Stap 9

Wij hebben waar dat mogelijk was alles goedgemaakt met al deze mensen, tenzij dat henzelf of anderen leed kon berokkenen.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Stap 9

#1 Bericht door Anna » za apr 12, 2008 1:13 pm

unhappysingle schreef:Overigens heb ik nog geen reinigend gesprek gehad met mijn ex, want daarvoor voel ik me nog niet sterk genoeg. En waarom? Omdat ik ook mijn ouders mijn excuses heb gegeven en uitgelegd waarom het voor mij maar ook voor mijn kindje belangrijk is te veranderen. De grap is, dat mijn ouders toch ook best aandeel hebbende in hoe ik ben groot geworden, alles wegwuiven en bij hen moet ik helemaal niet aankomen met wat zij flauwekul vinden. Ze zijn zeggen ze blij dat ik mijn fouten heb ingezien en nu eindelijk normaal ga leven. Maar zij zijn zoals ze zijn en veranderen gaat volgens hen niet. Ze hoeven voor mij ook niet te veranderen, maar waarom vind ik het dan nog steeds zo belangrijk dat ze wel inzien dat ik aan het veranderen ben.
Ik heb dit stukje bij Stap 4 vandaan gehaald. Ik denk dat je heel behoedzaam moet omgaan met deze stap, dat je deze stap niet eerder moet doen dan je er echt aan toe bent. Je moet goed je eigen intenties onderzoeken en kijken of je het wel echt meent, en of je het niet doet om er toch iets voor terug te krijgen, want dan is het niet oprecht. Het gaat erom dat je oprecht ziet wat je een ander hebt aangedaan en dat je daar spijt van hebt (en echt voelt). En als het mensen zijn die misschien kwetsende dingen gaan zeggen, kun je het misschien beter via de kosmos en je hogere macht tegen hen zeggen, dus in een gebed of zo, maar niet fysiek. Er staat ook 'tenzij dat henzelf of anderen leed kon berokkenen'. Het is dus niet de bedoeling dat je er iemand mee pijn doet, ook jezelf niet.
Anna

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#2 Bericht door Daantje » wo jun 18, 2008 4:26 pm

Hallo allemaal,

Over deze stap wilde ik toch wel wat kwijt. Eigenlijk dat deze stap meer en meer verweven wordt in het leven van alledag alhier..
Namelijk: Dat wat ik mezelf heb aangedaan goed maken met mezelf. Nou heeft het weinig zin om mezelf excuses te maken,,, en meer en meer begrijp ik dat het daar ook bij lange na niet alleen maar om gaat.

O.a. dat goedmaken met mezelf is toch van de vele dwangmatigheden afkomen. En eentje (WEER één) is aangepakt.
Roken.
Al bijna 3 weken niet meer!!!
Ben zo trots als wat.
Hihihi.

Tijdens dat proces, van niet meer roken en dan dealen met wat er komt, heeft iemand me iets gezegd wat de ogen enorm open maakte naar alle dwangmatige zaken eigenlijk.
B.v. het is algemeen bekend dat mensen roken na het eten.
Ja, dat is uitstellen van een vervelend karwijtje.
(De afwas, opruimen van de vaat e.d.)...
Boem!
Elke dwangmatigheid, elke sigaret, alles had wel een doel, een motief. En niet eentje die gezond was voor mij.
De zaken die nu op het pad komen, ik deal er meer en meer mee. Dingen mogen er veel meer zijn, met name emoties (iets mag me dwars zitten van mezelf) en als anderen dat wegberedeneren (proberen) of wat dan ook dan bedank ik vriendelijk voor de poging maar zeg vervolgens: Laat mij toch maar liever gewoon even de pest erin hebben.
Merk ik toch dat het goede voorbeeld goed kan doen volgen.
En dat is in de relatie waar ik nu in sta.
Prachtig...
Want in het gevecht tegen negatieve emoties, die absoluut niet weg te denken, beredeneren enz. zijn,,,, of liever gezegd het stoppen met vechten ertegen,,, hebben we een nog intiemere band gekregen. En zijn we EIGENLIJK veel vrolijker daarna.
Heel apart!

Het met hen allen weer goed maken. En mezelf niet vergetend.
Er valt nog heel wat goed te maken.
En dit was nu weer even het belangrijkste. Met leuke bijkomstigheden.

Lieve groetjes,

Daantje

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#3 Bericht door Anna » vr jun 20, 2008 11:32 am

Wat goed Daantje, dat je gestopt bent met roken! Gefeliciteerd!
Groetjes, Anna

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#4 Bericht door Daantje » vr jun 20, 2008 3:16 pm

Dank je wel.
Ben erg trots.
Was er echt helemaal aan toe!

Hoop dat met iedereen alles goed is!
Liefs Anna en aan iedereen,
Daantje

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#5 Bericht door Daantje » di jul 15, 2008 11:32 am

Even een test.
Heb al een tijdje iets wat nog 's extra motiveert bij dat stoppen met roken, maar kan voor van alles en nog wat gebruikt worden uiteraard...
Het eerste is hoe daar te komen. Voor degenen die ook b.v. het stoppen met roken aan willen pakken. Het 2e is dan HOE het eruit gaat zien. Het tellertje (ticker) gaat vanzelf mee met de volgende dag(en)..

Liefs,
Daantje

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#6 Bericht door Anna » di jul 15, 2008 2:08 pm

Grappig.
En goed van jou. Hold on! :wink:
Groetjes, Anna

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#7 Bericht door Daantje » di jul 15, 2008 3:09 pm

Hier nog eentje...

Afbeelding voor die andere dan... Afbeelding voor deze dan...

Kan voor van alles gebruikt worden. Ook afvallen!

x
Daantje

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#8 Bericht door Daantje » di jul 15, 2008 3:16 pm

Deze bedoel ik:

http://www.tickerfactory.com/ezticker/t ... signer.php

Ik vond het uiteraard weer leuk om een bootje op een spoorbaan te maken.
Dat KAN helemaal niet :shock:

x
Diana - die hold on!

jessie3
Berichten: 1908
Lid geworden op: di jan 02, 2007 10:43 pm
Locatie: Gelderland

#9 Bericht door jessie3 » di jul 15, 2008 4:40 pm

Hoi Daantje,

Goed van jou zeg !!! En als jij een boot op een spoorlijn wil, waarom niet? In het land van dromen ben jij de koningin (of zoiets haha), :P

groetjes Jessie

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#10 Bericht door Daantje » di jul 15, 2008 8:40 pm

jessie3 schreef:En als jij een boot op een spoorlijn wil, waarom niet? In het land van dromen ben jij de koningin (of zoiets haha), :P
Die vind ik mooi!!

Op dit moment staat het tikkertje op 699 Cigarettes avoided!
Brrrrrrrr, getsie, bah. Het werkt echt. Om er gewoon echt geen zin meer in te hebben.

Stap 9 Iedere keer weer een stapje verder. En alles op z'n tijd. Want wij zijn de koningin van onze dromen (of zoiets) hihihi.

X
Daantje

blue
Berichten: 203
Lid geworden op: do dec 22, 2005 8:51 am

Re: Stap 9

#11 Bericht door blue » zo dec 22, 2013 1:42 pm

even terug naar stap 9
Anna schreef:Ik heb dit stukje bij Stap 4 vandaan gehaald. Ik denk dat je heel behoedzaam moet omgaan met deze stap, dat je deze stap niet eerder moet doen dan je er echt aan toe bent. Je moet goed je eigen intenties onderzoeken en kijken of je het wel echt meent, en of je het niet doet om er toch iets voor terug te krijgen, want dan is het niet oprecht. Het gaat erom dat je oprecht ziet wat je een ander hebt aangedaan en dat je daar spijt van hebt (en echt voelt). En als het mensen zijn die misschien kwetsende dingen gaan zeggen, kun je het misschien beter via de kosmos en je hogere macht tegen hen zeggen, dus in een gebed of zo, maar niet fysiek. Er staat ook 'tenzij dat henzelf of anderen leed kon berokkenen'. Het is dus niet de bedoeling dat je er iemand mee pijn doet, ook jezelf niet.
Anna
Met deze stap geef je idd onvoorwaardelijk, doordat je ten opzichte van anderen je verantwoordelijkheid neemt voor je eigen gedragingen.
Oprecht voelen waar je anderen pijn hebt gedaan en dat ook kenbaar maken aan de mensen die het ook liefdevol kunnen ontvangen, is een zeer helende stap, is mijn ervaring. Voor alle partijen.

En soms moet je het inderdaad zonder fysieke aanwezigheid van een ander doen, omdat iemand al overleden is of zelf te verward om er goed mee om te kunnen gaan of helaas nog te verhard, waardoor je het risico loopt de volle laag te krijgen
(btw..die volle laag neem ik dan voor lief..omdat de ander ook het recht heeft om het te verwerken,
en daar hoort boosheid als eerste reaktie soms ook bij. Ik geef die ruimte dan ook graag.
Na de eerste boosheid van de ander komen dan vaak het verdriet, het begrip en later wederzijds aanvaarden en loslaten. )

Mijn ervaring is dat de meeste mensen er voor open staan. Zich verdiepende contacten zijn het..... ons menszijn (en ook kleinmenselijkheid) accepterend.

Plaats reactie