Het delen van kracht en ervaringen

Wij hebben, nu wij als gevolg van al deze stappen een spiritueel ontwaken hebben
ervaren, geprobeerd deze boodschap door te geven aan andere mensen met gelijksoortige problemen, en ons bij alles wat we doen en laten aan deze grondbeginselen te houden.

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Het delen van kracht en ervaringen

#1 Bericht door Daantje » ma mar 17, 2008 10:26 am

Aangezien behulpzaamheid bijna mijn hele leven inhield, vond ik stap 12 nog het meest intrigerend. Toch ervaar ik nu dat er een verschil is in behulpzaam zijn, zoals ik dat vroeger deed en nu.
Mijn behulpzaamheid van vroeger was dwangmatig. Het was (onbewust) om mijn bestaan te rechtvaardigen. Dan is er nooit een status van gelijkwaardigheid, maar plaatste ik me eigenlijk (zonder me hier van bewust te zijn) BOVEN de ander waar ik 'behulpzaam' aan was.
Behulpzaam zijn, zoals ik dat nu doe is wel met een status van gelijkwaardigheid. Het is het delen van mijn eigen ervaringen en kracht en de ander de vrijheid, ruimte, veiligheid geven datzelfde te doen.
DAT is gelijkwaardigheid.
Elkaar inspireren.

Dat is wat stap 12 voor mij inhoudt.

Ik vind het een hele mooie stap.

Liefs,

Daantje

unhappysingle
Berichten: 4
Lid geworden op: wo apr 09, 2008 4:01 pm

Ik wist niet dat ik al zover was

#2 Bericht door unhappysingle » wo apr 16, 2008 11:51 pm

Vandaag heb ik aan den lijve ervaren, dat ik op een andere manier behulpzaam kan zijn. Een vriendin kwam bij me en deelde me eerlijk met hetzelfde probleem als ik te worstelen. Voor het eerst in mijn leven, luisterde ik het hele verhaal uit. Zonder tussendoor met allerlei heftige opmerkingen te komen. Ik gaf aan dat ik mij kon voorstellen dat ze het zwaar had. Dat ze goede stappen had gezet, al voelde dat voor haar niet zo. En toen ze mij aangaf, dat ze wilde worden zoals ik ?????? ( duidelijk grenzen kunnen aangeven, goed kunnen voelen etc etx); heb ik haar langzaam en niet overheersend aangegeven, dat ik worstel met hetzelfde en dat wat ik mij jaren eigen heb gemaakt niet in een paar dagen weg is. En dat iedereen, ook ik een eerste stap daar in gezet heb. Ze schrok en had niet verwacht dat ik hetzelfde doormaak. Voor de buitenwereld oog ik heel anders blijkbaar. Ik heb haar niet opgezadeld met heel veel advies, niet met haar gedeeld dat ik hier bij zit. Maar haar wel een verjaardagkado gegegeven, het boek van Norwood. Met een simpel, begin dit eens te lezen. En als je meer wilt weten ben je altijd welkom. Normaal, ben ik zo anders. En dit komt mede door de stappen, de adviezen van Anna, die zo in mijn hoofd zitten. Anna, dank!

kwejker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo jun 25, 2014 2:03 pm
Contacteer:

#3 Bericht door kwejker » wo jun 25, 2014 2:07 pm

Groot forum, sommige niet begreep ik wat er gaande was met de stappen, maar worstelen heel blij dat je niet mislukken :) ik ga opruimen!

Plaats reactie