Oprah met Brené Brown

YouTube video's, de links en vertaling van de gesproken tekst.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Oprah met Brené Brown

#1 Bericht door Anna » zo mei 23, 2021 11:59 am

https://www.oprah.com/own-super-soul-su ... rown-video

SuperSoulSunday gesprek van Oprah met Brené Brown.

Dit gesprek gaat over de concrete stappen die je kunt doen om het patroon van onze ongezonde gedragspatronen te doorbreken wanneer er pijnlijke emoties zijn getriggerd. Het herkennen en erkennen van je triggers en het onderzoeken van de (negatieve) verhalen die je jezelf daarbij vertelt over jezelf.


Oprah voice over: Wat wil je echt in het leven? Denk je dat iedereen een roeping heeft? We zijn allemaal op zoek naar hetzelfde. Wat inspireert je? Kunnen we overal van helen? Hoe leven we een 'wakker leven' ('an awakened life'). Waarom denk je dat we hier zijn, als menselijke wezens? Om ja te kunnen zeggen tegen het leven, moet je ja zeggen tegen de dingen die je meemaakt.

Niemand gaat door het leven zonder strijd. De vraag is: wat kunnen we leren als we vallen? En hoe vinden we de kracht en de geest om weer overeind te komen? Falen, teleurstelling, hartzeer, deze momenten kunnen onze ziel verruimen, als we bereid zijn onze echte waarheid onder ogen te zien. Vanavond is onze SuperSoulSunday sensatie Brené Brown weer hier!

Ze is hier om ons te leren hoe we onze mislukkingen kunnen overstijgen. SuperSoulers maak je klaar 'to rise strong' (boektitel van haar nieuwe boek: 'Rising Strong', Nederlandse vertaling: 'Sterker dan ooit: de wijsheid van vallen en opstaan').

Oprah, tegen Brené Brown: Dit boek - geweldige titel trouwens - het is alsof het is geschreven voor ons publiek. Want jij gelooft dat je vermogen om te vallen en weer op te staan, en 'to rise strongly' (sterk op te staan) dat dat spirituele oefening is.
BB: Ja. En wanneer ik over spiritualiteit praat, een van de definities die ik gebruik in mijn werk is: een diep gekoesterd geloof dat we onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, door iets wat groter is dan wij. En dat grotere iets is geworteld in liefde en een gevoel van 'thuis zijn'. Sommigen van ons, ik noem het God, anderen noemen het de natuur, het universum, de bron, de hogere macht. En het kernpunt ervan is dat we onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. We zullen ons nooit kunnen bevrijden van het lijden totdat we allemaal bevrijd zijn van lijden. Waardoor het onze taak is om er iets aan te doen.
Oprah: Dat is iets om te tweeten. We zullen ons nooit kunnen bevrijden van het lijden tot we allemaal vrij zijn. Ik denk dat mensen dat niet echt begrijpen. Ik zeg dat al al die jaren dat ik op televisie ben, en op de radio en in mijn magazine. Maar ik denk dat we niet echt weten hoe dat zit. Kun je dat nog eens uitleggen? Hoe zijn we allemaal met elkaar verbonden?
BB: Ik denk dat het terug gaat naar de spiritualiteit. Ik denk dat we allemaal met elkaar verbonden zijn omdat ons mens zijn ons samen brengt. Als er lijden is in het Midden Oosten, in Afrika, in Azië, mijn vrijheid, mijn menselijkheid is gebonden aan dat lijden.
Dus om te doen alsof mijn enige zorg is wat hier direct voor me is, dat maakt onze gedeelde menselijkheid irrelevant.
2:58

So to pretend like my only concern is what is right in front of me makes irrelevant our shared humanity.

Stukje TED talk van Brené Brown:
Kwetsbaarheid is geen zwakte. Kwetsbaarheid is onze meest accurate graadmeter voor moed.

Oprah voice over: Met haar pioniers onderzoek op het gebied van kwetsbaarheid. schaamte, moed en eigenwaardegevoel, heeft sociaal wetenschapper Brené Brown een wereldwijde conversatie op gang gebracht.

BB: Als we de weg naar elkaar weer willen vinden zullen we empathie moeten leren begrijpen en kennen, want empathie is het tegengif tegen schaamte.

Oprah voice over: Haar 2010 TEDx talk werd een viraal fenomeen dat meer dan 21 miljoen keer bekeken is (dit was in 2015). Ze is ook een SuperSoul superstar.

24 maart 2013. Brené Brown: Ik denk dat schaamte dodelijk is. En ik denk dat we er diep in zwemmen.

Oprah voice over: Haar boodschap resoneert met zovelen van ons.
3:50

3:54
Oprah voice over: Brené is de schrijfster van drie nummer één New York Times bestsellers, 'De moed van imperfectie', 'De kracht van kwetsbaarheid' en haar laatste boek 'Sterker dan ooit: de wijsheid van vallen en opstaan' (oorspronkelijke titels: 'The Gifts of Imperfection', 'Daring Greatly' en 'Rising Strong').
In dit boek onthult ze baanbrekend nieuw onderzoek naar drie stadia bij het overwinnen van het gevecht: de Reckoning, de Rumble en de Revolution (letterlijk vertaald: de afrekening, het gerommel en de revolutie).

Ik vind het zo mooi hoe je het boek begint. "We’ve all fallen, and we have the skinned knees and bruised hearts to prove it. But scars are easier to talk about than they are to show, with all the remembered feelings laid bare. And rarely do we see wounds that are in the process of healing." 'Rising Strong', blz. 24.
Vertaling: "We zijn allemaal gevallen, en we hebben de geschaafde knieën en gekneusde harten die dat bewijzen. Maar het is gemakkelijker om over littekens te praten dan om ze te laten zien, waarbij alle herinnerde gevoelens worden blootgelegd. En zelden zien we wonden die in het proces van genezing zijn."
4:43

BB: Ja. Ik denk dat we allemaal gevallen zijn. Ik denk dat we allemaal gekwetst zijn, teleurgesteld, en falen en harteleed hebben ervaren. Het probleem in onze cultuur vandaag is, als je luistert naar iemand die een praatje houdt, of die een verhaal vertelt, dan ze zeggen ze meestal: toen ben ik gevallen, toen ben ik gekwetst en toen heb ik gefaald, maar dan meteen er achteraan: maar ik heb me weer terug gevochten. Niemand stopt op dat punt waar we echt pijn lijden en down zijn, en zegt: wat gebeurt hier? Wat gebeurt hier op dit moment in deze situatie? We kijken de andere kant op als mensen proberen ons dit te laten zien. Of mensen schamen zich te veel om het te laten zien.
Maar voor mij, bij het schrijven van dit boek, ik heb in mijn carrière al die jaren gezegd: wees jezelf, wees moedig ('be brave'), kom in de arena, laat jezelf zien. En toen kreeg ik e-mails met: ik kwam in de arena, ik liet mezelf zien, en toen werd mijn hart gebroken. Ik verloor mijn baan enz. Dus ik dacht: het is ethisch noodzakelijk om te kijken naar: hoe ziet het eruit om weer overeind te komen? En wat voor mij zo krankzinnig is in onze cultuur op dit moment: we zien de dingen als falen, en als teleurstelling, en als een gebroken hart, en denken: man, ik wil niet zijn zoals die mensen! Maar dat zijn de moedige mensen! De mensen met een gebroken hart zijn de moedigsten onder ons. Want zij durfden iemand lief te hebben!

Oprah: En er is een proces, jij combineert het wetenschappelijke onderzoek met de spirituele kennis. Jij scheidt die twee niet. Jij zegt (leest voor uit het boek): "I don't trust a theologian who dismisses the beauty of science or a scientist who doesn't believe in the power of mystery."
Vertaling: "Ik vertrouw geen theoloog die de schoonheid van de wetenschap verwerpt of een wetenschapper die niet gelooft in de kracht van mysterie."
Mijn vraag is: hoe kwalificeer je kwalitatief onderzoek en combineer je dat met spiritualiteit?
6:42

BB: Als onderzoeker is het mijn taak om een theorie te ontwikkelen gebaseerd op de gegevens die een fenomeen verklaren. En dat doe ik door te proberen de doorleefde ervaringen van mensen te begrijpen. Dus als ik tegenover duizenden mensen zit om hen te interviewen, en ze vertellen me over hoe belangrijk spiritualiteit in hun leven is, of geloof, of mysterie, of genade, dan is het mijn taak als sociaal wetenschapper om ervoor te zorgen dat dat er in wordt opgenomen. Wat voor theorie ik ook ontwikkel, of wat voor uitleg ik ervoor geef.
7:13

Oprah: Wat ik geweldig vind van jou is dat je hebt begrepen als onderzoeker, en als moeder, en als dochter die in deze wereld leeft, dat we allemaal op zoek zijn naar hetzelfde. Dat is ook iets waardoor we verbonden zijn.
BB: Absoluut.
Oprah: En jij zegt, jij noemt het zo: we zijn allemaal op zoek naar een leven met ons hele hart ('we are all looking for a wholehearted life').
BB: Jaa! Wat voor mij 'wholeheartedness' is, leven met ons hele hart is in staat zijn om naar onszelf te kijken en naar elkaar te kijken en te zeggen: ik ben imperfect. Ik ben bang. Ik ben kwetsbaar. Maar dat verandert niets aan het feit dat ik ook moedig ben, en het waard ben om liefde en een gevoel van 'erbij horen' en vreugde te ervaren. Dat is wat iedereen zoekt. Iedereen zoekt naar het gevoel: ik ben goed genoeg. En mijn imperfectie verandert daar niets aan.
8:11

Oprah: Dit is waarom ik denk dat we echte geestverwanten zijn. Omdat jij mijn favoriete bewegingswet, de 3e bewegingswet van Newton er in betrokken hebt. Ik heb altijd geweten dat deze wet ook direct van toepassing was op ons leven, en dat het niet alleen een of andere natuurkundige formule was.
BB: Ja, het is enorm. Het hele idee: bij iedere actie is er een gelijkwaardige reactie.
Oprah: Jep!
BB: Dus als er iets gebeurt en het raakt ons emotioneel, dat verdampt niet zomaar in de lucht. Dus iedere keer dat ik me gekwetst voel, of beschaamd, of boos, dan doe ik daar iets mee…
Oprah: Ja. Of die energie creëert al zijn eigen 'ding', iets dat terug komt bij jezelf.
BB: Ja.
Oprah: En dat is waarom het niet meteen verschijnt, maar het wordt overgedragen naar de volgende persoon.
BB: Ja, er zijn van die patronen bij mensen dat ze hun pijn en emoties afreageren in plaats van te voelen. Er is boosheid en verwijt en vermijdingsgedrag, en er zijn mensen die het wegdrukken, ik noem dat 'chandeliering', ze duwen het heel diep weg zodat ze er controle over hebben, maar door een schijnbaar onschuldige opmerking of gebeurtenis gaan ze plotseling voef! dwars door het plafond. Ze exploderen, gaan in een razernij. En als je ooit gewerkt hebt met zo iemand, of bent opgevoed door een ouder die zo is, dat is iets wat trauma veroorzaakt. Dat is een 'op-eieren-lopen' omgeving.
9:35

Oprah: Absoluut.
BB: Bij iedere actie is er een reactie. Het komt ergens naar de oppervlakte. Wat mensen ook doen is het wegstoppen tot hun lichaam zegt: ik kan dit niet meer inhouden. Ik kan dit niet meer.
Oprah: En dan keert hun lichaam zich tegen hen?
BB: Ja, omdat het lichaam de score bijhoudt en het lichaam wint altijd.
Oprah: Ja. Dat is een tweet!
BB: Ik kan 's nachts niet slapen, depressie, angsten.
Oprah: Het lichaam houdt de score bij en wint altijd. Omdat het de hele tijd alles inneemt, en niets weggaat. Dat is waarom je kunt dromen over je lerares van de 7e klas terwijl je 55 bent, en je bent zo weer dat kind in die klas.
BB: Ja. En dat is het wijste deel van ons.
10:16

Oprah voice over: 'Rising strong' begint met nieuwsgierig worden naar onze emoties.

BB: We zijn veel beter in het veroorzaken van pijn, dan het voelen en erkennen van pijn.

Oprah voice over: En later, wat is mogelijk als we de fase van de Revolution bereiken.

BB: Het heeft alles totaal veranderd voor mij.

Oprah voice over: SuperSoulSunday. We zijn zo bij u terug.
10:38

10:41
Oprah voice over: Bestseller schrijfster Brené Brown heeft een nieuw boek geschreven, 'Sterker dan ooit: de wijsheid van vallen en opstaan' ('Rising Strong, The Reckoning, The Rumble and The Revolution').
Tijdens haar onderzoek heeft ze duizenden mensen geïnterviewd van Fortune 500 leiders tot mensen die heel lang getrouwd zijn, en ze ontdekte dat er één ding is dat we allemaal doen als we gekwetst zijn of pijn lijden.

Tegen BB: Dus jij denkt dat dit boek het meest persoonlijke boek is dat je tot nu toe hebt geschreven?
BB: Ja.
Oprah: Op wat voor manier is dit boek het meest persoonlijk?
BB: Ik zie de progressie in mijn boeken, 'De moed van imperfectie' ('The Gift of Imperfection') zegt: wees wie je bent. 'De kracht van kwetsbaarheid' ('Daring Greatly') zegt: wees het helemaal. En 'Sterker dan ooit' ('Rising Strong') zegt: val, leer en sta op. En doe het nog eens. Dat is het meest persoonlijke boek omdat toen ik het aan het schrijven was, wat het hart van dit boek is zijn die gevaarlijke verhalen die we vertellen wanneer we in het midden van die strijd zitten. Als we 'gevallen' zijn. We zijn neurobiologisch geprogrammeerd die val te verklaren, en zo snel als we kunnen een verklaring te geven voor onze pijn, en als we iets kunnen bedenken waarom dit gebeurt, zal ons brein ons met bepaalde chemische stoffen belonen, of het nou klopt of niet. Dus wat voor mij heel belangrijk werd is een boek te schrijven om mensen te helpen begrijpen: als je valt, moeten de verhalen die je verzint over die val heel goed onderzocht worden. En toen ik dat aan het schrijven was realiseerde ik me dat mijn eigen verhalen over falen en hartzeer degene waren die mij het meest toegang gaven om te begrijpen wat er achter de schermen van het verhaal aan de hand was. Want we doen het allemaal. We doen het allemaal.
12:25
Ik bedoel, als jij en ik straks stoppen met dit interview en we lopen de heuvel af, en ik zeg: heel erg bedankt ik waardeer dit heel erg. En jij kijkt met zo'n blik, en een zucht, dan zal mijn brein onzekerheid en angst voelen, en ik zal onmiddellijk een verhaal verzinnen. Ik wist al dat ze me niet leuk vond (Oprah moet erg lachen), dit SuperSoulSunday is niks, ik heb het niet goed gedaan, het was vreselijk…. Ik maak er een heel verhaal omheen. En een 'hoe ga ik je behandelen de volgende keer dat ik je zie? - verhaal'.
Oprah: Wauw.
BB: En dat houdt niet op.
Oprah: En hoe zorgen we er dan voor dat het verhaal dat we bedenken klopt met wat er werkelijk is gebeurd?
BB: Dat is het 'Rising strong' proces. Het proces beschreven in het boek 'Sterker dan ooit: de wijsheid van vallen en opstaan'.
Oprah: Ja.
13:14

BB: Dus als we dat voorbeeld gebruiken van jou en mij. Er zijn drie stadia van het proces, de Reckoning, de Rumble en de Revolution. De Reckoning heeft twee schijnbaar makkelijke, maar in werkelijkheid vrij moeilijke onderdelen. Wat ik het eerst moet doen, in het voorbeeld, als jij op die manier met die blik naar mij kijkt, en ik voel iets van binnen als reactie daarop: A. oeh, er is een knop ingedrukt, er is iets getriggerd, er gebeurt iets wat emotioneel voor mij is, ik voel een emotionele reactie, en B. ik moet de nieuwsgierigheid hebben om te gaan kijken wat dat is. Dus in plaats van onmiddellijk in mijn gekte-verhaal te schieten, moet ik dus denken: oké, ik ben dus emotioneel geraakt, ik weet niet wat er precies gebeurde, maar ik voel me rot, gekwetst, ik voel een emotionele reactie, en ik moet verder uitzoeken wat dat is.
Oprah: De Reckoning is eigenlijk de erkenning ervan.
BB: De erkenning van: er gebeurt iets emotioneels. Maar het belangrijke stuk van de Reckoning - en dit is iets wat ik schokkend vond - 'ik ben bereid om nieuwsgierig te zijn en het te onderzoeken', weet je hoe weinig mensen er geïnteresseerd zijn om naar hun emoties te kijken, omdat we dit als kind hebben moeten afleren in onze opvoeding. Mensen zijn niet nieuwsgierig naar emoties.
Oprah: Ja, ja, ja.
BB: Weet je wat zo gek is over nieuwsgierigheid, wat ik uitvond tijdens mijn onderzoek: wist je dat we niet nieuwsgierig zijn naar dingen waar we niet al iets van weten? We moeten al een klein beetje over iets weten om er nieuwsgierig naar te kunnen zijn.
14:32

Maar mensen zijn niet nieuwsgierig naar emoties omdat de meesten van ons, ook ik, zijn opgegroeid in een gezin waar niet over gevoelens gepraat werd.
Oprah: Natuurlijk niet.
BB: We kregen de boodschap: dat is kwetsbaarheid en zwakte. Dat zal je geen goed doen.
Oprah: Ja. Daar praten we niet over.
BB: Nee. Mensen zoals wij praten niet over zulke dingen.
Oprah: Precies.
BB: Het onderdeel van de Reckoning is een grotere stap dan je denkt. Omdat je je moet realiseren dat je getriggerd bent, en daar dan meer over willen weten.
En ik zal je nog iets vertellen: we zijn veel beter in het veroorzaken van pijn dan het voelen en erkennen van pijn.
15:15

Het zou veel waarschijnlijker zijn, als je me zo'n blik gaf, als ik zei dankjewel, en ik liep daarna naar het huis om me om te kleden, en mijn dochter zou bellen dat ik tegen haar zou snauwen, hé, dat je je rijbewijs hebt wil nog niet zeggen dat je maar overal naar toe kunt gaan! Je blijft maar een keer thuis!
Oprah: Dus de pijn die jij zelf voelt breng je direct over op die andere persoon.
BB: Ja.
Oprah: O, dat gebeurt de hele tijd door!
BB: Ja, we reageren onze pijn af in plaats van hem te voelen. Pffff. Ik ben emotioneel geraakt, en ik moet uitzoeken waar dit over gaat. Als je dat kunt in zo'n proces dan ben je al een heel eind! Dat is een echte Reckoning! Een flinke Reckoning. Ik weet dat er iets aan de hand is. De kans is veel kleiner dat ik het ga uitvechten met mijn werknemers, mijn kinderen, mijn vrienden.
Oprah: Ja. En wat echt belangrijk is om te erkennen is als jij getriggerd bent, dat het jouw trigger is, het hoeft helemaal niets met die andere persoon te maken te hebben.
BB: Niets. Niets. En mensen weten niet dat ze getriggerd worden op verschillende manieren. Ik kom meestal in de provisiekast terecht.
Oprah: Ha ha ha ha!
BB: Ja, ik ga dan meestal op zoek naar koolhydraten.
Oprah: Ja! Precies! Letterlijk om me beter te kunnen voelen.
BB: Letterlijk om iets weg te duwen. En andere mensen als ze getriggerd worden komen terecht in zo'n 'loop' in hun hoofd, steeds opnieuw in dezelfde gedachten. Andere mensen merken dat ze getriggerd zijn omdat ze iemand een klap in hun gezicht willen geven, of een ram op de muur. Dus de kennis van hoe je getriggerd wordt is heel belangrijk.
Oprah: En dat is onderdeel van de Reckoning.
BB: Dat is onderdeel van de Reckoning.
Oprah: Ik snap het!
17:03

BB: En daarna ben ik nieuwsgierig, benieuwd. Ik wil weten wat het is!
Oprah: Het proces van begrijpen dat 'rising strong' betekent dat je bij jezelf gaat kijken: wat van wat daar gebeurde was het wat MIJ zo triggerde? Het heeft niets met die ander te maken, het gaat er om wat gebeurt er bij MIJ? (met de klemtoon op 'mij', ze wijst op zichzelf) Waarom voel ik me zo rot?
BB: Precies.
Oprah: Het heeft niets met die ander te maken, wat gebeurt er met MIJ? Waarom voel ik me zo rot?
BB: Ik zal je iets vertellen wat ontzettend belangrijk was voor mij. Dat is dat ik tot het volledige besef kwam dat mijn healing, of het nou gaat om een klein dingetje zoals dit of een heel diepe wond, niet afhankelijk is van andere mensen. Ik moet uitvinden waarom IK geraakt ben en ik moet nieuwsgierig worden naar wat er dan precies gebeurt met mij.
17:49

Oprah voice over: Volgende fase. We zijn klaar voor de Rumble! Naar de waarheid over de leugens die we onszelf vertellen.

BB: Wat we in de Rumble moeten doen is, we moeten die dingen uitdagen. Wat weet ik zeker? Wat is een verzinsel van mijzelf?

18:20
Oprah voice over: Fase twee van Brené's drie stappen proces is de Rumble. Dit is als we eerlijk gaan kijken naar de verhalen die we onszelf vertellen. En verantwoordelijkheid nemen voor onze emoties. Laten we gaan kijken naar de Rumble.

BB: Wat interessant is, heel veel andere onderzoekers slaan dat stuk over wat ik noem de SFD, mag ik uitleggen wat dat betekent?
Oprah: Graag.
BB: De 'shitty first draft', van Anne Lamott. Ze zegt: alle goede schrijvers beginnen met een waardeloze eerste versie van hun boek. Toch? Nou, dat eerste verhaal dat we verzinnen, niemand wil daar bij stilstaan en het erkennen als 'van mij', we willen gelijk doorgaan naar de oplossing van het probleem. En o mijn God, alles wat we moeten weten over wie we zijn en waar we aan moeten werken leeft in dat SFD. En voor mij, in het voorbeeld van dat moment dat je me triggerde met die blik in je ogen toen we hier wegliepen, dat was voor mij: 'ik heb het niet goed gedaan bij SuperSoulSunday, ik weet dat ze me nooit leuk heeft gevonden, ze vertrouwde me niet, ik ben verschrikkelijk in dit soort situaties, ik moet dit soort dingen niet doen, ik moet gewoon terug gaan naar Houston en niet meer van dit soort grote enge dingen doen. Ik wist dat ik het zou verpesten'. Dat zou mijn eerste verhaal zijn. Dat is het verhaal dat ik mezelf vertel.
19:30

Oprah: Hm. Maar is niet ieder verhaal, als je bij de laatste laag van de ui komt die je aan het afpellen bent over jezelf, is de laatste laag niet altijd: 'ik ben niet goed genoeg'?
BB: Het is bijna altijd 'ik ben niet goed genoeg'.
Oprah: En veel mensen draaien het om naar: wie denk JIJ wel dat je bent!?
BB: Precies! En dat is een erge 'shaming' boodschap (een beschamende boodschap, om de ander schaamte aan te praten).
19:50
Maar voor mij, je hebt dus die SFD (de shitty first draft) en nu is het moment voor de Rumble, wat inhoudt: nu.... (lacht) en dit vond ik heel leuk, iemand vroeg me: waarom 'rumble'? En ik zei: nou, het is geen dansje, het is wel wat moeilijker dan een dans, en het is ook geen gesprek, het is echt een 'rumble', een hoop gerommel, je moet het ding ondersteboven gooien, er van alle kanten in prikken, het binnenste buiten keren, je moet echt leergierig zijn en het willen onderzoeken. En nu moet ik aan mezelf vragen: Wat weet ik zeker? Dit is echt geweldig. Hoe noem je een verhaal dat beperkte data punten heeft, beperkte feitelijke data, waar je je eigen ideeën invult in de leemtes?
Oprah: Nou?
BB: Een samenzwering. Dat is de definitie van een samenzwering. Beperkte data gegevens en we vullen de rest in met onze waarden, overtuigingen en ideeën. Toch?
Oprah: Jaa.
BB: En nu moet ik dit samenzwering-verhaal nemen en….. er zijn twee dingen die je veel ziet bij dit soort SFD's: samenzweringen en confabulaties (een confabulatie is een symptoom bij een geheugenstoornis waarbij onbewust verzonnen verhalen de gaten in het geheugen opvullen). Confabulatie is zo'n mooi woord. Op de opleiding hebben we vaak gepraat over dingen die schade toebrengen aan een ander. Een confabulatie is een leugen die op een eerlijke manier als waarheid verteld wordt. Mijn man stuurt me een sms en vraagt me hoe het ging bij SuperSoulSunday. En ik zeg: 'Oprah gaf me een afkeurende blik, ze vindt dat ik het helemaal verpest heb, ze is super gefrustreerd met me'. Dat is niet waar, toch?
Oprah: Ja.
BB: Maar het is een leugen op een eerlijke manier verteld.
Oprah: Ik vind dat een geweldig woord, confabulatie.
BB: Ja hè. Maar dit soort samenzweringen en confabulaties zijn dus gevaarlijk.
21:30

Oprah: En het is iets wat mensen constant doen.
BB: Ik doe dit werk heel vaak met leiders. En ik vraag ze dan: hoe vaak heb jij vandaag een gesprek gehad met iemand waar je een onplezierig gevoel bij kreeg en dat je meteen daarna iets verzon over die andere persoon? Iedere keer staken ze allemaal hun hand op.
Oprah: Wauw. Wauw.
BB: Dus wat moeten we doen in de Rumble? We moeten die dingen uitdagen, checken, onderzoeken, wat weet ik zeker? wat ben ik aan het verzinnen?

Het 2e deel volgt hieronder.

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah met Brené Brown

#2 Bericht door Anna » zo mei 23, 2021 2:17 pm

https://www.oprah.com/own-super-soul-su ... rown-video

2e deel van het SuperSoulSunday gesprek van Oprah met Brené Brown.

22:00
Oprah voice over: Brené zegt: er zijn 3 vragen die je jezelf moet stellen in deze fase van de Rumble:
1) Wat moet ik nog meer te weten komen over deze situatie?
2) Wat moet ik nog meer te weten komen over die andere personen in dit verhaal? en
3) Wat moet ik nog meer te weten komen over mijzelf?

Brené Brown: Dit proces van de Rumble is eng. Want het betekent moedig blijven en blijven voelen tijdens het proces en denken: waar moet ik naar kijken? Wat gebeurt er nou werkelijk voor mij? Schaamte? Perfectionisme? Vertrouwen? En wat ik zelf nu zou doen is zeggen: 'Heb je even een momentje? Toen ik dankjewel zei tegen je en je een beetje vreemd naar me keek heb ik ingevuld dat je geïrriteerd was over iets, dat ik iets fout had gedaan, en ik wil even checken of dat zo is'.
Oprah: Ja. Ik wil even zeggen dat dit een hypothetisch voorbeeld is, want als je nu net inschakelt denk je: ooooh, Oprah heeft ruzie met Brené!
BB: Ha ha ha ha ha!
Oprah: Het is allemaal hypothetisch, mensen, we gebruiken het als voorbeeld. Het is allemaal hypothetisch. Oké, ga verder.
23:19

BB: Ik wil je wat vragen, als die hypothetische situatie werkelijk zou gebeuren, en ik zou naar je toe komen en zeggen 'heb je even, dit is wat er is gebeurd en dit is wat ik erover heb verzonnen', zou je dat moedig of zwak vinden, dat ik naar je toe kwam om dat te checken?
Oprah: Ik zou dat zo moedig vinden! Ik zou denken wauw! Ten eerste, ik ben zo blij dat je dit noemt. Ik dacht aan mijn linkervoet, en mijn knie deed pijn en ik was bang dat ik zou vallen als ik daar dat heuveltje af zou lopen, en de reden waarom ik zo benauwd keek was: o o, daar komt dat heuveltje! Het had niets met jou te maken!
BB: Precies!
23:58

Oprah: In het gedeelte over de Rumble schreef je over falen en spijt: "Als er één ding is dat mislukking (falen) mij heeft geleerd, is het de waarde van spijt." Hoe zo dat?
BB: Ik denk, en ik wilde dit eerst niet geloven, maar ik heb geleerd dat spijt een eerlijke maar harde leraar is. Ik denk dat spijt een onderdeel is van empathie. En daarom, als mensen zeggen 'ik heb nergens spijt van', dat klinkt voor mij gevaarlijk. Want ik denk: kijk je nooit terug en denk je nooit als ik dit over kon doen zou ik het anders doen?
Oprah: Ja!
BB: En weet je waar we het meest spijt van hebben? In het onderzoek vraag ik de mensen 'wat zijn die dingen waar je spijt van hebt?' Het zijn situaties waarin ze hebben gefaald in vriendelijkheid en waarin ze gefaald hebben in moed. Ik kijk terug en waar ik spijt van heb is, o man! ik vind het zelfs moeilijk om nu aan te denken! Ik keek een keer in mijn highschool jaarboeken, naar al die foto's van de leerlingen, en samen met een vriendin hadden we daar dingen op de gezichten getekend en we hadden er dingen onder gezet als 'slet' en 'sukkel', dat soort dingen. Ik hoop dat ik mensen niet zo behandeld heb, en als ik dat wel heb gedaan dan heb ik daar ontzettend spijt van! Heel erg. Ik heb zeker spijt van dingen. En ik denk dat ik er ook niet klaar mee ben spijt te hebben van dingen.
25:17

Oprah voice over: Next. Maak je klaar voor de Revolution!

BB: Het kan een revolutie teweegbrengen in de manier waarop je leeft, de manier waarop je liefhebt, de manier waarop je leiding geeft, de manier waarop je je kinderen opvoedt.

Oprah voice over: Brené zegt 'het verandert je leven'.

Oprah: Dus eerst doen we de Reckoning, dan de Rumble en dan komt de Revolution.
BB: Ja. De Revolution is gewoon wanneer dit proces dagelijkse praktijk wordt.
Oprah: Ik snap het.
BB: En net als met alles wat nuttig is, het moet in praktijk gebracht worden. De Revolution is dat het dingen ondersteboven gooit op een manier waardoor het zo ongemakkelijk wordt dat je niet meer terug kunt. We gebruiken het met onze kinderen, ik gebruik het met mijn team…
Oprah: Het is verantwoordelijkheid nemen in de wereld voor je eigen emoties, en jezelf niet toestaan je dingen op anderen te projecteren en het tot iets te maken van een ander. Ooit.
BB: Precies. En ik zal je vertellen..
Oprah: Want niemand doet het je aan.
BB: Nee, en de meest schadelijke verhalen die we verzinnen gaan over of we het waard zijn om van te houden, over onze goddelijkheid en onze creativiteit. De verhalen die we verzinnen over of we het waard zijn om van te houden, 'hij heeft me verlaten', 'ze is vreemd gegaan', en dan ineens verzinnen we het verhaal: 'ik ben het niet waard om van te houden'.
Oprah: Ja. Ja, wat je zegt is dat het letterlijk ons intrinsieke gevoel van waardevol zijn als mens aantast (our inherent worthiness).
BB: Precies.
Oprah: Als je dat soort verhalen verzint komt het altijd neer op: 'ik ben niet goed genoeg'.
BB: 'Ik ben niet goed genoeg'.
Oprah: Ik ben niet goed genoeg, en daarom ben ik het niet waard.
BB: En ik denk dat deze krankzinnige verhalen die we verzinnen, dat die ons vormen tot wie we zijn.
Oprah: Maar verzinnen we ze niet om eigenlijk de waarheid te vermijden?
BB: Weet je waarom we ze verzinnen? Het is eigenlijk nog primitiever dan dat. Overleving. Ons brein is boven alles geprogrammeerd voor overleving. Het moment dat er een dreiging is, of het nou angst is of schaamte of onzekerheid, dan zegt ons brein: geef me een verhaal - het brein herkent een verhaal aan het patroon van begin, midden en eind - geef me een verhaal dat me vertelt: wie is veilig, wie is goed, wie is slecht, wie is gevaarlijk, geef me een verhaal. En we verzinnen een verhaal, er zijn de goede en de slechte, wij zijn fout, wij zijn het slachtoffer zij zijn de dader, hè, dus het gaat er eigenlijk om snel logica te zien in wat er gebeurt. Maar waar onze hersenen dan geen rekening mee houden is dat we het nodig hebben ongemak en kwetsbaarheid te kunnen ervaren in een echte relatie.
Oprah: Aha.
BB: Ja. Dus hij of zij die het meest bereid is om ongemakkelijkheid te ervaren, kan sterk opstaan ('rise strong').
Oprah: Wow.
BB: Ja. Ongemak kunnen ervaren, het is de weg naar huis.
28:17

Oprah: Jij zegt: we moeten ons er in leunen.
BB: O mijn God, het is niet fijn, het is verschrikkelijk.
Oprah: Ja, ik zou liever een zak chips opeten! Dan in die ongemakkelijke gevoelens te leunen! Achterover leunen in ongemak met een zak chips, ha ha ha!
BB: Ja, of een wijntje of zes. Of...al die dingen die je in de wereld ziet gebeuren op het moment.
Oprah: Dus het er in leunen helpt je door die twee eerste fasen heen te gaan, eerst de Reckoning, daarna de Rumble (je triggers herkennen en je verzonnen verhalen onderuit halen), en het er in leunen is wat uiteindelijk de Revolution veroorzaakt.
BB: Ja, want het kan een revolutie teweegbrengen in de manier waarop je leeft, de manier waarop je liefhebt, de manier waarop je leiding geeft, de manier waarop je je kinderen opvoedt. Het heeft voor mij alles veranderd.
29:05

Oprah: Dat is wat ik van dit proces begrijp. Het boek 'Rising Strong' gaat over sterk opstaan in de volheid van wie je bent bedoeld te zijn. En het betekent in essentie…..Toen ik met de Oprah Winfrey Show begon, ik geloof dat een van de eerste dingen die ik zei was: een van de redenen waarom ik de show wilde doen is zodat jij kunt zien: A. dat je niet alleen bent en B. dat jij en alleen jij verantwoordelijkheid kunt nemen voor jouw leven. Dit gaat over verantwoordelijkheid nemen. Stoppen met wie dan ook te beschuldigen. Dit zegt mij, duidelijker dan wat ook, dat deze wereld, alles om je heen wat je meemaakt, spiegels zijn van jou. En die dingen doen zich aan je voor zodat jij het werk van de Reckoning kunt doen (onderzoeken wat er getriggerd is). Die dingen doen zich aan je voor zodat jij het werk van de Rumble kunt doen (je verzonnen verhalen ontkrachten). Ze doen zich aan je voor zodat jij in actie komt en een 'revolutionair' leven kunt leiden. Dat is zoals ik het begrijp.
(Ze geven elkaar een high five)
30:00

Oprah voice over: Zometeen. Een van de belangrijkste lessen van Brené's jarenlange onderzoek. Als je dingen meemaakt waar je geen controle over hebt hoe kun je dan 'sterk opstaan' ('rising strong') als je daar midden in zit?

En we hebben geweldig nieuws. Brené gaat een partnership aan met OWN voor een dynamische nieuwe online leergemeenschap, Brené Browns COURAGEworks. Check it out at courageworks.com. [dit was in 2015 en het is gestopt in december 2017]
We zijn zo terug.

30:34
Oprah: Dus alle mensen die je hebt geïnterviewd in al het onderzoek dat je hebt gedaan hadden iets met elkaar gemeen. Wat waren die dingen? Waardoor ze in staat waren 'sterk op te staan'?
BB: De bereidheid om ongemakkelijke gevoelens te ervaren en op een voelende manier door emoties heen te gaan. Iedere transformational leader waar ik mee gewerkt heb had het vermogen om heel erg ongemakkelijk te zijn, ongemakkelijke gesprekken te hebben, ongemakkelijke beslissingen te nemen, want helaas, en dit is iets wat ik in de afgelopen tien jaar heb geleerd, de juiste keus is niet altijd de gemakkelijkste keus.
Oprah: Waarschijnlijk is het....meestal is het dat niet.
BB: Ja.
Oprah: Je kunt geen operatie leiden, of zelfs een gezin runnen, en de juiste keuzes maken en beslissingen nemen die niemand pijn zullen doen.
BB: Ja.
Oprah: Dus jij gelooft dat we kunnen leren dit te doen.
BB: Ja.
Oprah: Dat is waar dit om gaat, er is een bepaald proces waarmee jij als je onderuit gegaan bent jezelf weer overeind kunt krijgen.
BB: Heel weinig van de mensen die ik heb geïnterviewd die de kracht hadden om sterk overeind te komen hadden dat vermogen gewoon van zichzelf. Ze hebben het moeten leren, ze hebben dit geoefend. Ik denk dat we dat allemaal kunnen.
Oprah: Hm.
31:50

BB: Ik denk als je een gezin opvoedt, wat ongemakkelijke en onaangename gevoelens geeft en waarbij je sterke emoties ervaart dan heb je al een enorme voorsprong in ervaring.
Oprah: Maar wat gebeurt er als er dingen zijn die buiten je macht liggen? want voor de meeste mensen gebeuren er dingen waar ze geen controle over hebben. Hoe kun je 'sterk opstaan' als je midden in zoiets zit?
BB: Dan moet je vooral heel goed kijken wat voor verhaal jij daar zelf over verzint.
Oprah: Oké.
BB: Dat gebeurt, er gebeuren de hele tijd dingen die buiten onze macht liggen. Maar is mijn verhaal dat ik erover verzin: 'ik heb iets gedaan waardoor ik dit verdien'? 'Iemand is erop uit om mij te pakken'? Wat is het eerste verhaal dat ik bedenk? Want dat eerste verhaal bepaalt voor een groot deel hoe ik ermee omga. Als je partner vreemdgaat. Dat ligt buiten je macht. Maar als het verhaal dat jij erover verzint is: 'dat gebeurt omdat ik niet de moeite waard ben om van te houden'. Of: 'ik ben niet goed genoeg. Ik ben niet slank genoeg, of niet mooi genoeg, of niet rijk of krachtig genoeg'.
32:48

Oprah: Dat is een perfect voorbeeld, want iemand die jou bedriegt in een huwelijk, een partnerschap, of relatie, heeft echt het gevoel dat die ander dat doet. En om jezelf de schuld te geven dat die ander dat doet, is de Reckoning in dit geval anders?
BB: Ik denk het niet. Ik denk dat het hierbij precies hetzelfde is. Maar als je kijkt naar de Rumble voorbeelden, ik denk dat er andere Rumble punten zijn. Als jij naar ontrouw moet kijken, dan moet je kijken naar rouw, naar schaamte, naar het vertrouwen, en uiteindelijk misschien ook naar vergeving. Een van de dingen die ik bij het schrijven van dit boek heb geleerd is, pfffff, het benam me de adem, was rond vergeving en rouw. Ik heb geprobeerd het onderwerp vergeving in 'De moed van imperfectie' ('The Gifts of Imperfection') te doen en ik heb een focusgroep gedaan rond vergeving, en alles wat ze zeiden klopte niet met wat ik erover aan het schrijven was, dus ik moest het eruit laten. En toen was ik op een dag in een kerk, waar Joe Reynolds sprak, en hij zei deze zin: 'Om vergeving echt te laten gebeuren moet er iets dood gaan'. En ik herinner me dat ik daar zat en ik deed mijn handen voor mijn gezicht en ik dacht: o mijn God, ik had geen idee, maar heel diep in vergeving zit rouw.
Oprah: Jaa.

34:27
BB: We gingen daarna naar alle verhalen kijken, naar alle data en gegevens en ik dacht: o mijn God dat is waarom het niet lukte om het kloppend te krijgen. Want om vergeving te kunnen laten gebeuren moet er iets dood gaan.
Oprah: En je rouwt om, vooral voor mensen die zijn bedrogen, je rouwt om het idee dat je had. Dat is waar het verdriet om is, 'ik geloofde dat het dit was en nu blijkt het iets anders te zijn. En nu heb ik tijd nodig om te rouwen om het verlies van dat idee'.
BB: Jaa.
Oprah: Het is: je moet nu dat loslaten en een nieuw normaal creëren voor jezelf.
BB: Ja.
Oprah: Want die droom...dat is wat ik denk dat het voor veel mensen is, bij scheiding en ontrouw en teleurstelling, is het het loslaten van het idee dat je erover had. Wat je geloofde dat het was.
35:31

Oprah: Zometeen. Wat is de belangrijkste wijsheid die je hebt geleerd en die je zou willen doorgeven? Dr. Brené Brown gaat in op de grote levensvragen.

35:57
Oprah: Wat was het moment dat je leven veranderde?
BB: Er zijn er vele, maar ik moet zeggen dat er geen belangrijker moment was dat mijn leven veranderde dan toen ik het citaat van Theodore Roosevelt tegenkwam.
Oprah: Laat maar horen.
BB: "Het is niet de criticus die telt; niet de man die ons erop wijst waarom de sterke man struikelt, of of wat de man van de daad anders had kunnen doen. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena is, wiens gezicht is ontsierd door zweet, stof en bloed; die moedig naar iets streeft; die keer op keer tekortschiet, die misschien uiteindelijk de triomf van hoge prestaties zal kennen, en die als hij faalt, dat doet als iemand die werkelijk iets durft en die kwetsbaar durft te zijn."

"It's not the critic who counts; it's not the man who points out how the strong man stumbles, or where the doer of deeds could have done it differently. The credit belongs to the man who is actually in the arena, whose face is marred with sweat and dust and blood; who strives valiantly; who comes up short again and again and again, who in the end may know the triumph of high achievement, and who when he fails, he does so daring greatly."

Oprah: Wauw.
BB: Dat is wat ik heb geleerd, als je moedig bent dan zul je vallen.
36:40

Oprah: Wat is datgene wat je hebt geleerd dat je graag zou willen doorgeven?
BB: Dat kwetsbaarheid de beste graadmeter is voor moed.
Oprah: Wauw. Dat is een goede. Tweet tweet.
Ze lachen.
BB: Ik denk dat dat het is. Dat is...dat is de ziel van al het werk. De bereidheid om jezelf te laten zien. En onszelf volledig te laten zien en te laten kennen. Moediger dan dat kan niet.
Oprah: Iets moedigers is er niet.
BB: Iets moedigers is er niet.
37:18

Oprah: Ik vind het heel mooi wat je zegt in het manifest. Het is lang, het is op bladzijde 267 [in het Amerikaanse boek] het is een geweldig manifest voor het leven. Ik lees nu alleen het einde waar je zegt: "Wij zijn de auteurs van ons leven. We schrijven onze eigen gewaagde 'eindes'. We creëren liefde uit liefdesverdriet." Wat een prachtige zin! "Mededogen uit schaamte. Genade uit teleurstelling. Moed uit falen. Laten zien wie we echt zijn is onze kracht. Ons verhaal is onze weg naar huis. Waarheid is ons lied. Wij zijn degenen met de dappere en gebroken harten. We komen sterk overeind." Prachtig! Geweldig! Heel mooi!

Oorspronkelijke tekst: "We are the authors of our lives. We write our own daring endings. We craft love from heartbreak." What a beautiful sentence! "Compassion from shame. Grace from disappointment. Courage from failure. Showing up is our power. Story is our way home. Truth is our song. We are the brave and broken hearted. We are rising strong." LOVE IT! Just love it!

38:06

https://www.oprah.com/own-super-soul-su ... rown-video

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah met Brené Brown

#3 Bericht door Anna » zo mei 23, 2021 3:46 pm

https://www.oprah.com/own-super-soul-su ... rown-video

SuperSoulSunday gesprek van Oprah met Brené Brown naar aanleiding van haar boek 'Sterker dan ooit: de wijsheid van vallen en opstaan'.

Oorspronkelijke titel van dit boek: 'Rising Strong - If we are brave enough, often enough, we will fall. This is a book about getting back up' ('Als we moedig genoeg zijn, en vaak genoeg, zullen we vallen. Dit boek gaat over hoe we weer overeind kunnen komen').

Resumé:

1) De Reckoning:
A. Het voelen en erkennen wanneer er iets getriggerd is, wanneer er een emotioneel iets geraakt is en je een emotionele reactie ervaart.
B. Nieuwsgierigheid hebben, willen weten en gaan uitzoeken wat dat is, wat er getriggerd is.

2) De Rumble.
De verhalen ontdekken die je jezelf vertelt en zelf verzint over jezelf en de ander als verklaring voor wat er gebeurt. 'Ik heb het verpest', 'het is mijn schuld', 'die ander vindt mij niet goed genoeg' enz. En die (negatieve) verhalen onderuit halen, ontkrachten.

3) De Revolution.
De Revolution is wat er gebeurt en hoe je leven verandert wanneer deze eerste twee dagelijkse praktijk worden.

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Oprah met Brené Brown

#4 Bericht door Anna » di mei 25, 2021 2:09 pm

Ik wil hier nog iets aan toevoegen, vanuit mijn eigen methode ('Mijn methode, Anna').

Ik heb dit boek niet gelezen van Brené Brown, dus ik weet niet wat ze er verder allemaal nog in beschrijft, maar zelf zou ik hier bij deze videotekst aan toe willen voegen bij fase 2, de Rumble:

Het is goed om te kijken naar de verhalen die je verzint over jezelf en over die ander en over de situatie, als je emotioneel getriggerd bent, maar het is ook goed om je daarbij te realiseren dat deze verhalen die je verzint, projecties zijn van wat je zelf van binnen over jezelf denkt (wat je denkt dat die ander over jou denkt is in werkelijkheid wat je zelf diep van binnen over jezelf denkt). Dit zijn negatieve ideeën over jezelf die je als kind hebt ontwikkeld door de dingen die er tegen je gezegd zijn of hoe er met je omgegaan werd. Als er iets gebeurde waar jij emotionele aandacht voor nodig had en die aandacht kreeg je niet, en dat gebeurt structureel (dus niet een keertje) dan ontwikkel je als kind het gevoel, ik ben niet belangrijk, mijn gevoelens en mijn behoeften zijn niet belangrijk. En daar ga je je dan ook naar gedragen in je verdere leven. Totdat je hier bewust naar gaat kijken en aan gaat werken, deze wonden gaat helen.

De verhalen die je verzint over jezelf en over die ander en over de situatie, als je emotioneel getriggerd bent, die komen ergens vandaan. Als er in het heden iets gebeurt waarbij je voelt dat er emoties getriggerd worden, dan ben je in 'kindbewustzijn' geschoten; dat betekent dat er iets van vroeger geraakt is en dat je de situatie ervaart als het kind dat je vroeger was, met de emoties die je toen als kind had. Als er iets uit je verleden getriggerd is en je voelt die heftige kinder-emoties, dat is een signaal uit je innerlijk dat daar een wond zit die om aandacht en heling vraagt. Dit is een manier om je een spiegel voor te houden van iets wat van binnen geheeld wil worden.

Plaats reactie