Het goed willen maken

Wij hebben een lijst aangelegd van alle mensen die wij verdriet hebben gedaan en schade hebben toegebracht, en zijn nu bereid dit bij hen allen goed te maken.

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Het goed willen maken

#1 Bericht door Anna » ma mei 05, 2008 3:49 pm

Ik weet nog goed dat ik in mijn proces in een fase kwam dat er regelmatig allerlei herinneringen naar boven kwamen van situaties in mijn volwassen leven en ik zag hoe disfunctioneel ik met die situatie en de betreffende persoon was omgegaan, en besefte hoe dat voor die ander geweest moet zijn, en ik behoefte kreeg om het goed te maken. Ik was niet bewust bezig met stap 8 of 9, maar later besefte ik wel dat dat is waar ik mee bezig was. Als er weer zo'n situatie naar boven was gekomen en ik zag hoe ik daarmee was omgegaan en besefte hoe dat voor de ander moest zijn geweest stuurde ik een brief of een kaart aan die persoon waar het om ging. Maar ik kreeg nooit een bericht terug. Niet dat dat nodig was, maar het was toch vreemd. Jaren later, ik weet niet meer hoe ik daarop kwam, viel er een kwartje en dacht ik te begrijpen waarom dat was. Ik schreef namelijk in mijn bericht dat ik het goed wilde maken. Ik gaf een beschrijving van de situatie en dat ik zag dat ik dat niet goed had gedaan en schreef dat ik het goed wilde maken. Ik gebruikte altijd die woorden 'het goed willen maken'. En pas veel later begreep ik dat die woorden waarschijnlijk worden/werden opgevat als dat ik het contact wilde herstellen, en dat was helemaal niet wat ik bedoelde (ik was er niet mee bezig of ik dat wou). Ik wou de energie helen zodat er niets meer was wat ons op een negatieve manier aan elkaar bond in de energie (geen energetische 'schuld' meer hebben liggen bij iemand). Bij de meeste mensen waar het om ging kon ik me voorstellen dat ze geen interesse meer hadden in contact met mij, en dat ze niet blij waren met dit bericht om het 'goed te maken'. Nou ja, ik weet natuurlijk niet wat ze gedacht of gevoeld hebben, het kan ook wel iets heel anders zijn, maar belangrijk voor mijzelf was dat tot me doordrong dat die woorden 'het goed willen maken' iets anders betekenden dan ik ermee bedoelde. Ik wou zeggen dat ik nu zag hoe ik toen bezig was en dat ik spijt had van het leed dat ik ze daarmee berokkend had. En ik weet nu dat je dat doet door je in de ander te verplaatsen en de gevoelens van de ANDER te beschrijven. 'Ik denk dat ik je veel pijn heb gedaan met hoe ik toen met jou en de situatie omging, ik wil je laten weten dat ik daar veel spijt van heb'. Als je laat weten dat je de gevoelens van de ander werkelijk hebt begrepen (met je gevoel, niet alleen verstandelijk), heeft het zijn helende werking.
Groetjes, Anna

Plaats reactie