Oprah Winfrey Show e.d.

YouTube video's, de links en vertaling van de gesproken tekst.
Gesloten
Bericht
Auteur
Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#61 Bericht door Anna » wo apr 17, 2013 12:46 pm

Hier komt het eerste stuk van mijn vertaling van het gesprek van Oprah met Panache Desai.

SuperSoulSunday Oprah met Panache Desai uitgezonden op 24 februari 2013

http://www.oprah.com/own-super-soul-sun ... esai-Video

Oprah: O, ik ben zo enthousiast over dit gesprek.
Panache: Ik ook.
O: Ik heb al zo lang over je gehoord. Ik ben zo blij je eindelijk te ontmoeten.
P: Dank je wel.
O: Ik heb gehoord dat mensen je vaak je in een spiritueel stereotype hokje stoppen.
P: Dat doen ze.
O: En dat is omdat ..
P: Omdat ik Indiaas ben!
O + P lachen!
P: Dus dan denken ze: hij is Indiaas dus hij zal wel van die Indiase capaciteiten hebben.
O: 'O dus hij is zo iemand als Deepak Chopra?'
P: 'Dus hij moet wel een goeroe zijn'.
O: En waar kom je echt vandaan?
P: Uit Engeland. Londen.

O: Panache Desai is geboren en opgegroeid in Londen in een zeer spirituele familie. Hij zegt dat hij altijd wist dat hij anders was. Zelfs als kind voelde hij een diepe verbinding met de mensen om hem heen. Als iemand verdrietig was voelde hij hun verdriet. Tijdens zijn laatste jaar op de universiteit voelde Panache een roeping en reisde naar de Verenigde Staten voor een zes maanden durende periode van intense meditatie en gebed. Het was de eerste stap van een intensieve spirituele reis waarin Panache steeds verder evolueert en de wijsheid opzuigt van zoveel mogelijk spirituele leraren. Al snel begon de student zijn eigen lessen met anderen te delen, waarbij hij anderen hielp hun leven te veranderen door hen te leren contact te maken met hun eigen unieke gaven.

O: We praten in deze show vaak over hoe we onze gedachten kunnen gebruiken om onze toekomst te veranderen. Maar je zegt dat het in werkelijkheid niet begint met het denken, maar met het veranderen van onze energie.
P: Dat klopt.
O: Leer mij alles wat je weet over energie. En wat dat betekent.
P: De oude yogi's en mystici van allerle tradities wisten dat we een vibrationeel universum en een vibrationele werkelijkheid bewonen. En dat we op het diepste niveau energie zijn.
O: Ja.
P: Dat ieder van ons energie is.
O: Dat begrijp ik.
P: Ja. En dat we onze eigen unieke resonantie van die energie zijn.
(...)
P: Quantum fysici beginnen nu te bewijzen wat de oude mystici en yogi's al duizenden jaren wisten. Dat dit een vibrationeel universum is. Voor mij is het belangrijkste niveau waarop een transformatie kan plaatsvinden het trillingsniveau. En meditatie en yoga en chanten en gebed en al dat soort dingen zijn eigenlijk oefeningen op vibrationeel niveau, en om ons te verplaatsen naar dat kern-niveau.
O: Oké, ik snap dat heel goed. Oké.
P: Iedereen van ons belichaamt zijn/haar eigen unieke resonantie-frequentie. En dat is wat ik onze 'zielehandtekening' ben gaan noemen. En die is net zo uniek als onze eigen handtekening. Geen twee handtekeningen zijn hetzelfde.
O: Oké. Dus iedereen van ons belichaamt onze eigen ... Ik voel het op een andere manier, of zeg het op een andere manier, maar je zei het op zo'n manier dat het diep bij mij resoneert. Het voelt als boaaaah!
P lacht.
O: Want ik heb altijd gedacht dat we allemaal onze eigen lading, ons eigen vibrationele veld hebben, en dat je die mensen aantrekt met dezelfde trillingsfrequentie. Klopt dat?
P: Ja.
O: En jij noemt het onze ...
P: Zielehandtekening.
O: Oké, en de mijne is zoals die van niemand anders.
P: Ja.
O: Maar is er niet een plek waar we allemaal resoneren op dezelfde trillingsfrequentie?
P: Nou, uiteindelijk zijn we allemaal deel van de energie, maar we hebben allemaal onze eigen unieke expressie van die energie.
04:49
O: Correct.
P: En dat is het leuke ervan. We zijn zo druk bezig om te proberen iemand anders te zijn dan de persoon die we bedoeld zijn te zijn (zoals we geschapen zijn), dat we verwijderd geraakt zijn van onze zielehandtekening. En dan vragen we ons af waarom ons leven niet werkt.
O: Hmmmm.
P: Het werkt niet omdat we vechten tegen hoe we ontworpen zijn te zijn.
[5:05] In de ontdekkingsreis van alle 'groten' der aarde was er een moment waarop ze zich uiteindelijk overgaven aan hun zielehandtekening.
O: Ja.
P: Dat ze eindelijk omarmen wie ze zijn, zoals ze zijn.
O: Ja. Is dat wat Joseph Campbell 'the hero's journey and the moment of bliss and finally falling in the bliss' noemt? (het moment van gelukzaligheid en uiteindelijk vallen in de gelukzaligheid).
P: Ja.
O: Is dat hetzelfde?
P: Ja, dat klopt.
O: Veel mensen hebben hetzelfde gezegd op verschillende manieren.
P: Ja precies.
O: Jij noemt het zielehandtekening, iemand anders noemt het het gelukzalige moment.
P: Ja.
O: Oké.
P: Dus er is geen grotere kracht of grotere verbinding dan in harmonie zijn met jezelf.
O: Hmmmm.
P: Dat betekent: volledig omarmen alles wat we zijn, omdat we mooi zijn zoals we zijn.
O: Oké.
P: Er mankeert niets aan ons.
O: Er mankeert niets aan ons.
P: We hoeven niet gerepareerd te worden. We hoeven niet onderwezen te worden. Alles wat we nodig hebben is uiteindelijk gewoon te accepteren dat we zijn wie en wat we zijn.
O: Oké. Wat je net zei klinkt heel mooi voor mij, ik ben erdoor geïnspireerd, iets over wat je zei resoneert met mij, ik voel dat het de waarheid is. Maar hoe blijf ik in die trilling waar ik me altijd bewust ben van wat je net zei?
P: De sleutel tot het ontsluiten van wie we zijn is acceptatie.
O: Hmmmm.
P: Wat we doen is, we veroordelen onze woede. Wij veroordelen onze angst. We compenseren op een overdreven manier voor onze zekerheden. Er gebeurt iets en je wordt getriggerd. Je schoonmoeder komt over: 'ik heb zo'n hekel aan koken, ik begrijp niet waarom mijn zoon met jou getrouwd is', ze haalt naar je uit zoals ze normaal naar je uithaalt. Op dat moment wordt er feitelijk een diepgevoelde vibrationele reactie in je geactiveerd.
O: Ja.
P: Dus: emoties zijn energieën in beweging.
O: Emoties zijn energieën in beweging.
P: Ja.
O: Tweet tweet. Heel hartelijk bedankt.
P: Dat betekent dat ze willen bewegen. Emoties willen stromen. En wat doen wij? We zetten ze vast en kroppen ze op. We stoppen ze weg. We onderdrukken ze. 'O nee, het is niet sociaal aanvaardbaar voor mij om mijn woede te voelen, dus ik ga het wegstoppen. Het is op dit moment niet gepast voor mij om verdriet te voelen, dus ik ga iets doen om dat gevoel te vermijden'.
O: Ja. Dus het is hetzelfde als wat Michael Singer zegt over het niet door die gevoelens heen gaan.
P: Dat klopt.
O: Ze gewoon toelaten en ze door je heen laten gaan.
P: Dat klopt.
O: En wat we doen is, we stoppen ze weg, we houden er aan vast, en dan wordt het...
P: Een soort dichtheid, een zwaarte in ons. Het vormt letterlijk een gewicht in ons lichaam.
O: En dat is hoe de energiefrequentie van onze emoties in ons verandert.
P: Ja.
O: Ik volg je helemaal, ik ben zo enthousiast.
P: Ja! Dit is geweldig.
Iedere emotie en iedere ervaring in ons leven wil gebeuren. Maar wij staan niet toe dat ze gebeuren. En als we ze niet in staat stellen te gebeuren, worden ze zwaarder (dichter qua energiefrequentie). Maar ze zijn niet verkeerd, ze zijn niet slecht, het is tijd om onze taal te veranderen rond deze ervaringen. Ze zijn alleen maar energie.
O: Dus wat doen we zo verkeerd dat we zo zijn... als ik kijk naar de wereld, naar het nieuws enz., en ik kijk ernaar met wat afstand, dan lijkt het alsof we verdwaald zijn. We zijn zo verdwaald. Voel jij dat ook zo?
P: We hebben onszelf uit onze grootsheid weg veroordeeld.
O: Uhuh.
P: We veroordelen onszelf weg uit onze natuurlijke staat.
O: Oké.
P: We doen mee met de gesprekken van alle anderen, en de normen en waarden van andere mensen, in plaats van gewoon ….
O: En proberen daaraan mee te doen en er bij te horen.
P: Dat klopt.
O: En ons daaraan te meten ...
P: En dat is niet vol te houden. Het is niet vol te houden.
08:12
P: We kunnen alleen maar zijn wie we zijn. En op een gegeven moment moet dat goed genoeg zijn voor ons.
Ik zeg altijd tegen mensen ...
O: Zullen we hier even bij stil staan?
P: Ja.
O: We kunnen alleen maar zijn wie we zijn. En dat moet goed genoeg zijn.
P: Ja.
O: Wow, dat is geweldig.
08:31

Oprah voice over (vraag gericht aan de kijker): heb je er wel eens over gedacht welke geschenken je naar de wereld brengt? Ik denk dat de mijne is het tot stand brengen van verbinding.

P: Energie is het onzichtbare tapijt dat het leven bezielt. Je kunt het voelen, het is als elektriciteit. Het is dat grotere principe van energie dat alle dingen doordringt. En uiteindelijk is het onze expressie. Het is wie we zijn. Dat is duidelijk te zien in de natuur, in de essentie, en in de hele schepping. [09:20]

O: Dus vertel me, ik heb gehoord dat je verbinding kunt maken met de energie van andere mensen. Leg dat eens uit. Hoe is dat?
P: Het is net …. heb je wel eens een compleet stille vijver gezien? Een stille vijver zal perfect weerspiegelen, wat het ook is, toch? Op diezelfde manier hebben mensen het vermogen om gewoon rustig te worden in zichzelf. Om in harmonie te komen met zichzelf. En op dat punt kun je echt voelen wat er gaande is. Je kunt dan het verdriet voelen of de angst, of de woede, en dat vermogen hebben we allemaal. Het is alsof je in een kamer binnenkomt en je voelt de energie in de kamer. Je voelt die verbinding.
O: Ja. Dr Jill Bolte Taylor die het boek 'Onverwacht inzicht' ('My Stroke Of Insight') schreef, sprak over haar rechterhersenhelft-bewustzijn toen ze in het ziekenhuis lag na haar hersenbloeding (in de linker hersenhelft) dat ze de energie van andere mensen kon voelen. Ze had een bord laten maken met: "wees verantwoordelijk voor de energie die je in deze ruimte binnenbrengt". Mijn vraag is: hoe kan ieder van ons datzelfde doen, op een diepgaander en meer verheven manier? Hoe kan ieder van ons beginnen met verantwoordelijkheid te nemen voor de energie die we inbrengen?
P: Ik denk dat het eerste is te beseffen dat we energie zijn. Dit oneindige veld van megamagiegeweldigheid [10:40] dat jij bent, en waar we allemaal deel van uit maken. En dat we allemaal daaruit geboren zijn, en allemaal dat uitdrukken. Dus het eerste is om je daarvan bewust te zijn.
O: Oké, en ook om je bewust te zijn dat alles wat bestaat daar ook van is, toch? En dat de bomen een vibratie zijn, en dat het gras een vibratie is, en de lucht een vibratie is, en dat we allemaal onze eigen frequentie hebben.
P: Dat klopt.
O: O boy, dat is zo cool.
P: Dat klopt. Het is allemaal van dezelfde zuivelfabriek, het zijn alleen allemaal andere smaken ijs.
O: Oooo ja! Daar hou ik van!
P lacht.
O: Daar hou ik van! Daar hou ik van! Ik hou er zo van als ik het echt snap.
P: Dus die eenheid, die verbinding waar de heilige Franciscus over sprak toen hij het licht zag en alles wat hij zag. Dat is onze natuurlijke staat, deze eenheid met alle leven. En wat we aan het doen zijn is terugkeren naar die eenheid met al het leven.
O: Is dat waarom we zo van onze huisdieren houden?
P: Ja. Dat is waarom we van onze huisdieren houden, dat is waarom we het heerlijk vinden om buiten in de natuur te zijn. Omdat ze in harmonie zijn.
11:25
O: Huisdieren zijn altijd aanwezig in het nu.
P: Juist. Wij zijn de enige soort die niet in harmonie is met zichzelf.
O: Ja.
P: Koeien gaan niet naar zelfhulp seminars, toch? (Lacht)
O: Ja, dat is waar. Maar ik zeg het voor mensen die huisdieren hebben, je hond is niet aan het nadenken over wat er gisteren is gebeurd.
P: Nee!
O: Of wat het morgen moet doen. Of, als je de kamer in komt ziet het alleen jou.
P: Het is er gewoon. In het moment. Vermaakt zich gewoon. Maar wij zijn ook zo. Wij zijn ook zo.
O: We hebben de mogelijkheid om zo te zijn.
P: Ja! En hoe meer we omarmen wie we zijn, hoe meer we mee stromen met het leven en hoe meer open we worden voor de vibrationele dimensie. En dan worden op een natuurlijke manier dingen mogelijk die ooit onmogelijk voor ons waren.

Wordt vervolgd.

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#62 Bericht door Anna » do apr 18, 2013 1:53 pm

Hier komt het tweede stuk van mijn vertaling van het gesprek van Oprah met Panache Desai.

O: Hoe ben je op dit punt gekomen? Zag iemand iets bijzonders in je, of heb jij zelf iets gezien? Hoe ben je hier terecht gekomen? Hoe definieer je jezelf? Ik weet dat je niet van het woord 'goeroe' houdt, en ik hou daar ook niet van. Want dan denken mensen: goeroe! Dus dat ben je niet.
P: Nee.
O: Maar je gelooft dat ieder van ons een goeroe is voor zichzelf.
P: Ja.
O: Dat denk ik ook. Dat je het zelf moet uitvinden, dat het je taak is om daar achter te komen. Toch?
P: Precies. Ik zeg dat ik een oude vriend ben die je lang geleden bent kwijt geraakt, om je eraan te herinneren hoe briljant en geweldig je bent.
O: Uhuh.
P: En om die boodschap onophoudelijk te brengen. Totdat je er eindelijk klaar voor bent, op elk niveau van je wezen, om gewoon te omarmen hoe groots en geweldig je bent.

O: Wat ik zo interessant aan je vind, je hebt geen boek beschreven.
P: Nee.
O: Ik bedoel ... Je bent hier niet om iets te verkopen.
P: Nee.
O: Nee? Je bent gewoon hier als een oude vriend om ons te herinneren aan hoe briljant en geweldig we zijn?
P: Ja.
O: Ja.
P: En dat er niets aan je mankeert. Je bent niet kapot.
O: Je bent niet kapot.
P: Dat je geen genezing nodig hebt, niet onderwezen hoeft te worden. Niet gereperareerd hoeft te worden. En dat je het mooiste bent wat er ooit is gemaakt. En dat dit oneindige wezen (dat jou heeft gemaakt) zo ongelooflijk veel van je houdt. Ik kan niet eens beginnen te verwoorden in woorden, de liefde die dat wezen voor je heeft.
O: Ow! Je huilt, ik huil.
P: Ik kan niet eens ... mijn hart is net zo vervuld van liefde voor mensen, elke dag. Je bent niet je verhalen. Je bent niet je conditionering. Je bent niet je verleden. En ik weet dat het heel moeilijk is geweest. Maar je bent het niet.
O: Waarom zeg je dat we niet kapot zijn? Ik denk, weet je, als ik je dat hoor zeggen, denk ik: ik heb sommige mensen gezien, ik heb met een heleboel mensen gesproken die wel erg 'kapot' lijken te zijn. Dus ik begrijp de essentie van wat je zegt, dat we niet kapot zijn, maar in werkelijkheid prachtige briljante wezens, maar we hebben onszelf toegestaan te geloven dat er iets aan ons mankeert, dat we 'kapot' zijn, door wat voor ervaringen dan ook die we hebben meegemaakt.
P: Dat klopt. Het is alsof we ieders versie van ons over wie wij zijn aan het bevestigen zijn. We hebben de beperkingen van alle anderen overgenomen in plaats van te geloven in die unlimited potential, de onbeperkte mogelijkheden waarmee we geboren zijn.
O: Unlimited potential, daar hou ik van. En ik erken dat. Maar soms maken mensen er gewoon een rotzooi van.
P: Ja, soms doen ze dat. Maar op dat moment is dat ook een deel van hen dat aan het groeien is naar iets groters.
O: Ja.
P: Ook dat is dat. Het is alsof alles in het leven een oproep is om je te brengen tot iets groter. Alles is dat.
O: Absoluut.
P: En soms moet je van de hoogste hoogten vallen om jezelf weer op te rapen en opnieuw je prioriteiten te stellen en te bepalen wat echt belangrijk is.
O: Absoluut.
P: En je toewijding te richten op wat belangrijk is.
O: Ja. Want dat is waar je leven werkelijk om gaat.
P: Dat klopt.
O: Dat is dat uitzoeken. Wat werkelijk belangrijk is.
Is het leven niet, jouw leven, mijn leven, het leven van ieder van ons, een poging om op ieder moment tot ons te spreken en ons bewust te maken? Het is niet zo'n groot Mozes-in-het-struikgewas-moment, maar in alles wat er gebeurt in ons leven. Ik weet dat je onlangs een meisjes tweeling hebt gekregen...
P: Ja!
O: En, het voeden van je tweeling is net zo'n groot spiritueel moment als naar een kathedraal gaan en bidden. Toch?
P: Inderdaad. Dat is je leven zelf maken tot je spirituele beoefening.
O: Ja.
P: Het is er feitelijk in ieder moment. Want waar is het goddelijke niet? Het goddelijke is aanwezig in alle dingen. Altijd.
O: Uhuh.
P: In alle opzichten. En dus is het aan ons om ieder moment in het leven ten volle te waarderen. Er is gewoon iets heel moois aan het mens-zijn. Het aangaan van het leven, getrouwd te zijn, een zoon te zijn, en in staat te zijn beschikbaar te zijn voor de menselijkheid van anderen. Als we dat niet doen is het niet iets bijzonders, van een andere wereld of zo, het is gewoon een teken dat we mens zijn, en onze menselijkheid is de deur naar het goddelijke.

O: Dus je hebt een ervaring gehad van het goddelijke?
P: Ja.
O: Ik bedoel een echte.
P: Ja.
O: Ik denk dat we allemaal de ervaring van de goddelijke hebben iedere keer dat we ademen.
P: Ja.
O: Maar je praat over een bovennatuurlijke ervaring van het goddelijke.
P: Ja. Ik was in een meditatie en ik had dit sterke verlangen. Het verlangen om deze waarheid werkelijk te ervaren. Wat dat is. Ik zei: als u me de wereld in wilt hebben en wilt dat ik de mensen in de ogen kijk om deze boodschap te vertellen, dan wil ik het wel zelf echt ervaren, anders kan ik het niet met anderen delen. En dus riep ik het op. Dit moment van helderheid.
O: Dus je had geen ongeluk, het was niet je lot waardoor je geraakt werd, je had niet een bijna-dood-ervaring, je bent gewoon rustig gaan zitten, in gedachten verzonken, of niet in gedachten, je zat te mediteren ...
P: Ja.
O: En je zei: God, ik wil je ervaren.
P: Ja.
O: En toen gebeurde het.
P: Ja.
O: Oké, vertel mij er alles van.
P: Het voelt als een oneindige oceaan van energie, en het is het mooiste wat ik ooit heb ervaren. Het voelde als de meest complete onvoorwaardelijke acceptatie en liefde. Er waren geen regels of voorschriften. Ik voelde me volkomen omarmd en geaccepteerd in wie ik was. En het was op dat moment dat ik me realiseerde dat dit wezen dat wij God noemen, of 'het goddelijke', gewoon puur liefde is, het houdt van ons. Van wie we zijn. Het heeft geen oordeel over ons. Het vraagt niets van ons. Het is ons gewoon altijd aan het influisteren: Ik hou van je. Ik hou van je. Ik hou van je.
O: En hoe komt het dan dat we altijd in de problemen komen? Waarom voelt het leven zo gecompliceerd? Waarom voelt het zo... oneerlijk? Weet je, ik voel me altijd upset als ik mensen hoor zeggen: het leven is oneerlijk. Is dat zo? Is het leven oneerlijk?
P: Nee, ik geloof niet dat het leven oneerlijk is. Ik geloof dat het leven gebeurt voor ons. Niet met ons (of tegen ons). En ik voel dat zelfs die momenten die we als heel moeilijk ervaren, of als pijnlijk of 'oneerlijk', ons eigenlijk leiden naar iets groters. En dat we dat alleen op dat moment niet kunnen waarnemen.
O: Uhuh.
P: Dat we alleen maar aldoor terug geleid worden naar 'huis', naar onszelf. En dat dit alles uiteindelijk met ons gebeurt zodat we gaan beseffen wie we zijn op het diepste niveau.
O: En dat iedere ziel die hier in bestaan komt, die hier is, hier is om ons iets te leren als individu in ons eigen leven, maar ook in het collectieve. In het collectieve lichaam. Toch?
P: Dat is waarom dit zo'n bijzondere tijd is, omdat één persoon die volledig in acceptatie komt met zichzelf invloed heeft op 7,2 miljard mensen. Omdat we met elkaar verbonden zijn. Omdat we allemaal draden zijn van een materiaal dat dit grote tapijt van het leven heeft geweven. En dus als één van ons begint te accepteren wie hij/zij is, en hij/zij begint van zichzelf te houden zoals hij/zij is, dan begint dat te vibreren voor alle anderen.
O: Is dat waarom ... in deze show hebben we veel gepraat over het diepe verlangen dat veel mensen hebben, veel jongeren vooral, voor iets groters in het leven. Iedereen heeft dit verlangen verbonden te zijn met iets meer. Wat is dat?
P: Dat doen ze inderdaad. Ze weten alleen niet dat ze er niet naar zoeken op de juiste plaats. Ze zijn zo afgeleid door het leven, ze zijn zo afgeleid door alles wat er gebeurt, dat ze vergeten zijn dat de enige plek waar ze dit echt kunnen ervaren in henzelf is.
O: Hmm.
P: En wat er uiteindelijk zal gebeuren is dat ze alle andere mogelijkheden zullen uitputten, en op een dag zullen omvallen van uitputting, en omhoog in de lucht kijken, en op dat moment zullen beseffen dat het al die tijd bij hen van binnen was.
O: Hmm.
P: Uiteindelijk iedereen.
O: Ja.
P: En zo zijn we nu op een punt waar we door te accepteren wie we zijn en het vinden van die stem van binnen letterlijk het paradigma verschuiven voor alle anderen.
O: Dus je denkt dat de oude manieren van kijken naar de wereld aan het wegvallen zijn?
P: Ja. Stel je voor, als iedereen die dit ziet de volgende dag wakker wordt en zich volledig geliefd en geaccepteerd voelt. Denk eens aan de kracht en de mogelijkheid die dat heeft.
O: Maar hoe doen ze dat? Hoe kan ik gewoon wakker worden en mezelf accepteren zoals ik ben, met al mijn 'stuff'? De meesten van ons hebben van die tapes in hun hoofd die we elke dag afspelen. Je wordt wakker, en je denkt: 'o mijn God, wat heb ik een gezwollen ogen, ik kan het niet geloven, ik heb veel te veel gegeten gisteravond, ik had die kippenvleugels niet moeten eten'. Weet je wel? Die tapes. En ik moet dit nog doen, en ik moet dat nog doen voor 9 uur, en ik moet de kinderen afzetten. Je wordt wakker met een 'to do list'. Dus wat zouden we moeten doen om de manier waarop onze energie vibreert te verschuiven?
P: Er zijn zoveel praktische dingen waarmee we dat kunnen doen. Het eerste is om je gewoon bewust te zijn van je adem.
O: Wees je bewust van je adem.
P: Dat voor mij maakt het leven tot een levende meditatie.
O: Daar hou ik van. Het leven ... een levende meditatie. Daar hou ik van. Ja.
P: Het andere is: stop en doe eens wat rustiger aan. We lopen zo rond te rennen. En we gaan zo vaak naar vergaderingen, en we gaan van het ene naar het volgende ding.
O: Ik weet het! Dat was mijn dag al!
P: En we nemen nooit de tijd om gewoon eens even te stoppen en wat langzamer aan te doen. En dus zeg ik tegen mensen: relax gewoon eens even. Stop en doe eens wat rustiger aan. Haal eens een paar keer gewoon adem. Het is goed. Je bent oké. En een andere geweldige tool is om onszelf te omarmen om wie we zijn. Bijvoorbeeld als er woede naar boven komt, in plaats van die weg te stoppen, of te ontkennen. Laten we die omarmen. Laten we die voelen. Laten we ons ontspannen en ons lichaam ervoor beschikbaar stellen. Het is niet zo dat deze dingen moeten ophouden te bestaan. Maar wat we doen is het buitensluiten van de vijver die we zijn. Dit is het geschenk. Het geschenk van het mens-zijn.
21:45

Het volgende stukje is in verkorte versie te zien op OWN: http://www.oprah.com/own-super-soul-sun ... imes-Video

O: Er zijn een aantal SuperSoulers die ons vragen hebben gestuurd voor jou. En hier is er een van Debbie. Debbie, ga je gang.
Debbie: Hi Oprah, hi Panache. Mijn naam is Debbie en ik heb een vraag voor je. Ik heb je horen zeggen Panache dat je dankbaar moet zijn voor de moeilijkheden die opduiken in je leven, en in mijn leven zijn er wat dingen met me gebeurd die niet zo goed zijn, en ik zou willen weten: hoe vind je dankbaarheid voor dat soort dingen. Hoe kun je daar dankbaar voor zijn?
O: O wauw, Debbie dat is een goede vraag.
P: Dat is een goede vraag!
O: Ja, ga je gang.
P: Op dat soort momenten, het eerste wat belangrijk is om te erkennen is dat wat er gebeurt geen straf is. Maar dat het eigenlijk een kans is.
O: Oké.
P: Wat de meeste mensen doen is doen alsof het er niet is. Doen alsof het niet bestaat. Of ze proberen iets te doen om te zorgen dat ze het niet voelen. De sleutel is om het daadwerkelijk te voelen. De sleutel is om er daadwerkelijk beschikbaar voor te zijn.
O: En niet om er weerstand aan te bieden, tegen te vechten.
P: Dat klopt.
O: Ik zeg zelf altijd: zie wat er in zit om van te leren. En je kunt die vraag beantwoorden.
P: En op die momenten, als je het daadwerkelijk kunt omarmen en accepteren, over vijf jaar, en over tien jaar, als je erop terugkijkt, zul je het zien als een cruciaal moment in je ontwikkeling.
O: Ik zie ook wat je zegt. Ik snap het. Ik snap het Panache. Ik snap dat de ... Ik zeg altijd: je wordt wat je gelooft, het enige dat je hoeft te geloven is dat je onderdeel van het goddelijke bent. Want als je dat eenmaal echt begrijpt, dan weet je ook dat wat er ook in je leven gebeurt, je er altijd goed uitkomt.
P: Dat klopt. En dat is het verschil tussen het te weten op een cognitief niveau, en het ervaren ervan.
O: Ja.
P: En dat is waarom we zo gezegend zijn want op vibrerend niveau zijn mensen in staat geweest om dit van binnen te voelen. Om die aanwezigheid binnenin hen te voelen.
O: Ja. Ja. En ik zeg tegen mensen ook, en ik weet zeker dat je dit voelt, dat het niet uitmaakt wat het is wat in je leven op je bord komt en wat moeilijk en afschuwelijk voelt, dat mensen op je afkomen en je kunt je rekeningen niet betalen, om dan een stap achteruit te doen in de observeer-houding, en te kunnen beseffen: nummer één: 'en ook dit zal voorbij gaan' en: ik ben niet dat ding, die rechtszaak die voor mij ligt. Ik ben niet die rechtszaak. En dat wat er ook gebeurt ik oké zal zijn.
P: Dat klopt.
O: En jij zegt: dat kun je doen als je je realiseert dat je oneindig bent en dat je onderdeel van dat briljante geweldige iets bent dat jou geschapen heeft.
24:25
P: Dat is juist. En dus in elk geval, voel wat er te voelen is en bij wat er gebeurt. Alsjeblieft, vertrouw. Dat het je leidt naar iets groters. En weet dat.
O: Uhuh. Jij zegt, of in ieder geval mijn producer vertelde me dit, hij zei dit, en ik had zoiets van: nou dat weet ik nog niet, dat ga ik eens ter discussie stellen. Jij zegt dat we het einde van angst in de wereld zien.
P: Ja.
O: Ik wil weten: hoe dat zo? Waarom zeg je dat? Want als je het avondnieuws aanzet, als je op je iPad kijkt, je nieuwsservice, je smartphone, dan lijkt het erop dat het precies het tegenovergestelde is. Het lijkt of de wereld meer op angst gebaseerd is dan ooit.
P: Het eerste is dat gebeurtenissen in de wereld ons de gelegenheid geven om dingen uit te werken en af te sluiten die onopgelost zijn in onszelf. Dus als je iets in de wereld ziet gebeuren wat een impact heeft op jou, dan is het een kans om te kunnen voelen wat het naar boven brengt van wat jij van binnen hebt. Dat is het eerste.
O: Oké.
P: En dat deel over de angst is, dat uiteindelijk, en nu steeds meer, hoe meer we die angst gaan omarmen hoe minder die ons leven gaat domineren. Alle energieën die we niet omarmen hebben de regie over ons. De dingen die we omarmen hebben geen macht meer over ons. En dus, hoe meer we deze delen van ons kunnen omarmen, zoals angst, wat een natuurlijk iets is, toch? We houden vast aan onze angst, en daarin zijn we anders dan dieren. [25:50]. Zoals zebra's in het wild, ze voelen angst als er een leeuw aan komt, en zeggen: snel Henry, rennen! Toch? En dan rennen ze, en dan stoppen ze, en ze kijken elkaar aan en schudden het van zich af. En dat is het einde ervan. Wij doen dat niet. Wij houden wel vijftig jaar vast aan onze angst! Tot we niet eens meer weten waar we bang voor zijn. Toch?
O: Dat is een heel goed voorbeeld.
P: We stapelen onze angst op.
O: Ja.
P: De sleutel is om te begrijpen dat angst een natuurlijk onderdeel is van wie wij zijn, maar het hoeft ons leven niet te beheersen.
[26:19]

Wordt vervolgd.

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#63 Bericht door Anna » ma apr 22, 2013 3:28 pm

Hier komt het derde en laatste stuk van mijn vertaling van het gesprek van Oprah met Panache Desai.

O: Je spreekt in je lezingen veel over overvloed. Wat denk je dat het grootste obstakel is dat mensen weerhoudt van het ervaren of het bereiken van overvloed?
P: Overvloed is een innerlijke staat van zijn. En ik denk dat mensen overvloed vaak benaderen vanuit een idee van schaarste, dus vanuit het niet hebben. Dus waar je vanuit gaat is waar je terecht komt. Je begint vanuit een gevoel van schaarste. Je zit in een trein op weg naar schaarste land.
O: Ja.
P: Als je uitgaat van de volheid van de geest, ben je al in overvloed. En van daaruit zal het universum het aan je laten zien.
O: Ja. Ik weet het. Ik hoorde mensen vaak zeggen: wow als ik het maar red tot het einde van de week. Als ik het maar red tot het einde van de week. En dat is wat ze dan uiteindelijk doen (het net redden tot het einde van de week).
P: Dat klopt.
O: Want dat wordt dan de manier waarop je je wereld bestelt.
P: Dat klopt. En overvloed is de rijkdom van je ervaring, en de rijkdom van je leven. Het is niet dat wat je hebt. Ik ken mensen die alles hebben wat ze maar willen maar die zichzelf niet kennen. Dus ze kunnen er niet van genieten.

Het volgende stukje is in verkorte versie te zien op OWN: http://www.oprah.com/own-super-soul-sun ... pose-Video

O: Laten we naar deze vraag gaan. Deze is van Otilia, in de Bay Area in Noord-Californië. Veel mensen hebben dezelfde vraag. Oké Otilia, ga ervoor.
Otilia: Hi Oprah, hi Panache. Ik ben Otilia. En ik heb een vraag voor Panache. Ik wil graag een baan die me meer persoonlijke vervulling geeft, en die me het gevoel geeft dat ik verschil maak in de wereld. En ik wilde je vragen: denk je dat ons werk onderdeel is van ons spirituele doel, dat wat wij aan de wereld brengen?
O: Oké.
P: Deze vraag krijg ik vaak.
O: Dat is een belangrijke vraag. De meeste mensen gaan door de sleur van hun leven. [28:45]
P: Onze baan is het excuus door middel waarvan wij leren van mensen te houden. Iedere keer weer. Dus alsof we precies op die plaats zijn waar we moeten zijn om van de mensen te houden die om ons heen zijn. Dus je vervulling komt van binnenuit. Het ontstaat doordat je ervoor open staat het door jou te laten gebeuren.
O: En het maakt niet uit wat je doet.
P: Dat klopt. Dus je baan is het excuus door middel waarvan je leert van mensen te houden. Of een andere manier om het te zeggen is: via welke het goddelijke de kans krijgt om zijn creatie lief te hebben.
O: Wow. Dat is prachtig. En ik denk dat door jezelf open te stellen, die SuperSoulers die kijken over de hele wereld, als je je manier van denken kunt verschuiven naar: is het leven niet een wonder. En je kijkt iedere dag dat je wakker wordt naar de wonderheid er in, dan zal God je eens wat laten zien. De hele tijd.
P: Ja, dan is het van: laat me je verstelt doen staan!
O: God zal je verstelt doen staan!
P: 'Je denkt dat dit bijzonder is, nou wacht maar!'
O: 'Laat me je dit dan zien!'
P: Precies!
[29:49]

Het volgende stukje is in verkorte versie te zien op OWN: http://www.oprah.com/own-super-soul-sun ... rent-Video

O: Janet, wat zou je willen zeggen? Je hebt een vraag. Dit is voor iedereen die de zorg voor een bejaarde ouder heeft.
Janet: Hi Oprah, hi Panache. Mijn naam is Janet. Ik hoopte dat je me kunt helpen met de situatie waar ik nu in ben. Ik ben de primaire verzorger van mijn moeder, die in de eind fase van haar leven is, en ik heb begrepen dat dat een heilige tijd is, maar er zijn momenten zoals vandaag dat ik me uitgeput voel, van mijn slaap beroofd, niet goed functioneer, en ik voel me gewoon heel rauw en emotioneel, en ik word boos, en ik ben verdrietig om het verlies van haar ook al is ze nog steeds hier. En ik vraag me af Panache of je me zou kunnen helpen de balans te begrijpen tussen authentiek en menselijk-zijn en bewust en open blijven staan voor de lessen die deze diepgaande tijd in zich heeft om mij te leren. Ik zou het fijn vinden als je me daarmee zou kunnen helpen.
P: Wat een goede vragen!
O: Dat is een geweldige vraag.
P: Dit is ook zo’n vraag die mensen vaak aan mij stellen. Omdat er op dit moment veel mensen zijn die de zorg voor hun bejaarde ouders hebben.
O: Bejaarde ouders, ja.
P: En dus is de sleutel om in de eerste plaats aanwezig te zijn voor wat je ervaart in het zijn met hen. Voor de meeste mensen is het terug gaan naar waar je ouders zijn om voor hen te zorgen. Het is het omgaan met wat er in je naar boven komt rond het idee hen te verliezen.
O: Uhuh.
P: En het besef dat dit een kans is om iets af te maken in die relatie.
O: Je zegt vaak 'volledig aanwezig' zijn en ik wil je vragen, ik weet dat voor zo velen van jullie die regelmatig naar SuperSoulSunday kijken, dat je ons goed kunt volgen...
P: Ja.
O: Maar iemand die nu voor de eerste keer kijkt zal dit gesprek ervaren als: 'wuw, je zegt aldoor 'aanwezig zijn', maar wat betekent dat?'
P: Dat betekent dat je volledig beschikbaar bent voor de ervaring. Dus het leven gaat niet over het leren van lessen, het gaat niet om een les waar ze doorheen gaat. Het is een ervaring. Beschikbaar te zijn voor de ervaring van het verdriet. Beschikbaar zijn voor die momenten waarin ze niet meer weet hoe ze het moet doen. En gewoon beschikbaar zijn voor alles wat er daarbij in haar omgaat bij haar van binnen.
O: Oké. Je zei net: het leven gaat niet over het leren van lessen. Is het er niet de hele tijd om het aan ons te laten zien, om ons te laten zien, ons nieuwe ervaringen te laten ervaren en zodat we kunnen zeggen 'o, ik begrijp het!' en 'nu gebeurt er iets anders en nu begrijp ik het'. Is het niet de hele tijd dat wat er gebeurt?
P: Dat klopt. Maar het doet het op een ervarings-manier.
O: Het doet het op een ervarings-manier.
P: Het is niet, het is niet op de manier van, je krijgt geen handboek bij je geboorte waarin staat: dit is je test en die moet je ....
O: Oké, dat snap ik.
P: Het gaat meer om het ervaren van het leven. Als we kijken naar wat ons bepaalt, dan zijn het de ervaringen in ons leven die de grootste impact op ons hebben. En de overgang van een ouder is een enorme ervaring in je leven.
O: Waarom zijn het altijd de moeilijkste ervaringen die de meeste indruk maken?
P: Omdat we zo halsstarrig zijn. Ha ha ha ha!
O: Omdat we zo halsstarrig zijn.
P: Ja.
O: Kunnen we niet net zo veel leren van de vreugdevolle tijden? Zou dat niet kunnen?
P: Ja dat kan heel goed.
O: Het lijkt wel of we met een hamer geslagen moeten worden om de les eruit te kunnen leren, of om die ervaring te kunnen hebben die je naar het volgende niveau brengt. Ik wil alleen maar zeggen: kan ik niet gewoon leren van de vreugdevolle tijden?
P: Ja, dat kan.
33:10

(…)

O: Een van de grootste vreugdes voor Panache was toen hij en zijn vrouw Janet hun tweeling Olivia en Sophia in hun gezin mochten verwelkomen.

O: Hoe heeft het vader worden jou veranderd?
P: Het veranderde alles in mijn leven.
O: Het veranderde alles.

P: Deze twee levende wezentjes zijn gewoon verrukkelijk. Het is geweldig om te zien hoe ze groeien. Het is geweldig om beschikbaar voor hen te zijn. En het is verbazingwekkend hoe hun geboorte mijn hele familie bij elkaar heeft gebracht. Mijn ouders wonen nu zo'n tien minuten bij mij vandaan. Mijn moeder is iedere dag bij mij thuis. Dus we hebben nu deze uitgebreide familie van meerdere generaties, die bij elkaar gekomen zijn rondom deze baby's.
O: Je vrouw noemde je relatie onconventioneel.
P: Ja.
O: Omdat je vrouw ouder is.
P: Ja.
O: En dat werkt voor jullie.
P: Absoluut.
O: Ja.
P: En ik heb altijd graag conventies en hokjes en paradigma's willen tarten, omdat liefde niet in een hokje past.
O: Ja. Ik geloof dat Janet heeft gezegd dat jullie leven samen draait om acceptatie en onvoorwaardelijke liefde, dat het daar werkelijk om gaat. En om te laten zien dat dat mensen de vrijheid geeft dat relaties in verschillende pakketjes komen.
P: Dat klopt.
O: Denk je dat je dochters jouw spirituele gaven hebben geërfd? Kun je niet zeggen hè.
P: Ik denk dat we allemaal spirituele gaven hebben.
O: Uhuh.
P: Als ze ouder worden en hun weg gaan vinden in het leven zullen we het weten, maar ik denk dat het belangrijkste is dat we allemaal deze gaven hebben. Ieder van ons heeft ze, en dat het nu belangrijk is voor mensen om dat te beseffen. Dat we allemaal deze bijzondere vermogens in ons hebben. En door te accepteren wie we zijn kunnen daarmee in contact komen. Dus, zullen ze op een dag hier bij jou zitten? Ik weet het niet, de tijd zal het leren (lacht). Wie weet. [34:47]

(...)

Het volgende stukje is in verkorte versie te zien op OWN: http://www.oprah.com/own-super-soul-sun ... esai-Video

O: Wat is een ziel?
P: De ziel is een oneindige oceaan van prachtig mooie energie en aanwezigheid gemanifesteerd in menselijke vorm. Het is een gelegenheid om die energie volledig tot uitdrukking te brengen in het leven. Het is een uitnodiging. Het is een uitnodiging. Die we allemaal hebben. Het is gewoon geaccepteerd willen worden.
O: Daar hou ik van. Een beschrijving als deze heb ik nog nooit gehoord.
P lacht.
O: Wat is je definitie van God?
P: Ik beantwoord die vraag met stilte, want er is geen definitie voor God. Alle woorden die ik zou gebruiken om deze vraag te beantwoorden zouden tekort doen wat God is.
O: Dat is het beste antwoord. Dat is eigenlijk het beste antwoord dat ik heb gehoord.
P: Daar gaan we weer met de tranen.
O: Ja. Dat is eigenlijk het beste antwoord dat ik ooit heb gehoord.
P: Het is gewoon ...
O: Je kunt het niet ...
P: Je kunt het gewoon niet ...
O + P lachen.
O: Oké. Maar, vertel me, zijn er boeken of materiaal die veel voor jou betekenen?
P: De Harry Potter-serie veroorzaakte een revolutie in mijn leven.
O: Hoe dat zo?
P: Omdat we allemaal geboren zijn met eenzelfde soort bliksemschicht-teken op ons voorhoofd. We zijn allemaal geboren met die unieke zielehandtekening, die unieke expressie van de energie, ieder van ons.
O: Dat is waarom het zo resoneert met ons!
P: Dat deed het, omdat we allemaal dat magische deel van ons in ons hebben.
O: Dat is geweldig, je hebt gelijk. Want ik herinner me de eerste keer dat ik dat las en dat toen zag.
P: Ja.
O: We dachten: goh ik wou dat ik had dat. Ja. Maar wat dat is, is dat deel van jou dat weet dat we dat al hebben.
P: Dat klopt. We hebben dat allemaal in ons. Dat is onze ziel … Dat is onze resonantie. Dat is onze briljantheid.
O: Waar ik nou zo blij om ben is dat jij je dochters zo gaat opvoeden dat ze dit weten.
P: knikt.
O: Ja. Dat je dochters worden opgevoed met het idee dat ze ... de Harry Potters van hun tijd zijn.
P: Dat klopt ja! ha ha ha ha!
O: Maar is dat niet het geschenk dat iedere ouder zijn kind kan geven? Te weten dat dat is waar je vandaan komt?
P: Ja. Dat is het grootste geschenk dat je wie dan ook kunt geven.
O: Is het niet dat we allemaal werkelijk gezien willen worden? Dat ik je echt zie en dat je weet dat het er toe doet dat jij hier bent.
P: Ja. En mijn diepste frustratie was dat ik dat altijd al zag in mensen, maar zij waren zelf niet bereid om dat in zichzelf te zien. Ze waren zelf niet bereid om dat in zichzelf te zien. Mensen zijn het meest bang voor die grootsheid in hen. En het herinnert hen er vriendelijk maar voortdurend aan dat dat is wie ze zijn, totdat ze het uiteindelijk zelf omarmen. En op dat moment als ze het uiteindelijk omarmen wordt het wonder van het leven volledig aan hen geopenbaard.
O: Ja, dat zijn die prachtige woorden van Marianne Williamson die zei dat onze diepste angst is dat we briljant zijn. Dat is onze diepste angst. Waardoor we dat niet laten zien en ervoor uit komen. Toch?
P: Ja precies.
O: Dus heb jij nog angsten? Heb jij nog een grootste angst?
P: Ik heb niet echt meer angsten, want ik erken dat alles wat er gebeurt bedoeld is te gebeuren. En als je daarop vertrouwt dan is er niets meer om bang voor te zijn. Wat er ook gebeurt, ik weet dat het van de hand van het goddelijke is. Wat er zich ook ontvouwt in mijn leven, ik weet dat het een deel is van een groter plan voor mij. En als je daarop vertrouwt dan bestaat die angst eigenlijk niet meer, omdat je hart dan zo vervuld is met liefde.
O: Hmmm.
P: Dat je, wat er ook gebeurt, weet dat het een daad van God's gratie is. Een daad van liefde.
O: Dank je wel.

O: Dat was fantastisch! Dat was geweldig.
P: Dank je wel.
O: Dat was geweldig.

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#64 Bericht door Anna » za jul 27, 2013 1:41 pm

Er was weer een heerlijk interessant leerzaam inspirerend en leuk gesprek van Oprah met Gary Zukav bij OWN SuperSoulSunday. Hier kun je het zien:
http://www.oprah.com/own-super-soul-sun ... ukav-Video

Groet, Anna

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#65 Bericht door Anna » vr aug 02, 2013 4:25 pm

Anna schreef:Er was weer een heerlijk interessant leerzaam inspirerend en leuk gesprek van Oprah met Gary Zukav bij OWN SuperSoulSunday. Hier kun je het zien:
http://www.oprah.com/own-super-soul-sun ... ukav-Video
Is inmiddels niet meer te zien, zie ik nu.
Groet, Anna

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#66 Bericht door Anna » wo jul 16, 2014 3:14 pm

Net naar een stukje op OWN gekeken, wat ik even wil delen.

Oprah praat met Jill Bolte Taylor de hersenwetenschapper die zelf een hersenbloeding kreeg in haar linker hersenhelft, en daar een boek over schreef. Ze kon niet praten maar ze voelde precies de energie waarmee de mensen in haar kamer kwamen, of ze echt moeite namen om contact met haar te maken, of niet. Zij formuleerde later de zin: 'Neem verantwoordelijkheid voor de energie die je in deze ruimte brengt'. Ook al ben je verlamd of in coma, er is wel iemand daarbinnen die leeft en ervaart. "Als er een dokter binnenkwam, die met mijn moeder praatte en met mijn vrienden praatte en niet eens de moeite nam om oogcontact met mij te maken, of probeerde contact met mij te krijgen, en me te laten zien dat hij waarde hechtte aan mij en aan contact met mij, dan kon er ook niets uit mij komen. Ik had het nodig om dat te ervaren".

Oprah: "Dat hebben wij allemaal nodig".

Oprah vertelt, terugkijkend op dit interview met Jill Bolte Taylor: "Dit is een van de belangrijkste levenslessen die ik heb gehoord. 'Neem verantwoordelijkheid voor de energie die je in deze ruimte brengt'. Ik heb dat zo vaak gebruikt sinds ik haar dat heb horen zeggen. Ik heb zelfs een bordje in mijn make up kamer met die zin: 'Neem verantwoordelijkheid voor de energie die je in deze ruimte brengt'. Wat dat voor mij deed is, ik moest iets voor mezelf ophelderen. In mijn leven, met sommige mensen, die niet ondersteunend waren voor wie ik in deze wereld wilde zijn. En ik stelde vast dat er mensen zijn die geen verantwoordelijkheid nemen voor hun energie, dus ben ik degene die verantwoordelijkheid moet nemen voor de energie die ik toelaat in mijn ruimte. Dat besef heeft mijn leven veranderd.

En wat ik weet is: jij kunt niet doorgaan met je leven naar het niveau te brengen waar jij hoort te zijn als je omgeven bent met energie die jou omlaag haalt. Die de levenskracht uit je weg zuigt. Dus je bent niet alleen verantwoordelijk voor de energie die je zelf brengt - dat is wat ik heb geleerd - je bent ook verantwoordelijk voor de energie waar je je mee omringt.

Dit is enorm. En ik weet dat iedereen die nu luistert, ik weet dat er energiezuigers in jouw leven zijn, sluuuuurp (ze maakt een zuigbeweging), die letterlijk je levenskracht uit je weg zuigen. En je zult nooit in staat zijn te doen en te zijn wie je bedoeld bent te zijn in de wereld zolang je doorgaat met energiezuigers in je leven toe te laten".

http://www.oprah.com/oprahs-lifeclass/J ... t_id=49488

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#67 Bericht door Anna » za okt 04, 2014 7:39 pm

Op de OWN website van Oprah staat nu:

"Super Soul Sunday - You can watch from anywhere in the world on www.supersoulsunday.com
11 am ET/PT"

Dus hier kun je alle afleveringen van Super Soul Sunday van Oprah met allerlei gasten zien:
www.supersoulsunday.com

Groeten, Anna

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#68 Bericht door Anna » zo okt 05, 2014 4:45 pm

http://www.oprah.com/own-super-soul-sun ... ette-Video

Alanis Morissette praat met Oprah over haar anorexia/boulimia, en relatieverslaving en wat ze geleerd heeft van Harville Hendrix, en over haar huidige relatie en haar spiritualiteit.

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#69 Bericht door Anna » ma okt 06, 2014 2:09 pm

http://www.oprah.com/own-super-soul-sun ... Graw-Video

Ali MacGraw, vrouwelijke hoofdrolspeelster in de film 'Love Story', praat met Oprah over haar spirituele pad.

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#70 Bericht door Anna » di okt 07, 2014 2:09 pm

http://www.oprah.com/own-super-soul-sun ... rt-1-Video

Elizabeth Gilbert, schrijfster van het boek 'Eat, Pray, Love' ('Eten, Bidden, Beminnen') praat met Oprah over 'how to find your own heroes journey'.

The quest begins with the question: what have I come here to do with my life?



"And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom" - Anaïs Nin

En de dag kwam dat het risico om strak in de bloemknop gevangen te blijven pijnlijker werd dan het risico te gaan bloeien.

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#71 Bericht door Anna » wo dec 03, 2014 3:34 pm

Ik heb net naar een SuperSoulSunday gesprek van Oprah met Timothy Shriver gekeken. Hij is voorzitter van de Special Olympics, opgericht door zijn moeder Eunice Kennedy Shriver (lid van de Kennedy familie). Dit gesprek is naar aanleiding van zijn boek 'Fully Alive'.

Timothy Shriver is de jongere broer van een van Oprah's beste vriendinnen Maria Shriver.

Een van de dingen die werden gezegd in dit gesprek was: "If you don't deal with the grief it comes out in every other area in your life." Als je je verdriet niet op een goede manier verwerkt (maar wegstopt), zul je het tegenkomen in ieder ander gebied van je leven.

Dat vond ik een belangrijke uitspraak, waar ik me helemaal in kan vinden. En goed om hier te delen.

http://www.oprah.com/own-super-soul-sun ... iver-Video

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah Winfrey Show e.d.

#72 Bericht door Anna » ma apr 13, 2015 7:24 pm

Ik zag gisteravond de eerste aflevering van Iyanla Vanzant 'Fix My Life' op TLC om 22:00u.

Als je wilt weten wie Iyanla Vanzant is, hier kun je haar zien op OWN, de website van Oprah:
http://www.oprah.com/own-iyanla-fix-my- ... Life-Video

Meer over Iyanla Vanzant bij TLC:
http://www.tlc.nl/tv-shows/iyanla-fix-my-life/

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah Winfrey Show e.d.

#73 Bericht door Anna » ma apr 20, 2015 1:44 pm

Ik heb net gekeken naar een gesprek van Oprah met Jon Kabbat-Zinn op OWN. Jon Kabbat-Zinn is degene die mindfulness heeft ontwikkeld en verspreid. Hij is in het verleden vaker bij Oprah geweest.

"You can't stop the waves, but you can learn how to surf". Je kunt de zee niet stoppen met golven maar je kunt wel leren surfen.
Hoe hoog de golven zijn is afhankelijk van het weer, maar hoe hoog ze ook zijn, als je meer de diepte ingaat is het daar rustig. Dat kun je ook met je boosheid doen, in meditatie. Daar in de diepte is bewustzijn, gewaar-zijn (awareness).

"(...) a particular kind of toxic thought pattern that drills you down deeper and deeper and deeper into a black hole of nothingness, and as soon you realize that's a thought pattern, then the you that realizes that isn't part of the pattern, and then you can stop it. When you realize you are not your thoughts, but the awareness of your thought. Not the thinker, but the awareness."

(...) als een bepaald soort toxic gedachtepatroon dat jou naar beneden sleurt, dieper en dieper en dieper, in een zwart gat van leegte. Maar zodra je je realiseert dat dat een gedachtepatroon van je is, dan is die 'jij' geen deel meer van dat gedachtepatroon, en dan kun je het stoppen. Als je je realiseert dat jij niet je gedachten bent maar degene die zich bewust is van dat denken van je. De werkelijke 'jij' is niet de denker van die gedachten, maar het bewustzijn dat zich daarvan bewust is.

http://www.oprah.com/own-super-soul-sun ... Zinn-Video

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah Winfrey Show e.d.

#74 Bericht door Anna » wo apr 22, 2015 3:04 pm

Anna schreef:Ik heb net gekeken naar een gesprek van Oprah met Jon Kabbat-Zinn op OWN. Jon Kabbat-Zinn is degene die mindfulness heeft ontwikkeld en verspreid. Hij is in het verleden vaker bij Oprah geweest.

"You can't stop the waves, but you can learn how to serve". Je kunt de zee niet stoppen met golven maar je kunt wel leren serven.
Ik had hier een foutje gemaakt. 'Serve' moest natuurlijk 'surf' zijn. En 'serven' moet 'surfen' zijn.

Ik ben daar zo vriendelijk door iemand op attent gemaakt. Bedankt!
Groeten, Anna

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah Winfrey Show e.d.

#75 Bericht door Anna » do apr 23, 2015 4:07 pm

Er is een zin die Iyanla zei en die ik hier graag wil delen. Wat volgens mij een heel goed iets is om in jezelf te onderzoeken en uit te werken.

Iyanla: "What is it that you don't want him to know about you?"

Wat is het dat je niet zou willen dat hij over jou wist?

We hebben allemaal dingen in ons waarvan we het gevoel hebben dat ze 'niet goed' zijn, dingen waar we ons voor schamen en die we denken te moeten verbergen voor anderen om als mens geaccepteerd te worden. Het zijn precies die dingen die we proberen te verbergen die we van onszelf tegenkomen in onze relaties. Als we die issues niet zelf uitwerken en oplossen zullen we relaties blijven aantrekken die ons ermee confronteren (vaak op een heel pijnlijke manier).

Dus: onderzoek die dingen in je waarvan je niet zou willen dat een man of je partner die over jou wist. Werk die issues uit en 'heel' ze. Zodat je niet meer de behoefte hebt om die dingen te verbergen.
Groeten, Anna

Gesloten