ik ben nieuw hier

Voor reacties en suggesties e.d.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
riekje
Berichten: 363
Lid geworden op: zo jun 11, 2006 2:55 pm
Locatie: overijssel

ik ben nieuw hier

#1 Bericht door riekje » do jun 15, 2006 10:35 am

hoi

ik ben nieuw hier en heb me zo'n beetje ontworsteld aan een huwelijk van 20 jaar. het boek van norwood hielp daarbij. ik lees het momenteel voor de tweede keer, en ik merk dat heel andere passages me nu aanspreken. de eerste keer was ik nog erg met het verleden bezig, nu meer met mezelf en heden/toekomst. dat alleen al was leuk om te constateren. mijn man was geen alcoholist of geweldenaar, maar nogal narcistisch en een notoire vreemdganger. en ik, ik was verslaafd aan hem, dacht dat hij nog wel veranderen zou en dat het mijn schuld was... ik zou gewoon eeuwig bij hem gebleven zijn misschien, dat zal ik nooit weten, maar hij stapte vorig jaar op. ik ging door de hel maar nu gloort de horizon. het was ook goed dat diepe dal, ik ervaar het hele proces als helend en noodzakelijk. de grote winst is zelfrespect en zin in de toekomst.

die 12 stappen van haar, daar kan ik echter voor een deel weinig mee. en dat is de hogere macht. ik ben misschien te nuchter, maar ik geloof niet in een god en ben ook niet spiritueel ingesteld. ik moet zelfs niks hebben van acupunctuur, reiki etc etc. maar goed, ik kan er wel wat overheen lezen.

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: ik ben nieuw hier

#2 Bericht door Daantje » ma jun 19, 2006 12:20 pm

riekje schreef:die 12 stappen van haar, daar kan ik echter voor een deel weinig mee. en dat is de hogere macht. ik ben misschien te nuchter, maar ik geloof niet in een god en ben ook niet spiritueel ingesteld. ik moet zelfs niks hebben van acupunctuur, reiki etc etc. maar goed, ik kan er wel wat overheen lezen.
Beste Riekje,

Heel herkenbaar allemaal, bovenstaande.. (Alleen ging ik dan van relatie naar relatie, maar verder herkenbaar)..

Over die hogere macht, ik geloofde ook nergens in. Het was me nogal opgedrongen ook, het geloof. Maar zoals in het boek staat, deed ik wel een soort alsof het wel bestond.
Nu geloof ik wel in een soort hogere macht. En dat terwijl mis. nuchter mijn middelste naam hadden kunnen zijn. Echt.

Welkom!

Daantje

Gast

Re: ik ben nieuw hier

#3 Bericht door Gast » za jul 01, 2006 10:48 am

riekje schreef:
die 12 stappen van haar, daar kan ik echter voor een deel weinig mee. en dat is de hogere macht. ik ben misschien te nuchter, maar ik geloof niet in een god en ben ook niet spiritueel ingesteld. ik moet zelfs niks hebben van acupunctuur, reiki etc etc. maar goed, ik kan er wel wat overheen lezen.
Dag riekje,
Even een reactie van mij... Net als Daantje dacht ik eerst ook dit punt sla ik over. Maarrr voor mij is het wel heel wezenlijk gebleken en je hoeft niet gelovig of spirutueel te zijn om dit punt toe te passen. Het gaat erom dat je moet afleren je leven te willen sturen en dat je dingen overlaat aan..... hoe je het noemen wilt de hogere macht.... zodat je zelf tijd besteed aan je herstel. Het is een soort vertrouwen dat je helpt als je maar tijd aan jezelf en je genezing besteed. DIt punt was/is voor mij heel essentieel...

Liefs Janneke

riekje
Berichten: 363
Lid geworden op: zo jun 11, 2006 2:55 pm
Locatie: overijssel

#4 Bericht door riekje » zo jul 02, 2006 9:29 am

ik zie nu pas jullie reacties, ik lees nog niet zo heel veel op dit forum, eens per week, blijf dan hangen in iemands verhaal...

verder in mijn dagelijkse leven, ben ik vooral druk met voelen en kijken naar mezelf.

inmiddels voel ik ook wel die hogere gids ergens op de achtergrond. ik worstel nog wel wat met; je kunt veel dingen die je tegenkomst schuiven op zo'n macht. ik wilde bijvoorbeeld vorige week een symposium afzeggen, maar met het prpgramma in de hand, klaar om te bellen, dacht ik; toch wel erg interessant, ik ga toch. omdat het heel ver reizen was en ik niet te laat terug wilde zijn bleef ik niet echt napraten. ik raakte in gesprek met een vrouw die dezelfde trein bleek te nemen. in de trein bleek dat zij net 7 jaar gewerkt had in een baan waar ik al een poos over droom; in de binnenlanden van suriname. het bleek ook dat zij via een bureau was uitgezonden en waar aan het hoofd een man staat die ik toevallig ken, van vroeger, in een andere functie zat hij toen.

ik werd heel blij, dacht; dit moest zo zijn!! maar ik kan ook denken; dit was toeval en zegt niets.

het is maar wat je KIEST hoe je het wil ervaren, toch?
je kunt je leven mooier en betekenisvoller MAKEN door die hogere macht erin te leggen. zodat het allemaal nog ergens toe dient. is dat ook niet je kop-in-het-zand steken?
zelfverlakkerij? net als vroeger in je relatie; de ander door een roze bril zien ipv hoe hij echt was, want dat was te pijnlijk. nu zie je je eigen leven(slot) door een roze bril, want anders is het gewoon een gewroet in de marge. Je KIEST voor dit geloof om te overleven
dat vraag ik me af....

Gast

#5 Bericht door Gast » zo jul 02, 2006 9:40 am

Hi Riekje,

Ik kan me je gedachtengang heel goed voorstellen..
Ikzelf zie het als een hulpmiddeltje om te kunnen onthechten van problemen, of om te kunnen loslaten. Hoe je het ook noemen wilt..
Die hogere macht hoeft helemaal niet een God te zijn.. Het kan ook de groep zijn (hier het Norwoodforum online, of een al anongroep etc. etc. of een muziekstuk of wat dan ook. Als het je maar helpt om te kunnen loslaten, als je maar merkt dat dat je weer helpt om gemoedsrust te vinden, en die gemoedsrust bezorgd je heldere gedachten en je gevoelens helder waardoor je je behoeften beter weet en je intuïtie beter gaat werken (VOOR je, ipv TEGEN je) enz. enz. En of wat je dan meemaakt of dat je dan het idee wilt hebben of dat je met een God of wat ook te maken hebt, dat mag allemaal..
Maar de hogere macht mag je zien hoe je wilt.. Een strandwandeling (in gedachten), een muziekstuk wat je mooi vindt, dansen in gedachten, God, de groep enz.

Dat wilde ik graag 'zeggen'...
En of je in de gaten hebt dat Norwoodforum online het besloten forum is waar veel en veel meer geschreven wordt???

Zomaar een weetje...

Heb het goed,

Daantje

riekje
Berichten: 363
Lid geworden op: zo jun 11, 2006 2:55 pm
Locatie: overijssel

#6 Bericht door riekje » ma jul 03, 2006 9:28 pm

ja hoor daantje, dat weet ik, en ik lees er veel, en ervaar het als heel plezierig!! herkenbaar, en ik heb het spontaan gevonden allemaal in de zoektocht naar mezelf.... had een jaar geleden nog nooit van norwood gehoord!!
Over jou/van jouw hand heb ik ook al heel wat gelezen!!
Ik ga nu weer lezen, en als ik er aan toe ben, dan open ik ook wel wat in het besloten forum!!

liefs

Riekje

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#7 Bericht door Daantje » di jul 04, 2006 1:03 pm

Hallo Riekje,

Apart hé, hoe het in stroomversnelling kan gaan als je ineens toch een soort naampje er aan kunt geven enzo..??

Liefs en veel groei,

Daantje

Plaats reactie