Ontdaan en hoopvol tegelijk

Wij hebben ingezien dat wij machteloos waren ten opzichte van onze relaties en dat ons leven onbestuurbaar was geworden.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
vos
Berichten: 1
Lid geworden op: do jul 27, 2017 11:11 am

Ontdaan en hoopvol tegelijk

#1 Bericht door vos » ma jul 31, 2017 1:39 pm

Na jaren van ploeteren in knipperlichtrelaties ben ik eindelijk achter de ware aard van alle mislukkingen op liefdesgebied. Via Verslaafd aan Jou (mijn laatste expartner is alcoholist) werd ik gewezen op 'Als hij maar gelukkig is'. Ik heb jaren geprobeerd mannen te veranderen, te manipuleren en te controleren, uitgescholden en vernederd. En dat terwijl ik in wezen een lieve, gevoelige vrouw ben. Ik schaam me diep voor wie ik ben en voel me altijd te dom, te onaantrekkelijk en niet goed genoeg. Nu zie ik in dat ik altijd bij mannen wil halen wat ik van mijn ouders niet gekregen heb. Warmte, liefde erkenning, troost. Bij het lezen van het boek van Norwood vielen er wel honderd kwartjes. Ik ben daar best wel van slag van. Want genezen van een verslaving lijkt me niet makkelijk. Toch ben ik ook hoopvol, want nu ik eindelijk weet wat er aan de hand is kan ik daar ook aan werken.
Waar ik nog een beetje mee zit is die 'Hogere Macht' waar ik blijkbaar van afhankelijk ben volgens deze 12 stappen... Ben ik niet gewoon zelf verantwoordelijk voor mijn eigen gedrag? Of mag ik die Hogere Macht ook in mezelf plaatsen. Ik geloof namelijk niet in een vorm van godheid.
Ik wens jullie allemaal veel liefde en succes met jullie herstel!

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Ontdaan en hoopvol tegelijk

#2 Bericht door Anna » vr aug 11, 2017 1:28 pm

Bedankt voor het delen Vos. Sorry, ik had je bericht nog niet eerder gezien.
vos schreef:Bij het lezen van het boek van Norwood vielen er wel honderd kwartjes. Ik ben daar best wel van slag van. Want genezen van een verslaving lijkt me niet makkelijk. Toch ben ik ook hoopvol, want nu ik eindelijk weet wat er aan de hand is kan ik daar ook aan werken.
Ik had precies hetzelfde als jij. Ik was ook totaal ondersteboven toen ik het boek las, maar was tegelijk ook hoopvol, omdat ik nu wist wat er aan de hand was met me, en er duidelijke handvatten werden aangereikt. Ik heb meteen besloten het herstelplan te gaan volgen (beschreven in hoofdstuk 10 van 'Als hij maar gelukkig is').

Ik herken ook wel iets in je moeite met het accepteren van een 'hogere macht'. Maar ik begrijp nu inmiddels waar dat over gaat en waarom dat zo belangrijk is. Ik raad je aan punt 4 van de stappen uit hoofdstuk 10 in 'Als hij maar gelukkig is' nog eens te lezen. Het gaat er vooral om dat wij het idee dat we alles moeten kunnen oplossen en dat ook steeds dwangmatig proberen, moeten leren loslaten en overgeven aan iets wat groter is dan wijzelf. Het is juist dat idee dat we zelf de controle moeten hebben wat voor zoveel problemen zorgt.

Ik plaats hieronder een stukje uit het Themaboek, citaten uit de boeken van Robin Norwood:
"Voor sommigen zijn spirituele activiteiten en spiritueel bewustzijn al een belangrijk onderdeel van hun leven; anderen voelen weerzin bij woorden als God, overgave en nederigheid. Er zijn mensen die een God of hogere macht hebben leren kennen in hun jeugd door een religieuze opvoeding, en die deze later verwierpen omdat ze zich verbitterd of in de steek gelaten voelden. Zij ontdekten vaak een andere vorm van een hogere macht, bijvoorbeeld door het bondgenootschap met mensen van de zelfhulpgroep(en), of Moeder Aarde, of de Kosmos. Het maakt niet uit hoe je deze hogere macht ziet of noemt, het gaat erom dat je activiteiten ontplooit die je in staat stellen afstand te nemen van jezelf en alles in een breder perspectief te zien. Dit kan ook zijn: het maken van een rustige wandeling in de natuur, of het zien van een zonsondergang. (1/211, 212)
Onze geestelijke ontreddering komt voor het grootste deel voort uit onze pogingen dingen te beheersen en onder te controle te houden die we niet kunnen beheersen of onder controle houden. (1/217) We denken onbewust dat er nog veel meer mis zou gaan als we onze inspanningen achterwege zouden laten. En juist dáárdoor komen we er nooit achter dat het tegendeel waar is. Het ontwikkelen van een spiritueel bewustzijn geeft ons de mogelijkheid deze controlebehoefte los te laten, door de dingen die we niet aankunnen over te dragen aan een macht die groter is dan wijzelf. Het stelt ons in staat de dingen waar we geen controle over hebben te aanvaarden. (1/212 t/m 214)"

vos schreef:Ben ik niet gewoon zelf verantwoordelijk voor mijn eigen gedrag? Of mag ik die Hogere Macht ook in mezelf plaatsen. Ik geloof namelijk niet in een vorm van godheid.
Het is een misvatting dat je je verantwoordelijkheid zou afschuiven als je dingen overgeeft aan een hogere macht. Je blijft altijd ZELF verantwoordelijk voor je eigen gedrag en de keuzes die je maakt. Maar er zijn dingen waar we geen macht over hebben, en het gaat erom hoe we daarmee omgaan. De keuzes die WIJ maken. En het niet nodig hebben om overal controle over te hebben.
Groeten, Anna

Plaats reactie