Stap 3

Wij hebben besloten onze eigen wil en ons leven over te dragen aan de zorg van deze Hogere Macht.

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Stap 3

#1 Bericht door Anna » ma mar 12, 2007 12:32 pm

Ik herinner mij toen ik bezig was mijn eerste Norwoodgroep op te zetten (in 1991) en de Twaalf Stappen aan het uittypen was voor 'De Agenda' dat ik bij Stap 3 dacht: dat kan niet waar zijn, dat moet een vergissing zijn, je eigen wil opgeven? dat is wie je BENT! wat blijft er dan nog van je over als je je wil opgeeft?! en ik dacht erover om dat een beetje te veranderen (heb ik niet gedaan hoor!). Daar heb ik nog vaak aan terug moeten denken, omdat later die stap 3 een van de belangrijkste stappen bleek te zijn voor mij in mijn veranderingsproces!
Groetjes, Anna

holly
Berichten: 7
Lid geworden op: wo jun 13, 2007 4:02 pm
Locatie: Amsterdam

wat is de eigen wil?

#2 Bericht door holly » do jun 14, 2007 4:08 am

<< Wij hebben besloten onze eigen wil en ons leven over te dragen aan de zorgen van deze Hogere Macht. >>

Ik zie stap 3 zo (correct me if i'm wrong):

Gangbaar leren we te willen of niet te willen.

Als je <wil> handel je strategisch, bijvoorbeeld om liefde te winnen die je vroeger niet gehad hebt.

Als je <niet wil> wordt je boos of trek je je terug.

Beide manieren dragen niet bij aan duurzaam geluk. Als je buiten deze tweedeling gaat staan kan je aanvaarden dat <de situatie is zoals die is> of <anderen zijn zoals ze zijn>. Het opgeven van de eigen wil (Ego ?) geeft de ruimte voor het werkelijke, spirituele leven (het Zelf).

holly
Berichten: 7
Lid geworden op: wo jun 13, 2007 4:02 pm
Locatie: Amsterdam

wat is de eigen wil? 2

#3 Bericht door holly » do jun 14, 2007 5:28 pm

Graag wil ik vragen om feedback of advies over een andere invulling van 'eigen wil' en hoe ik stap 3 concreet kan maken. Ik heb erge moeite de zorg (Anna: bij andere groepen staat hier gelukkig ZORG in plaats van ZORGEN ;-) van de Hogere Macht te herkennen of kennen. Mogelijk zie ik dit pas als ik werkelijk alles losgelaten heb. Vooralsnog maakt stap 3 me wat passief.

Ellen
Berichten: 31
Lid geworden op: wo aug 15, 2007 8:24 pm

#4 Bericht door Ellen » ma aug 20, 2007 11:13 pm

Hoi Holly,

Ik las je vraag over "je eigen wil". Zelf geloof ik erin dat het goed is om een wil te hebben, het geeft je je drive en kan je richting bepalen, met je wil kan je prachtige dingen neerzetten.
Ik zie het alsdat ik een vrije wil heb en dat ik daarin mijn hoogste grens kan opzoeken net zolang totdat ik erin wordt gestopt door "een hogere macht". Met andere woorden als iets permanent en pertinent niet lukt, dan weet ik dat het niet de bedoeling voor mij is en dat het beter is om het los te laten en dat er op een hoger niveau voor mij wordt gezorgd.

Groet van Ellen
Wanneer je verdrietig bent, blik dan opnieuw in je hart, en je zult zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: wat is de eigen wil? 2

#5 Bericht door Anna » za aug 25, 2007 1:38 pm

holly schreef:(Anna: bij andere groepen staat hier gelukkig ZORG in plaats van ZORGEN ;-)
Ik heb er al meer opmerkingen over gehad, maar ik heb het gewoon zo overgenomen uit het boek van Robin Norwood, wat ik overigens helemaal geen goede vertaling vind, dat bedoel ik er niet mee, ik zal het veranderen, ik dacht eigenlijk dat ik het al HAD veranderd.
Groetjes, Anna

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#6 Bericht door Anna » za aug 25, 2007 3:43 pm

Robin Norwood zegt ergens (ik weet zo gauw niet waar) dat relatieverslaving een ziekte van de wil zelf is. Dat wij helemaal niet op onze wil kunnen vertrouwen. Toen ik met het programma begon begreep ik niet precies wat ze daarmee bedoelde, nu wel. In het begin kon ik ook al die gevoelens die ik had niet uit elkaar houden: het gevoel in 'je moet je gevoel volgen', ongezonde neigingen, dwangmatige gevoelens, mijn innerlijke stem, ik wist niet wat wat was en welke gevoelens ik kon vertrouwen en welke niet. Mijn idee is dat je de kracht van je wil het beste kunt gebruiken om jezelf en die wil over te geven aan een hogere macht, een intelligentie die veel beter dan wijzelf de weg weet in al die gevoelens en veel beter weet wat het beste voor ons is. Door al die beschadigingen en destructieve patronen die we als gevolg daarvan hebben ontwikkeld, kunnen we dat zelf helemaal niet meer helder zien. Dat is ook een onderdeel van het genezingsproces.
En als je dat wilt is het volgens mij belangrijk om daarom te VRAGEN, dus te vragen om die leiding van het hogere. Je wil en je leven overgeven aan een hogere macht is iets wat je ZELF moet beslissen (en DOEN), dat mag en kan een ander niet voor je doen, ook die hogere macht niet, omdat we VRIJE WIL hebben gekregen. Dat is een universeel spiritueel principe.
Groetje, Anna

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#7 Bericht door Anna » vr sep 07, 2007 10:44 am

Onze (zieke) wil wordt gedreven door angst en dwangmatigheid. Dwangmatigheid is een dwingende neiging bepaalde dingen te doen die niet goed voor ons zijn, waarmee we onszelf aantasten en schade doen. Dwangmatigheid wordt gedreven door angst om de pijnlijke gevoelens uit onze jeugd weer te voelen. Pijnlijke gevoelens van de momenten dat we ons als kind in de steek gelaten voelden, en de pijn van minderwaardigheid, 'ik ben niet oké' en 'ik ben niet belangrijk', die daaruit voort is gekomen. Dit zijn allemaal gevoelens die we van binnen met ons meedragen en die in allerlei situaties in het heden weer getriggerd kunnen worden. Onze dwangmatige neigingen hebben de bedoeling die pijnlijke gevoelens eronder te houden, niet naar de oppervlakte te laten komen (als dat dreigt te gebeuren door een trigger in het heden). En om te kunnen helen en de stagnatie van onze emotionele groei op te heffen en emotioneel verder te kunnen groeien (naar meer volwassenheid) is het nodig die pijnlijke gevoelens juist WEL te voelen, dus wel toe te laten en bewust te ondergaan, om ze alsnog te kunnen verwerken (wat we als kind niet konden). Onze zieke wil zorgt ervoor dat we steeds opnieuw beschadigd worden door de dingen die we voor onszelf willen en omdat we niet goed kunnen inschatten welke dingen op dat moment in onze ontwikkeling goed voor ons zijn. Dat overzicht hebben we zelf niet.
Groetjes, Anna

Monique
Berichten: 1
Lid geworden op: za apr 19, 2008 10:45 pm

Wat is de eigen wil?

#8 Bericht door Monique » zo apr 20, 2008 12:21 am

Dag Holly,

Ik las je vraag om feedback over "de eigen wil".
Zelf heb ik het ezelsbruggetje "niet streven, maar leven" bedacht.
Voor mij betekent dat: door al mijn gestreef ben (was? :) ) ik minder in contact met het hier en nu, minder in contact met mezelf, minder in contact met het leven, dan mogelijk. Als ik stop met streven (met mijn wil), maar in plaats daarvan met bereidheid, dankbaarheid en toewijding me openstel voor wat er IS...... dan laat ik me als vanzelf (kost minder energie, en dát voelt fijn!) leiden langs het pad dat er is voor mij. Waardoor laat ik me dan leiden? Door het leven, de universele energie, het universum, een hogere macht.... geef het beestje maar een naam. Het maakt dat ik in het hier en nu kan zijn, en blij kan zijn.

Lukt me lang niet altijd, bij lange na niet. Maar ik heb ervan geproefd, en dat is fijn.

Succes en fijn dat ik dit kon delen,

Monique

Plaats reactie