Van elkaar houden zonder jezelf te verliezen H&S Stone

Heb je een boek gelezen waar je veel aan had, meld het hier en vertel waarom.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gast

Van elkaar houden zonder jezelf te verliezen H&S Stone

#1 Bericht door Gast » di nov 22, 2005 11:16 am

"Van elkaar houden zonder jezelf te verliezen" van Hal & Sidra Stone

(Partneren, een nieuwe relatievorm).

Eerst vond ik het niet zo'n heel geweldig boek. Maar waarschijnlijk was het iets te moeilijk te vatten voor mij. De woorden die ze gebruiken waren voor mij nieuw. En deels vind ik het ook wat zweverig. Maar nu ben ik wel een hele nuchtere wat dat betreft.
Ik krijg er nu wat les over, en uitleg via fly-overs met voorbeelden van cursisten, enz.. De achterliggende bedoeling vind ik wel heel interessant aan het worden nu. Het zou voor mij misschien als een hele goede leidraad kunnen fungeren.

Stukje van de tekst aan de achterkant:

Twee wereldberoemde therapeuten laten zien hoe we de magie in onze relatie kunnen terugkrijgen door middel van een aantal praktische stappen.

In dit boek laten de vernieuwende therapeuten Hal en Sidra Stone ons zien hoe we binnen onze relatie werkelijke partners kunnen worden. We gaan begrijpen hoe we een evenwicht kunnen scheppen tussen onze behoefte aan een relatie en onze behoefte aan een eigen leven. We leren ophouden met het veroordelen van de ander, we gaan betere beslissingen nemen, we gaan beter communiceren met de ander, we genieten meer van onze sensualiteit en seksualiteit, en we leren hoe we kinderen kunnen hebben zonder de relatie de dupe te laten worden.
Deze praktische en inspirerende gids laat ons zien hoe we de magie in onze relatie kunnen houden en hoe we ons kunnen openstellen voor de lessen die onze relatie ons kan leren. Enz.

Even een stukje taalgebruik uit het boek: energetische verbinding.
Zoiets zei mij dan totaal niets.
Nu ik de bedoeling vat, zegt het me zeker wel iets.

Daantje
Contacteer:

Re: Van elkaar houden zonder jezelf te verliezen H&S Sto

#2 Bericht door Daantje » vr jan 04, 2008 11:50 am

Hallo allemaal,

Ik wilde toch 's iets vertellen.
De persoon die mij dit boek adviseerde daar was ik bij in (korte) cursus en een paar keer therapie. Toen ik eens zei: "Ik weet het allemaal wel", zei ze: "What's the use of knowledge, when there is no understanding." Ik heb wat afgelezen, al met al. Het boek 'leef je eigen leven' van Melody heeft me naar Al-Anon gebracht, tezamen met te leren voelen ben ik nu met name gewoon aan het vallen en opstaan, oefenen en oefenen en nog 's oefenen in de praktijk. En het leven is (voor mij nu) schitterend. Ik ben niet volmaakt, en dat zal ik nooit worden. Ik streef er niet eens (meer) naar. Maar in elk geval heeft het oefenen in de praktijk me nog het meest opgeleverd. Wel met hulp van een 12-stappenzelfhulpgroep en het leren emoties te voelen op MIJN EIGEN manier. Geïnspireerd door Anna, maar toch wel anders.
De groep heb ik waar ik al m'n blunders en succesjes kon - en nog kan - bespreken. En het 12-stappenprogramma proberen eigen te maken uiteraard en in mijn leven toepassen. En iedereen vult dat weer in, op een manier die bij hem of haar past. Gelukkig mag dat, waar ik kom. Niemand beoordeeld mijn manier. En dat is fijn.

What's the use of knowledge, when there is no understanding. Die praktijk geeft pas het inzicht. En het oefenen (en fouten durven maken) pas het succes voor mij.

Ik wilde dat toch 's vertellen. Na jaren van lezen van ik weet niet hoeveel boeken, zelfs uit het hoofd leren is het 'in het leven stappen' (met hulp) toch voor mij de enige bewezen (en best wel snelle) oplossing gebleken.

En tegenwoordig heb ik eigenlijk alleen nog maar een luxe-probleem. De tijd ontbreekt enorm. Deze lijkt te zijn verkort. Er zitten nu nog maar 12 uur in een etmaal, volgens mij :o :D .
En de angst al het goede te verliezen is er ook. Het gaat TE goed. Maar ik denk dat dat er bij hoort. Ook bij mensen die niet zoveel meegemaakt hebben aan het begin van hun leven en daarna. Maar dan misschien wat minder dan dat ik heb.

Wat ik verder nog wilde vertellen is, dat ik de opleiding psychologie ga doen, en uiteraard wordt mijn specialiteit "relatieverslaving". In elk geval mensen die óf maar helemaal geen relatie meer aangaan (angst voor die intimiteit) óf mensen die alleen een oppervlakkige relatie aangaan.
Dat wordt mijn specialiteit, daar ben ik ervaringsdeskundig in, en niet zo zuinig! Eigenlijk heb ik dit altijd gewild. Maar ik vond altijd dat ik eerst een goed voorbeeld moest kunnen zijn. Ik vind dat ik dat nu wel kan zijn.

3 Jaar geleden was mijn leven nog één grote puinhoop. Het kan zo vlug veranderen. Ik ben heel blij dat ik het volgehouden heb, doorgezet heb.

De allerbeste wensen voor 2008 allemaal. Dat 2008 maar een schitterend en liefdevol jaar mag zijn.

Daantje

Anna
Site Admin

#3 Bericht door Anna » za jan 05, 2008 1:47 pm

Bedankt voor je bericht Daantje! Heel goed van jou!
Groetjes, Anna

Plaats reactie