Appeltaartrecept

Over dit Twaalf Stappen forum en De Twaalf Stappen in het algemeen.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#1 Bericht door Daantje » do mar 15, 2007 12:00 pm

Deze tekst heeft wel veel indruk op mij gemaakt.. Ze staat op de website van Al Anon http://www.al-anon.nl/ onder het kopje teksten:

--------------------------------------------------------------------------------
Appeltaart en twaalf stappen
--------------------------------------------------------------------------------
De AA-methode om te komen tot een leven, dat niet langer meer beheerst wordt door de zucht naar drank, is vastgelegd in de twaalf stappen. Bij de formulering ervan is men uitgegaan van de ervaring van duizenden herstelde alcoholisten. Om deze 12 stappen naar hun waarde te schatten kan men niet volstaan met ze te lezen, uit het hoofd te leren en dagelijks op te zeggen.
Om er baat bij te vinden dient u ze te beleven en uw leven er naar in te richten. Duidelijker dan bij elk voorbeeld, wordt dit geïllustreerd door het gesprek, dat een oudere AA-man eens had met een nog pas kort aan zijn herstel werkend medelid. De nieuweling verzuchtte, dat hij - alhoewel hij de 12 stappen van begin tot einde kende - er zo weinig kracht uit kon putten en derhalve nog steeds een schier onbedwingbare lust tot drinken had met alle onvermijdelijke gevolgen van dien.
Waar zou dat toch aan liggen? vroeg hij zijn vriend.
Deze antwoordde niet direct, maar schoof hem een ergens op zijn tafel liggend boek toe en verzocht zijn jonge makker er een willekeurige pagina in op te slaan. De man deed het en sprak verbaasd: Maar hier staat een recept voor appeltaart, dit is een kookboek.
Lees het maar eens luidop voor zei zijn vriend hem. En toen dat gebeurd was: Doe het nog een keer. En daarna: Nog eens.
Nadat de man het aldus 3 maal had voorgelezen sprak hij: Prachtig nu heb je dit recept voor een appeltaart goed gelezen en in je opgenomen neem ik aan. Maar je hebt nog geen appeltaart, is het niet?
Zo heb je ook de 12 stappen van het begin tot het einde bestudeerd, maar je hebt er nog geen nuchterheid mee bereikt. Beschouw die stappen als dat recept; beiden vereisen praktische toepassing. Zij het dan met dit verschil dat je de bestanddelen voor het eerste uit de winkel haalt en die voor het laatste uit je zelf.

Uit de Boei van mei 1957.

Ik herinner me ook nog een uitspraak van iemand. Ik hoop dat ik het goed schrijf: What's the use of knowlegde, when there is no understanding.
Anna, wil je me a.j.b. verbeteren als ik het niet goed geschreven heb?

Hold on,

Daantje

Plaats reactie