'Loslaten en leren vertrouwen' Suzanne Hühn

Over dit Twaalf Stappen forum en De Twaalf Stappen in het algemeen.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

'Loslaten en leren vertrouwen' Suzanne Hühn

#1 Bericht door Anna » wo feb 27, 2008 1:55 pm

'Loslaten en leren vertrouwen - Spirituele zelfstandigheid en innerlijke heling in twaalf stappen' van Susanne Hühn is een boekje waarin de Twaalf Stappen op een heel lieve vriendelijke simpele en speelse, soms ook humoristische manier worden beschreven. Het is een hartverwarmend boekje en het geeft heel goed inzicht in wat de Twaalf Stappen eigenlijk inhouden en hoe je ze in praktijk kunt brengen. Het is heel verhelderend maar ook inspirerend en voedend. Ik heb het bij bol.com gekocht, het kost 6,99 , maar met verzendkosten erbij: 8,94. Echt heel erg de moeite waard!

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#2 Bericht door Anna » wo feb 27, 2008 1:56 pm

Ik heb dit boekje eerst achter elkaar doorgelezen, om een indruk te krijgen van het hele boekje. Daarna wilde ik het stukje voor stukje doorlezen en er zelf mee aan de slag gaan. Toen ik aan het lezen was bij stap 4 kreeg ik van mijn innerlijke stem een oefening aangereikt die ik daarna ben gaan doen en die bij mij op een verrassende manier helend werkte en waardoor ik bepaalde dingen kon loslaten. Daarom wil ik die oefening hier met jullie delen.

Waar het om ging is dat ik de volgende zin moest opschrijven en invullen en aanvullen:

"Als ik accepteer dat ….. * is zoals hij/zij is en dat dat oké is, dan moet ik toegeven dat …...

* hier moet je een naam invullen van iemand waar je ingewikkeldheid mee hebt.

Het is de bedoeling dat je bij de laatste puntjes direct erachteraan opschrijft wat er in je opkomt, dus zonder er bij na te denken, en helemaal eerlijk zoals het je invalt.

Ik heb deze oefening in mijn dagboek gedaan toegepast op een aantal verschillende mensen. Het was echt verrassend wat daar steeds uitkwam.

Irene
Berichten: 2001
Lid geworden op: vr feb 22, 2008 12:03 am

#3 Bericht door Irene » vr feb 29, 2008 2:54 am

Anna schreef:(....)"Als ik accepteer dat ….. * is zoals hij/zij is en dat dat oké is, dan moet ik toegeven dat …...

* hier moet je een naam invullen van iemand waar je ingewikkeldheid mee hebt.

Het is de bedoeling dat je bij de laatste puntjes direct erachteraan opschrijft wat er in je opkomt, dus zonder er bij na te denken, en helemaal eerlijk zoals het je invalt (...)
Beste Anna, wil je alsjeblieft wat meer over deze oefening vertellen/beschrijven?
Het spreekt me aan, omdat ik bezig ben met het thema acceptatie en dit lijkt mij een zinvolle oefening om mijn innerlijk verzet te onderzoeken. Maar ik begrijp 'm niet helemaal (wel wat je opschrijft, maar niet hoe het werkt)

hartelijke groeten,
Irene

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#4 Bericht door Anna » za mar 01, 2008 1:12 pm

Hallo Irene,
Ik weet niet of ik je vraag wel goed begrijp, en ik weet niet of ik wel weet hoe het werkt. Ik ben die oefening gewoon gaan doen en wat daaruit kwam vond ik heel interessant, ik voelde en zag: dit doet iets goeds, en dan geef ik het door, zodat anderen het ook kunnen proberen en er misschien baat bij hebben. En dat laatste is voor iedereen verschillend denk ik, en afhankelijk van hoever je zelf bent in je proces. Ik deed die oefening toegepast op een aantal verschillende mensen met wie ik iets ingewikkelds heb (ook mensen die niet meer op aarde leven), en bij iedereen kwam een heel andere uitkomst, dat was ook verrassend.
Groetjes, Anna
Laatst gewijzigd door Anna op di mar 04, 2008 12:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#5 Bericht door Anna » za mar 01, 2008 1:16 pm

Anna schreef:"Als ik accepteer dat ….. * is zoals hij/zij is en dat dat oké is, dan moet ik toegeven dat …...
Ik moet nog wel toevoegen dat je de zin die je hier invult moet beginnen met 'ik' en niet met 'hem' of 'haar'.
Anna

Irene
Berichten: 2001
Lid geworden op: vr feb 22, 2008 12:03 am

#6 Bericht door Irene » za mar 01, 2008 1:31 pm

Beste Anna,

Ik was te snel, een naar trekje in mij als ik ergens erg naar verlang en het nog niet helemaal begrijp. Dan ga ik me onzeker voelen en "vergeet" dat het antwoord ligt in het doen.
Dus ben ik gewoon rustig gaan zitten, naar mezelf toe gegaan en de oefening gedaan.

hartelijke groeten,
Irene

aggie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo apr 26, 2009 1:03 pm

#7 Bericht door aggie » di okt 06, 2009 12:17 pm

Loslaten is niet iets wat je kunt 'doen'.

Het is geen vaardigheid die je kunt beoefenen.

Zou je anders niet al lang alles hebben losgelaten

wat je zou willen loslaten?

Maar loslaten kan gebeuren zodra je inziet

dat je nooit ergens aan vast hebt gezeten.


Bron: Nin Sheng

mart
Berichten: 474
Lid geworden op: vr feb 18, 2011 12:03 pm
Locatie: noorden vh land

#8 Bericht door mart » wo jul 06, 2011 9:53 pm

Ooit deze eens ergens gelezen:

Zuiver u
want zuiver zijt ge
Laat los want er is niets om vast te houden
Wees niets meer
want alles zijt ge al


de praktijk is echter wispelturiger bij mij iig

Plaats reactie