Mijn partner is relatieverslaafd

Voor reacties en suggesties e.d.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
whenamanlovesawoman

Mijn partner is relatieverslaafd

#1 Bericht door whenamanlovesawoman » zo mei 27, 2007 9:14 pm

Hallo,

graag richt ik me tot dit forum met de hoop een oplossing te vinden voor mijn probleem.
Zoals in de titel van het onderwerp reeds vermeld is mijn partner relatieverslaafd. Niet dat ik het onderwerp ben van haar verslaving. Mijn partner is immers nog gehuwd en ze is relatieverslaafd naar haar man toe. Zij (en ik ook trouwens) las het boek "als hij maar gelukkig is", en herkende zich er volledig in. Haar ouders waren beiden alcoholici en er was ook sprake van fysisch en seksueel geweld in het bijzijn van mijn partner. Dit alles heeft een grote stempel gedrukt op haar mentaal welzijn.
Dit uit zich in die mate dat ze wel degelijk haar huwelijk met haar man wil verbreken, maar dat hij op de ene of andere manier steeds een manier vindt om haar aan zich te blijven binden. Meerdere malen sprak ze hem reeds over onze relatie en sprak ze ook uit dat ze een scheiding wil inzetten. Telkens weer vindt haar man de juiste gevoelige snaar...
Ik wacht nu al drie jaar vol begrip en liefde op het ogenblik dat mijn partner haar man verlaat teneinde een nieuw leven te kunnen beginnen en haar een nieuwe stabiliteit te kunnen aanbieden waarin ook zij liefde mag ontvangen ipv er enkel maar te mogen geven.
In het boek waren de verhalen steeds verhalen van reeds gescheiden personen. Deze relatieverslaafde personen waren dus wel degelijk in staat geweest hun partner te verlaten. Dat blijkt niet het geval bij mijn geliefde.
Heeft iemand vanuit jullie ervaring met relatieverslaving een idee over wat ik al dan niet kan doen om haar ertoe te bewegen iets te ondernemen?

Ik besef dat dit ik hier in een grijze zone zit waarbij er grote raakpunten zijn met echtscheidingsproblematieken. Sorry daarvoor.

Anna
Site Admin

#2 Bericht door Anna » ma mei 28, 2007 10:57 am

Hallo When, (ik kort het maar even af)
Ik raad je aan het boek 'Als hij maar gelukkig is' nog eens te lezen en dan alsof JIJ een van die vrouwen bent waar het in dit boek over gaat, en dan te kijken of je daar iets van jezelf in herkent. Want je schrijft dat het om je partner gaat en dat zij niet aan jou maar aan haar echtgenoot verslaafd is, maar ik denk dat jij ZELF aan HAAR verslaafd bent. Een van de kenmerken van relatieverslaving is dat je een relatie aangaat met iemand die onbereikbaar is (emotioneel of fysiek) waardoor we met deze persoon geen exclusieve (monogame) relatie kunnen opbouwen met echte veiligheid en intimiteit, maar we de relatie toch niet los kunnen laten. Er zijn ook heel veel vrouwen die jarenlang 'vol begrip en liefde' wachten op het moment dat hun geliefde die nog getrouwd is hun vrouw verlaat, en die zich jarenlang aan het lijntje laten houden door die man die zelf echt gelooft dat dit is wat hij wil, maar er niet werkelijk toe kan komen die stap te maken (daar is een reden voor dat hij/zij dat niet kan). Het is belangrijk dat je gaat begrijpen waarom je dit doet, waarom je niet kunt voelen dat je het verdient om een gewone gezonde relatie te hebben met iemand die volmondig kiest voor jou, en dat je dat ook echt merkt in hoe ze doet en met je omgaat. Dit is een lange weg van jezelf leren kennen, waarom je geworden bent wie je nu bent (door wat er allemaal in je jeugd is gebeurd en hoe je toen hebt leren voelen en kijken naar de wereld en jezelf), het uitwerken van traumatische ervaringen en van jezelf leren houden.

Je zou bij dit proces veel steun kunnen krijgen in bijvoorbeeld CoDA zelfhulpgroepen. Informatie over CoDA groepen (voor codependents) kun je vinden bij www.twaalfstappen.nl Ook over Al Anon (voor partners en familieleden van alcoholisten), ACoA (voor volwassen kinderen van alcoholisten) als dat van toepassing mocht zijn.

Je vraagt wat je kunt doen om haar ertoe te bewegen iets te ondernemen. Ook DAT is een typisch relatieverslavingskenmerk (en ook een kenmerk van codependency). Dat je controle wilt krijgen over iemand ANDERS en wilt proberen het probleem DAAR op te lossen, in plaats van het probleem en de oplossing daarvan bij jezelf te zoeken. De REALITEIT tot je door laten dringen, de pijn toelaten en dan gezondere keuzes maken voor jezelf (er is een reden waarom je keuzes maakt voor jezelf waar je niet gelukkig van kunt worden).

Ik raad je aan 'Hoe het werkt' van mijn website te lezen www.norwoodgroep.nl , te vinden bij 'Relevante zelf-therapie methoden'. En als je er wat meer over wilt lezen waarom we ons aangetrokken voelen tot bepaalde mensen, het boek 'Getting the Love You Want' van Harville Hendrix, of de Nederlandse samenvatting van dat boek, die je ook kunt vinden op diezelfde plek op mijn website.

Succes!
Groeten, Anna

Plaats reactie