Oprah Winfrey Show e.d.

YouTube video's, de links en vertaling van de gesproken tekst.
Gesloten
Bericht
Auteur
Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah Winfrey Show e.d.

#76 Bericht door Anna » ma apr 27, 2015 1:20 pm

Ik heb gisteren op OWN naar een gesprek van Oprah met Brian Grazer (tv producer) gekeken. Het ging over 'the power of curiosity', de kracht van nieuwsgierigheid. Naar aanleiding van zijn boek "A Curious Mind - The Secret to a Bigger Life". Ik vond het zo goed, zo inspirerend, want ik herken die nieuwsgierigheid en ken ook de kracht daarvan, wat het je allemaal brengen kan (ik heb het altijd gezien als een onderdeel van intelligentie). Dat wil ik even hier delen. Want ik weet ook dat nieuwsgierigheid soms als iets negatiefs wordt gezien en bestempeld.

Hier kun je het gesprek zien:
http://www.oprah.com/own-super-soul-sun ... azer-Video

Groeten, Anna

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah Winfrey Show e.d.

#77 Bericht door Anna » zo okt 11, 2015 2:04 pm

Op deze mooie zondag wil ik iets heel moois hier delen. Ik kan er geen zinnig woord over zeggen, het raakt me zo diep, de tranen stromen over mijn wangen.
Het is allebei, het gesprek van Oprah met Brené Brown én het filmpje aan het eind over de haan Poodle Roo in Apricot Lane Farms:
http://www.oprah.com/own-super-soul-sun ... rown-Video
Anna

PS. 23-5-2021. De vertaling van deze geweldige video van Oprah met Brené Brown heb ik inmiddels gemaakt en kun je hier vinden:
viewtopic.php?f=27&t=1425

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah Winfrey Show e.d.

#78 Bericht door Anna » zo okt 18, 2015 3:26 pm

Oefening die je kunt doen als je last hebt van getriggerde emoties, door Adyashanti:

http://www.oprah.com/supersoulsunday/Wa ... lode-Video

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah Winfrey Show e.d.

#79 Bericht door Anna » di mar 22, 2016 1:43 pm

Ik heb net op OWN naar een interview van Oprah met Daniel Goleman gekeken. De man van de emotional intelligence (EQ). Zo'n mooi gesprek.
Hij vertelt over de 3 verschillende vormen van empathie, en wat goede ouders doen waardoor hun kinderen empathie leren. En dat er op school een vak zou moeten zijn dat heet social emotional learning. Sociaal emotioneel bewustzijn. En nog veel meer, o.a. zijn boek dat hij samen met en over de Dalai Lama heeft geschreven.

De moeite waard om te kijken:
http://www.supersoul.tv/supersoul-full- ... ll-episode

Anna

PS. De 'full episode' is waarschijnlijk niet meer te zien, maar wel de belangrijke stukjes ervan:
http://www.supersoul.tv/?s=daniel+goleman

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah Winfrey Show e.d.

#80 Bericht door Anna » do apr 07, 2016 1:52 pm

Hieronder mijn vertaling van het SuperSoulSunday gesprek van Oprah met Daniel Goleman over 'emotionele intelligentie'.

Oprah: Emotionele intelligentie, compassie, in de 'flow' zijn.

Tegen Daniel: Hoe gaat het met je?
Daniel: Geweldig om je te zien!
Oprah: Geweldig om jóu te zien!

We verkennen deze baanbrekende concepten met baanbrekende journalist, bestseller auteur en psycholoog dokter Daniel Goleman. Ik ken dokter Goleman al meer dan twintig jaar. Hij heeft ons de ogen geopend naar een nieuwe manier van denken over het verschil tussen IQ en EQ, onze emotionele intelligentie. Hij heeft het mysterie ontrafeld van de relatie tussen onze hersenen, onze emoties en wat hij noemt de wetenschappelijke kant van spiritualiteit.

Tegen Daniel: Dit boek, 'Emotionele intelligentie' was een mijlpaal. Het was revolutionair. Later las ik dat de Harvard Business Revue het een 'paradigm shattering idea' noemde, een paradigma verpletterend idee. Een van de meest invloedrijke boeken van de afgelopen decennia, 'Emotionele ingelligentie'. En ik had een heel belangrijke aha!-ervaring toen ik dit boek las. Want het was de eerste keer dat ik ineens snapte hoe het kwam dat ik zo succesvol kon zijn in het leven. Er waren altijd zoveel mensen die zoveel slimmer waren dan ik, die veel intelligenter waren dan ik, die intellectueler waren dan ik, en toen ineens dacht ik: maar ik win het van je met EQ!
Daniel: Dat doe je zeker! Dat was ook de aha!-ervaring voor mij. Want ik groeide op met ouders die allebei college docent waren. Ik groeide op met de misvatting: het gaat om het leven dat je op school hebt. Hoe het met je gaat op school, zo zal het met je gaan in het leven. Dat is niet waar. Dat is hoe je met jezelf omgaat, hoe je met je relaties omgaat. Lieverd, ik moet tegen je zeggen, jouw empathie is van een olympisch niveau. Dat is een van de geheimen van je succes.
Oprah: Dat wist ik niet totdat ik dit boek las. O, dát is het! Het is mijn vermogen om te voelen wat andere mensen voelen, en het hebben van compassie met waar andere mensen doorheen gaan, en dat niet alleen voelen maar het ook internaliseren.
Daniel: En weten wat echt belangrijk is voor mensen.
Oprah: Ja.
Daniel: Het maakt mij niet uit of je de beste student bent, het helpt je op geen enkele manier andere mensen te begrijpen, het kunnen voelen wat ze voelen, weten wat belangrijk voor ze is, weten hoe je dat moet zeggen. Dat heb jij zo geweldig gedaan.
Oprah: Dank je wel daarvoor.

Oprah: Het is al twee decennia geleden dat Daniel Goleman werkte als wetenschappelijk journalist bij de New York Times en een weinig bekende theorie ontdekte. Het idee dat ons succes niet alleen verband houdt met onze erfelijke afkomst of ons IQ, maar voor een groot deel ook bepaald wordt door factoren als empathie, compassie en andere emotionele quotiënten, oftewel EQ. Zijn uitputtende onderzoek naar hoe onze hersenen emoties reguleren leidde uiteindelijk tot het schrijven van zijn baanbrekende boek 'Emotionele intelligentie'. Het werd een fenomeen, het stond meer dan anderhalf jaar op de bestsellerlijst van de New York Times. Het veranderde de manier waarop we definiëren wat het betekent echt slim te zijn.

3:55 Oprah tegen Daniel: Het is interessant, want je beschrijft in het boek waarom een heleboel mensen met een IQ van 160 werken voor mensen met een IQ van 100 of minder. Dus de intelligentste mensen zijn zeker niet de beste leiders en zeker niet de beste bazen.
Daniel: Ik hield eens een praatje voor een zaal vol met CEO's. Ik vroeg: hoeveel van jullie behoorden tot de slimste kinderen van de klas? Van de twee à driehonderd mensen staken er drie mensen hun hand op. Er is geen verband tussen die twee! Dit is denk ik de grote mythe die door het boek onderuit wordt gehaald - en dat was een eye opener voor mij - dat je IQ, je academische vermogens, hoe cognitief briljant je bent, eigenlijk niet is wat ertoe doet. Dat is eigenlijk de drempel, mee te doen met het spel (get you in the game). En als je eenmaal in het spel bent dan gaat het om dingen als hoe je kunt omgaan met mensen, hoe je met jezelf omgaat.
Oprah: Dus je IQ kan je vertellen wat je zou kúnnen doen, maar het kan je niet vertellen hoe je het moet doen.
Daniel: En het kan je niet vertellen of je naar voren zult komen als een teamleider, of een ster, het kan je niet vertellen of je een goede ouder zult zijn, of je een goede partner zult zijn.
Oprah: Wat is het verschil - want we praten in deze show heel vaak over de 'spirit' in dingen - wat is het verschil tussen emotionele intelligentie en spirituele intelligentie? Want de essentie van emotionele intelligentie is het ervaren van zelfbewustzijn, het ervaren van medeleven en compassie.
Daniel: Zeker.
Oprah: En voor mij is dat ook waar spiritualiteit om gaat.
Daniel: Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik denk dat die twee in hetzelfde spectrum zitten, maar, want als ik hierover praat met docenten, zakenmensen...
Oprah: Want jij bent in de eerste plaats wetenschapper.
Daniel: Ik ben wetenschappelijk journalist, dus ik praat over de wetenschappelijke kant ervan en ik praat over zelfbewustzijn op een alledaagse manier. Weet je wat je voelt? Weet je waarom je dat voelt? Weet je hoe je daarmee moet omgaan? Weet je wat iemand anders voelt? Kun je die gevoelens samenvoegen en een goede interactie hebben? een goede relatie hebben? Dat is het alledaagse niveau. Bekijk je deze dingen op een hoger niveau, zelfbewustzijn, dat is diepe reflectie, dat is een dagboek schrijven, het is meditatie, het is afstemmen op het spirituele in je.
Oprah: Ja, spiritualiteit is genoeg tijd hebben, of genoeg tijd máken, om alleen te zijn zodat je met jezelf kunt zijn en je zelfbewustzijn kunt ervaren.
Daniel: Ja, en je moet tijd maken om die reflectie te hebben. En als je dat eenmaal hebt dan kun je met jezelf omgaan op een manier die overeenkomt met je eigen gevoel van doel en betekenis in je leven.
Oprah: En je waarden.
Daniel: En je waarden. Ja, en dat is iets waar we ook aan moeten werken, denk ik.
Oprah: Ja. Dus dat is de sleutel tot zelfbewustzijn. Je emoties managen....
Daniel: Ja, en daarna, dat is waarschijnlijk weer hetzelfde, dan gaat het om empathie. Intunen (je afstemmen) op die andere persoon. Weten wat ze voelen. En weet je, er zijn drie soorten empathie. Dit heeft echt mijn ogen geopend.
Oprah: Ik wist dit niet tot ik het las in dit boek.
Daniel: De eerste is cognitieve empathie: Ik begrijp hoe jij de dingen ziet, wat jouw perspectief is. Ken je dat gezegde 'walk a mile in that persons shoes', een kilometer in de schoenen van de ander lopen? Technisch gezien betekent het: ik weet wat voor mentale modellen je hanteert, en wat voor taal ik moet gebruiken zodat je me kunt begrijpen. Dat is een compleet op zichzelf staand iets, en het opereert in een bepaald deel van je hersenen.
Oprah: Het is onmogelijk om werkelijk succesvol te zijn in de wereld zonder iets van dat.
Daniel: Precies, dat moet je hebben. Dat moet je hebben.
Oprah: En veel mensen hebben een baas die dat niet heeft. Of een manager die dat niet heeft.
Daniel: Ja. Of een partner die dat niet heeft.
Oprah: Dat zorgt voor armoedig contact (poor connection) en slechte relaties.
Daniel: Ja en armoedige communicatie en veel problemen, zoals op het werk. De tweede soort empathie is, dat zit in een ander deel van de hersenen, de sociale hersenen noemen we die, en dat is meteen in jezelf ervaren wat die andere persoon voelt. Dat is 'rapport', echt contact maken. En je kunt alleen 'rapport' hebben met die ander, echt contact maken met die ander als je volledige aandacht hebt voor die ander.
7:33u. Dan zul je chemie hebben samen, als je allebei volledige aandacht hebt voor elkaar. Als je met iets van jezelf bezig bent (je iPhone) dan kan dat niet gebeuren. Dat is dus emotionele empathie. En de derde soort, die is heel belangrijk, en die wordt onderschat, en dat is empathische zorg (empathic concern). Dat betekent: als ik iemand in mijn leven heb die het moeilijk heeft, dan zal ik dat niet alleen voelen, maar ik wil ook helpen. Omdat ik van hem/haar houd. Dat komt uit een derde deel van de hersenen. We noemen dat het 'ancient mammalian system for parenting', het oude ouderschapssysteem van zoogdieren'. Het is als de liefde van een ouder voor een kind. Als je die liefde voor iemand hebt dan zul je er voor die persoon zijn. En dat is een andere soort empathie. Anders dan de cognitieve en dan de emotionele.
Oprah: Dus zelfbewustzijn, het vermogen je emoties te managen en het hebben van empathie zorgt ook voor het volgende en dat is het hebben van heel fijne relaties. Als je die drie dingen doet zul je automatisch een betere relatie hebben.
Daniel: Bedenk maar, als je 'out of control' bent, als je je emoties niet kunt managen, zul je verschrikkelijke relaties hebben. Als je niet intunet op die ander (je niet in die ander verplaatst), als je niet weet wat er in die ander omgaat, dan ben je uitgeschakeld. Dus je moet ze alle drie hebben. Om een goede interactie te hebben.
Oprah: Dus, op een bepaalde manier is dat spirituele intelligentie.
Daniel: Ja, en die laatste is de basis voor compassie.
Oprah: Ja.
Daniel: Het is eigenlijk een andere manier om over compassie te praten.

Oprah: Ja. Ik heb een school in Zuid Afrika opgezet (The Oprah Winfrey Leadership Academy for Girls) in 2007, en die meisjes zitten nu op 'college', en eh, ik heb 190 kinderen die op college zijn, en 20 van hen zijn in de Verenigde Staten. 21 om precies te zijn. En ik heb zoveel geleerd van jouw boek in de negentiger jaren over 'flow', en 'in de flow' zijn in je leven. Onze uitdrukking in onze 'familie' is letterlijk of je wel of niet 'in de flow' bent. Als er dingen niet goed gaan zullen mijn kinderen me bellen en zeggen: hé mammo I'm out of flow, ik ben uit de flow.
Daniel: O, betekent dat 'het gaat niet zo goed met me'? (lacht)
Oprah (lacht ook): Ja! Dat betekent: het gaat niet zo goed met me. Ik ben uit de flow. En dan zeg ik: en wat moet je doen om weer terug in de flow te komen?
Daniel: O, dat is interessant.
Oprah: Want je hele leven draait daar om.

9:36 Oprah: Daniel Goleman is een van de eersten die het woord 'flow' bekend maakte. Of 'in de zone zijn'. Hij beschrijft het in zijn boek Emotionele intelligentie als een toestand waarin mensen volledig opgaan in wat ze aan het doen zijn, hun bewustzijn één wordt met hun handelingen ("People become utterly absorbed in what they are doing…. their awareness merged with their actions").

9:55 Daniel: De dingen die we heel graag doen, de dingen die ons in de flow brengen, daar gaat het om. Dus als je op school zit, als je student bent, dan wil je in de flow zijn als je studeert, je wilt in de flow zijn als je op school zit. Je wilt dat je geniet van het leren.
Oprah: Ja.
Daniel: Als je een baan hebt wil je een manier vinden dat dat je flow wordt. De dingen die we doen waar we voor kiezen, de dingen die we doen in onze vrije tijd die helpen ons in de flow te zijn. En dat kan een hobby zijn, een sport, met je kinderen samenzijn, het kan van alles zijn. Dat verschilt per persoon. Maar de kenmerken van in de flow zijn zijn altijd hetzelfde, en dat is: de dingen gaan echt heel goed en ik voel me echt heel goed. Dan weet je dat je in de flow bent.
Oprah: Dan ben je op een lijn met je leven, is het niet zo?
Daniel: Ja. Het betekent: alles is in lijn, op z'n plaats.

11:22 Daniel spreekt op de Empathy and Compassion in Society Conference in 2013: Ik sprak een vriend van me, een Tibetaanse lama. En die zei: weet je, compassie kan heel subtiel zijn. Het kan zoiets zijn als gewoon heel positief zijn tegen iemand. Heel vriendelijk zijn. Aandacht hebben voor die persoon. Er is een spectrum van compassie. We zijn allemaal in een situatie in iedere interactie om compassie te hebben.

11:45 Oprah: Je hebt een geweldig praatje gehouden over compassie. Over waarom we ons niet gedragen met meer compassie. Waarom denk je dat we niet meer compassie hebben?
Daniel: Dat sluit goed aan bij waar we het net over gehad hebben. Als iemand behoeftig is in je omgeving, of op straat, of waar dan ook, en je wordt opgeslokt door je eigen dingen, je denkt aan wat je nog allemaal moet doen, of je bent bezig op je mobiel, wat dan ook, dan heb je niet eens de aandacht die nodig is om dat op te merken, laat staan empathie te hebben, in te tunen op (je te verplaatsen in) die andere persoon. Te zien wat er aan de hand is, wat ertoe zou kunnen leiden dat je die persoon gaat helpen. De weg naar compassie begint met pure aandacht. Als we van onze aandacht worden beroofd… er was een uitspraak van een cognitieve wetenschapper, lang geleden, hij zei: wat door informatie wordt opgeslokt is aandacht. Rijkdom aan informatie betekent armoede in aandacht. 12:33
Oprah: Interessant.
Daniel: En we krijgen vijf keer zoveel informatie tot ons per dag als vijf jaar geleden.
Oprah: Dat is genoeg om ervoor te zorgen dat we nergens meer op focussen. Er is geen mindfulness meer bij de dingen.
Daniel: Ik ben blij dat je dat naar voren brengt, mindfulness. Want dat is het tegengif. Het tegengif is: 'getting intentional about your attention', bewust omgaan met waar je je aandacht op richt. En dat betekent 'mindful' zijn. Opmerken wat je ziet. Met je aandacht zijn bij wat je aan het doen bent. En is het op één lijn, in overeenstemming met wat je intentie is te doen? Mindfulness betekent deze dingen op een lijn houden, met elkaar in overeenstemming.

13:01 Oprah: Oké, dus, kunnen wij allemaal onze emotionele quotiënt verbeteren?
Daniel: Absoluut. En dat is een van de belangrijke punten die ik naar voren wil brengen bij emotionele intelligentie. Het is niet een onveranderlijk iets. Het is niet zoiets als je IQ. Je IQ blijft je hele leven hetzelfde. Emotionele intelligentie wordt aangeleerd en is aan te leren. We beginnen het te leren in onze kindertijd, en als we iets moeten verbeteren in onszelf, bijvoorbeeld 'ik pieker te veel', dan kúnnen we dat. Onze geest is nog steeds wat wij noemen 'plastisch', ons brein is 'plastisch', die verandert gedurende ons hele leven. En als je het op een systematische manier aanpakt, bijvoorbeeld als je je teveel zorgen maakt, of bij angststress, dan kun je bewust leren ontspannen. En je kunt mindfulness gebruiken om je bewust te worden wanneer je te veel mentale onrust hebt. En dat leren toepassen. En dat verandert je patroon.

Oprah: En jij gelooft dat we eigenlijk in de wieg al moeten beginnen met het aankweken van die emotionele IQ.
Daniel: Ik denk dat ouders… Ik denk dat goed ouderschap betekent: ervoor zorgen dat het kind voelt dat het ertoe doet, dat er oprechte zorg is voor hem, dat er echte aandacht voor hem is, dat de ouders zich in hem inleven (empathie) en meeleven. En iedere goede ouder doet dat.
Oprah: Hm hm.
Daniel: Maar als je die basis hebt, die basis van zekerheid in je, dan kun je ook zorg hebben voor andere mensen, en dan kun je jezelf ook beter managen. Dus ik denk dat ouders de eerste onderwijzers zijn in emotionele intelligentie.
Oprah: Dus we kunnen onszelf en onze kinderen leren een hoger emotioneel quotiënt te hebben.
Daniel: Absoluut. En op de scholen heet dit 'social emotional learning' (sociaal emotioneel onderwijs). Op dat gebied is er heel veel gaande. Ze proberen het nationaal te maken, onderdeel van de nationale standaard.
Oprah: Ja, ze moeten het nationaal maken.
Daniel: Ik denk dat het internationaal zou moeten zijn.
Oprah: Ja, het zou internationaal moeten zijn. Ik heb op mijn school geleerd dat dat is wat er echt toe doet. Ik begon met me te richten op één ding en nu weet ik dat eh…. dat is wat 'social emotional learning' eigenlijk is, het ontwikkelen van karakter en een waardesysteem, en, wat een heleboel leraren nu 'grit' noemen, dat wat ervoor zorgt dat je toch door kunt gaan en veerkracht hebt als je denkt te falen, zelfbewustzijn en weten wie je bent. Al die dingen zijn eigenlijk veel belangrijker dan, of in elk geval éven belangrijk als hoe je het doet in wiskunde en wetenschap.
Daniel: Een ander woord voor 'grit' is, technisch gezien is het cognitieve controle. Ik was in een school, tweede klas (vierde groep) in Spanish Harlem (New York). Dit zijn kinderen die in de 'projects' leven naast de school, waar de drugdealers zijn.
Oprah: Ja, de slechtste omstandigheden.
Daniel: De ergste omstandigheden die je je kunt voorstellen. Iedere dag gaan de kinderen naar een kast waar ze een knuffelbeest krijgen, gaan op de grond liggen op een kleed, leggen het knuffelbeest op hun buik en kijken dan naar het omhoog en omlaag gaan van het knuffelbeest bij het in en uit ademen. Een twee drie op de inademing, een twee drie op de uitademing. De onderwijzer zegt: dit houdt hen de hele dag rustig en gefocust. 15:43
En dit is feitelijk een les in mindfulness.
Oprah: Het is een mindfulness meditatie!
Daniel: En uiteindelijk, als je het bekijkt vanuit het standpunt van het brein, wat je dan aan het doen bent is het sterker maken de prefrontale cortex, wat het bestuurlijke centrum is van onze geest. Het is de baas, het is waar we mee leren, waar we mee plannen, waar we beslissingen mee nemen en ook waar we mindful worden, en dát…als je kinderen neemt tussen 4 en 8 jaar en hun vaardigheden meet op dit gebied, en dan naar ze kijkt als ze in de dertig zijn, uiteindelijk voorspelt dit hun financiële succes en hun gezondheid beter dan hun IQ of de welstand van de familie waarin ze zijn opgegroeid.
Oprah: Echt waar?
Daniel: Het is een totaal onafhankelijk iets. Dus wat je aan het doen bent met je kinderen, je studenten, en ook met je kinderen, als je ze leert directe bevrediging uit te stellen, focussen waar je moet focussen…. en trouwens, 'focussen' is een spier. Aandacht is een slappe spier in onze cultuur. Dat is waarom we de hele tijd zo makkelijk verleid worden door onze elektronische apparaatjes. Maar deze kinderen zijn in het mentale gymlokaal. En dat is letterlijk. Iedere keer dat je je aandacht terugbrengt van waardoor je werd afgeleid, zoals, o ja, een twee drie, een twee drie, dan versterk je je circuit voor het kunnen focussen en aandacht hebben voor. En dát is een sleutel naar succes in het leven.
Oprah: Door te kunnen focussen.
Daniel: Door te kunnen focussen. Waar je wilt en wanneer je wilt.
Oprah: Ja. Want betekent focussen niet ook 'flow'?
Daniel: Dat is interessant dat je dat zegt. Want de truc om in de flow te komen…. en er zijn er twee. De ene is dat je je vaardigheidsniveau in balans brengt met de uitdaging waar het om gaat; dat is de klassieke manier. Maar de kortere weg ernaartoe is volledige aandacht hebben voor alles wat je doet in het leven. Mindfulness brengt je direct in de flow.
Oprah: Direct in de flow. Ja. 17:28

Het 2e deel volgt hieronder.

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah Winfrey Show e.d.

#81 Bericht door Anna » vr apr 08, 2016 2:07 pm

Vervolg SuperSoulSunday gesprek van Oprah met Daniel Goleman over 'emotionele intelligentie'.


17:28 Oprah: Jij zegt dat onze aandacht op het moment letterlijk 'belegerd' is ('under siege'). Ik vind dat een mooie uitdrukking. Vertel me wat je daarmee bedoelt.
Daniel: Dit is wat ik ermee bedoel. Stel we gaan uit eten, de vraag is: wat doen we dan met onze smartphone?
Oprah: Die neem je niet mee aan tafel!
Daniel: Dank je wel!!
Oprah: Die is verboden aan tafel! Bij ons thuis is die verboden aan tafel!
Daniel: Mijn vrouw en ik, iedere keer als we uit eten gaan in een restaurant, dan leggen we onze telefoons weg, kijken eens om ons heen, de ruimte is mooi verlicht met kaarslicht, er is gedekt met mooi tafellinnen, en de mensen zitten te kijken op hun smartphones! Ze kijken elkaar niet eens aan! Het verstoort het leven, dat is wat het doet. Leven is met mensen, leven gebeurt op die momenten dat we contact maken. Dat wordt constant verstoord. Ik maak me zorgen om kinderen. Ik zal je vertellen waarom.
Oprah: Nee, je zei, en dat vond ik zo'n mooie zin: 'it's continuingly seducing us and selling us', we worden voortdurend verleid en zijn dan verkocht. Daarom zeg je dat we 'belegerd' zijn, we zijn belegerd, in bezit genomen. Omdat we verleid worden, en heel veel mensen zijn nu officieel verslaafd.
Daniel: Ik denk, ja, de cultuur is verslaafd. Het is erg indringend. Ik maak me erg zorgen, met name om kinderen, omdat onze hersenen niet hiervoor gemaakt zijn. Onze hersenen zijn gemaakt voor de vaardigheden waar we het eerder over hadden, sociaal-emotionele vaardigheden, face to face met elkaar.
Oprah: Dat begint al vanaf dat je heel klein bent, hè?
Daniel: Dat begint vanaf dat je geboren bent! Dan begin je die dingen op te pikken. En je brein vormt zich naar wat het observeert. Ik heb het gezien bij kinderen van 2 jaar oud, 3 jaar oud, die een computerspelletje aan het spelen waren, helemaal geabsorbeerd door het scherm, alles wat er om hen heen is totaal negerend. Ik maak me zorgen om de zich ontwikkelende hersenen. Ik vraag me af of ze die sociaal-emotionele vaardigheden wel zullen leren. Dit is voor mij nóg een argument om dit als vak op school te onderwijzen, zodat alle kinderen deze vaardigheden kunnen leren. Anders is het een ongekend experiment in een hele generatie van het menselijk ras. Dit gebeurt wereldwijd. We weten niet wat de gevolgen zullen zijn over twintig jaar.
Oprah: Omdat het zo is, als je 2 jaar oud bent en je bent onophoudelijk bezig op een computertje, dat heeft gevolgen voor hoe je brein wordt gevormd.
Daniel: En je mist bepaalde essentiële ervaringen waar je van moet leren. Wat die dan ook zijn.
Weet je, wanneer een moeder met haar baby praat die nog geen taal verstaat, dan leert het kind al hoe interactie gaat. Dat is heel belangrijk. Als een kind een 'goofball' spelletje speelt, hè, zo'n videospelletje voor 2, 3 jaar oud, dan krijgt het brein niet wat het nodig heeft. Het is ongezonde voeding.
Oprah: Ik vond dat Bloomberg onderzoek heel goed, dat onlangs onthulde dat mensen met een tablet of smartphone gemiddeld 3 uur per dag!.... erop kijken. En dat is ongeveer 45 dagen per jaar, als je al die uren bij elkaar optelt, die we op onze mobiele apparaten bezig zijn. Is dat niet ongelooflijk!
Daniel: Dat is verbluffend.
Oprah: Ja.
Daniel: Dus het heeft ons leven in bezit genomen, overmeesterd. Zowel in goede als in slechte zin.
Oprah: Ja. Ik denk dat, luister, de technologie-geest is uit de fles, en eh, dit is waar we nu zijn in onze maatschappij. Ik denk dat de gesprekken die we nu moeten hebben, en de gesprekken die ouders met hun kinderen moeten hebben, is hoe gaan we hier nu mee om? Hoe gaan we dit managen?
Daniel: Precies. Het is een gesprek dat alle ouders moeten hebben met hun kinderen. Maar je moet het zelf ook wel zijn om dat gesprek te kunnen hebben als ouder.
Oprah: Ja precies.
Daniel: Je moet wat zelfbewustzijn hebben om dat te kunnen.
Oprah: Ja, het is moeilijk om dat gesprek met je kinderen te hebben als je…. als je de hele tijd op je telefoon bezig bent! (ze lachen)
Daniel: Ze zullen zeggen: mam, je doet het zelf ook! 21:06

21:23 Oprah: Bestseller schrijver en psycholoog Daniel Goleman heeft jarenlang onderzoek gedaan naar de gevaren van op macht beluste spiritueel leiders en de gevaren van groepsdenken.

Oprah tegen Daniel: Is er een verschil tussen spiritualiteit en religie? Ik vond dat verhaal over God en de duivel van je heel mooi, ik weet dat je het verschil weet, maar kun je dat verhaal vertellen over God die op straat loop met de duivel?
Daniel: God en Satan lopen samen op straat. En God bukt en ze raapt wat op. Ze heeft iets in haar hand, het is doorzichtig en heeft een mooie glans, en Satan zegt: hé wat is dat? En God zegt: dit is de waarheid. En Satan zegt: geef maar aan mij, dan zal ik er een organisatie voor opzetten. En ik geloof echt dat, ik denk dat waarheid, het vinden van echte verbinding met een hogere kracht iets heel persoonlijks is. Ik denk niet dat we organisaties nodig hebben om dat voor ons te managen.
Oprah: Hebben sommige mensen niet wel een organisatie nodig?
Daniel: Ik denk dat organisaties wel kunnen helpen. Zeker. Weet je, ik begin in dit boek over emotionele intelligentie met een verhaal over een buschauffeur in Manhattan. Ik was in de bus gestapt op een extreem warme vochtige dag in augustus, echt verschrikkelijk. Ik had geen zin om met iemand te praten, geen enkele interactie, zoals iedereen in de stad. Ik stap in de bus en de buschauffeur kijkt me aan en zegt: 'hoe was je dag?' Hij keek me echt aan, en dat schokte me al enigszins, en dat hij zo tegen me praatte. Daarna zag ik dat hij met iedereen praatte in de bus. 'O, zoek je een pak, er is een heel goede uitverkoop daar en daar'. 'Heb je gehoord over die film in de bioscoop hier?' 'Er is een mooie Matisse show daar'. En als mensen uitstapten zei hij: 'ik hoop dat je een mooie dag hebt!' En zei: 'dank je!' Hij was een stads heilige. Iemand die fijne gevoelens verspreidde in een stad die dat echt nodig had. Later kwam ik erachter dat hij pastoor was van een kerk in Long Island. Hij zag de mensen in zijn bus als zijn 'kudde'. Hij had het gevoel, dat waren zijn mensen. Het was een natuurlijk iets voor hem om zijn hand uit te steken en om contact te maken.
Oprah: Hij was aan het 'dienen'..
Daniel: Terwijl hij de bus bestuurde! En de les voor mij, en dit heeft te maken met je eerdere vraag, wat kunnen we doen? Het maakt niet uit wat we zogenaamd aan het doen zijn, het gaat erom HOE we het doen. 23:32 Je kunt de interactie met mensen altijd gebruiken om die ander te helpen. Ook al is het maar om die ander zich wat beter te laten voelen. Dat is een goede daad.
Oprah: Hmmm.
Daniel: Er is een gezegde, een van mijn lievelingsgezegdes is: Niemand weet genoeg om pessimistisch te kunnen zijn.
Oprah: Interessant. Niemand weet genoeg om pessimistisch te kunnen zijn. Oké, leg dat eens uit.
Daniel: Oké. Nou, er kan iets goeds gebeuren waar je helemaal geen weet van hebt. Bijvoorbeeld, ik heb een passie voor wat het gedrag van mensen, menselijke activiteit, dingen die mensen kopen en doen doet voor de systemen die het leven op onze planeet ondersteunen. Als we iets kopen, en we kijken naar de geschiedenis daarvan, de hele levenscyclus, dan zien we dat dat in sommige opzichten, of in vele opzichten de technische systemen die het leven ondersteunen omlaag haalt. En je kunt zeggen 'we zitten in een slow motion zelfmoord', dat is één manier om ernaar te kijken. Een ándere manier om ernaar te kijken is: we moeten alles opnieuw uitvinden. De jonge mensen van tegenwoordig zijn ontzettend creatief. In de toekomst kunnen dingen gebeuren, dingen kunnen anders gebeuren, op een manier die verenigbaar is met de natuur. We wisten de impact niet toen we de dingen uitvonden. Zoals dit glas (pakt zijn glas op van het tafeltje naast hem). Dit glas is gemaakt met bronstijd-technologie. Je verhit zand en voegt er wat chemische stoffen aan toe, en je verhit het een hele tijd op een heel hoge temperatuur, en dat heeft een enorme negatieve impact, over zijn hele levenscyclus, vooral als je kijkt naar hoeveel glas er is gefabriceerd. Terwijl er compleet andere manieren zijn om tot hetzelfde product te komen. Iets waar je vloeistof in kunt doen. En laat toekomstige generaties met iets komen en de koers verleggen. Dus in plaats van doemgedachten hebben kunnen we ook hoopvol zijn. Dus dat is een betekenis van pessimisme; je kunt niet weten wat er gaat gebeuren. 25:24

25:58 Oprah: Dertig jaar geleden gaf de jonge Daniel Goleman les op het Amherst college waar hij zelf gestudeerd had, toen hij een toevallige ontmoeting had met Zijne Heiligheid de Dalai Lama. Dit onwaarschijnlijke stel, de wetenschappelijke schrijver en de boeddhistische monnik, kreeg een diepe en blijvende vriendschap. De twee ontmoeten elkaar regelmatig voor wat Daniel Goleman uitgebreide dialogen noemt, waarbij ze alles bespreken van neuro-wetenschappen en ecologie tot compassie en empathie.

26:26 Oprah tegen Daniel: Ik vind dit een geweldig boek, dit nieuwe boek 'A Force for Good: The Dalai Lama's Vision for Our World'. Ehm, dus jij hebt dit boek geschreven met de Dalai Lama?
Daniel: Nou, ik heb het boek geschreven, dit is heel interessant. De Dalai Lama is zo'n ongewoon iemand, dat de mensen om hem heen me vroegen 'wil jij een boek over hem schrijven, voor zijn tachtigste verjaardag? Omdat jij dingen over hem kunt zeggen die hij nooit over zichzelf zou zeggen, de Dalai Lama'. Ik was er bij toen hij de Nobel prijs won. Gewoon toevallig. Ik was op de persconferentie. En de eerste vraag was: 'Hoe voelt het om de Nobel prijs voor de vrede te winnen?' Hij zei: 'Ik ben blij….' en toen pauzeerde hij even, 'voor de mensen die wilden dat ik de prijs zou winnen'. Toevallig had ik de dag ervoor met hem thee gedronken, samen met een vriend die producer is, en hij praatte met die producer over het gebruiken van de media voor het verspreiden van positieve boodschappen. Hij zei helemaal niets over het feit dat hij net een telefoontje had gehad waarin hem was verteld dat hij de Nobel prijs voor de vrede had gewonnen.
Oprah: Dat is een ongewoon mens.
Daniel: Dat is een heel ander algoritme, emotioneel en sociaal gezien!
Oprah: Moet je horen! Ik heb net een telefoontje gehad…!
Daniel: Wie zou dat nou niet doen?! Hij heeft echt een universele compassie. Ik denk dat hij degene is die ik het meest bewonder in de wereld op dit moment.
Oprah: Wauw. En waarom heb je het boek dan geschreven?
Daniel: Ik heb het boek geschreven omdat ik echt geloof dat zijn boodschap absoluut essentieel is voor de koers van de wereld. En ik voelde me ook vereerd dat dit mij gevraagd werd. En de gelegenheid te hebben om zijn visie voor de toekomst, zo leesbaar mogelijk als ik kon, te verwoorden, zodat mensen geïnspireerd zouden worden.

27:58 Oprah: In hoofdstuk 2 van A Force for Good heb je het over emotionele hygiëne. Dat vind ik een heel mooi idee. Wat is dat en hoe brengen we dat in praktijk, goede emotionele hygiëne?
Daniel moet lachen: Ja, emotionele hygiëne, dit is wat hij zegt, weet je, we leren kinderen lichamelijke hygiëne, was je handen, poets je tanden, maar we letten helemaal niet op emotionele hygiëne. En feitelijk heeft hij het over emotionele intelligentie, intunen (je afstemmen) op wat je voelt, het managen van je pijnlijke emoties, het besturen van je positieve emoties, het intunen, je verplaatsen in andere mensen. Dat is emotionele hygiëne.

28:36 Oprah: Op pagina 198 in A Force for Good zet je de negativiteit van ons dagelijks nieuws in perspectief. (Daniel zit breeduit te glimlachen). Ik dacht, dit vind ik briljant, je schrijft: "On any day of the year…" - dit willen jullie allemaal op twitter delen en citeren - "On any day of the year the denominator of kindness will be vastly greater than the numerator of cruelty", iedere dag van het jaar zul je zien dat de noemer van vriendelijkheid veel groter is dan de teller van wreedheid. Hoe ben je daar op gekomen? Dat is geweldig.
Daniel: Ja, nou, ik was heel lang bij de Times en zag journalistiek in actie. En het blijkt dat, het nieuws is eigenlijk voor het limbisch systeem, het nieuws van de krantenkoppen, zoveel doden hier, een treinramp daar, een orkaan, dat gaat over dreigingen, dingen die ons bang maken, en waar we op voorbereid moeten zijn. Dat is een heel primitief deel van onze hersenen, het limbische systeem, tussen de oren, dat is het emotionele brein. En het nieuws pompt de hele tijd de negatieve dingen naar buiten dáár naartoe, maar…
Oprah: Het pompt de hele tijd angst uit! Het is opgezet om angst te creëren! Het is een angst machine. En het is zo interessant, toen ik dit las had ik een andere aha!-ervaring. Ik bedacht waarom ik persoonlijk de nieuws-business verliet. Mijn vriendin Gail, CBS vanmorgen, zij vindt het geweldig om te doen, zij houdt van het nieuws, maar ik persoonlijk had het gevoel dat het…eh...niet in flow was met mijn ziel. Omdat ik dacht: iedere dag kom ik naar buiten met de ergste verhalen om te proberen de aandacht van mensen te trekken om te kijken.
Daniel: En dat is nou juist een van de redenen waarom ik het zo geweldig vind wat je doet. Omdat jij focust op de positieve dingen. De vriendelijkheid van iedere dag, dat is wat een moeder doet voor haar kinderen, wat mensen doen voor de mensen waar ze van houden, de mensen waar ze mee begaan zijn. Het is gewoon attent zijn, beschaafd. En er gebeuren zoveel meer van dat soort dingen, iedere minuut van de dag, dan de dingen die op het nieuws komen. Want zie je, het brein ziet het uit z'n proportie, want het is belangrijk nieuws, het is wat je ziet op de 24 uurs nieuwskanalen.
Oprah: Dus ons brein hanteert de negatieve dingen beter, of slaat ze beter op dan de positieve.
Daniel: Ja, en daar is een overlevingsreden voor. Voor onze evolutie moesten we weten wat gevaarlijk was, om te kunnen overleven. We moeten erover kunnen nadenken.
Oprah: Ga niet meer die kant op.
Daniel: Ja!
Oprah: Want er zit een leeuw daar verderop.
Daniel: Het probleem is dat dat brein dat ontworpen is honderdduizend jaar geleden, ons nu wakker maakt midden in de nacht en ervoor zorgt dat we ons zorgen maken en liggen te malen, totaal nutteloos. Soms kun je het niet stoppen, en het doet ons helemaal geen goed. En ik denk dat het nieuws dat voedt.
Oprah: Het nieuws voedt dat.
Daniel: Ja. En het nieuws is een flinterdun plakje en zorgvuldig samengesteld en geselecteerd stukje van de werkelijkheid. En dit is waar iedereen dan op gefocust is vandaag. Morgen kan het weer iets heel anders zijn, bijvoorbeeld dat iemand ergens onthoofd is of zoiets.
Oprah: Ja.
Daniel: Het is wat ons fascineert. En wat ons bang maakt fascineert ons. Dus daar is ook een soort psychologische truc gaande.
Oprah: De psychologische truc...
Daniel: Is: wat ons bang maakt fascineert ons. Omdat we er dan over na moeten denken. Dat is hoe het brein werkt. En dat zorgt ervoor dat we een totaal disproportioneel gevoel hebben dat het in de wereld helemaal uit de hand loopt, terwijl we onze levens prima onder controle hebben.
Oprah: Ja, als je mindful bent.
Daniel lacht.
Oprah: Ik weet het. Ik probeer geen dingen binnen te laten waar ik geen controle over heb, of iets wat me een negatief gevoel geeft….
Daniel: Wat je kunt doen is mindful zijn in je reactie op het nieuws.
Oprah: Hm hmmm.
Daniel: En ik denk dat dat een van de nuttigste dingen is die ik heb gedaan in mijn leven, mijn relatie te veranderen, mijn eigen houding tegenover mijn gedachten en gevoelens te veranderen en meer keuzes te hebben van binnen. Want als je bijvoorbeeld een beangstigend nieuws hoort en je wordt opgefokt en je gaat je zorgen maken en je laat dat macht over je hebben, in plaats van tot je te nemen wat belangrijk voor je is, en dan verder te gaan. Mindfulness is dat je het loslaat en verder gaat. 32:32

32:58 Oprah: Wat is het belangrijkste dat je van de Dalai Lama hebt geleerd?
Daniel: Het belangrijkste wat hij me geleerd heeft is dat de wereld niet zo slecht is als we denken, en dat we in feite, dat ieder van ons het een betere plek kan maken. De boodschap die hij overal in de wereld geeft, en die hij ook in het boek geeft, is dat ieder van ons een manier kan vinden om nu iets te doen wat de toekomst zal verbeteren.
Oprah: Ja. Zuster Joan Chittister was hier gisteren en ik vroeg wat kunnen we doen? Ze zei: doe gewoon iéts. Iedereen kan iéts doen.
Daniel: Precies.
Oprah: Maar het voelt zo groot, en zelfs in dit boek zeg je, de Dalai Lama zegt onze wereldproblemen zijn enorm, weet je, het voelt soms zo overweldigend, dat één persoon daar niets aan kan doen. Maar de essentie van wat je in dit boek zegt is wat Maya Angelou me heeft geleerd: je plant de zaden voor de bomen die je zelf waarschijnlijk nooit zult zien ("you plant the trees and the seeds for whose shade you may never stand").
Daniel: En hij zegt hetzelfde, hij zegt: handel nu, ook al zul je de vruchten van je daden zelf nooit zien tijdens je eigen leven.
Oprah: Ja. Dus, hoe kunnen wij beginnen op onze eigen manier een kracht voor het goede te zijn.
Daniel: We hebben allemaal iets wat we kunnen doen om de wereld een betere plek te maken. Het kan zo simpel zijn als tijd en aandacht besteden aan die oude eenzame vrouw in de straat, naar een soepkeuken gaan, uh… helpen met huizen bouwen voor daklozen. Proberen het beleid te veranderen. Ieder van ons heeft een stuk gereedschap in de wereld, of een hele set daarvan, die we op een bepaalde manier kunnen gebruiken om dingen te verbeteren. We moeten er alleen eens over nadenken. Dat vraagt wat mindfulness. 34:36

34:58 Oprah: Een van de mooie dingen waar je hier over schrijft is de verhalen die we onszelf vertellen. Hoe belangrijk zijn de verhalen die we onszelf vertellen in hun invloed die ze hebben op hoe we onszelf zien en hoe we ons door de wereld bewegen?
Daniel: De verhalen die we onszelf vertellen geven ons impliciet beperkingen en mogelijkheden. Dus het is heel belangrijk dat je een verhaal hebt dat jou je volledige zelf laat zijn.
Oprah: Hm hm.
Daniel: Omdat als je jezelf een verhaal vertelt van 'daar ben ik niet goed in' of 'ik ben stom', hè, als het een negatief verhaal is, zul je het niet proberen. Als het een hoopvol verhaal is, een verhaal dat je risico's laat nemen en leren, zul je je beste zelf zijn.
Oprah: Ja. Zoals de Dalai Lama zegt: we kunnen beginnen met waar we zijn en wie we zijn. Dat is waar we allemaal beginnen.
Daniel: En dan zegt hij: doe iets om jezelf te helpen anderen te helpen. Het is interessant, hij zegt: compassie begint met deze emotionele hygiëne. Met jezelf in vorm brengen op dat gebied, en dat maakt dat je hart open gaat op een manier die echt effectief is.
Oprah: Maar je hebt het in het boek ook over: 'Alles wat we doen', want iedereen denkt dat als je iets wilt veranderen of als je je leven wilt transformeren dat dat begint met grote stappen, maar jij zegt: 'Alles wat we doen' - en dit staat op pagina 215 - 'heeft effect, zelfs een simpel gebaar, zei de Dalai Lama. 'Ook al lijkt het onbeduidend. Als we het vermenigvuldigen met miljarden anderen die hetzelfde doen, kunnen we een enorme impact hebben. Zo'n simpel iets als het licht uitdoen als je een kamer uit gaat, maakt verschil'. Ik hou van de simpelheid daarvan. Als je bedenkt: als je zelf het licht uit doet, en miljoenen anderen doen hetzelfde, moet je kijken hoeveel elektriciteit we dan met elkaar besparen!
Daniel (moet lachen): En hij zegt: we doen het in verbondenheid, we doen het in één-zijn met elkaar. Die 'kracht voor het goede' waar hij het over heeft, is ieder van ons vermenigvuldigd met de hele rest van ons. 36:51

36:52 Oprah: Toen je dit boek aan het maken was, ging je dan met hem zitten? Ging je met hem zitten praten?
Daniel: Ja, ik heb hem een aantal uren geïnterviewd. Maar ik kende hem natuurlijk ook al zo lang. Voor zijn gevoel zijn we allemaal dezelfde menselijke wezens. En hij verhoudt zich tot iedereen op een gelijkwaardige manier. Daar heb ik zoveel respect voor. Ik heb daar heel veel van geleerd.
Oprah: Ik wil je bedanken dat je de wereld het begrip EQ hebt geschonken, en het idee dat we kracht kunnen krijgen door middel van empathie, zelfbewustzijn, het ontwikkelen van relatievaardigheden, en eh, ik denk dat dat echt een van je grote geschenken is aan ons allemaal.
Daniel: Dank je, dat is heel aardig van je. En ik wil jou bedanken voor jouw 'kracht voor het goede'. Ik denk dat dat jouw grote geschenk is.
Oprah: Dank je. Daniel Goleman, dank je wel. 37:40

http://www.supersoul.tv/supersoul-sunda ... ll-episode

De 'full episode' is waarschijnlijk niet meer te zien, maar wel de belangrijke stukjes ervan:
http://www.supersoul.tv/?s=daniel+goleman

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah Winfrey Show e.d.

#82 Bericht door Anna » do mei 05, 2016 4:53 pm

Een geweldig gesprek tussen Oprah en Iyanla Vanzant!:

http://www.supersoul.tv/supersoul-full- ... ll-episode

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah Winfrey Show e.d.

#83 Bericht door Anna » wo mei 11, 2016 3:33 pm

Hieronder mijn vertaling van het SuperSoulSunday gesprek van Oprah met Iyanla Vanzant naar aanleiding van haar nieuwste boek 'Trust - Mastering the Four Essential Trusts: Trust in God, Trust in Self, Trust in Others, Trust inLife'.

Oprah: Besluiteloosheid, twijfel aan jezelf, een slecht beoordelingsvermogen, angst, er is een spiritueel verband tussen al deze gevoelens. There is a spiritual connection between all of these feelings.

Bestseller auteur en spiritueel leider Iyanla Vanzant zegt: de link tussen deze gevoelens is vertrouwen. The word that links them all is trust.

Iyanla: Jezelf vertrouwen dat je de juiste keuzes zult maken, jezelf vertrouwen dat je die stem van binnen zult horen en ernaar handelen, jezelf vertrouwen.

Oprah: In deze aflevering van SuperSoulSunday vertelt Iyanla Vanzant hoe het herstellen van het geloof in onszelf de enige weg is naar het kunnen vertrouwen van anderen, het loslaten van onze boosheid en uiteindelijk het kunnen ervaren van de tevredenheid waar we allemaal naar verlangen.

Iyanla: Het kern-ingrediënt van vertrouwen is kwetsbaarheid.

Oprah: In haar laatste boek Trust vertelt Iyanla ook over het diepgaande persoonlijke werk dat ze moest doen om haar eigen innerlijke kompas op de juiste manier te richten.

Iyanla: Ik moest ermee stoppen een mishandeld, in de steek gelaten, verwaarloosd meisje te zijn.

Oprah: Zoals Iyanla in haar eigen succesvolle show Iyanla: Fix My Life zegt: er is niets wat liefde niet kan fiksen. (je ziet een stukje van haar show, hoe ze anderen met haar liefde heelt)

Dit is ons eerste SuperSoulSunday gesprek sinds jij onze master healer werd hier op OWN.
Ik zou graag willen weten, wat heeft die ervaring van die directe en spirituele en menselijke invloed in het leven van anderen gedaan met jou zelf?
Iyanla: Het heeft mij in een diepere intiemere relatie gedwongen met God. Ik zeg tegen al mijn gasten, ik heb het gezegd tegen mijn crew, ik doe geen televisie, dit is mijn missie. En als God mensen naar mij toestuurt dan moet ik doen wat God wil dat ik met hen doe. Daarvoor moet ik goed gebeden hebben, ik moet gegrond zijn, gecenterd, en er zeker van zijn dat ik mijn intenties helder heb.
2:40

Hierna zie je stukjes van haar show en je hoort Oprah's voice over:
Nu het 6e seizoen begint blijft Iyanla: Fix My Life geworteld in liefde. Maar volgens Iyanla niet op de manier waarop de gasten in de show het gewend zijn van haar. Meer dan alleen 'van hen houden in hun gekte', zoals zij het noemt, accepteert ze hen in overeenstemming met de spirituele wetten van waarheid, eren, niet oordelen en respect.
Iyanla: Dus, wat 'Fix My Life' met mij heeft gedaan is, het heeft mijn intimiteit met God verdiept, het praktiseren van mijn spiritualiteit verdiept, en op allerlei manieren heeft het mij echt een vriendelijker, zachtere Iyanla gemaakt.
Oprah: Echt waar?
Iyanla: Ja. En ik hou van mijn Brooklyn vuur, ha ha ha ha! Die verdwijnt niet!
Oprah: Maar een vriendelijker, zachtere Iyanla dus.
Iyanla: Ja, in mijn spirit, mijn hart.
3:43

Oprah: Jij kunt de gemeenschappelijkheid zien in al die menselijke ervaringen, wat is de wond waar we allemaal aan lijden?
Iyanla: Dat we allemaal afgescheiden zijn van God. 'De cursus in wonderen' zegt: je kunt het probleem niet oplossen omdat je niet weet wat het probleem is. Het enige probleem dat je hebt is het geloof dat je afgescheiden bent van God. Want als je zou weten wie er in jou leeft, en naast je loopt, dan zou je nooit bang kunnen zijn, of boos, of je schamen voor wie je bent, hè, of wat het wonderlijk mooie van je menselijk zijn is.
Dus dat is het, je geloof dat je afgescheiden bent, het geloof dat het lijkt alsof ik afgescheiden ben van jou, jij bent daar, ik ben hier. Dat hetero's afgescheiden zijn van homo's, zwarte mensen afgescheiden zijn van witte mensen. En ons geloof in die illusie en de fysieke verschijningsvorm daarvan maakt dat we denken: ik kan alles met jou doen. Weet je, als ik nu in de supermarkt loop dan ben ik je zuster, ik ben een demonstratie van wie jij bent, of van wie mijn grootmoeder was, en dat komt door ons één-zijn. Ik zie het, ik voel het en ik leef het. Zodat ik weet, iedere keer als ik verschijn, dat ik een demonstratie en representatie ben van voorgaande en toekomstige generaties. Dus ik moet duidelijk zijn.
Oprah: Ja. Dat is wat Maya Angelou zei in haar gedicht aan onze grootmoeders: 'I come as one, but I stand as ten thousand' (ik ben gekomen als één, maar ik sta hier als tienduizend).
Iyanla: 'I come as one, but I stand as ten thousand', dat klopt ja. Mijn moeder stierf toen ze 31 was. Alcoholist, stierf aan leukemie en borstkanker, nadat ze vanaf haar 13e had gewerkt als kruier bij de spoorwegen. En ik ben een demonstratie van haar. Als mensen mij zien, dan moeten ze weten dat ik Sahara Elizabeth Jeffersons dochter ben. En ik kan niet leven zoals mijn moeder, wc's schoonmaken, ik moet leven zoals zij háár moeders dochter was, en die leven voortbracht. Ze heeft leven voortgebracht, ze heeft mij voortgebracht. En daar moet ik een trotse demonstratie van zijn.
Oprah: Ja. Ja. Wat ik interessant vind is, want we zijn allemaal het product van waar we vandaan komen, en velen van ons hebben in hun leven veel moeite gedaan de wonden te helen van waar we vandaan komen…
Iyanla: Maar zie je, we zijn het product van bij WIE we vandaan komen. De omgeving gaf gewoon structuur en vorm aan hoe we onszelf ervoeren wie wij waren.
Oprah: Ik denk dat dit een probleem in onze cultuur is, dat we niet weten van wie we komen.
Iyanla: En wie we zijn.
Oprah: En wie we zijn, ja.
Iyanla: En dat is waarom we niet vertrouwen! We vertrouwen niet!
6:24

Oprah (voice over): Iyanla herinnert zich haar jeugd als een tijd waarin ze getergd werd door geheimen en angst. Na de dood van haar moeder werd ze naar haar grootmoeder gestuurd. Toen ze 9 was werd ze verkracht door een oom, en toen ze 14 was was ze zwanger van haar eerste kind. In het boek 'Trust' verkent Iyanla de lessen achter haar eigen pijnlijke verleden.

Tegen Iyanla: Je zegt hier (leest voor uit haar boek): "When the soul does not develop within the experience of trust, the remains within us as a child who is in a constant search for attention, understanding, love, respect, and possibly justice for her abuse or neglect, these needs when left unmet and unadressed will fester and grow into disruptive and/or dysfunctional behaviour patterns that will impact every aspect of our lives".
Als de ziel zich niet ontwikkelt in een situatie van vertrouwen, zullen de overblijfselen daarvan bij ons vanbinnen, als een kind dat constant op zoek is naar aandacht, begrip, liefde, respect, en mogelijk ook gerechtigheid voor de mishandeling of verwaarlozing, wanneer deze behoeften niet worden beantwoord en aangepakt, door etteren en uitgroeien tot storende en/of disfunctionele gedragspatronen die invloed hebben op ieder aspect van ons leven.
Iyanla: Jaa! Want, ik moest ermee stoppen een mishandeld, in de steek gelaten, verwaarloosd meisje te zijn. En erkennen, dat daarachter, in mijn DNA, in de cellen en moleculaire structuur van mijn zijn, dat we de Cherokee mensen zijn, de ontheemde mensen, de afstammelingen van Cuba, de vrouwen die de hele dag katoen plukten, en die daarvoor hun rug moesten sterken. Ik moest mijn rug sterken, in plaats van me zorgen te maken over het feit dat ik naar school ging en over mijn schoenen viel toen ik 6 was. Dat pakte niet zo uit voor mij. Ik moest wat verder terug gaan. En ik moest begrijpen dat dat wel een ervaring was die ik heb gehad, maar dat dat niet alles was wat ik was.

8:00 Oprah: We leren en prediken aan anderen wat we zelf het meest moeten leren. Wat van vertrouwen was het wat jij zelf het meest moest leren?
Iyanla: Ik ben opgegroeid met een vrouw waarvan ik dacht dat het mijn moeder was, maar die ze niet was. Ik ben opgegroeid met het idee dat er iets mis was met mij. Omdat...God weet waarom!
Oprah: Eigenlijk leg je heel goed uit waarom. Toen ik las over je grootmoeder, ik denk dat zij familie was aan míjn grootmoeder! Zij deed alles wat je kunt doen om een kind het gevoel te geven niet goed genoeg te zijn.
Iyanla: Ja, ik was slecht! Ik was slecht! Ik had de duivel in me! Ik had de duivel in me en zij zou die eruit slaan!
Oprah: Omdat zij een vrouw was die door de tijd waarin ze opgroeide en de manier waarop ze was opgevoed, en door de onderdrukking door anderen en van haarzelf, had geleerd dat het het beste was om jezelf te verbergen en je mond te houden.
Iyanla: Ja, stil zijn, en zijn hoe zij wilden dat je was. Als ik me had laten breken, me had onderworpen aan de beperkingen en begrenzingen die me werden opgelegd, zou ik niet zijn wie ik nu ben. Het was mijn praten dat me heeft gered. Er werd altijd gezegd 'hou je mond! Je praat te veel! Waarom praat je zoveel?! Je hebt altijd wat te zeggen!' en weet je, vandaag word ik goed betaald door mensen die me willen horen praten! ha ha ha ha! Als ik als kind mijn mond had gehouden, zou dat niet gebeurd zijn.
9:20

Oprah: Dus jij hebt geleerd dat je moest leren jezelf te vertrouwen. En ik vind het geweldig wat je hier zegt, dat er geen persoon is die niet op een bepaald moment zal zeggen 'ik vind het moeilijk mensen te vertrouwen'. Maar jij zegt: dat is niet echt het probleem. Leren anderen te vertrouwen.
Iyanla: Neu.
Oprah: Het echte probleem is…
Iyanla: Je ZELF vertrouwen. Je zelf vertrouwen, dat je je de juiste keuzes zult maken. Dat je die stem vanbinnen kunt horen en ernaar handelen. Je ZELF vertrouwen.
Oprah: Dat als mensen je bedriegen, je in de steek laten, je niet erkennen of wat dan ook, dat je…
Iyanla: Dat ik oké zal zijn! Ik zal oké zijn! En, als ik erop terug kijk, dat ik zie: iets in mij zei het al. Zoals jij zegt: 'God gooit eerst een kiezel en daarna een baksteen'.
Oprah: Ja.
Iyanla: Je moet op de kiezel leren vertrouwen als je die hoort.
Oprah: O yeah! Het laat van zich horen!
Iyanla: Maar we besteden daar geen aandacht aan.
10:19

Dan zie je een stukje van de show Iyanla: Fix My Life.

Oprah: Ik vind het geweldig wat je hier zegt (ze leest voor uit het boek): "There is no greater battle in life than the battle between the parts of you that want to be healed and the parts of you that are comfortable and content remaining broken".
Er is geen grotere strijd in het leven dan de strijd tussen die delen in jou die willen helen, en die delen in jou die het comfortabel en prima vinden om gebroken te blijven.
Iyanla: Ja, dat is het!
Oprah: Dat is het!
Iyanla: Er is een deel in mij, ik geloof dat het bischop T.D. Jakes was die dat zei: de vijand zit in mij. De vijand zit in mij!
Oprah: Ja.
Iyanla: Ik vecht tegen dat deel in mij dat zegt: doe dat niet, dat kun jij niet. En er is een deel dat zegt: kom op, dit gaan we doen. En een ander deel dat zegt: weet je nog wat er de vorige keer gebeurde? En dat ga je nu weer doen? Het zit in MIJ!
Oprah: Dus dat is waar de echte strijd is.
Iyanla: Dat is waar de echte strijd is! Dat zit in de kern ervan en waar het gaat om vertrouwen. Die twee delen van ons, het deel dat liever gebroken en ellendig blijft en dat wil blijven klagen, je weet wel in een toestand van...middelmatigheid…
Oprah: En waarom? Omdat we bang zijn?
Iyanal: Omdat we controle willen hebben. Ik weet hoe het is om gebroken en arm te zijn en te worstelen en te lijden en boos te zijn. Ik weet hoe ik daarmee moet leven. Ik heb een universitaire graad daarin!
Oprah: Ha ha ha ha!
Iyanla: Maar als het aankomt op me open stellen en kwetsbaar zijn…., want het kern ingrediënt van vertrouwen is kwetsbaarheid. Dat is de kern. Kwetsbaar kunnen zijn. Naar binnen gaan, mijn intuïtie volgen, en dan oog in oog te komen met het onbekende. Ik wil het onbekende niet zien, want ik heb geen controle over het onbekende. Ik heb controle over het bekende, waar ik vertrouwd mee ben, dat zal ik vertrouwen, zelfs al zal ik me er ellendig van voelen! Ik zal dat vertrouwen, liever dan mezelf openstellen voor iets wat groter en grootser is en waardoor ik me kwetsbaar zal voelen.
13:14

Oprah: Dit is wat de Detroit Free Press onlangs over jou zei: "Iyanla Vanzants filosofie is: help people find the truth and love each other", help mensen de waarheid te vinden en hou van elkaar. Denk jij dat er geen probleem is dat vertrouwen en liefde niet kan overwinnen? Iyanla: Absoluut. Liefde helpt je de kloof te overbruggen, en vertrouwen helpt je over de brug naar de overkant te lopen, ja liefde en vertrouwen. En dat zijn de twee dingen waar we de grootste problemen mee hebben! Van mensen houden en jezelf vertrouwen! Jezelf vertrouwen zodat je weet wie je kunt vertrouwen.
Oprah: Hoe heb jij geleerd je eigen leven te fiksen en te leren vertrouwen nadat iedereen in je leven, vooral in je eigen familie, je in de steek had gelaten?
Iyanla: Ik ben goed gaan opletten en ik ben uitgebreide aantekeningen gaan maken over mijn eigen gedrag. Want ik had een keus. Ik had de keus hen de schuld te geven en kwaad op hen te blijven - de meesten waren al dood! - of verantwoordelijkheid te nemen voor mezelf. Zij hebben me geleerd de verkeerde dingen te doen, maar ik ben er zelf mee door gegaan. Ik was bezig de dingen te doen die zij me geleerd hadden, en mijn ziel zei: nee, dat is niet goed. Dat is niet goed. Je weet beter.
Oprah: Je weet beter.
Iyanla: Je weet beter.
Ik moest heel goed gaan kijken wat ik zelf aan het doen was. Wat gebaseerd was op wat ik had geleerd.
14:43

Oprah (voice over): Toen Iyanla 21 was had ze al 3 kinderen en leefde van de bijstand. Toen ze in de bus zat zag ze een advertentie van een lokale college en vond de moed om zich in te schrijven. Ze wilde doorgaan om een studie rechten te kunnen doen. In die tijd realiseerde ze zich dat haar naam Rhonda Harris het kind uit haar verleden vertegenwoordigde en niet meer paste bij de vrouw die ze was geworden. Ze zei dat het leven dat ze had geleid niet de waarheid was van wie zij werkelijk was, dus toen ze tegen de 30 liep werd Rhonda Harris Iyanla Vanzant.
15:18

Oprah tegen Iyanla: Ik wil graag met je bespreken, ten eerste tegen iedereen: lees het boek, het is zo'n goed boek, maar je praat hierin over de 4 essentiële vormen van vertrouwen.
Iyanla: Ja.
Oprah: Het vertrouwen in jezelf, vertrouwen in God, vertrouwen in anderen en vertrouwen in het leven.
Iyanla: Het proces.
Oprah: Ja, het proces. Ik vond het interessant dat je bij die 4 vormen van vertrouwen, waarvan je overigens zegt dat ze als zuurstof zijn, maar ik vond het interessant dat je 'jezelf' als eerste zegt.
Iyanla: Ja, want ik moet weten wie ik ben! Het eerste wat ik moet weten is dat ik een unieke demonstratie en representatie ben van de grote architect en schepper van het universum. Alles wat God is ben ik! Dat moet ik weten! Dat moet ik weten, anders blijf ik geloven in afscheiding.
Oprah: Jij bent opgegroeid met dezelfde God als ik.
Iyanla: Ja. Die God in de kerk.
Oprah: Die God in de kerk. (Dan zeggen ze dingen die moeilijk te verstaan zijn en waar ze samen erg om moeten lachen) Hij heeft een grote rol, en jouw naam staat daar op, en iedere keer als je iets doet, hij ziet alles..
Iyanla: En je gaat naar de hel!
Oprah: Ja, je gaat naar de hel. Ja.
Iyanla: Maar het geschenk is dat ik God had gezien toen ik heel jong was.
Oprah: Je hebt God gezién.
Iyanla: Ik heb God gezién. En ik wist dat dat God was.
Oprah: Had je toen al het beeld van Jezus met het lange haar?
Iyanla: Aan het kruis! Ik zal je wat vertellen, dit is verschrikkelijk. Toen ik gedoopt werd, ik moet zo'n jaar of zes zijn geweest, in de kerk van de Pinkstergemeente. En ze nemen je dan mee naar het altaar en ze bidden en doen van alles en zeggen 'accepteer je God als je Heer en Verlosser?' En toen keek ik op en zag hem daar aan dat kruis. En ik zei (moet lachen): hem? (wijzend naar boven; ze moeten samen lachen) Hoe kan hij mij helpen? Kijk nou naar hem! Ik was zes! Want ze leggen natuurlijk niets aan je uit! Ze laten je dat beeld zien, maar hoe kan hij mij nou helpen?! (wijzend naar boven) Kijk nou naar hem! En natuurlijk was dat heel ongemakkelijk, dat was godslastering. Dat was in vergetelheid geraakt. Niemand heeft me ooit uitgelegd wie Jezus was, wat de Christus was, wat het kruis was, wat dat betekende. Maar omdat ik God had gezien, hem gehoord had…
Oprah: Wanneer heb je hem gezien?
Iyanla: Ik moet een jaar of vijf zijn geweest.
Oprah: Hoe verscheen hij aan je?
Iyanla: Mijn grootmoeder had me geslagen omdat ik de deur had open gedaan voor de verzekeringsman terwijl mij was gezegd dat ik de deur nooit mocht open doen als er niemand thuis was. En ze sloeg met een strijkijzerkoord. En ik had striemen op mijn rug en daar besteedde ze geen aandacht aan en daardoor plakte mijn hemd aan mijn rug en het raakte ontstoken. Toen mijn stiefmoeder me kwam ophalen om langs scholen te gaan, want ik zou naar de kleuterschool gaan. Ze trok mijn hemd uit en trok de huid van mijn rug. En toen brachten ze me naar het ziekenhuis, waar ik een paar dagen moest blijven. Vanwege de striemen en mijn hemd die de huid had losgetrokken omdat het ontstoken was. En daar zag ik en hoorde ik het en ik wist gewoon: dat is God.
Oprah: Terwijl je in het ziekenhuis lag?
Iyanla: Ja. Ik was een kind in het ziekenhuis, daarom praatten ze niet met me. Ik dacht: laten ze me hier achter? Ga ik hier dood? Ik wist niet.. en God zei tegen me: 'ik ben bij je en het komt goed'.
Oprah: Verscheen het aan je in een bepaalde vorm?
Iyanla: Wat ik feitelijk zag was een verpleegster. Een vrouw. Dat was de eerste keer dat ik dat meemaakte. En ik wist: dit is God. Ik wist het. En ik weet dat dat krankzinnig klinkt, maar ik overleefde het. En drie weken later haalde mijn vader me weg bij mijn grootmoeder en stelde me voor aan mijn stiefmoeder als mijn moeder en vanaf dat moment ging het goed met me. Zij was mijn reddende engel.
Oprah: Je stiefmoeder, was je reddende engel?
Iyanla: Ja.
19:45

"There is no greater battle in life than the battle between the parts of you that want to be healed and the parts of you that are comfortable and content remaining broken."
Iyanla Vanzant


Het 2e deel volgt hieronder.

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah Winfrey Show e.d.

#84 Bericht door Anna » vr mei 13, 2016 3:42 pm

Vervolg SuperSoulSunday gesprek van Oprah met Iyanla Vanzant.


20:24 Oprah: Het is interessant, want wat je zegt is dat zelfvertrouwen eigenlijk is: luisteren naar je interne kompas, en je interne kompas is de stem van God.
Iyanla: Ja. En het is intérn! Hoeveel mensen aanbidden er een externe God is en geven hem dan de schuld van alles wat er gebeurt.
Oprah: Ja. En dat is hoe jouw relatie met God veranderde. Het was aldoor een extern iets daar buiten jou en dat veranderde naar...
Iyanla: Ja, iets wat al vanaf heel vroeg van binnen was. Toen kon ik Jezus aan het kruis zien en eh al die dingen en begrijpen: dat vertegenwoordigt iets in mij. Dat was mijn zegen, dat was mijn voordeel.
21:03

Oprah: Waarom moeten we leren anderen te vertrouwen?
Iyanla: Omdat iedereen een representatie van God is, hoe kan dat niet zijn? Ik zal het uitleggen. Mensen zijn zo gek als de hel, hun leven is een knoeiboel, maar ze geven jou de gelegenheid om iets in jou te laten groeien naar een groter en beter iets. Zelfs als dat iets een 'nee' is.
Oprah: Zelfs als het een 'nee' is.
Iyanla: Ja. Zelfs als het een nee is. 'Nee, dat moet je niet doen. Nee, dat gaan we niet doen. Nee, zo kun je niet met mij omgaan', hè. Dus mensen vertrouwen is belangrijk omdat ze jou de gelegenheid geven in iets te groeien wat je nodig hebt, en het geeft hén de gelegenheid iets te leren.
Oprah: Oké, dus God vertrouwen; jezelf vertrouwen en dan vertrouwen hebben in God…
Iyanla: Maar dan moet je wel begrijpen wat God is!
Oprah: Ja, dat wou ik net zeggen. Want mensen worstelen met het kunnen vertrouwen van de God uit hun jeugd.
Iyanla: Ja!
Oprah: En dat is wat zo verwarrend was voor jou.
Iyanla: Yes! That boy was rough! Die jongen was hard! Van die mocht ik geen nagellak op doen, of een glas wijn drinken met mijn vriendinnen. Die jongen was verschrikkelijk!
("Yes! That boy was rough! That one didn't want me to wear no nail polish, or drink no wine with my friends, that boy was rough right there, he was rough, you know, I had to find me a new kind of one.")
Oprah: Ja.
Iyanla: Ik moest echt een nieuwe voor mezelf vinden.
Oprah: Je mocht niet dansen..
Iyanla: Je mocht niets!
Oprah: Je mocht niet naar muziek luisteren op zondag.
Iyanla: En ook al had ik in mijzelf een ander begrip van die dingen, dat was iets wat nergens in mijn leven bevestigd werd. Dus toen ik ouder werd, en dacht: ik heb het mis wat dit betreft, en ik heb het mis wat dat betreft, dacht ik: misschien heb ik het ook wel mis wat dát betreft. Misschien was dat niet God, wat ik toen hoorde en zag. En daarom begon ik het buiten mij te zoeken. En toen viel het allemaal uit elkaar.
Oprah: Dus je kwam in direct conflict, zoals de Cursus in Wonderen zegt: hoe verder je van je interne kompas af gaat hoe meer je van het pad af bent.
Iyanla: Hoe meer je van het pad af bent. Dan zit je op een weg in het donker op één schoen naar die leidt naar het einde van de klif…. (het is een of andere bestaande tekst die niet helemaal te verstaan is; ze lachen)
Oprah: Wat ik ook heel goed vind is dat je zegt: als je leeft met vertrouwen en geloof, dus als je het werkelijk lééft, dan wordt alles wat anderen zeggen en doen irrelevant.
Iyanla: Ja dat doet het echt, je hoort het niet eens. Maar nogmaals, dat betekent dat je bereid moet zijn om soms alleen te staan, en dat je bereid moet zijn dingen te doen waarmee je mensen boos maakt. Je moet bereid zijn er anders uit te zien, andere dingen te zeggen, anders te zijn, en dat zijn risico's die de meesten van ons niet bereid zijn te doen. Omdat we God niet begrijpen. Je vertrouwt jezelf door te weten wie je bent, en je vertrouwt God door Gods aard te begrijpen.
23:44

Oprah: Hoe heb je kunnen leren vertrouwen op jezelf in die hele moeilijke periodes? Want ik stelde me voor hoe het zou zijn jou te zijn, en de faillissementsrechtbank binnen te gaan, en eh, dat al je spullen moesten worden uitgestald voor de mensen, al je spullen...
Iyanla: Alles.
Oprah: Alles. En jij zei dat je zo gevoelloos was..
Iyanla: Ja, ik werd helemaal gevoelloos, hoeps! voelde niets meer.
24:10

Oprah (voice over): In 2003 was Iyanla helemaal kapot toen haar 30 jaar oude dochter Gemmia haar gevecht met kanker verloor. Iyanla had ooit een salaris van 3 miljoen, maar de medische rekeningen van Gemmia, een aantal slechte investeringen, een pijnlijke scheiding en jarenlange werkloosheid zorgden ervoor dat Iyanla aan de grond raakte en dwongen haar faillissement aan te vragen.

Iyanla: Dus ik maakte mezelf gevoelloos. En, dit is hoe het is voor mij, het maakt niet uit wat het is, of het nieuw is, of eng, voor mij is het: 'yea though I walk through the valley', (dit zeggen ze samen in koor) 'al ging ik in een dal der schaduw des doods…' (het is uit psalm 23:4), het dal van de faillissementsrechtbank, het dal van de scheiding, het dal van het begraven van mijn dochter, het dal van het eindigen van een relatie van 14 jaar, yeah al ging ik door dat dal! yea though I walk through the valley! Ik zal niet bang zijn! Ik zal veel dingen doen, maar ik zal niet bang zijn. En dit is wat ik ook aldoor tegen mijn studenten zeg. Er komt een moment in je leven dat je je klaar maakt om in een nieuwe situatie te stappen. In die situatie moet je zo bang zijn, dat er een straaltje pies langs je benen loopt. (ze lachen samen hard) Een klein straaltje pies. Niet het legen van een volle blaas, maar er moet een klein beetje pies langs je benen lopen. Want dát is het moment dat je zult moeten vertrouwen op iets wat groter is dan jij. Als er geen straaltje pies langs je benen loopt leef jij niet groot genoeg.
Orpah: Wauw!
25:45
Iyanla: Jij had een beetje pies langs je benen lopen toen je begon met dit network.
Oprah: O, ik weet het. Een beetje pies. (ze praten lachend door elkaar heen)
Iyanla: Dus, maak jezelf gevoelloos, blijf doorlopen, pies op jezelf en blijf doorgaan. En dan kom je in een nieuwe situatie.
Oprah: Dit vind ik heel mooi (leest dan voor uit het boek) "Ik heb in mijn leven geleerd te vertrouwen dat er altijd een zuster-vrouw is die mij helpt als ik het echt nodig heb. Ik vertrouw daarop omdat het een krachtige ervaring is geweest in mijn leven. En misschien is dat omdat ik zelf zo'n vriendin ben geweest voor zoveel andere vrouwen. Slechts drie dagen voordat ik de sleutels van mijn huis moest inleveren belde zo'n zuster-vrouw."
Iyanla (schudt haar hoofd, wordt emotioneel): Ik kan er niet eens over praten.
Oprah (gaat door met voorlezen): "Ze had een plek voor me gevonden. En zei: wanneer kan ik komen om ernaar te gaan kijken?" (tegen Iyanla) Ik zal blijven doorlezen tot je weer kunt praten. "Het was klein, veel kleiner dan het huis dat ik moest verlaten". En dit is wat ik zo mooi vind…."Het was schoon" (Iyanla moet lachen) Want ik kan overal wonen als het maar schoon is! Schoon is belangrijk!
Iyanla: Ja, schoon is belangrijk.
Oprah: "Het was betaalbaar, maar in mijn huidige situatie was dat natuurlijk een relatief begrip (it was affordable, but in my current state that would be subject to interpretation) (ze moeten allebei heel erg lachen) 26:53 Heerlijk, die zin!
Iyanla: Dat was zo. Ik zal je wat vertellen. Ik eh, ja dat deed ze, er is altijd een zuster, een vrouw, die precies aankomt met wat ik nodig heb. Ik had net mijn geliefde Chinasa verloren, maar eh, zij belde me en zei: ik reed net langs een huis met een bord 'te huur' erop. Wanneer kun je komen? Dus ik ging daar naartoe, en met in mijn gedachten dat ik mijn huis met 14 kamers moest opgeven aan de faillissementsrechtbank, was ik natuurlijk wanhopig. En ik had al mijn kleren in vuilniszakken achter in mijn auto. Dus ik ging kijken, en het zag er prachtig uit!!
Oprah moet heel hard lachen; ze lachen samen.
Iyanla: Het was maar een hutje maar ik noemde het mijn cottage. Want je moet je eigen realiteit creëren. Dus eh, ik wist dat dit het was. En binnen een dag zei Amancy tegen me: iemand heeft je een cheque gestuurd, maar die wil anoniem blijven. Ik zei: hoeveel is het? En zij zei: ik zal het op je rekening zetten, dan kun je het zien. Dus de volgende dag keek ik op mijn rekening en daar stond tienduizend dollar. En zo kon ik in dat huis.
Oprah: Ongelooflijk.
Iyanla: Binnen drie dagen.
Oprah: Vertrouwen.
Iyanla: Vertrouwen. Ik vertrouwde. En het kwam op manieren die ik nooit had kunnen bedenken.
28:22

28:56 Oprah: Hoe hielp het verliezen van je eerste huis je vertrouwen in God op te bouwen?
Iyanla: Ik moest de waarheid vertellen. Dat is waarom veel mensen niet vertrouwen, omdat ze weten dat ze liegen. Ha ha ha ha! En als je liegt is het moeilijk om jezelf te vertrouwen! Ik ga geen koekjes eten, en zodra het licht uitgaat gaat je hand naar de koekjes, ha ha! Maar bij het verliezen van dat huis moest ik vertrouwen hebben dat ik weer op mijn pootjes terecht zou komen. Ik vond dit cottage en ik kreeg het geld om het te kunnen huren en ik dacht dat ik daar maar twee jaar zou blijven, uiteindelijk werd het acht jaar zijn, maar de eigenaar van het huis was altijd heel aardig voor me, hij viel me niet lastig, ik had 12 hectare land (30 acres) om me heen, ik zorgde goed voor het huis, het was geweldig. En toen ging ik 'Lifeclass' doen en 'Fix My Life' en ik begon te doen wat Suze Orman me had geleerd (financieel coach bij OWN). Suze Orman vertelde me na dat faillissement hoe ik mijn krediet weer kon opbouwen, en ik heb precies gedaan wat zij zei, precies zoals zij het zei.
Oprah: Echt waar?
Iyanla: Ja! Wie zou er nou niet luisteren naar Suze Orman?! Als het over geld gaat!
Oprah: Oké, dus uiteindelijk heb je weer genoeg financiën opgebouwd, door Suze Ormans advies en je eigen wil..
Iyanla: Ja.
Oprah: Maar was je wel nog een beetje bang?
Iyanla: Ik was….de pies liep langs mijn benen! Niet een beetje pies, maar ik liet een heel spoor na op de grond. Maar als ik naar dat huis ging, en als ik er in rondliep, oeh!
Oprah: Je nam het in bezit. Of het nam jou.
Iyanla: Ja, het nam mij. En ik gaf het een naam. En ik wist niet hoe het moest. Dus ik belde de makelaar en ik vroeg: hoeveel vragen ze per maand? En ze zei: dat huis is niet te huur, dat huis is te koop. Maar laten we kijken of u in aanmerking komt. En ik denken: ik heb faillissement aangevraagd bla bla, je weet wel. En toen belde ze en zei: u komt in aanmerking voor dat huis. En je weet dat het een opknapbeurt nodig had, dat weet je. En dat maakte me niet uit. Ik was bereid iedere muur met een tandenborstel te schilderen, als het moest.
Oprah: Je bent zo grappig.
Iyanla: Het was MIJN huis! Ik zei het tegen iedereen, de supermarkt caissière, de hondenuitlater, ik heb een huis gekocht! Ik heb een huis gekocht! Ik heb een huis gekocht! Want als je een overwinning hebt vier het dan! Als je vertrouwt en de overwinning komt, vier het dan!
31:31

31:58 Oprah: Wij kunnen uren praten, jij en ik, maar er zijn een paar dingen die ik wil weten uit dit boek van je.
Iyanla: Oké.
Oprah (leest voor): "Familieleden krijgen geen dispensatie alleen omdat het bloedverwanten zijn". We moeten een groot bord maken met dat erop! Jij vindt dat we het label dat ze familie zijn moeten weghalen in onze overweging en hen net zo behandelen als ieder ander. Dat is heel moeilijk voor veel mensen.
Iyanla: Dat weet ik, maar als je weet dat je moeder je niet de waarheid vertelt, doe dan niet alsof dat wel zo is. En als je weet dat je vader de neiging heeft zich niet aan zijn woord te houden, blijf er dan niet op vertrouwen dat hij zal doen wat hij zegt, alleen omdat hij je vader is!
Oprah: Want mensen zouden je niet mogen belazeren onder het mom van bloedverwant te zijn.
Iyanla: Ja!
Oprah: 'Ik ben je zus, ik ben je familie', kom op!
Iyanla: Nee nee nee nee nee! nee nee! En zie je, dat was een makkelijke les voor mij om te leren, want iedereen in mijn familie had me bedrogen. Ze logen allemaal tegen me, mijn hele leven was een leugen. Er zijn geen heilige koeien!
Oprah: Ik denk dat we hier iets moeten verduidelijken. Vertrouwen, zoals je er hier over spreekt, betekent niet dat je niet ook grenzen moet hebben.
Iyanla: Ja, je moét grenzen hebben! Je moet een 'nee' hebben.
Oprah: Ja.
Iyanla: En je moet grenzen hebben naar je familie toe. En jij zal dit ook weten, als iemand die het gemaakt heeft. Toen ik het had gemaakt, al die handen, al die rekeningen, al die behoeften waar mensen mee kwamen, al die dingen.…
Oprah: Ja, je wordt de nationale bank.
Iyanla: Ja! een pinautomaat!
Oprah: Een pinautomaat. Ja. Oké. Op pagina 190 schrijf je: "Hoping that somebody will meet your needs and trusting his capacity to do so, are two very different things", hopen dat iemand je behoeften zal vervullen, en erop vertrouwen dat hij het vermogen heeft om dat ook te doen, zijn twee verschillende dingen.
Iyanla: Ja!
Oprah: Hoe weet je het verschil?
Iyanla: Door wat hij laat zien. Ehm, dit zie je vooral in relaties, vertrouwen kunnen hebben in andere mensen. Als jij in een relatie zit met iemand die heeft laten zien dat hij zich niet aan zijn woord kan houden, die niet eens ergens op tijd kan komen, die niet af kan maken waar hij aan begint, en je hebt dat steeds weer gezien. Terwijl jij wilt dat hij een behoefte vervult, of een bepaald iemand is, of dat hij er voor je is, en je hebt gezien dat hij dat niet kan, dat betekent dat hij dat vermogen niet bezit! Ik heb net een relatie beëindigd omdat die persoon dat vermogen niet had, te leven op het level waar ik op leef. Niet dat het een slecht iemand was, helemaal niet, het was een goed en prachtig iemand! Maar hij had het vermogen niet. En het is geen liefde om van iemand iets te vragen wat hij niet kan of niet wil doen.
Oprah: Amen, zuster.

34:33 Oprah: Een van de dingen die je in het boek noemt is de schietpartij in de kerk in Charleston.
Iyanla: Ja.
Oprah (voice over): We herinneren ons allemaal in juni 2015 de man het vuur opende tijdens een bijbelstudie in de historische Emanuel AME kerk in Charlestone in South Carolina. De schutter doodde negen mensen, waaronder de staatssenator en pastoor van de kerk dominee Clementa Pinkney. Na een klopjacht van 14 uur werd de 21 jarige Dylann Roof gearresteerd. Hij bekende de schietpartij en vertelde de autoriteiten dat hij hoopte daarmee een rassenoorlog te ontketenen.

Oprah: Een gebeurtenis als deze, als je het hebt over anderen vertrouwen, het leven vertrouwen, kan ertoe leiden dat je alles in twijfel gaat trekken.
Iyanla: Ja.
Oprah: Je geloof, je vertrouwen, je geloof in God. Hoe kun je weer vertrouwen hebben na zoiets?
Iyanla: Nou, ik geloof dat alles wat er gebeurt lessen zijn die God ons wil laten leren. En ik geloof dat alles gebeurt zoals het moet gebeuren. Het was niet verkeerd dat zij die jongen vertrouwden in hun kerk te komen. Dat was niet verkeerd van hen dat ze deden wat ze moesten doen. En wat er gebeurde, ook al kunnen onze menselijke ogen en onze menselijke geest dat niet beredeneren, moest gebeuren. Ik geloof dat dat wat er gebeurde als gevolg ervan ervoor zorgde dat alles uit elkaar viel. Ik geloof dat dat incident, en vele andere, een oproep aan ons was om een echt gesprek te hebben over ras en racisme. Dat geloof ik echt. En wij maakten een omweg (a bypass), we gingen in vergeving en leuk en aardig zijn, in plaats van te zeggen: we hebben hier nog steeds bosjes mensen leven die problemen hebben met ras.
Oprah: Ja, zoals het diepgewortelde gebrek aan vertrouwen tussen de zwarte gemeenschap (African American people) en de politie op het moment.
Iyanla: Ja, we moeten daarover in gesprek gaan! En als je niet de waarheid vertelt kun je ook niet vertrouwen. Mensen vertellen niet de waarheid over racisme in dit land. Mensen zeggen: er is geen raciale kloof. Nou, waar woon jij?! We doen het onder elkaar, we doen het stilletjes, maar we gooien het niet open. En dat is waarom we het nog steeds hebben, omdat we nog niet de waarheid erover gezegd hebben.
36:43

37:05 Oprah: Wat is de wortel van racisme volgens jou?
Iyanla: Wat?! Superioriteit! Superioriteit en inferioriteit wat dateert van hoe dit land is opgericht, het feit dat het is gestolen. Het is gestolen van mijn voorouders, daarover wordt ook niet de waarheid verteld. Dus het is superioriteit en oneerlijkheid! Dat is de wortel van racisme. Oneerlijkheid. 'Ik ben superieur omdat ik het zeg. Ik ben superieur omdat ik dit heb en jij niet. Ik ben superieur omdat, gewoon, omdat ik daarvoor heb gekozen. En ik maak jou niet inferieur, maar dat bén je, omdat je niet zo bent als ik. Omdat je er niet zo uitziet als ik. Omdat je niet hebt wat ik heb. Omdat je niet doet wat ik doe'. Dus…racisme, geweld, oneerlijkheid, het bestaat, en totdat we de waarheid erover gaan zeggen en ermee dealen op een directe manier.
Oprah: Maar het begint met een gesprek. Een eerlijk gesprek.
Iyanla: Ja, alles begint met een gesprek ja. Een eerlijk gesprek. We moeten bijvoorbeeld een gesprek hebben over dat je als zwarte man in dit land niet veilig bent bij de mensen waar je op moet kunnen vertrouwen dat ze je beschermen. Je bent gewoon niet veilig. We moéten dat gesprek hebben. En als we dat gesprek hebben…
Oprah: En dan moet je ervoor zorgen dat de mensen accepteren dat dat zo ís! Erkennen dat dat zo ís!
Iyanla: Ja. Omdat we dat wegstoppen. We stoppen het weg.
Oprah: Ja.
38:40

Oprah: Oké, laten we naar Soul to Soul gaan.
Iyanla: Oké.
Oprah: Maak deze zin af. Ik voel de aanwezigheid van God als…
Iyanla: Als ik adem. Als ik inadem.
Oprah: Ik ervaar liefde als...
Iyanla: Ik eh, o my God, het zou moeten zijn: ik ervaar géén liefde als, ha ha. Ik ervaar liefde van moment tot moment tot moment.
Oprah: Ja?
Iyanla: Ja, dat doe ik echt. Dat doe ik echt.
Oprah: Het doel van vergeving is…, je vorige boek, het doel van vergeving is...
Iyanla: Mijn bewustzijn verhogen. Het verhogen van MIJN bewustzijn.
Oprah: Ik leef mijn doel als...
Iyanla: Als ik God op de eerste plaats zet.
Oprah: Wauw. Mijn levenskracht wordt het meest vervuld als…
Iyanla: Mijn levenskracht?
Oprah: Hm hm.
Iyanla: Mijn levenskracht wordt het meest vervuld…...op het moment dat ik aan het bidden ben. Ja. Ik vind het heerlijk om te bidden. Het is….als een orgasme voor mij, hi hi hi. Echt waar. Ik vind het heerlijk om in die ruimte te gaan, waar ik niet meer in het stoffelijke ben, niet zwart, geen vrouw, niet arm of rijk, zelfs geen presentator van 'Fix My Life' ha ha ha! (ze lachen samen) Ik ben dan één met God.
Oprah: Wauw.
Iyanla: En ik hoefde die ervaring maar één keer te hebben om te weten dat ik daarnaar terug moest gaan en die ervaring weer hebben.
Oprah: Wat is de grootste belemmering voor vrede?
Iyanla: Oordeel.
Oprah: De moeilijkste keus die ik heb moeten maken voor mijn levensbestemming is...
Iyanla: 'Nee' zeggen tegen mijn familiepatronen.
Oprah: Wat is het woord dat het best beschrijft wie je bent en waarom je hier bent?
Iyanla: Eén woord?
Oprah: Hm hm.
Iyanla (denkt diep na): Vertrouwen. Ha ha ha ha! Vertrouwen.
Oprah: En de reden waarom we moeten vertrouwen is...
Iyanla: Omdat het ons verbonden houdt met God. Vertrouwen is wat ons verbonden houdt met God.
Oprah: Wauw. Het was geweldig om je weer te zien. (geeft Iyanla een hand)
Iyanla: Dank je wel.
Oprah: Dank je wel.
41:15

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah Winfrey Show e.d.

#85 Bericht door Anna » ma aug 22, 2016 2:42 pm

What to watch when you're about to explode.

Waar je naar kunt kijken als je op het punt staat te exploderen:

http://www.supersoul.tv/supersoul-sunda ... to-explode

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah Winfrey Show e.d.

#86 Bericht door Anna » za aug 27, 2016 7:37 pm

Morgen beginnen de SuperSoulSunday interviews van Oprah weer op OWN. Deze keer is het een gesprek met filmproducent en predikant DeVon Franklin en actrice Meagan Good. Het gaat over relaties en liefde en waarom het zo belangrijk is de tijd nemen om elkaar te leren kennen, te wachten met sex.

Hier kun je vast wat stukjes zien: http://www.supersoul.tv/supersoul-sunda ... ntire-life


"Filmproducent en predikant DeVon Franklin en actrice Meagan Good zijn vier jaar getrouwd. Samen schreven ze de New York Times bestseller 'The Wait', waarin ze een aantal principes beschrijven waarvan ze denken dat die helderheid verschaffen in je zoektocht naar een partner.

Hier delen Devon en Meagan wat ze willen dat de mensen meenemen uit hun boek: Geef de hoop niet op en lever jezelf niet in. 'De keuzes die je maakt in de liefde kunnen echt de loop van je hele leven veranderen', zegt Meagan. 'Of je een gebroken hart hebt doorgemaakt, waar je ook doorheen bent gegaan, er is een andere optie, iets anders wat je kunt proberen, en wat je waarschijnlijk meer duidelijkheid en onderscheidingsvermogen zal geven, en behoud van je integriteit'.

Ontdek waarom ze het zo belangrijk vinden om de liefde en het kiezen van een levenspartner op de juiste manier te benaderen."

http://www.supersoul.tv/supersoul-full- ... ll-episode

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah Winfrey Show e.d.

#87 Bericht door Anna » za sep 17, 2016 1:27 pm

Dit gesprek van Oprah met blogger en schrijfster Glennon Doyle Melton is heel erg de moeite waard:
http://www.supersoul.tv/supersoul-full- ... ll-episode

Onder andere over de waarde van de eerlijkheid die je vindt in de 12 stappen groepen.

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah Winfrey Show e.d.

#88 Bericht door Anna » vr okt 07, 2016 1:13 pm

OWN SuperSoulSunday. Een mooi gesprek van Oprah met Elizabeht Lesser (mede-oprichtster van Omega Institute) naar aanleiding van haar laatste boek “Marrow”, over het healing proces van de relatie met haar zus in de tijd dat ze haar beenmerg gaf aan deze zus in de tijd dat deze kanker had, waar ze uiteindelijk aan stierf.
http://www.supersoul.tv/supersoul-full- ... ll-episode

'Love is bringing your real self to another persons real self.'
Liefde is je eigen ware zelf in contact brengen met het ware zelf van die ander.

To love well is to get the balance right.
Liefhebben op de goede manier is een balans vinden tussen te egocentrisch zijn en jezelf teveel weggeven, jezelf niet vertrouwen, er meer voor die ander zijn dan voor jezelf.

“Deep in the center of the self are the soul cells of who you really are.
Dig fort hem, believe in them, and offer them to another person,
and you can heal each other's hearts.”

Diep in de kern van je ziel zitten de cellen van wie je werkelijk bent.
Graaf ernaar, geloof in ze, en bied ze aan aan de ander, en je kunt elkaars hart helen.

Oprah: Dus: wat heb ik gedaan waarmee ik jou gekwetst heb? Hoe heb ik je gekwetst? Wat had ik beter kunnen doen? Kun je me vergeven?

E.L.: Maar niet iedereen is veilig om dit mee te doen. Dat is een belangrijk punt. Sommige mensen willen vasthouden aan hun boosheid. Maya Angelou zei: kijk uit als een naakte man jou zijn T-shirt aanbiedt. Dat zei ze nadat ze zoiets had gezegd als: ik vertrouw mensen niet die zeggen ik hou van je als ze niet van zichzelf houden.
Dus: Is deze persoon veilig om dit mee te doen? Houdt deze persoon genoeg van zichzelf?

Wat er uit dit hele proces met mijn zus voortkwam was het gevoel ‘ik ben genoeg’. En als mijn genoeg-zijn en jouw genoeg-zijn contact maken met elkaar, dan is er liefde.

Het antwoord op het leven lijkt ingewikkeld maar het is gewoon: je bent genoeg; want dat ben je. En zie het genoeg-zijn in de ander. Geef hen dat geschenk: jij ben ook genoeg. Dat is waar liefde is, dat is de kiem voor liefde. Twee mensen die weten wie zij zijn in hun grootse simpelheid. Elkaar zien, voorbij de labels, voorbij het ego, gewoon genoeg zijn, met elkaar.

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah Winfrey Show e.d.

#89 Bericht door Anna » zo nov 20, 2016 3:13 pm

Oprah's Top 10 Rules For Success.

Laat je inspireren!

https://www.youtube.com/watch?v=7a8ncSBU-Eg

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah Winfrey Show e.d.

#90 Bericht door Anna » di mei 09, 2017 3:25 pm

http://www.oprah.com/own-super-soul-sun ... lationship

3 boundaries you must set in every relationship (3 grenzen die we moeten stellen in iedere relatie)
1:40 Iyanla Vanzant

Don't we do that? Don't we take on other people's stuff and make it about us when don't know that we matter? When you don't know that you matter you will make somebody else's crazy about you! You got your own stuff to handle! You don't have to take on anybody else's! But I made my grandmother's meanness and her crazy and her impatience all about me. And I didn't know that I mattered. Because I took on what was given to me as my own. We have a tendency to dot that. And it was many many years later. Many many years later when I understood my grandmother's story. You see we get our meaning and our mattering from our story. And if we tell our story in a way that disempowers us, we won't know we matter, even in the midst of the story.

Is dat niet wat we doen? Is het niet zo dat we de problemen van anderen maken tot iets wat gaat over ons? Als je niet weet dat je ertoe doet, zul je de gekte van een ander maken tot iets wat gaat over jou! Je hebt je eigen dingen! Je hoeft die van een ander niet over te nemen! Maar ik maakte mijn grootmoeders gemeenheid en haar gekte en haar ongeduld tot iets wat ging over mij. En daarom dacht ik dat ik er niet toe deed. Omdat ik de dingen overnam die aan mij gegeven werden. We hebben de neiging om dat te doen. En het was jaren later dat ik mijn grootmoeders verhaal begreep. Want we krijgen onze betekenis en gevoel dat we ertoe doen van ons verhaal. En als we dat verhaal vertellen op een manier die ons ontkracht, zullen we niet weten dat we ertoe doen, ook niet in het midden van ons verhaal.

Gesloten