Michele - Alarmbellen in vriendschapscontact met narcist

YouTube video's, de links en vertaling van de gesproken tekst.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Michele - Alarmbellen in vriendschapscontact met narcist

#1 Bericht door Anna » wo dec 13, 2017 2:09 pm

Michele - From Surviving To Thriving.

Red Flags of Narcissistic Friend (7:57)

https://www.youtube.com/watch?v=cpvJhkYiB8Y

De alarmbellen in een vriendschapscontact met een narcist.

Vrienden zijn als liften, ze brengen je naar boven of naar beneden. Het is goed om te kijken met wat voor soort mensen je omgaat. Vooral als we uit een relatie komen met een narcist, of het contact hebben verbroken met een narcistisch familielid. Het laatste wat je wilt is van de ene beschadigende relatie in de andere vallen. Ik wil een paar alarmbellen noemen.
0:50

1) De eerste alarmbel is dat een narcistische vriend(in) vaak heel hard gaat wb het willen settelen van de vriendschap met jou. In een intieme relatie is dat het 'love bombing', je overspoelen met lof en complimenten. Vriendschap-narcisten doen hetzelfde, zeggen dingen als: 'Wow, je bent mijn beste vriend(in), ik heb nog nooit zo'n vriend(in) gehad als jij, ik heb het gevoel dat ik alles tegen je kan zeggen, ik voel me zo close bij jou, ik ben zo blij dat we vrienden zijn, je bent er altijd voor me'. Dit zijn de dingen die ze zeggen, en als jij codependent bent, of je worstelt met minderwaardigheidsgevoelens (low self esteem), of je komt net uit een relatie, dan ben je niet op je sterkst en dan voelt dat soort vriendschappelijke 'love bombing' heel bijzonder, het overspoeld worden met zulke woorden geeft je het gevoel speciaal te zijn. Het sluit op dat moment helemaal aan bij jouw behoefte geaccepteerd te worden, geliefd te zijn, en heel dichtbij iemand te zijn. En als je dan niet goed uitkijkt word je in dit contact gezogen waarin jij de behoefte voelt iemand te bewonderen en te doen en te geven wat die ander wil en nodig heeft. Het wordt een erg eenzijdige vriendschap. En dat brengt me bij de 2e alarmbel.
2:21

2) De 2e alarmbel. Als je goed kijkt naar de relatie en hoe goed je je voelt door hun woorden en je kijkt dan naar hun daden dan zie je daar een discrepantie tussen. Ze hebben het over hoe close jullie zijn, maar dat is alleen als jij het 'gevende' werk doet aan hen. Jij bent aldoor degene die aan het luisteren is en die meelevend is, die er voor hem/haar wil zijn, wil geven wat zij nodig hebben. Maar als jij hen nodig hebt, hebben zij niet de mogelijkheid om er voor jou te zijn. Zelfs als het alleen om gewoon luisteren gaat. En als je je problemen deelt dan luistert die ander op een soort passieve manier. Je ervaart geen echte empathie van die ander. Het is alleen luisteren, meer niet.
3:11

En bedenk dat alles wat je in je kwetsbaarheid deelt met die ander, later tegen je gebruikt kan en zal worden. De narcist kan niet lang in die 'love bombing' toestand blijven. Ze hebben echt iets van je nodig. Ze hebben 'narcistische voeding' nodig van je. Ze hebben het nodig dat je ze bewondert, dat je ze geweldig vindt, dat je veel aan hen geeft. De meeste mensen worden na een tijdje wel wakker, en denken: hé, ik besta ook nog! Ik ben ook een mens met behoeften, en ik heb óók dingen gepresteerd. En als de narcist dat in de gaten heeft komt er een plotselinge verschuiving in de vriendschap. Ineens hebben ze een andere beste vriend(in), of ze beantwoorden je telefoontjes niet meer. Het kan ineens over zijn. En je weet dan niet eens wat er dan fout is gegaan, en dat is precies wat de narcist wil. Dan kom je in die draaimolen terecht van: wat heb ik fout gedaan? Wat is er gebeurd? We waren zo close. Ik snap er niets van. Op die manier zorgt hij/zij ervoor dat je constant moeite doet om de vriendschap te laten werken. En ze houden het af en zorgen ervoor dat jij je daar verantwoordelijk voor voelt.
4:45

Eerst is er de 'love bombing', het overspoelen met lof en complimenten, waardoor je er in gezogen wordt en wat ervoor moet zorgen dat je hen gaat vertrouwen, om je omlaag te kunnen halen. De narcist krijgt dan voeding van jou in de vorm van jouw pijn. Eerst kreeg hij/zij het door middel van je bewondering, en daarna door zijn/haar vermogen om je te raken, te kwetsen en je daarmee te zien worstelen. Het geeft hen een gevoel van macht. Als je er in zit kan het heel verwarrend zijn.
5:22

Dus is het heel belangrijk je daar bewust van te zijn als er iemand is die contact met je zoekt en je beste vriend(in) wil zijn. Iemand die je overdreven aan het prijzen is en intiem is en je opzuigt, en tegelijkertijd voelt het als een eenzijdige vriendschap. En als je het een keer niet eens met hem/haar bent, dan op een of andere manier kun je voelen dat hij/zij daar niet blij mee is. Het slaat nergens op, je bent echt verbijsterd. Dit zijn de alarmbellen waar je op moet letten.
5:58

Nog iets wat ze doen, en ik herinner me dat mijn ex dit ook deed, ze praten altijd negatief over andere mensen. En er wordt min of meer van je verwacht dat je het met hen eens bent. De narcist stelt zich altijd boven anderen. Zelfs al praten ze positief over een ander, er glipt uiteindelijk altijd iets negatiefs mee in wat ze zeggen, en altijd op een heel subtiele manier.
Voorbeeld, je bent uit geweest met een stel vrienden en je zegt 'ze zijn zo gelukkig samen, ze hebben echt een goede relatie'. Je zegt iets positiefs over andere mensen dan je narcistische vriend(in), dan kun je een reactie krijgen als: 'ja, ze maken een heel gelukkige indruk, maar weet je dat er vorig jaar dit en dat gebeurde? (iets negatiefs) Of: 'ik heb gehoord dat dit of dat is gebeurd, maar ik hoop dat ze gelukkig zijn'. Het is een heel subtiele manier om iets negatiefs in te brengen, zodat je die mensen op een andere manier gaat zien.
7:19

En het probleem is: als je niet de mening van de narcist over anderen deelt dan zullen ze zich tegen jou keren. Ze kunnen het niet handelen als jij niet op dezelfde manier denkt over andere mensen, of andere gevoelens hebt. Je mag geen eigen mening hebben, zelfs niet in een vriendschappelijke relatie met een narcist.
7:38

Dus als je zulke dingen opmerkt, wees je dan bewust dat je misschien in een toxic contact zit. Er is niets mis met grenzen stellen in je vriendschappen. En er is niets mis met het aanbrengen van veranderingen in je vriendenkring, als de mensen om je heen je niet opbouwen (voeden).
7:57

Plaats reactie