Heerlijk! ik heb de Oprah podcast ontdekt! Ik heb er al heel wat gekeken. Ik kan niet meer stoppen met kijken. Het hele gevoel van de Oprah Winfrey Show van toen komt weer terug. Dit is thuiskomen!
Ik deel hier vast mijn aantekeningen van deze podcast over anxiety. Ik ben nog aan het kijken, dus misschien komt er nog wat bij.
Oprah met Mel Robbins over anxiety.
Oprah and Mel Robbins on How to Calm Anxiety
https://www.youtube.com/watch?v=1hV912UP8qs
4:00 I want you to never say 'I have anxiety, ever...(...) > say: I feel anxious, or I feel alarmed because.... Oprah: of whatever the situation is' > Mel: Correct!
10:16 Oefening 'High five in your heart': hou je hand midden op je borst waar je hart zit, zodat je het kunt voelen daarbinnen > take a deep breath, haal 4 tellen in en adem uit for a longer breath (dat is belangrijk), met de langere uitademing geef je jezelf het signaal dat je in controle bent. Druk je hand op je borst en adem in > en dan zeg je tegen jezelf: I'm okay, I'm safe, I'm loved, and I'm capable of doing this. Als je die mantra's zegt, in that moment you really are.
Breath out longer, is important = you're in control.
Langer uitademen = je bent in controle
Nog een tip (from Harvard), voordat je begint aan dat waar je nerveus voor bent, zeg je 'I'm excited' (opgewonden, enthousiast), 'I'm really excited to give this presentation', 'I'm really excited to do this to do that bla bla'.
Het interessante dat uit het onderzoek (van Harvard) is gekomen is dat anxiety and nerves is the exact same physiological thing as excitement. Nervositeit is fysiologisch gezien hetzelfde als excitement (opwinding/enthousiasme). Butterflies in the stomach, sweaty arm pits, nervous - excited, same thing! Vlinders in je buik, natte oksels, je hart op hol. Je lichaam weet het verschil niet tussen nerveus en excited! enthousiast!
Dus je lichaam weet het verschil niet tussen iets waar je enthousiast over bent en iets wat wat je nerveus of angstig maakt.
Oprah: Dus in plaats van te zeggen 'ik ben zo nerveus, ik ben zo nerveus, ik ben zo nerveus' zeg je 'ik ben zo excited, zo opgewonden, zo enthousiast!
Mel: En hier is nog iets, weet je waarom mensen vlinders in hun buik krijgen? Als je in een stress respons gaat, of je voelt een golf van anxiety, nervositeit, dan gaat eerst je vecht-vlucht mechanisme aan. Je amygdala neemt het over. Je stress response is nu engaged, 'aan', en het doel daarvan is je alert te maken. Op dat moment verandert je hele biologie. Je bloed gaat nu vooral naar je hart en je hersenen, om je klaar te maken om in actie te komen. Het organiseert je. En waarom je vlinders voelt is dat je bloed wegtrekt uit je spijsverteringskanaal. En waarom je altijd moet plassen als je een presentatie moet doen, is: als je moet rennen of iets dan wil je geen volle blaas hebben. Dit is je lichaam dat zich klaar maakt voor actie, en de meesten van ons gaan dan in ons hoofd, komen los van onszelf, los van onze power, en gaan: help! ik ben zo nerveus, ik voel me niet goed in mijn buik, ik ga mijn presentatie verprutsen, > nee! je lichaam is bezig zijn chemistry te veranderen om te zorgen dat je de actie kunt ondernemen die nodig is.