Oprah Winfrey Show e.d.

YouTube video's, de links en vertaling van de gesproken tekst.
Gesloten
Bericht
Auteur
Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah Winfrey Show e.d.

#91 Bericht door Anna » wo mei 10, 2017 5:00 pm

Anna schreef:Iyanla Vanzant:

Don't we do that? Don't we take on other people's stuff and make it about us when we don't know that we matter? When you don't know that you matter you will make somebody else's crazy about you! You got your own stuff to handle! You don't have to take on anybody else's! But I made my grandmother's meanness and her crazy and her impatience all about me. And I didn't know that I mattered. Because I took on what was given to me as my own. We have a tendency to dot that. And it was many many years later. Many many years later when I understood my grandmother's story. You see we get our meaning and our mattering from our story. And if we tell our story in a way that disempowers us, we won't know we matter, even in the midst of the story.

Is dat niet wat we doen? Is het niet zo dat we de problemen van anderen maken tot iets wat gaat over ons? Als je niet weet dat je ertoe doet, zul je de gekte van een ander maken tot iets wat gaat over jou! Je hebt je eigen dingen! Je hoeft die van een ander niet over te nemen! Maar ik maakte mijn grootmoeders gemeenheid en haar gekte en haar ongeduld tot iets wat ging over mij. En daarom dacht ik dat ik er niet toe deed. Omdat ik de dingen overnam die aan mij gegeven werden. We hebben de neiging om dat te doen. En het was jaren later dat ik mijn grootmoeders verhaal begreep. Want we krijgen onze betekenis en gevoel dat we ertoe doen van ons verhaal. En als we dat verhaal vertellen op een manier die ons ontkracht, zullen we niet weten dat we ertoe doen, ook niet in het midden van ons verhaal.
In mijn eigen woorden zou ik het zo zeggen:

Mensen worden beschadigd, en vanuit hun beschadiging hebben ze disfunctioneel gedrag. Met dat disfunctionele gedrag beschadigen ze weer andere mensen, bijvoorbeeld hun kinderen. Ze geven de boodschap: 'jij doet er niet toe, jouw gevoelens doen er niet toe'. Neem deze leugen niet over, als mensen jou die boodschap geven. Maak hem niet tot jouw waarheid. Als mensen zich disfunctioneel een kwetsend gedragen, betrek dat dan niet op jezelf. Maak het niet tot iets dat gaat over jou. Je hebt al genoeg aan je eigen dingen en beschadigingen om te helen. Maak het niet tot jouw waarheid. Maar laat het bij die ander.

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah Winfrey Show e.d.

#92 Bericht door Anna » wo jun 14, 2017 1:32 pm

Glennon Doyle Melton: First the Pain, Then the Rising | SuperSoul Sessions | Oprah Winfrey Network

Wow!

https://www.youtube.com/watch?v=BpBnGHjda14

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Oprah met Mark Nepo

#93 Bericht door Anna » vr aug 18, 2017 12:23 pm

Oprah met Mark Nepo, The Difference Between Acceptance and Surrender (4:07)
Het verschil tussen acceptatie en overgave.

"Surrender is like a fish finding the courant and going with it."

Overgave is als een vis die de stroom van de rivier vindt en er in meegaat.


https://www.youtube.com/watch?v=JSTyM9wCjTI

Poet, best-selling author and cancer survivor Mark Nepo believes no experiences are wasted. So when we are faced with the unexpected, what is the difference between accepting the situation and surrendering to it? Watch Mark's explanation and find out how to find out which path to follow. For more on #supersoulsunday, visit http://bit.ly/1tNw5dg

Mark Nepo, dichter, bestseller schrijver die kanker heeft overwonnen, gelooft dat geen enkele ervaring ooit nutteloos of verloren tijd is. Dus wanneer we geconfronteerd worden met iets wat we niet verwachten, wat is dan het verschil tussen het accepteren van de situatie en overgave eraan? Luister naar de uitleg van Mark Nepo en hoe je erachter kunt komen welke weg je moet volgen.


Oprah vraagt aan Mark: In je boek '7000 manieren om te luisteren naar het leven' schrijf je zoveel over de kracht van acceptatie en ik vraag me af of je denkt dat dat hetzelfde is als de kracht van overgave. Want toen je het had over de lessen die je van je ervaring met kanker leerde, en we hadden het laatst ook over dat er geen ervaringen zijn die nutteloos zijn. Ik denk dat wat ik het meest heb geleerd van jou, over het in staat zijn om dat te doen waar jij het over hebt, en waar Michael Singer het ook aldoor over heeft in zijn boek 'The Untethered Soul' is, om 'het', 'dat ding', en in jouw geval was dat pijn, en voor veel mensen is het verlies of teleurstelling, om dan in staat te zijn dat niet weg te duwen, maar het door je heen te laten gaan (of er doorheen te gaan).

Mark: Het te ontmoeten. En het te ontmoeten in dat waar de boeddhisten het vaak over hebben, het zien van de dingen zoals ze zijn; het mooie maar ook zo moeilijke daarvan. De dingen die tot ons komen te ontmoeten en ermee in gesprek te blijven.
Oprah: Ja.
Mark: Ik denk dat wat het moeilijkste voor ons in deze tijd is in gesprek te blijven. In 'relatie' blijven. Want het is onze relatie ermee wat ons terugbrengt bij ons gevoel van in leven zijn.
Oprah: En in staat zijn…..eh, is dat hetzelfde als acceptatie?
1:35
Mark: Nou, overgave, en ik heb veel daarvan ervaren in de tijd dat ik kanker had, maar overgave is…..het is als een vis die de stroom van de rivier vindt en er in meegaat.
Oprah: Ja ja ja ja ja, O my God, I love that so much! Dat vind ik zo mooi! En weet je waarom? Ik geloof dat iedereen zijn eigen stroom heeft. En zijn eigen flow. Het is je taak in het leven om uit te vinden hoe die is. Om die stroom te vinden en hoe je afstemt op je centrum en het universum en alles om je heen en die flow te volgen.
Je taak in het leven is niet zoals de zalm te zijn die tegen de stroom in zwemt, maar je flow te vinden.
2:15
Mark: Maar acceptatie, zou ik willen zeggen, is wanneer je die flow hebt gevonden, en je komt in drijfhout terecht, of op een rots, of je komt vast te zitten in een zandbank, en dat te accepteren, en ook het grotere geheel.
Oprah: Het is zo moeilijk om te weten wanneer ik het moet accepteren en wanneer ik moet vechten om eruit te komen!
Mark: Accepteren betekent niet dat ik stop met evolueren. Het is een spirituele zienswijze.*)
2:49
Oprah: Ja.
Mark: Ik heb een hoofdstuk in dat boek over 'niet krijgen wat ik wil'.
Oprah: Ja, laten we het daar over hebben.
En voordat we het gaan hebben over 'niet krijgen wat je wilt' wil ik eerst iets duidelijk maken. Dat acceptatie is….want we komen allemaal wel eens in moeilijke omstandigheden in ons leven, en je moet in staat zijn om dan eerst te erkennen en te accepteren waar je bent, voordat je kunt uitzoeken hoe je uit die situatie kunt komen.
Mark: Ja, en we zijn zo gehecht aan onze identiteit en onze relaties en onze dromen die ons tot zo ver hebben gebracht, en die zijn ons ook dierbaar. Maar zoals met een cocon, als een vlinder uit zijn cocon breekt heeft de cocon zijn doel gediend. Dat betekent niet dat de cocon verkeerd is of niet echt, maar het heeft zijn doel gediend en volbracht.
Oprah: O, dat is mooi! Ja, alles in het leven dient een doel.
Mark: Onze dromen, onze identiteit, onze ambities, onze relaties, dat zijn vaak cocons die ons leiden naar het volgende.
Oprah: Ja!
Mark: En we raken begrijpelijkerwijs zo gehecht aan die dingen dat we in conflict komen als de cocon breekt, of wegvalt. En we niet kunnen zien wat voor nieuws dat ons heeft gebracht.
That we don't see what it's opened us to.
3:58

Dit is een klein stukje uit het interview van Oprah met Mark Nepo. Hier kun je het hele interview zien:
http://www.oprah.com/own-super-soul-sun ... rt-2-video

*) Ik vind dit een vaag antwoord van hem. Zelf denk ik dat overgave is: er niet meer tegen vechten, accepteren dat dit de realiteit is. Ergens TEGEN vechten is iets anders dan ergens VOOR vechten. Ergens tegen vechten is verzet, de realiteit niet kunnen accepteren. Als je de realiteit accepteert kun je kijken: wat ga ik hiermee doen? en dan bijvoorbeeld gaan vechten voor genezing van je ziekte, of gaan knokken voor je gelijk, je waarheid, of waar je recht op hebt.
Anna

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah Winfrey Show e.d.

#94 Bericht door Anna » do feb 28, 2019 12:27 pm

Why "Me Time" Is a Must. Waarom tijd voor jezelf zo belangrijk is.
Korte stukjes "SuperSoul" interviews van Oprah met bekende inspirerende mensen:

http://www.oprah.com/own-super-soul-sun ... must-video

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah Winfrey Show e.d.

#95 Bericht door Anna » za mar 09, 2019 6:36 pm

Heel belangrijk om naar te kijken!!
https://www.youtube.com/watch?v=_aWjKDih1G8

Interview van Oprah Winfrey met Michael Jackson-aanklagers Wade Robson en James Safechuck en regisseur van de documentaire 'Leaving Neverland', Dan Reed. Dit interview werd uitgezonden direct na de televisiepremière van de documentaire 'Leaving Neverland' in de VS op 4 maart 2019.

Gesloten