Loslaten

Over dit Twaalf Stappen forum en De Twaalf Stappen in het algemeen.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Loslaten

#1 Bericht door Daantje » di apr 22, 2008 9:00 am

Loslaten

Wat betekent Loslaten nu precies?
1. Loslaten betekent niet dat je stopt met houden van, maar dat je het niet voor iemand anders kunt doen.
2. Loslaten is niet mijzelf afsluiten, het is me realiseren dat ik een ander niet kan controleren.
3. Loslaten is niet iemand in staat stellen het verkeerde te doen, maar toestaan dat iemand leert van natuurlijke consequenties van zijn daden.
4. Loslaten is machteloosheid toegeven, me realiseren dat de uitkomst niet in mijn handen ligt.
5. Loslaten is niet proberen een ander te veranderen of hem de schuld te geven, het is proberen het beste van mezelf te maken.
6. Loslaten is niet zorgen voor, maar je bekommeren om iemand.
7. Loslaten is niet iemand vastzetten, maar achter iemand staan. Het betekent niet rechter spelen, maar een ander toe te staan mens te zijn.
8. Loslaten betekent niet in het middelpunt staan en de oplossingen arrangeren, maar anderen toestaan hun eigen bestemming te vinden.
9. Loslaten betekent niet een ander beschermen, maar hem toestaan de werkelijkheid onder ogen te zien.
10. Loslaten is niet ontkennen, maar aanvaarden. Het betekent niet vitten, uitbranders geven of ruzie maken, maar in plaats daarvan zoeken naar mijn eigen tekortkomingen en die corrigeren.
11. Loslaten is niet iemand bekritiseren en bedisselen, maar mijn aandacht op mezelf richten om te proberen datgene te worden waarvan ik droom dat ik het kan zijn.
12. Loslaten betekent niet het verleden betreuren, maar groeien en leven voor de toekomst.
13. Loslaten betekent minder bang zijn en meer liefhebben.

Hoe ervaar en gebruik ik het begrip 'loslaten' in mijn leven:
1. Om vrede met het verleden te krijgen, om mijzelf te verlossen van oude grieven en wrok.
2. Om mijzelf los te maken van vroegere gedachten.
3. Om mijzelf los te maken van mijn vroegere slechte gedrag.
4. Om mijzelf los te maken van mensen en situaties die mij ongelukkig maken.
5. Om te voorkomen dat mijn leven bepaald wordt door het gedrag van iemand anders.
6. Om de mening van iemand anders over mijzelf niet als een vaststaand feit te aanvaarden.
7. Om niet van streek te raken als de mening van iemand anders over mij niet dezelfde is als de mijne.
8. Om niet te gebruikersvriendelijk te worden - anders kan ik gemakkelijk worden misbruikt.
9. Om mijn naaste lief te hebben als mijzelf en niet meer dan mezelf.
10. Om niet voor een ander te doen wat de ander zelf behoort te doen.
11. Om de problemen van iemand anders niet tot de mijne te maken.
12. Om niet betrokken te raken bij de verkeerde daden van iemand anders.
13. Om niet betrokken te raken bij ruzie van familie of vrienden.
14. Om op een veilige afstand te blijven van ontplofbare situaties.
15. Om het zwakke gedrag van iemand anders te negeren als ik daar niets aan kan doen - hij/zij moet daar zelf de gevolgen van dragen.

Als ik succesvol in het loslaten ben, brengt mij dit tal van positieve resultaten:
1. Door los te laten is het mogelijk mijn grenzen te bepalen.
2. Mijn leven wordt beter beheersbaar - ik overzie situaties, omdat ik niet meer toelaat, daarbij betrokken te worden.
3. Ik kan een gezonder besluit nemen, kan funktioneel optreden, raak niet door de omstandigheden geisoleerd.
4. Ik reageer minder emotioneel op het gedrag van iemand anders, kan me daarvoor afsluiten. Het gevolg is dat mijn leven meer waardigheid heeft.
5. Ik kan meer meevoelen, omdat ik minder emotioneel reageer. Dit geeft me de kans om situaties goed te beoordelen voordat ik actie onderneem.
6. Zo bescherm ik mezelf tegen tal van aanvallen van buiten. Ik laat niet meer zo gemakkelijk toe dat mijn gemoedsrust vernietigd wordt.
7. Loslaten helpt me om dìe dingen te aanvaarden die ik niet kan veranderen.
8. Loslaten helpt me om een veiliger weg te gaan en een veiliger leefruimte te scheppen. Dit is natuurlijk minder opwindend, maar ik verkies de vrede en de rust.

scissorsister
Berichten: 2
Lid geworden op: za okt 09, 2010 10:26 am

#2 Bericht door scissorsister » za okt 09, 2010 11:12 am

Heel duidelijk uitgelegd maar oh zo moeilijk nog voor mij!!
Ook al is mijn relatie inmiddels beëindigd, toch kan ik (nog) niet loslaten!

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#3 Bericht door Daantje » za okt 09, 2010 3:23 pm

Ik vind het ook één van de moeilijkste dingen die er zijn.
Sterkte en (er) beterschap in!
Daantje

jessie3
Berichten: 1908
Lid geworden op: di jan 02, 2007 10:43 pm
Locatie: Gelderland

#4 Bericht door jessie3 » za nov 20, 2010 9:20 am

Voor mij op dit moment weer heel actueel. Ga ik op de stoel van de ander zitten, bedenk ik scenario's om die ander te "begeleiden" in het ontdekken dat ze verkeerd bezig is.. ?
Dan zit ik op haar stoel, wat een "arrogantie"..
Gelukkig ben ik mij hiervan (op tijd) bewust. Nu gaan leren om niet in de valkuil te trappen en op mijn eigen stoel blijven zitten. Moeilijk, maar voor ons beiden de juiste weg,

groetjes Jessie

Plaats reactie