Brené Brown - Schaamte & schuldgevoel

YouTube video's, de links en vertaling van de gesproken tekst.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Brené Brown - Schaamte & schuldgevoel

#1 Bericht door Anna » do sep 07, 2017 3:41 pm

Shame guilt and the power of empathy (10:43)
https://www.youtube.com/watch?v=cI-erSArY8M

Schaamte en schuldgevoel en de kracht van empathie.

5:12
Schaamte draait deze twee tapes af in je hoofd:
1) je bent nooit goed genoeg
2) wie denk je wel dat je bent!

5:25
Schaamte gaat over wie we zijn, en schuldgevoel over wat we doen.
Schaamte is: ik ben niet oké. Schuldgevoel is: ik heb iets gedaan wat niet oké is.

Schuldgevoel: sorry, ik heb een fout gemaakt.
Schaamte: sorry, ik ben een vergissing.

Er is een relatie tussen schaamte en verslavingen, depressie, geweld, agressie, pesten, zelfmoord en eetstoornissen. Schuldgevoel doet het tegenovergestelde. Het vermogen om iets wat we hebben gedaan of nagelaten af te zetten tegen het licht van hoe we willen zijn is leerzaam. Het is ongemakkelijk, maar het zorgt ervoor dat we onszelf kunnen verbeteren.

Deze video is een gedeelte van een langere video (20:33):
Brené Brown: Listening to shame: TED Talk: Inspiring: Informative: Ideas
https://www.youtube.com/watch?v=L0ifUM1DYKg&t=89s

De kortere begint bij 8:40 van de langere.


Anna: In deze video's en ook door anderen wordt vaak gezegd dat het verschil tussen 'shame' en 'guilt' (schaamte en schuldgevoel) is dat schaamte is: ik ben fout, en schuldgevoel is: ik heb iets fout gedaan. Dus het een gaat over wie je bent, en het ander over wat je doet (of hebt gedaan). Ik heb zelf het gevoel dat dat niet helemaal klopt. En misschien is het Engelse woord 'guilt' niet helemaal hetzelfde als ons woord schuldgevoel, maar voor mij is schaamte een gevoel dat ik heb als ik iets stoms heb gedaan en iemand ziet dat, dus iemand ziet dat ik fouten maak, dat ik iets niet kan wat ik wel 'zou moeten kunnen'. En een schuldgevoel heb ik als ik iets heb gedaan (of gezegd of geschreven) waarmee ik EEN ANDER schade/pijn heb gedaan, of tot last ben, of dat ik bang ben of denk dat dat zo is. Dat is voor mij het verschil. Het een is wat ik ben of doe, en het ander is wat ik denk daarmee een ANDER aan te doen.
Ik ben wel benieuwd hoe anderen dit ervaren.

Plaats reactie