The Secret en Stap 3

Wij hebben besloten onze eigen wil en ons leven over te dragen aan de zorg van deze Hogere Macht.

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

The Secret en Stap 3

#1 Bericht door Anna » za dec 08, 2007 5:14 pm

In verband met de discussie rond het boek 'The Secret' die op het moment gaande is (niet alleen hier op het forum) wil ik hieronder een gedeelte plaatsen van een antwoord van Robin Norwood op de brief van Wynne (uit het tweede boek van Robin Norwood 'Vrouwen die te veel liefhebben 'Reacties op 'Als hij maar gelukkig is').

Het is niet mijn bedoeling om het lezen van The Secret af te raden, ik wil alleen deze gedachten van Robin Norwood er NAAST leggen, zodat je hier zelf over na kunt denken.

"Nu over het eerste punt: eigen wil versus Gods wil. Uit je brief valt duidelijk op te maken dat jij je bezighoudt met wat als het 'nieuwe' of 'positieve denken' wordt omschreven - een religieus-filosofische oriëntatie waarin, onder meer, de nadruk ligt op de toepassing van voortdurend herhaalde positieve zelfsuggesties of 'bevestigingen' om een gewenst resultaat in iemands leven te bewerkstelligen. Wat nu volgt, is natuurlijk mijn persoonlijke mening en niet meer dan dat, maar ik wil je die niet onthouden.
Zelf geloof ik van ganser harte in de toepassing van positieve zelfsuggesties om betere omstandigheden in je leven te scheppen, en ik zal de eerste zijn om er een lans voor te breken. Het gaat om suggesties als: 'Het gaat mij elke dag steeds beter en beter' of 'Iedere dag word ik vanbinnen rustiger'; of om ontkenningen, bedoeld om schadelijke omstandigheden tegen te gaan, zoals 'Ik ga niet langer gebukt onder…' We begaan naar mijn mening echter een grote vergissing indien we onze Hogere Macht om een specifiek resultaat vragen, zoals het opduiken van een man in ons leven (die onze partner moet worden), of het plaatsvinden van een bepaalde gebeurtenis in ons leven (zoals het winnen van de hoofdprijs in de staatsloterij). Aangezien wij onmogelijk even goed als die Hogere Macht kunnen weten wat werkelijk goed voor ons is, bestaat er grote kans dat wij met onze specifieke zelfsuggesties (of, om jouw term te gebruiken, 'programmering') onze eigen geestelijke, emotionele en spirituele groei en dat wat goed voor ons is ernstig belemmeren.
Een zelfsuggestie behoort dus altijd het karakter te hebben van een verzoek om leiding door spirituele beginselen, in plaats van een uit onze eigen wil voortkomende vraag om een specifiek ding, een specifieke gebeurtenis of een bepaalde persoon."

Anna

Cathelijne
Berichten: 2
Lid geworden op: do mei 23, 2019 6:23 pm

Re: The Secret en Stap 3

#2 Bericht door Cathelijne » zo jul 14, 2019 11:00 am

Dank je wel voor deze beschouwing. Hier wordt de spijker zo ontzettend op de kop geslagen, wat mij betreft.
Fijn dat ik hier een bevestiging krijg van wat ik zelf ook al meende te begrijpen omtrent The Secret. Ik wil niemand tegenhouden om The Secret uit te proberen, maar ik zou liever mijn energie steken in het verstevigen van mijzelf in dit moment. En de toekomst , dat nu nog een concept is, een fantasie, iets dat eigenlijk niet eens bestaat en nooit bestaat, over te laten aan een hogere macht of hoe je het ook noemt.

Plaats reactie