Uitgewerkte stappen voor de Norwoodgroep

Over dit Twaalf Stappen forum en De Twaalf Stappen in het algemeen.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Uitgewerkte stappen voor de Norwoodgroep

#1 Bericht door Anna » ma mar 12, 2007 12:06 pm

Er zijn Norwoodgroepen die alleen de tien stappen van het herstelplan gebruiken (beschreven in 'Als hij maar gelukkig is' in hoofdstuk 10) en Norwoodgroepen die ook de Twaalf Stappen gebruiken. In de Norwoodgroepen die ik zelf heb opgezet gebruikten we die ook, althans we lazen ze iedere keer op, ze stonden in de 'Agenda voor de bijeenkomsten van de Norwoodgroep', die we uit het tweede boek van Robin Norwood ('Vrouwen die te veel liefhebben') hadden gehaald, uit het hoofdstuk 7 over zelfhulpgroepen voor relatieverslaving. Ik had een 'Themaboek' gemaakt met allemaal stukjes tekst uit de beide boeken van Robin Norwood over relatieverslaving, om te kunnen gebruiken bij het kiezen van een thema voor onze rondjes als we gingen 'sharen'. Maar we namen soms ook wel een van de Twaalf Stappen als thema. En als er een nieuwe deelneemster was namen we in elk geval altijd Stap 1 als thema bij ons eerste rondje 'sharen'.

Er was vaak onduidelijkheid over wat er met een bepaalde stap precies bedoeld werd, en we hadden geen 'uitgewerkte stappen' zoals de AA, waar elke stap uitgebreid in beschreven staat. Ik heb gemerkt dat er eigenlijk al heel lang behoefte is aan goede uitgewerkte stappen voor de Norwoodgroep. Ik krijg er ook vragen over.

Sommigen Norwoodgroepen gebruiken de uitgewerkte stappen van de CoDA (Codependents Anonymous), anderen gebruiken de uitgewerkte stappen van de SLAA (Sex- and Love Addiction Anonymous), die ze zelf vertaald en aangepast hebben, maar wat ik er tot nu toe van gezien heb zijn er (bij mijn weten) eigenlijk nog geen echt goede geschikte uitgewerkte stappen voor de Norwoodgroep. Als iemand die wel weet, dan hoor ik dat graag!

Daarom dacht ik: misschien moeten we die zelf met elkaar gaan MAKEN. Wat zij konden moeten wij toch ook kunnen? Je zou het kunnen doen door met een groep Norwood-vrouwen die al langere tijd ervaring hebben met de Twaalf Stappen bij elkaar te komen, maar dat vraagt nogal wat organisatie, en daar heb ik zelf de energie niet voor. En toen kwam het idee bij me op om daar het Norwoordgroep Forum voor te gebruiken. Dus om een platform te creëren waar alle Norwood-vrouwen (en eventueel andere mensen die denken hier iets zinnigs over te kunnen zeggen) kunnen vertellen wat een bepaalde stap voor hen betekent (heeft) en haar (of zijn) ervaringen daarmee.

Zo is dit Twaalf Stappen forum tot stand gekomen.

Groeten, Anna

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#2 Bericht door Anna » ma mar 12, 2007 1:21 pm

PS. Je kunt op dit Twaalf Stappen forum nu ook zelf je berichten plaatsen (als je geregistreerd bent), maar kijk a.j.b. wel even goed met 'Voorbeeld' of je tekst helemaal goed is voordat je op 'OK' klikt! Bedankt!

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#3 Bericht door Anna » ma mar 12, 2007 1:27 pm

Je kunt op dit Twaalf Stappen forum ook stukken tekst plaatsen uit andere Twaalf Stappen programma's die je goed vindt en van toepassing op de Norwood-problematiek.
Anna

fieke78
Berichten: 5
Lid geworden op: vr dec 09, 2016 9:45 am

Re: Uitgewerkte stappen voor de Norwoodgroep

#4 Bericht door fieke78 » vr dec 09, 2016 10:38 am

Ik las het boek en mis de stappen uit het boek hier op het forum. Misschien herken ik ze nog in de 12 stappen.
Zoals hulp zoeken, eigen herstel eerste prioriteit, ...

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: Uitgewerkte stappen voor de Norwoodgroep

#5 Bericht door Anna » vr dec 16, 2016 10:30 am

fieke78 schreef:Ik las het boek en mis de stappen uit het boek hier op het forum. Misschien herken ik ze nog in de 12 stappen.
Zoals hulp zoeken, eigen herstel eerste prioriteit, ...
De 10 stappen uit hoofdstuk 10 van het boek 'Als hij maar gelukkig is' van Robin Norwood zijn andere stappen dan het Twaalf Stappen programma van de AA, de Anonieme Alcoholisten. De "Twaalf Stappen" is een stappen programma dat in 1935 door de AA is ontwikkeld en sindsdien door allerlei andere lotgenotengroepen wereldwijd is overgenomen, in een aangepaste vorm, zo ook door de gemeenschap van relatieverslaafden, seksverslaafden, gokverslaafden, drugsverslaafden enz.

Dit gedeelte van het Norwoodgroep Forum gaat alleen over het Twaalf Stappen programma.

In de 3e stap in hoofdstuk 10 van het boek 'Als hij maar gelukkig is' adviseert Robin Norwood deelname aan een zelfhulpgroep met lotgenoten. Ze bedoelt hiermee zo'n zelfhulpgroep als van de AA die werkt met een 12 stappen programma. In het 2e boek van Robin Norwood, 'Vrouwen die te veel liefhebben' hoofdstuk 7, weidt ze hier verder over uit; dat hele hoofdstuk gaat hierover.

De 10 stappen in hoofdstuk 10 van het boek 'Als hij maar gelukkig is' komen in het boek zelf uitgebreid aan bod. Er wordt daar goed uitgelegd wat daarmee wordt bedoeld.

Groeten, Anna

Plaats reactie