
Re: schande!!!!!!!
Dag Els,Els schreef:Ik begrijp dat "genezing"zeker 3 tot 5 jaar duurt.......dat mag van mij best iets korter........maar wil het zeker niet langer laten duren.
Nu ik dit weet, wil ik dit echt goed aanpakken, lees en zoveel mogelijk over....advies boek........ik wil beter worden..........mijn medicijnen kwijt..........geen au..lijf meer van de stress........maar wel genieten van het leven........het liefst gelukkig met mijn partner die ik nog maar 11/2 jaar heb.
Adviezen heb ik niet net zoals Floor. Ik weet wel dat je het toch wel de tijd moet geven.. Een zo lang opgebouwd patroon is echt niet zo maar te doorbreken. Doe de stappen van Robin Norwood heel bewust en misschien is het besloten forum ook wat voor je... daar wordt dagelijks met allerlei vrouwen geschreven en verhalen verteld, etc....
Janneke
Dag
Het bevreemdt mij ook wel dat er kennelijk zo weinig kennis is bij hulpverleners over het boek van Norwood. Toen ik het las vielen de schellen van mijn ogen.
Ik heb vijf jaar bij een psychiater gelopen, oorspronkelijk met een hulpvraag na een verbroken relatie.
We hebben het over van alles gehad (behalve over codependency) maar aan het eind van die vijf jaar ging ik weer net zo hard de fout in met een ongezonde relatie. De afhankelijkheid die ik voelde voor die nieuwe man in mijn bestaan werd door de psychiater afgedaan met een "maar je hebt mij toch".
Toen ben ik er abrubt mee gestopt. Ik had niet het idee dat ik er op dit punt iets mee opgeschoten was.
Ik heb nu een begripvolle vrouwelijke psychotherapeute maar het is uiteindelijk een vriendin geweest die me op de Norwood groep heeft gewezen. Het duurde heel lang voor ik haar durfde vertellen over mijn laatste crisis.
Ik besef me nu dat ik dit niet zonder de hulp van anderen kan, dat ik dit zelf niet kan sturen.
Het programma biedt me hoop. En dat is bergopwaarts, zodat ik uiteindelijk (in vrijheid) van het uitzicht kan genieten.
Het werkt als je eraan werkt!
Marie
Het bevreemdt mij ook wel dat er kennelijk zo weinig kennis is bij hulpverleners over het boek van Norwood. Toen ik het las vielen de schellen van mijn ogen.
Ik heb vijf jaar bij een psychiater gelopen, oorspronkelijk met een hulpvraag na een verbroken relatie.
We hebben het over van alles gehad (behalve over codependency) maar aan het eind van die vijf jaar ging ik weer net zo hard de fout in met een ongezonde relatie. De afhankelijkheid die ik voelde voor die nieuwe man in mijn bestaan werd door de psychiater afgedaan met een "maar je hebt mij toch".
Toen ben ik er abrubt mee gestopt. Ik had niet het idee dat ik er op dit punt iets mee opgeschoten was.
Ik heb nu een begripvolle vrouwelijke psychotherapeute maar het is uiteindelijk een vriendin geweest die me op de Norwood groep heeft gewezen. Het duurde heel lang voor ik haar durfde vertellen over mijn laatste crisis.
Het programma biedt me hoop. En dat is bergopwaarts, zodat ik uiteindelijk (in vrijheid) van het uitzicht kan genieten.
Het werkt als je eraan werkt!
Marie