De verslaving voorbij - Jan Geurtz

Heb je een boek gelezen waar je veel aan had, meld het hier en vertel waarom.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Daantje
Contacteer:

De verslaving voorbij - Jan Geurtz

#1 Bericht door Daantje » do aug 10, 2006 11:15 am

Anna
Site Admin

#2 Bericht door Anna » do aug 10, 2006 12:59 pm

Ik ben het op dit moment ook aan het lezen, en ik vind het ook een heeeel goed boek!
Anna

Joske

#3 Bericht door Joske » do aug 10, 2006 1:30 pm

Lijkt het op dat boek van Allen Carr: Stoppen met roken?

Daantje
Contacteer:

#4 Bericht door Daantje » do aug 10, 2006 5:05 pm

Ik heb geen flauw idee.
Inmiddels ben ik bijna op het einde van het boek en vind het nog beter dan ik het al vond.
Ook over het ondervinden van emoties (zonder te oordelen) en je gedachten laten komen zonder oordeel (juist omdat ze dan afnemen en alle verzet ertegen ze juist 'versterken' staat allemaal heel duidelijk omschrijven maar ook wat je er tegen kunt doen allemaal.

Ik dacht dat ik eens iets had gelezen van Allen Carr maar ik weet het niet zeker meer eigenlijk.. Als ik weer thuis ben zal ik het eens nakijken.

Liefs en hold on,

Daantje

Erik

#5 Bericht door Erik » vr aug 25, 2006 3:39 pm

Ik heb het ook gelezen. In vind hetgeen hij beschrijft erg goed, maar tegelijkertijd denk ik ook dat wat Geurtz zegt erg veel discipline kost. En dat is nu juist waar het verslaafden aan ontbreekt.

Het loslaten van dingen, het niet oordelen over jezelf, gevoelens er gewoon laten zijn. Het is nogal een opgaaf, als je je hele leven niet anders gewend bent.

Maar het helpt wel. Overigens vond ik het wel grappig dat Geurtz verwijst naar "Het Tibetaanse boek van leven en sterven", was ik ook al in begonnen.

Anna
Site Admin

#6 Bericht door Anna » za aug 26, 2006 12:03 pm

Ja, ik vind het ook wat simplistisch gesteld zoals hij praat over het stoppen met een verslaving, en vooral het proces erna, dat je moet leren leven met die emoties (die je daarvoor aldoor hebt onderdrukt), daar praat hij niet over. Hij heeft het overal over 'gedachten' en niet over 'emoties', ik dacht aldoor: typisch een boek geschreven door een man. Maar ik vind dat hij het waarom van een verslaving, en het averechtse effect ervan, de vicieuze cirkel, wel heel goed beschrijft. Het zet je wel aan het denken.
Groetjes, Anna

floor

#7 Bericht door floor » wo jan 03, 2007 2:12 pm

Anna,
emoties ervaar je alleen als je er gedachten over hebt in die richting!
dus als je leert anders te denken tov situaties dan zul je ook andere emoties daarbij ervaren.
in feite hoeft hij dus niet over emoties te beginnen,het is de gedachte die de emotie maakt.
tja,dat klinkt wel heel simpel omdat we ons meestal niet bewust zijn dat gedachten de emoties maken,het voelt alsof de emotie er zomaar is of dat we die niet kunnen sturen,invloed op kunnen hebben.
maar dat hebben we wel degelijk.

Anna
Site Admin

#8 Bericht door Anna » do jan 04, 2007 12:43 pm

Hallo Floor,
Bij codependents worden juist heel veel emoties getriggerd waar helemaal geen gedachten aan te pas komen. De manier waarop iemand kijkt, een woord, bepaald gedrag van iemand, dat kan bij ons allerlei emoties van vroeger naar boven halen, veel pijnlijke, beangstigende emoties van vroeger die getriggerd worden in het heden, en die er zomaar ineens zijn, en ook heel overweldigend kunnen zijn, en die macht over ons hebben, het is een proces dat zelfs buiten ons bewustzijn omgaat. Juist bij verslaafden (ook bij ons Norwood-vrouwen) speelt dit mechanisme zo'n grote rol. Maar het helpt enorm als je de emoties kunt toelaten en begrijpen dat ze uit je verleden komen (wat voor situatie) en door wat in het heden deze emoties getriggerd worden. Dat is het begin van er greep op te kunnen krijgen.
Groetjes, Anna

floor

#9 Bericht door floor » wo jan 24, 2007 11:45 am

dat klopt Anna,maar je kan wel leren om ook in die situaties de boel van een afstand te bekijken.
uiteindelijk heb ik dat ook geleerd en daardoor ben ik van mijn co-verslaving afgekomen.
emoties,welke dan ook en op welke manier dan ook,zijn altijd gevolgen van je gedachten,dat kan bewust zijn of onbewust.
het is het doorbreken daarvan wat er voor zorgt dat je geheeld word.
zelfs als het overweldigend is,kan je leren om jezelf heel snel weer te herstellen,ipv je macht over hoe je je voelt,volledig uit handen kan geven.
ik weet precies wat het is,als ex van een alcoholist.
die overweldigende gevoelens die ik jaren heb gehad{en toegelaten!}zijn er nooit meer.
ik herken het meteen en roep mezelf ook meteen tot de orde.
een trigger kan alleen zijn werk doen als jij zelf toelaat,anders niet.

Plaats reactie