SSLA CoDa of toch norwoodgroep?

Voor mededelingen of advertenties, bijvoorbeeld als je wilt weten of er in jouw buurt belangstelling is om een Norwoodgroep te beginnen.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Justmar
Berichten: 1
Lid geworden op: ma jul 29, 2013 1:46 pm

SSLA CoDa of toch norwoodgroep?

#1 Bericht door Justmar » ma jul 29, 2013 1:52 pm

Hallo iedereen,

Al een tijdje overweeg ik om naar een zelfhulpgroep gebaseerd op het Minnesotamodel (12 stappen) te gaan.
Best een grote stap voor mij en ik loop er momenteel tegenaan dat ik eigenlijk geen flauw idee heb of ik nu het beste "thuishoor" in een ssla groep of toch meer een coda groep of toch eigenlijk vooral bij een norwoodgroep. Omdat er zeker overlap in zit en ik dus wat dat betreft eigenlijk bij alle 3 wel terecht zou kunnen.

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die ook met deze keuze hebben gezeten en of anderen die wat meer over de verschillen van deze 3 en de specifieke doelgroep wellicht kunnen vertellen!

Hopelijk zijn er nog wat actieve mensen hier die reageren
Thanks alvast!

saartje
Berichten: 7
Lid geworden op: ma jan 27, 2014 9:26 pm

zelfde probleem

#2 Bericht door saartje » do jan 30, 2014 10:27 pm

Hi,

Ik zou ook coda en norwood beide willen, ik zie bij mezelf ook van beide veel terug.is dat niet bij iedereen hier vraag ik me af? Gaat het een niet met het ander samen?
Saartje

C'est Moi
Berichten: 12
Lid geworden op: di apr 22, 2014 9:34 pm

#3 Bericht door C'est Moi » zo apr 27, 2014 10:56 am

Beste allemaal, ben nieuw hier op t forum. Kan iemand toelichten waar Coda en of Ssla voor staat? Want begrijp dat dit afkortingen zijn. Maar van wat precies?

Groetjes

C'est Moi :oops:

Anna
Site Admin
Berichten: 18442
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#4 Bericht door Anna » zo apr 27, 2014 1:27 pm

AA: www.aa-nederland.nl Voor alcoholisten.
Al Anon: www.al-anon.nl Voor partners en familieleden van alcoholisten. Hier vind je ook de tijden van de bijeenkomsten van de ACoA groepen (voor volwassen kinderen van alcoholisten).
CoDA: www.codependents-anonymous.nl Voor codependents. Relatieverslaving en codependentie overlapt elkaar.
SLAA: www.slaa-nederland.nl (Sex and Love Addicts Anonymous).

Je kunt naar verschillende groepen tegelijk gaan (ik bedoel natuurlijk als de meetings niet tegelijkertijd zijn). Dat raad Robin Norwood ook aan.

Er is ook nog www.anonieme-overeters.nl en www.ceahow.nl (CEA-HOW) voor mensen met een dwangmatig eetpatroon. Ook iets wat veel voorkomt bij relatieverslaafde vrouwen.

En SIA voor slachtoffers (overlevenden) van incest: www.sia-nederland.nl

Groeten, Anna

C'est Moi
Berichten: 12
Lid geworden op: di apr 22, 2014 9:34 pm

#5 Bericht door C'est Moi » zo apr 27, 2014 3:47 pm

Aha dankjewel Anna voor de snelle reactie en update;-)
Fijne dag gewenst!

Anna
Site Admin
Berichten: 18442
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#6 Bericht door Anna » ma apr 28, 2014 12:08 pm

Nog een toevoeging. Dit zijn allemaal groepen die werken met het 12 stappen programma. Een programma dat oorspronkelijk door de AA is ontwikkeld rond 1940 en al ruim 70 jaar in gebruik is. Dit is het soort zelfhulpgroep dat Robin Norwood adviseert. Ook wel het Minnesota Model genoemd.
Groeten, Anna

Lis65
Berichten: 16
Lid geworden op: za okt 06, 2012 1:41 pm
Locatie: Amsterdam

#7 Bericht door Lis65 » wo jun 04, 2014 12:25 pm

Ik ga naar verschillende 12-stappen groepen. Ik ben begonnen bij Norwood op vrijdag en heb naar 1/2 jaar uitgebreid met de maandagochtend Norwoodgroep. Binnen de Norwoodgroep is er geen sponsor (coach) te vinden om te begeleiden met de 12-stappen van minnesota en daarom ben ik ook naar een SLAA-groep gegaan die alleen voor vrouwen is. Via die groep heb ik een sponsor gevonden en ben nu druk bezig met mijn stappen terwijl ik ook af en toe naar een CODA meeting ga. Alleen vind ik dat persoonlijk minder prettig omdat er ook mannen zijn, en dat lijdt mij af. Maar het is zeker, als ik verder ben met mijn herstel, een goede manier om de verslaving van de andere kant ( vanuit de man) te horen.
Op dit moment ga ik naar 3-5 meetings per week. Ik heb een geschikte meeting opgeschreven voor ieder dag aar ik naar toe zou kunnen gaan voor het geval dat ik het moeilijk heb. Gelukkig woon ik in Amsterdam en ben erg dankbaar dat er hier zo veel meetings zijn aar ik naar toe kan gaan.

Met hartelijke groet,
Lis

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#8 Bericht door Daantje » do jun 05, 2014 8:30 pm

Ook ik ben naar verschillende meetings gegaan. Eerst de gewone Al-Anon. Toen naar en de gewone Al-Anon en de Al-Anon/ACA en later de Norwoodgroep. Beviel me uitstekend. Nu in een hele fijne relatie, al richting de 8 jaar... :-)

Anna
Site Admin
Berichten: 18442
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#9 Bericht door Anna » vr jun 06, 2014 2:47 pm

Ongelooflijk, is dat alweer 8 jaar?!
Tijd gaat soms snel!
Groetjes, Anna

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#10 Bericht door Daantje » vr jun 06, 2014 3:00 pm

Nou hé? Ja, bijna 8 jaar. En het eerste jaar (weer) wat moeilijk, maar daarna hartstikke fijn. Een goede relatie is inderdaad niet 'inleveren' maar voegt veel, heel veel toe...

:D

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#11 Bericht door Daantje » vr jun 06, 2014 3:01 pm

Hij heeft trouwens meegewerkt aan het boek. Hij heeft de basis van alle tekeningen gemaakt en hij heeft enkele mannelijke voorbeelden bedacht. Hartstikke tof... :D

Anna
Site Admin
Berichten: 18442
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#12 Bericht door Anna » vr jun 06, 2014 7:17 pm

Leuk!

Plaats reactie