Ervaring trubendorffer

Therapeuten die thuis zijn in de 'Norwood-problematiek' en de werking van het Twaalf Stappen programma zijn moeilijk te vinden. Als je er een weet, meld het hier. Op die manier kun je je lotgenoten een dienst bewijzen.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Sari
Berichten: 3
Lid geworden op: do mar 19, 2015 7:35 pm

Ervaring trubendorffer

#1 Bericht door Sari » wo mar 25, 2015 7:22 am

Hoi, ik ben nieuw hier en vroeg me af of er meer mensen zijn die ervaring hebben met een behandeling bij trubendorffer. Ik zie maar een post hierover. Ben heel benieuwd, heb vanmiddag een intake... Heel spannend.

Grtz,
Sari

Sari
Berichten: 3
Lid geworden op: do mar 19, 2015 7:35 pm

Re: Ervaring trubendorffer

#2 Bericht door Sari » do mar 26, 2015 7:13 am

Ik ga vrijdag voor het eerst naar de groep. Intake was pittig, met een heel treffend verslag waar ik me helemaal in herken. Tot zover een goed gevoel, als je dat zo kunt zeggen Ben nog steeds benieuwd naar ervaringen. En ik zou graag toegang krijgen tot het besloten forum... Ik heb het idee dat op dit gedeelte niet zoveel activiteit is?

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Ervaring trubendorffer

#3 Bericht door Anna » do mar 26, 2015 2:21 pm

Hoi Sari,
Volgens mij komt er behalve die groep van Trubendorffer in Tilburg in datzelfde gebouw ook een autonome Norwoodgroep bijeen. Ik bedoel een zelfhulpgroep die door de vrouwen die zich herkennen in het boek zelf is opgezet en die het Twaalf Stappen programma volgen, dus zonder begeleiding van een beroepskracht. Dit is het soort groep dat Robin Norwood adviseert; waarmee ik niet wil zeggen dat die groep van Trubendorffer niet goed zou zijn. Misschien is het goed om zelf uit te vinden hoe je dat verschil ervaart. En misschien is er iemand anders hier die hier meer over kan zeggen? Iemand die hier ervaring mee heeft?
Groeten, Anna

MBeek
Berichten: 3
Lid geworden op: wo jul 02, 2014 8:16 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ervaring trubendorffer

#4 Bericht door MBeek » zo mei 31, 2015 11:23 am

Beste Sari (en evt anderen geïnteresseerden in behandeling bij de Trubendorffer),

Ik rond deze week mijn behandeling bij Trubendorffer af en ben dan een jaar in behandeling geweest. Ik ben gemiddeld positief over de behandeling. De voordelen voor mij zijn oa geweest dat mijn therapeute heeft vastgesteld dat ik een complexe PTSS heb (en dit vermoeden is uiteindelijk ook bevestigd dmv een test). Ook hecht men veel waarde aan de 12-stappengroepen en ziet men dit als een voorwaarde om te kunnen herstellen (genezen is naar mijn mening niet mogelijk aangezien verslaving een levenslange ziekte is). Ook zijn de groepsgesprekken die geleid worden door ervaringsdeskundigen (oa Dick Trubendorffer zelf) leerzaam (hoewel de groep van Dick inmiddels wel te druk is geworden waardoor er erg weinig tijd per persoon over blijft. In deze groepsgesprekken mag men elkaar ook advies, hulp of steun bieden (hetgeen voor de relatieverslaafde dikwijls gemakkelijk is om te doen maar een stuk minder gemakkelijk is te accepteren). De kunst is naar mijn mening dan ook vooral de aandacht op jezelf te blijven richten en dit kan zeker interessant en leerzaam zijn.

Waar ik niet tevreden over ben (geweest) zijn de groepsgesprekken die geleid worden door de psychologen in opleiding en zelfs door een aantal psychologen die geen ervaringsdeskundigen zijn en dus niet (voldoende) weet hebben van wat (relatie)verslaving omvat. Dit leidde soms tot vervelende situaties of misvattingen en daar moet je dan wel mee om kunnen gaan (ik ging er soms gewoon lijnrecht tegenin maar of dat de oplossing is). Ook zijn lang niet alle therapeuten even bekwaam (dit merkte ik bv als ik een invaller kreeg) en ook is niet alles altijd even goed georganiseerd.

Hoe dan ook, ik denk dat een behandeling bij de Trubendorffer het herstelprogramma zeker ten goede kan komen maar dat deelname aan het 12-stappenprogramma hierbij onontbeerlijk is (en dit is voor zover ik begrepen heb ook de visie van Norwood zelf zoals je kunt lezen in haar tweede boek (Vrouwen die teveel liefhebben, reacties op).

Veel succes in ieder geval met je herstel!

Groet, Maaike

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Ervaring trubendorffer

#5 Bericht door Anna » zo mei 31, 2015 4:29 pm

Hallo Maaike,
Bedankt voor je ontzettend waardevolle evaluatie.

Ik heb nog een vraag (en kijk maar of je die wilt beantwoorden). Hoe zit het met de kosten voor zo'n behandeling bij Trubendorffer, moest je hier zelf voor betalen?
Maaike schreef:Hoe dan ook, ik denk dat een behandeling bij de Trubendorffer het herstelprogramma zeker ten goede kan komen maar dat deelname aan het 12-stappenprogramma hierbij onontbeerlijk is (en dit is voor zover ik begrepen heb ook de visie van Norwood zelf zoals je kunt lezen in haar tweede boek (Vrouwen die teveel liefhebben, reacties op).
Ja, Robin Norwood adviseert deelname aan een zelfhulpgroep met lotgenoten op basis van de 12 stappen (en 12 tradities). Ze wijdt in haar 2e boek (het boek dat jij hier noemt) een heel hoofdstuk hieraan, hoofdstuk 7. Daarin staat ook een agenda voor de bijeenkomsten van de groep. De eerste keer dat ik een Norwoodgroep opzette (voor mijzelf) hebben we deze agenda gebruikt (later iets bewerkt). Daarin worden ook de 12 stappen genoemd.

Wel was in die tijd aldoor een probleem dat wij geen 'uitgewerkte' stappen hadden, geen uitgebreidere beschrijving van de stappen, zoals ze dat bij de AA hebben en bij de CoDA. Daar zijn inmiddels wel teksten voor geschreven (deze kun je vinden bij het 'Twaalf Stappen' gedeelte op dit Norwoodgroep Forum).

De 12 stappen zijn ook de basis voor de Online Norwoodgroep (op een besloten gedeelte van dit Norwoodgroep Forum).
Groeten, Anna

MBeek
Berichten: 3
Lid geworden op: wo jul 02, 2014 8:16 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ervaring trubendorffer

#6 Bericht door MBeek » di jun 23, 2015 1:33 am

Hallo Anna (e.a.),

Bedankt voor je reactie en goede vraag ook!

Dat was ik namelijk ook vergeten te vermelden bedacht ik me later. De kosten voor de behandeling bij Trubendorffer worden (m.u.v. het verplichte eigen risico) volledig vergoed en dat is voor mij destijds ook een van de belangrijkste redenen geweest om voor deze therapie te kiezen. Ik was op dat moment eigenlijk op zoek naar een goede PRI therapeut maar deze vorm van therapie wordt voor zover ik weet op dit moment (nog) niet of nauwelijks vergoed. Erg jammer want ik ben echt van mening dat (relatie)verslaafden hier veel aan kunnen hebben heb hier ook al eens een topic op dit forum over geplaatst maar helaas (nog) geen reacties.

Anna, jij hebt volgens mij zelf ook ervaring met PRI therapie zoals ik uit jouw online verhalen begreep? Heb jij dit proces (destijds) zelf doorlopen of samen met een therapeut en heb je eventueel suggesties/tips voor degenen die hier ook mee bezig zijn? Ik probeer het nu zelf maar vind het best lastig. Sinds ik in het 12 stappen programma ben gaat het herkennen en afwenden (van met name de valse hoop) wel beter maar op dit moment heb ik nog best veel last van de valse macht (oftewel irritatie en boosheid die niet in verhouding staat tot de situatie). Ik herken deze gevoelens ook als de woede van de gekneusde vrouw zoals Norwood dit ook in haar tweede boek beschrijft en ik heb al veel gedaan om van deze gevoelens af te komen (o.a. EMDR aangezien ik ook een complexe PTSS heb) maar loop (hoewel ik inmiddels wel bijna een half jaar clean ben van mijn relatieverslaafd gedrag) op dit gebied toch een beetje vast.

Alvast bedankt voor je antwoord! (Indien gewenst onder een ander (PRI) topic, aangezien ik begrijp dat het tweede deel van mijn reactie niet onder dit topic hoort)

Hartelijke groet,
Maaike

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Ervaring trubendorffer

#7 Bericht door Anna » di jun 23, 2015 1:49 pm

MBeek schreef:De kosten voor de behandeling bij Trubendorffer worden (m.u.v. het verplichte eigen risico) volledig vergoed en dat is voor mij destijds ook een van de belangrijkste redenen geweest om voor deze therapie te kiezen. Ik was op dat moment eigenlijk op zoek naar een goede PRI therapeut maar deze vorm van therapie wordt voor zover ik weet op dit moment (nog) niet of nauwelijks vergoed. Erg jammer want ik ben echt van mening dat (relatie)verslaafden hier veel aan kunnen hebben heb hier ook al eens een topic op dit forum over geplaatst maar helaas (nog) geen reacties.
Bedankt voor je antwoord Maaike. En, ja ik denk ook dat relatieverslaafden veel aan PRI kunnen hebben.
MBeek schreef:Anna, jij hebt volgens mij zelf ook ervaring met PRI therapie zoals ik uit jouw online verhalen begreep? Heb jij dit proces (destijds) zelf doorlopen of samen met een therapeut en heb je eventueel suggesties/tips voor degenen die hier ook mee bezig zijn?
Ik heb zelf geen PRI therapie gevolgd, maar ik heb wel de boeken gelezen van Ingeborg Bosch, "De herontdekking van het ware zelf" en "Illusies", en daar heb ik heel veel aan gehad voor mijn zelf-therapie.

Ik zie overigens bij bol.com een nieuw boek van haar dat wel interessant lijkt. "PRI en de kunst van bewust leven - Ontwar je emoties en leef ten volle".

Dit staat erover bij bol.com:
"Samenvatting
Via een 3-fasenplan naar een harmonieus en volledig leven PRI en de kunst van bewust leven is een praktisch, toegankelijk en uiterst effectief boek, om het volle potentieel van ons leven aan te boren.
Met het succes van haar eerdere boeken is Ingeborg Bosch doorgebroken als een van de toonaangevende psychologen van deze tijd. Haar sleutel om de rijkdom van ons leven te ontdekken, blijkt enorm aan te slaan. PRI wordt omarmd door zowel professionals als leken en levert indrukwekkende resultaten op.
Bosch slaagt erin op concrete en eenvoudige wijze te laten zien hoe we ons kunnen bevrijden uit de doolhof van dikwijls verwarrende en soms pijnlijke emoties die voortkomen uit het verleden. Ze laat ons zélf ontdekken dat het allemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn als we vaak geloven. Via exacte stappen kunnen we de 'code' vinden om ons emotionele brein te herprogrammeren. Een bevrijdende doorbraak in ons dagelijks leven en een fundamentele ondersteuning van de spirituele groei."

Misschien ook wel een interessant boek voor zelf-therapie.
MBeek schreef:Ik herken deze gevoelens ook als de woede van de gekneusde vrouw zoals Norwood dit ook in haar tweede boek beschrijft (...)
Interessant wat je hier schrijft. De eerste keren dat ik dit hoofdstuk 3 over de 'gekneusde vrouw' las dacht ik aldoor 'wat bedoelt ze daar nou mee? Wat is nou een gekneusde vrouw?' Ik heb toen het oorspronkelijke Amerikaanse boek gekocht en zag toen dat dat hoofdstuk ging over 'battered women', dat betekent 'vrouwen die geslagen worden'. Dit hoofdstuk gaat over vrouwen die door hun man fysiek mishandeld worden. Vrouwen die in hun jeugd geslagen zijn en zich als volwassene aangetrokken voelen tot gewelddadige mannen. Als je op iedere plek waar 'gekneusde vrouw' staat leest 'mishandelde vrouw' valt er heel veel op z'n plaats. Maar kennelijk heb jij er, ondanks deze vreemde vertaling, toch iets van herkenning bij ervaren begrijp ik.

Ik heb nu een bericht over de vertaling van dit hoofdstuk in het 'Boeken' gedeelte gezet van dit Norwoodgroep Forum. Hier kun je het zien: viewtopic.php?f=2&t=1181

Groeten, Anna

Tetske
Berichten: 3
Lid geworden op: ma okt 12, 2015 11:08 pm

Re: Ervaring trubendorffer

#8 Bericht door Tetske » wo okt 21, 2015 12:45 pm

Anna schreef:Hoi Sari,
Volgens mij komt er behalve die groep van Trubendorffer in Tilburg in datzelfde gebouw ook een autonome Norwoodgroep bijeen. Ik bedoel een zelfhulpgroep die door de vrouwen die zich herkennen in het boek zelf is opgezet en die het Twaalf Stappen programma volgen, dus zonder begeleiding van een beroepskracht. Dit is het soort groep dat Robin Norwood adviseert; waarmee ik niet wil zeggen dat die groep van Trubendorffer niet goed zou zijn. Misschien is het goed om zelf uit te vinden hoe je dat verschil ervaart. En misschien is er iemand anders hier die hier meer over kan zeggen? Iemand die hier ervaring mee heeft?
Groeten, Anna
Ook in Utrecht huist de Norwoodgroep in het gebouw van Trubendorfer. Veel vrouwen die bij Norwood komen volgen therapie bij Trubendorfer. Ik niet dus ik kan er niets van zeggen.

EvaLeert
Berichten: 7
Lid geworden op: ma okt 05, 2015 6:09 pm

Re: Ervaring trubendorffer

#9 Bericht door EvaLeert » vr okt 23, 2015 11:46 pm

Hoi Sari en anderen,

Ik denk zelf na over behandeling bij Trubendorffer en ben zo benieuwd hoe dat bevalt. Ik begrijp dat er meer Norwood-vrouwen naartoe gaan, maar hier op dit forum lees ik er niet veel over. Ik ben benieuwd naar ervaringen!

Groeten,

Eva

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Ervaring trubendorffer

#10 Bericht door Anna » za okt 24, 2015 3:47 pm

EvaLeert schreef:Hoi Sari en anderen,

Ik denk zelf na over behandeling bij Trubendorffer en ben zo benieuwd hoe dat bevalt. Ik begrijp dat er meer Norwood-vrouwen naartoe gaan, maar hier op dit forum lees ik er niet veel over. Ik ben benieuwd naar ervaringen!

Groeten,

Eva
Hoi Eva,
Wat meer naar boven hier in deze draad staat een bericht van Maaike (MBeek) over haar ervaringen bij Trubendorffer dat veel inzicht geeft. Heb je dat gelezen?
Groeten, Anna

EvaLeert
Berichten: 7
Lid geworden op: ma okt 05, 2015 6:09 pm

Re: Ervaring trubendorffer

#11 Bericht door EvaLeert » zo okt 25, 2015 10:55 am

Hoi Anna,

Dankjewel voor je antwoord. Ja, ik heb Maaikes ervaringen gelezen. Het verbaast me dat er zo weinig andere ervaringen te lezen zijn over de behandeling bij Trubendorffer. Ik heb namelijk gehoord dat er meer Norwood-vrouwen naartoe gaan, maar alleen gehoord, ik heb niemand gesproken die het doet. Ik ben er erg benieuwd naar!

Groeten,

Eva

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Ervaring trubendorffer

#12 Bericht door Anna » zo okt 25, 2015 1:16 pm

Ik begrijp het Eva. Misschien is het toch niet zo makkelijk voor ons 'Norwood-vrouwen' om onze bevindingen over zoiets zo openlijk in een open forum op te schrijven waar iedereen het kan lezen. Maar het kan ook zijn dat die vrouwen je vraag niet hebben gelezen.
Groet, Anna

PS. Met 'ons' bedoel ik niet dat ik zelf ervaringen heb met therapie bij Trubendorffer.

Sari
Berichten: 3
Lid geworden op: do mar 19, 2015 7:35 pm

Re: Ervaring trubendorffer

#13 Bericht door Sari » di jan 12, 2016 6:56 pm

Ik ben een hele tijd hier niet geweest omdat ik me heb geconcentreerd op de behandeling onder andere bij Trubendorffer. Ik ben er heel erg over te spreken. Het heeft me zoveel inzichten gegeven (en nog elke dag), ik heb mezelf eindelijk leren kennen, of in elk geval een hele goeie start gemaakt. Wat ik heel fijn vond was dat ik een ervaringsdeskundige als psychologe had, de gesprekken duren 80 minuten waardoor je echt tot een kern kunt komen én je krijgt na elk gesprek een terugkoppeling/gespreksverlsag. Dat vond ik zooo fijn, dan kun je teruglezen waar het over is gegaan, maar ook of wat je hebt gezegd goed geïnterpreteerd is. Dat gaf mij heel veel vertrouwen en het gevoel echt gezien te worden. Daarnaast is het hard werken, want je krijgt best wat huiswerk mee, dat zal voor iedereen verschillend zijn, maar bij mij hebben het opstellen van een bottomline en het signaleringsplan me echt houvast gegeven. Daarnaast bezoek ik de Norwoodgroep en de CODA groep op de locatie van Trubendorffer, ik voel me bij allebei thuis. Wat ik overigens ook heel tof vind, is dat je de therapeutisch groep van Trubendorffer zelf ook mag blijven volgen na je behandeling. Inmiddels ben ik ook begonnen met schematherapie en heb vrijdag EMDR gehad. De inzichten blijven binnenvallen, ja ik heb echt het gevoel eindelijk de goeie te bewandelen. Ik kan een behandeling bij Trubendorffer dus echt aanraden! Voor iedereen die gaat starten: veel succes, you are worth it!

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Ervaring trubendorffer

#14 Bericht door Anna » wo jan 13, 2016 12:18 pm

Bedankt voor het delen van je ervaringen bij Trubendorffer, Sari. Heel waardevol.
Groeten, Anna

EvaLeert
Berichten: 7
Lid geworden op: ma okt 05, 2015 6:09 pm

Re: Ervaring trubendorffer

#15 Bericht door EvaLeert » ma jan 18, 2016 3:48 pm

Beste Sari,

Dankjewel voor het delen van je ervaring. Ik ben inmiddels ook bij Trubendorffer en deel je enthousiasme.

Keep up the good work;)

Eva

Plaats reactie