Harville Hendrix over relaties

YouTube video's, de links en vertaling van de gesproken tekst.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Harville Hendrix over relaties

#1 Bericht door Anna » di jan 23, 2018 3:20 pm

https://www.youtube.com/watch?v=tlRy1w5CrZU

Dr. Harville Hendrix on Relationships | IIN Depth (7:05)

Harville Hendrix over relaties

Ik ben Harville Hendrix en ik help mensen met hun relaties, ik ben relatietherapeut. En ik train therapeuten die al opgeleid zijn als therapeut en bevoegd om dat werk te doen. Ik leer hen te begrijpen dat mensen die getrouwd zijn, of die een relatie hebben, fundamenteel in conflict zijn door één fundamentele reden, namelijk dat ze hun jeugd getransformeerd hebben naar hun relatie (of huwelijk). Dat doen ze niet bewust, maar dat is gewoon wat er gebeurt. Je groeit op in een gezin en dat vormt jouw ervaringen, en dat creëert een bepaald beeld in je ('image') over de primaire personen in je leven. En als je dan volwassen wordt en je komt in de fase van een partner zoeken en verliefd worden, dan zie je iemand aan de andere kant van een volle kamer, en je voelt je tot die persoon aangetrokken als een mot door een vlam, en je voelt al die geweldige gevoelens die we romantische liefde noemen, en dat is dan de persoon van jouw dromen.
1:28
Wat je niet weet is dat er een programma in jou werkzaam is op de achtergrond buiten je bewustzijn om, dat ervoor zorgt dat je terecht komt bij iemand die lijkt op degenen die voor je zorgden in je jeugd. De mensen met wie je opgegroeid bent. Vooral degenen met wie je de ergste frustraties hebt ervaren. De ergste ervaringen, niet de positieve ervaringen die je hebt gehad met je verzorgers. Zo iemand lijkt de persoon van je dromen, maar blijkt uiteindelijk de persoon van je ergste nachtmerries te zijn. En daardoor komen ze in de machtsstrijd terecht.
2:02
En dat brengt hen naar relatietherapie. En jarenlang hebben relatietherapeuten stellen geleerd beter te praten, beter te communiceren, probleemoplossing te doen, onderhandeling en conflict oplossing. Dat werkt niet, omdat dat een cognitieve, gedragsmatige aanpak is. Wat therapeuten heel lang niet wisten (totdat wij dat ontdekten) wat ze moeten doen is de partners in de relatie leren hoe het in elkaar zit, dat romantische aantrekking voortkomt uit een onbewust beeld dat gevormd is door de ervaringen in hun jeugd. En dat dit is hoe de natuur werkt. Het brengt mensen samen die niet goed bij elkaar passen, die denken dat ze wél bij elkaar passen, maar die fundamenteel niet goed bij elkaar passen, voor wederzijdse heling en groei.
2:48
Want wat we ontdekt hebben in het onderzoek van vele jaren is dat als ik verliefd word op iemand dan is dat iemand die die delen in mij zal activeren die het het meest nodig hebben te groeien. Zodat het een wederzijds groei- en helingsproces wordt. Therapeuten moeten dat begrijpen.
3:04
Dus dat leren we aan therapeuten. En we leren hen relatie-technieken waarmee ze stellen kunnen helpen dat te begrijpen en waardoor ze de kwaliteit van hun interactie kunnen veranderen en verbeteren. Wat we uiteindelijk hebben kunnen bereiken is het volgende, ik zal het proberen samen te vatten. Het gaat om veiligheid in de relatie. Als de relatie niet veilig is kan er niets gebeuren in de relatie, want als je je onveilig voelt kom je in je afweer terecht. En dat betekent dat je in de zelfbeschermingsmodus terecht komt die je hebt ontwikkeld in je kindertijd. En daardoor word je geblokkeerd. Dus je moet leren hoe je veiligheid kunt creëren in de relatie.
3:40
Veiligheid is belangrijk om contact en verbinding te krijgen (connection). Als er geen veiligheid is in de relatie kan er geen contact of verbinding komen. En verbinding, contact, is nodig want dat is wie we zijn. We zijn contact-makende wezens. Dat is niet een gevoel, het is onze werkelijkheid. Dit glas hier is geen gevoel, maar ik kan het wel voelen. Contact is geen gevoel, maar een realiteit die ik kan voelen.
4:04
En hoe verhoudt zich dat met onze gezondheid en ons welzijn? Als je geen contact/verbinding ervaart ervaar je onrust, onveiligheid (anxiety). En als je onveiligheid ervaart kom je in je afweer. En dan ontstaan al die symptomen die conflicten veroorzaken in de relatie. Maar dat niet alleen, in het onderzoek van de afgelopen 20 jaar is het heel duidelijk geworden dat er een verband is tussen fysieke gezondheid en relationele gezondheid. En dat werkt zo. Als ik stress ervaar door onveiligheid in de relatie, produceer ik negatieve giftige stoffen in mijn lichaam, cortisol genaamd. En die cortisol tast mijn immuunsysteem aan, waardoor ik ontvankelijker ben voor ziektes en meer fysieke symptomen zal ervaren, en daardoor ook emotionele symptomen.
4:58
Maar als ik contact en verbinding ervaar met iemand, en die verbinding is stabiel, als ik in een veilige omgeving leef, dan gebeurt het tegenovergestelde. Ook dan worden er stoffen aangemaakt in je zenuwstelsel, maar dat zijn endorfines en andere stoffen die de 'plezier stoffen' (pleasure chemicals) worden genoemd, daar is een hele lijst van, die hoef ik nu verder niet te noemen. En als dat gebeurt dan gebeurt dat in een context. Het is niet zo dat je lichaam die stoffen maakt en dat je je dan beter voelt in de relatie, maar je maakt de relatie veiliger en dan produceert je lichaam deze stoffen. En dan wordt je immuunsysteem sterker, je wordt minder vaak ziek, je leeft langer, je algemene welzijn verbetert, en je verslavende behoefte aan bepaalde etenswaren vermindert, omdat je niet de hele tijd verlangt naar iets.
5:51
Een van de fundamentele dingen die mij duidelijk zijn geworden is: mensen hebben honger. En ze zullen alles eten wat die honger kan stillen. En voedsel is een van de dingen die dat doet, maar ook drugs, of van hoge gebouwen afspringen, alles wat maar een prettig gevoel kan geven. En niet alle riskante sporten zijn pathologisch, maar dat kan wel zo zijn, en dat is deels vanwege de honger. En het is honger naar verbinding, contact. En als die verbinding stabiel is, voorspelbaar en betrouwbaar, dan heb je een enorm gevoel van welbevinden. Dan werkt alles goed. En als die verbinding niet stabiel is, dan werkt niets goed, omdat je hele systeem zich dan bezig gaat houden met proberen die verbinding te herstellen.
6:43

Plaats reactie